Megfejthető az ősnyelv?
A nyelvek létrejöttére tudtommal két elmélet van: a monogenezis és a poligenezis. Az előbbi azt állítja, hogy kezdetben volt egy ősnyelv, és ebből ágaztak le a nyelvcsaládok, ágak, majd végül a mai nyelvek ősei. Ilyen értelemben szoktak ősnyelvről beszélni.
Hogy mi történne, ha csecsemőket összezárnánk mondjuk néma dadusokkal, az egy nagyon érdekes kérdés. Szerintem egyébként az lenne a vége, hogy a gyerekek kollektíve értelmi fogyatékosokká válnának, mert egymástól nem tanulhatnak meg beszélni. Nyilván kialakulna valamiféle jelrendszer, de egészen biztos, hogy ez jóval primitívebb lenne, mint egy ma létező nyelv, valószínűleg valahogy úgy nézne ki, mint csimpánzok egy közössége. Az "ősnyelvhez", már ha létezett ilyen, ilyen módon biztos nem lehet eljutni, hisz ahhoz ugyanazok a feltételek kellenének, mint amik között az, ha létezett ugyan, kialakult.
Gyerekek egymás között: saját nyelvet alakítanának ki, aminek semmi köze az eddig beszélt összes nyelvhez.
Néma dadusokkal: a dadusok jelbeszéde alapján létrehoznának egy teljesen új jelnyelvet. Hangzó nyelvet nem beszélnének.
Az ősnyelv titkait így nem lehet kutatni.
A kialakuló nyelv nem lenne primitívebb, csak a szókincse lenne kisebb, mivel nem lenne szükség például az integrálszámítás szóra.
Ami a néma dajkákkal kialakuló jelnyelvi részét illeti:
"A kialakuló nyelv nem lenne primitívebb, csak a szókincse lenne kisebb, mivel nem lenne szükség például az integrálszámítás szóra. "
Milyen kialakuló nyelv? Hogyan alakulna ki értelmes, emberi nyelv olyan csecsemők között, akiknek a nyelvi fejlődését nem éri külső hatás?
"Ami a néma dajkákkal kialakuló jelnyelvi részét illeti:
És most ezzel mit csináljak? Hogy jönnek ide a kreol nyelvek? A kreol nyelvek eltérő anyanyelvű emberek közvetítő nyelvéből alakulnak ki. A csecsemőknek, akiket nem tanítanak felnőttek, nincs anyanyelvük. A példa rossz. A kérdés itt az, hogyha gyerekeknek eleve nem adunk anyanyelvet, akkor kifejlesztenek-e sajátot. Az én válaszom erre az, hogy szerintem nem. Amennyire én tudom, az ilyen környezetben felnövő gyerekeknek nem fejlődnek ki rendesen az értelmi képességeik.
Az igaz, hogy a cikk arról szól, hogy különböző, már létező nyelvekből szokott készülni a kreol, de ezekből előbb egy töredékes nyelv szokott képződni, majd a gyerekek ez alapján megalkotnak egy új nyelvet olyan szerkezetekkel, mint például fickó tartozik királynő. A gyerekek nem az eredeti nyelveket hallják, hanem a töredékest, ezért gondolják azt újjá.
A jelbeszédek (nem a jelnyelvek!) szintén tekinthetők ilyen töredékes nyelvnek, így lehetnek nyersanyagok a kreolizációhoz.
A másik kérdésre a válasz: bekosz.
A gondolkodásmód: egy kissé visszamaradottnak számítanának, mivel nem tanította őket senki. Megtartanák a kisgyermekkori gondolkodási mintákat, például a mágikus gondolkodást.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!