Hogy érdemes elkezdeni színdarabot írni?
Valós irodalmi személy életéről szeretnék színdarabot írni. Prózai műben gondolkodom, 2 felvonással. Az első vízióm egy monodráma volt, de nem ragaszkodom ehhez, viszont nem szeretném, ha sokszereplős lenne.
Az az elképzelésem, hogy az egész életét megjelenítem az alanynak, de kiragadnék, vagyis inkább hangsúlyoznék egy "szakaszt", ami köré építeném a történetét. (Nem feltétlen szeretném elmondani, hogy kiről írok, de ha ez így nagyon érthetetlen és hasznos lenne, ha megmondanám, természetesen megteszem.) Szeretném a verseit, írásait is beilleszteni.
Ötleteim, vizuális elképzeléseim már vannak, de valahogy nem tudom, hogy álljak neki...
Hogy érdemes elkezdeni egy ilyen projektet? Hogy építsem fel, hogy produktívan haladjak? Milyen kötött kritériumai vannak egy színpadra szánt szövegkönyvnek? Mennyi idő alatt írható meg egy darab?
Bármilyen tanácsért nagyon nagyon hálás vagyok!!
Először is tudnod kell, formailag hogyan kell megírni.
Színpadra?
Más, mint a film.
Film pl,:
Külső. Délután, havas téli táj. Péter fát vág a kertben, Julcsi meleg kendőbe burkolodzva a ház ajtajában áll.
Julcsi: (kiabálva Péternek, dühösen)
- Jancsika lázas!
Péter: ( felnéz a favágásból,Julcsira néz, majd ütemesen folytatja a favágást)
Julcsi: ( hosszan nézi Pétert majd lassan megfordulva, bemegy a házba)
Szóval helyszín,
Szereplő neve (instrukció, mit csinál, hogyan, mit érez, )
- Mit mond?
Színpadon is van helyszín, pl xy lakása, utca, stb.
Tehát látod kell, mit tesz a szereplő, mit érez.
Képekben kell gondolkodjál.
Dialógusban, jelenetekben.
Ha van külső narrator, azt is lehet, ( egy hang, mesélő, nem szereplő, vagy vetítés),
De az alap a formai elemek betartása.
Akkor lesz érthető, a színésznek mit kell tennie.
És a gondolatiadat is struktúrálja, a formai elemek betartása.
Próza, az a novella, vagy a regény. Olvasod, nincs dramatizalva.
Színpadra, az dramatizalva van, dráma, komédia, stb, monodráma.
De akkor is van szereplő, mozog, érez, beszél.
Ezeket le kell irni, mit tesz, hogyan, mit érez.
Prózát akarsz irni? Akkor irjál regényt. Az nem színpad.
Mennyi idő?
Tőled függ.
De ha azon gondolkozol, mennyi idő...
Neked kell ezt élvezni, amikor írod, meg kínlódni., stb..., azt el kell felejteni, mennyi idő meg mit szólnak ...
Szerintem körvonalazd a történetet. Kiindulási helyzet, hová akarsz eljutni, mik a fő mozzanatok a cselekményben. Találd ki a szereplőket és a köztük lévő viszonyrendszert. Helyszínt is válassz, de a színdarab műfaja miatt, ez erősen limitált lesz, jól át kell gondolni, különben nem lesz előadható a műved, nem lehet jelenetenként színpadot rendezni (hacsak a szereplők maguk nem tudják megoldani, ezt vedd figyelembe a cselekmény és az utasítások kidolgozásánál, a többi a dramaturg és a rendező dolga lesz). Döntsd el, hogy van-e narrátor és ha igen, az egy szereplő vagy külső mesélő. Ezt lehet prózában (novella, fogalmazás), vagy egy rakás post-it cédulán is, a lényeg, hogy legyen egy vázad, koncepciód. Aztán elkezdheted kidolgozni a dráma formai követelményeivel. Olvass el néhány klasszikus darabot, hogy lásd, hogyan kell (Shakespeare, Moliere például kötelező a gimiben, biztosan megvan otthon egy-egy darabjuk).
Tart ameddig tart, attól függ mennyire gyorsan jön az ihlet, mennyire mozogsz biztosan a karaktereid világában, utána kell-e nézned folyamatosan dolgoknak (akár formai, akár tartalmi szempontból), mennyi szabad idő áll rendelkezésedre (egész napok, vagy csak egy-két óra esténként), hányszor kell átírnod részleteket vagy akár nagyobb szekciókat, stb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!