Milyen meglátásaid vannak a versemről?
A hoplita áll, hűsége mozdíthatatlan szikla,
A karja erős, mint a városok falai,
A szíve pedig tiszta, mint a napfény reggeli sugarai.
Szemei a messzeségbe néznek,
Bennük a hősi erények partot nem érő óceánja,
Míg a világ hajnalra ébred,
Ő már a dicsőség útját járja.
A csatamezőn, hol por és vér kavarog,
Két alak küzd, csillogó bronzot öltve,
Kezükben dárdák, hegyük villan a napfényben,
Mint a dörgő villám, mely átszántja a sötét eget.
A föld dübörög alattuk, mint a tomboló tenger,
Amely számtalan lelket elnyel,
Izmaik minden mozdulata kemény, feszes
A lábuk sziklaként nyomja a talajt,
A dárdák csillanása az ég felé szalad.
Lendítik, forgatják, hárítják –
Az érc hegye repül, húsra éhesen
Erős karjaik, mint a megfeszülő íjak,
A küzdelem vad táncában a bőrükön vér csillan.
A harc szünet nélkül forog,
A dárdák zúgva csapódnak a levegőben,
Szemüket marja a veríték,
A hevült bőr tapad a hideg bronzhoz.
Testük, mint az ősi templomok jól faragott márvány oszlopa,
Kecses, de szilárd, a legkeményebb csapásokat is állja.
A dárdák hasadnak, amint egymásnak ütköznek,
A férfiak lábai remegnek, de nem roskadnak,
Kardok hagyják most el hüvelyeiket,
És mik eddig pihentek, új erőt adnak.
A vágások gyorsak
Egy ütés a pajzsot összezúzza,
A másik vágás a levegőt hasítja,
A fém hangja, mint a vihar szava,
De a küzdelmet semelyikük fel nem adja.
A felek egymásnak rontanak, szívek lángolnak,
A vas hideg, de a levegő forr,
Léptek morajlanak a vértől ázott homokban.
Az egyik harcos már a földön, térdre kényszerül,
A másik pengéjét magasra emelve,
A szemeiben győzelem ragyog,
Ám a csata még nem enyhül.
Késlekednek, fáradtak, de még küzdenek,
A győztes kardja lesújt,
A másik felemeli az övét, és feláll,
A pajzsot levetve, csak a penge zúg.
A férfiak lábai és karjai összefonódnak,
Az izmok megfeszülnek,
Mint az oroszlán, mely űzött vadra veti magát.
Az utolsó csapás, a halálos vágás,
És a földre rogyott harcos már nem küzd tovább.
A vér, mint forró könnycsepp, csorog a vasról.
A győztes verejtéktől csillogó testén megpihen a nap arany sugara,
A nőben, aki eddig figyelt, most vágy lobban,
A csatazaj, a harc hevessége,
Mind eltűnnek, ahogy a győzteshez közelít.
A fémek csillogása elhalványul,
Amint ragyogó tekintetét felemeli.
Lassan nyúl, mozdulatai finomak,
A páncélt megoldja, leemeli,
Vele a harcok terhét is, mely lelkén nehezedik,
És a harcos testét immár semmi nem fedi,
Erőt sugároz, régi küzdelmeket hirdetnek hegei.
A páncél, ami megvédte őt az ellenség szikár csapásaitól,
Nem áll ellen a nő puha érintéseinek.
Izzó keze alatt az óvó réteg eltűnik,
Lággyá lett immár a harcos teste,
Mint a szilárd bronz, amit nyaldos a tűz nyelve.
A férfi, ki sosem ismert vereséget,
Most először ízleli meg, hogy alulmarad,
A nő gyengéd karja, mely nem is ütött,
Mégis megtörte őt, legyőzte a vasat.
A leggyengébb kar roppantotta meg erejét,
Számtalanszor nézett már szembe Árész haragjával,
Félelem sosem ingatta meg,
S most Aphrodité hatalma előtt térdepelt le.
A nő most a saját ruháját is lassan, szelíden leveszi,
Göndör hajtincseket simít a homlokáról,
És a teste immár szabad, mint a levél mögül előbújó gyümölcs.
Mellén a bőr finom, és feszes,
Kecses karjai, lábai, mint a simogató, lágy szellő,
Testét a férfi puha tapintása követi,
Az öle éjsötét fekete, mint a termékeny föld
A női erő lakozik benne, a természet rejtett, áldott zuga.
Ők ketten egyformán tökéletesek,
A harcos ereje és a nő lágy vonala
Míg a férfi kemény, mint a kő,
A nő, mint egy gyengéd folyó, körülöleli és elnyeli őt,
A férfi erő pedig elporlad,
Mint a szikla is, amit a patak vize simogat.
És bár a csatában ő számtalan győzelmet aratott,
Most legyőzve a legnagyobbat éli meg,
Mert a nő karjaiban,
A vereség nem fájdalom, hanem beteljesedés,
Amiben ő, ki sosem engedett,
Most átadott mindent.
#8: tehát ha azt mondom a bálnára, hogy nem hal, az már neked durva stílus? :D
Az, hogy ez nem vers, nem kritika, nem kisebbití az alkotás színvonalát, egy objektív észrevétel.
Mégis hogyan kellett volna ezt elegánsan kifejezni? :D
És utána csinálod tovább, minket ekézel, bolondnak titulálsz: itt Te kezdtél személyeskedni, fogadd el ezt a tényt. Igenis arrogáns feltenni egy költői kérdést, hogy "Senki nem hallott itt még a szabadvers fogalmáról?", hiszen nyilván hallottunk, nyilván többségünk középsikolát végzett ember, ahol az avantgárd kötelező téma, tehát a szabadvers fogalma az alapműveltség része.
Ha ezt enyhe kérdésnek minősíted, akkor tényleg minket nézel hülyének. Kérdezhetted volna azt, hogy "én ezt szabadversnek minősítem, szerintetek miért nem az", és ez teljesen rendben volna.
Vagy azt vártad, azt mondjuk, "nem", és Te elmagyarázod, és meggyőzöl minket arról, hogy ez igenis vers? Ha ennyire tájékozatlannak tartasz minket, mit fogalkozol a véleményünkkel?
Ha nem bírod a kritikát, ne kérjél.
"Mondjuk a rímpárok?"
Kezdjük ott, hogy ami rím van ebben a "versben", az kifejezetten rossz, ezért inkább úgy tettem, mintha nem lenne ott.
De nem ez a lényeg: a rímek, a ritmus, az ismétlődések stb. mint eszközök, hogy kifejezz valamit, amit az élő beszédben, vagy akár egy prózában nem - így - fejeznél ki. Nem pedig valami kötelező elem, egy minimális követelmény, aim alapján versnek nevezhető.
"Ha ezt enyhe kérdésnek minősíted, akkor tényleg minket nézel hülyének. Kérdezhetted volna azt, hogy "én ezt szabadversnek minősítem, szerintetek miért nem az", és ez teljesen rendben volna."
Nem én kezdtem a leereszkedő stílust. Hogyan kellett volna reagálnom?
"Ha nem bírod a kritikát, ne kérjél."
Az nem kritika, hogy ez rossz. Ha nem tudsz kritikát megfogalmazni, csak lefújjogni, nyugodtan továbbtekerhetsz, a válaszírás nem kötelező egy kérdéshez, csak opció.
"Nem én kezdtem a leereszkedő stílust."
Én biztosan nem kezdtem, szóval ne kérd rajtam számon.
"Hogyan kellett volna reagálnom?"
Nem leereszkedéssel, mert az nem vezet sehová. De pozitívum, hogy legalább most már beismered, hogy leereszkedő a stílsod. Szép ez is.
Nem az alapján kellene stílust választanod, hogy más hogy szól. Ezt a "dehát ő kezdte" dolgot el kell hagyni idővel.
"Az nem kritika, hogy ez rossz."
De az is kritika. Más kérdés, hogy sehol nem írtam, hogy az írásod rossz, csak a rímekre írtam egyedül, mert azok csak fantázia nélküli ragrímek, vagy csak nem hangzanak jól.
Sőt, felhívnám ÚJRA a figyelmeet, az összes korábbi válaszadó közül én voltam az egyetlen, aki pozitívat írt, és az egyetlen kifogásom az volt, hogy szerintem nem versforma, ezért téves a felütés, az irány (de prózában lenne fantázia). De Te továbbra is rajtam keresed a fogást.
#9
"Tartalmilag is van vele gondom, túlságosan részletes, leíró jellegű, verstől nem ezt várom."
Értem, hogy ez az érzésed. Amennyiben viszont ezt túl leírónak minősíted, miként lehetne jellemezni Homérosz stílusát? Vagy Tinódiét?
#16
Nem olyan rég fejeztem be.
De még jobb példa Tinódi Lantos Sebestyén, nála Eger ostroma mintegy hadi tudósítás jelenik meg, rímekbe foglalva. Részletesen leírja, mely hadnagyok, mely bástyán, hány török zászló ellen, hányadik rohamot űzik vissza.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!