Mit csinál egy hangmérnök?
Az a fazon aki koncerteken, lemezfelvételeken, tv stúdióban keveri a hangokat, hogy több féle forrásból érkező hang harmonikusan működjön együtt.
Nagyon függ attól mekkora a project, hányan dolgoznak rajta.
Tehát pl hogy a dobos ne harsogja túl a szintetizátort, ne gerjedjen, hogy rendezzék be a hangszereket a térben, meg hogyan rakják össze az egészet.
Ahha, értem.
De egy film esetén?
A film esetén is ugyanezt, hogy minden színészt hallj, hogy ne zörögjön bele a szél, a másik szakember által kreált hangeffektek jól illeszkedjenek bele.
Nem tudom tudod-e, de van a Foley artist csapat akik csinálják a hangokat, de ezeket is össze kell fésülni a a színészekkel (vagy szinkronszínészekkel) fimeknél, animációnál, videojátéknál is.
Mert pl léptek zaja, kardpengés, ha valaki eszik annak a hangja általában nem az ami, valaki egy stúdióban visszané,i a felvételt, és kellemesebb zajokat kreál hozzá.
Na most ezek tök random dolgok is lehetnek, pl a facsart zeller, vagy a szörny mozgása egy rák lába gumikesztyűben... amikor a Gyalog Galoppban a kókusszal lovacskáztak, az ezért volt, ezt figuráztál ki, mert köztudott hogy a patkó hangja kókuszdió 😄
Ezeket is a hangmérnök gondolja át és illeszti bele, hogy ne vedd észre, hogy realisztikus legyen, hogy ne legyen fülsértő hangja pl egy csatajelenetnek, még akkor is, ha irl nem lenne kellemes, mert az emberek nem akarnak fémcsikarást hallani mittudomén 10 percen át....
Kieg: a hangmérnök azon kívül, hogy a több forrásból érkező beszédet, zenét, hangokat, zörejt összekomponálja a film ritmusával, videojáték kódolásával (pl hogy ha fém kesztyűvel vágják orrba a karakteredet az más mintha puszta kézzel)
Ezen kívül egy csomó effektet is rátesznek, lelassítják, felgyorsítják, rétegzik.
Egyszerre akár 20 féle zaj is egymásra van rétegezve.
Pl egy piacon a hangsávban egyrészt ott a szárnyas állatok gágogása, kotkodácsolás, aztán a macskakövön a cipők, a dobozok pakolászása, a tömeg moraj a háttérben és a színészek.
Ezeknek mind össze kell illenie, egyiknek sem szabad elnyomnia a másikat, és fontos milyen hang honnan jön a térben, melyik hangfalból.
És ha a film több nyelven kerül forgalomba, akkor a tömegmorajt meg a színészeket is át kell szerkeszteni, hogy realisztikusnak tűnjön, mert még a kivehetetlen beszéd foszlányok esetén is érzékeli az ember a nyelvet.
A hangmérnök film esetén inkább hangosító, óvodás szint a csatornákat fel-le hangosítani, eq-zni, és egy hangkönyvtárból beilleszteni az odaillő hangot. Nem hiába nevezték el hangtechnikusnak.
Hangmérnöki munka az inkább az, hogy az analóg szinti alaplapjába megtalálod a legmegfelelőbb fémhuzal szabványt és pufferkondikat az ellenálláshoz oscilloszkópok segítségével, voltokkal bütykölsz, stb.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!