Tényleg ennyire fontos a műveltség?
9-es vagyok. Megjegyzem, én nem pontoztam senkit, ez mástól jött.
A "műveltség" mint olyan, egy kulturális-tudományos kategória. A műszaki ismeretek ezért nem részei a műveltségi kánonnak. Ez nem azt jelenti, hogy ne lennének hasznosak vagy előnyösek. Sőt, pont az a lényegük. De a műveltség valami olyasmi, amit nem azért sajátítunk el, teszünk magunkévá, mert praktikus, hanem azért, mert civilizációban élünk és nagyobbak a távlataink, mint a létfenntartás.
Megjegyzem, ettől még nem való mindenkinek mindenfajta irodalom, de ez minden más tárgyra elmondható. Máig nem hasznosítottam a földrajz órán elsajátított ismereteimet a röghegységek keletkezési idejéről, a sinus-cosinus-tangens számításokról, a különböző sejtek típusai közötti különbségekről szerzett információimat. Engem az zavar, hogy a humán ismeretek vannak kipécézve manapság az oktatásban, hogy "haszontalanok", holott tiszta tudományos-ismereti formájában az egész középiskolai tananyag "haszontalan". A reálismeretek annak hasznosak, aki tovább megy vele egyetemre vagy szakképzésre és megtanulja szakmai szinten felhasználni azokat egy alkalmazott formában. A humán műveltség pedig akkor hasznos, ha elsajátítod általa a kultúra szeretetét, élvezetét és az egyéni létfenntartásnál tágabb perspektíván gondolkodni (illetve ha tovább viszed humánorientált szakmákba).
De engem ugyanúgy zavart, hogy a Püthagorász-tételt vagy Thálész-tételt azzal próbálták lenyomni a torkomon, hogy az egész mérnöki tudomány ezeken áll vagy bukik, holott soha nem akartam mérnök lenni. Az átlagember tudásának kisebbik részét teszik ki a reálismeretek (ha az alapműveleti számolásokat nem vesszük ide), mégis azzal nyomtak le a torkunkon mindent, hogy ezen áll az egész technika.
Szóval a személyes rossz élmények a minket kevésbé érdeklő területekkel kapcsolatban nem képeznek érvet semmire.
Valahol elment a kommunikáció. A kötelező olvasmányokat arra hoztam fel, hogy olyan olvasmány (humán) élményeket, amik nagyon pozitívak lehetnének következetesen "úgy adnak el", hogy elriasszanak az olvasástól (már aki képes rá). Megnyugtatlak: mérnökként évek óta sem a Püthagorász- sem a Thálész-tételt nem használtam (az előbbit hobbi projektekben igen). Én "vérreállak" tartom magamat, de cikinek érzem (és ezért hoztam fel), hogy óvónő lehet olyan ember, aki a "krisztus a kereszten" szimbólumot nem ismeri fel. Mit kezd mondjuk egy Ben Hur című filmmel? (És a húsvéttal)
Én csak arra próbálom a figyelmet felhívni, hogy nem feltétlenül egészséges, hogy a szomszéd engem hív, ha a kismegszakítót vissza kell kapcsolni.
A Carmen díjat meg arra, hogy egy humán (filmművészet) téma esetén is vicces félreértésekhez vezethet, ha valaki nincs tisztában a műszaki alapokkal.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!