Hogy tanuljak meg rajzolni?
A rajzolás a térábrázolás elsajátításával kezdődik. Nem csak a kézügyességet kell fejleszteni, hanem a látásmódot is. Ezért érdemes élő modell után rajzolni, és nem fényképről, mert a látvány mögé lehet látni, és megtanulni, hogy a térbeli elemek hogyan képződnek le a kétdimenziós felületen. A fénykép ezzel szemben csalóka. Látod, milyen egy adott részlet, de nem tudod, hogy miért olyan.
Ettől függetlenül a másolás is lehet tanulságos.
A kocka a térábrázolásnak alapja. A perspektíva, a rövidülés, a mérés, a síkokra bontás, a fényviszonyok innen indulnak. Nem éppen a portré a következő lépés, hanem a hengeres tárgyak, a gömb (ezekből össze lehet rakni egy térbeli figura vázát, tehát szinte olyanok, mint egy írónak a betűk megtanulása) és a drapéria. Ha ez megvan, akkor más formák lerajzolása már nem okoz gondot, tovább lehet lépni a portréra. A fej szilárd vázát a koponya adja, ezért azt érdemes előbb, és utána ráépíteni az izmokat, hajat stb. Nem csak az nyújt segítséget, amit látsz, hanem az is, amit tudsz.
Mivel rajzoláskor könnyű elveszni a részletekben, munka közben nehéz felismerni a tévedéseket. Ezért hasznos rajziskolába vagy szakkörre járni, ahol hozzáértő szakember helyben korrigálja a munkát. Emellett a szükséges ismereteket is átadja, így együtt van az elmélet és a gyakorlat.
Emlékeim szerint kb. ilyen sorrendben tanultuk az öskolában:
1. Kockák és téglatestek
2. Kockák, téglák és egyéb geometriai formák
3. Szék. Ugyanaz a kocka alakú/alapú redva szék, nagyon-nagyon-nagyon sok órán keresztül. 30 év múlva is perfektül letudom majd rajzolni azt a széket :D
4. Szék + drapéria + kocka
5. Csendéletek
Viszont muszáj megemlítenem, hogy nagyon sokáig csak grafittal, szénnel alkottunk, főként a kockákat, drapériát. Időközben voltak olyan feladatok is, mint behozott tárgyak (kávéfőző, vasaló, legó autó, jenga, stb) ábrázolása. Illetve a természetben gyűjtögetett tárgyak: levelek, termések, döglött bogarak és állati koponyák. De voltak amúgy nevetséges feladatok is, például az első házifeladatunk az volt, hogy egy a3-as rajzoljunk tele egyenes vonalakkal, szabadkézzel. Értem én, hogy mire volt jó ez, de azért még is csak többet vártam volna, na :D Volt amúgy olyan nap, amikor 3 órán keresztül leveleket satíroztunk át színesceruzával...
A csendéleteknél jöttek be a színek igazán, ott sokszor "tilos" volt olyan színt adni a tárgyaknak, mint amilyenek a valóságban voltak. Hasznos volt amúgy. Ugyanitt tiltottuk ki a palettáról a feketét és a fehéret, - helyette megtanultuk hogy kell úgy bánni a színekkel, hogy az dinamikát adjon a képnek és vezesse a szemet is. Kb. Ennyi volt az első év.
A második évben kicsit tovább mentünk, valahogy így nézett ki:
1. Kicsi kockológia, mert miért ne
2. Épületek
3. Összetettebb csendéletek
4. Még több természet, leginkább állati koponyák, néha emberi
5. Másolás - Nevesebb festők munkáinak ötvözése, konkrét kép lemásolása, stílusában való alkotás
6. Csontváz:
- 1. Teljes csontváz (ezt elég sokáig gyakoroltuk)
- 2. Koponya
- 3. Végtagok
- 4. Medence, gerinc, szegy-és bordacsontok
- 5. Mellportré a csontvázról
Nem ez volt a szoros tanmenet, de valahogy így nézett ki. Nem mindig csonti volt, voltak más feladatok. A csontiknál már kevésbé volt megkötés, mivel több eszközt ismertünk már, így azzal csináltad, amivel akartad. Volt egy lány, aki a csonti mellpotréját kihúzókkal rajzolta, nagyon komoly volt. :)
Az utolsó két év pedig összefolyik nekem, de akkortájt festettünk már falra, még több stílust megismertünk és alkottunk benne és valahol itt jöttek be a modellek is. Kezdetben arcokat, néha egymást, néha fizetett modelleket rajzoltunk, később különböző pozíciókban álló/ülő/fekvő embereket rajzoltunk.
Közben amúgy sokat agyagoztunk, fújtunk, sz.gépen terveztünk, hajtogattunk :D
Igyekeztek a tanáraink arra sarkalni minket, hogy minnél többféle stílust, minnél többféle eszközt kipróbáljunk, illetve többször is rákényszerültünk, hogy kimozduljunk a komfortzónánkból és milyen jót tett nekünk! Én is sarkallok mindenkit arra, hogyha nagyon nem tetszik neki a téma vagy a stílus, amivel éppen szembe találkozik, rajzolja le. ;)
Portrékkal is lehet próbálkozni amúgy még a "kocka-szinten", de jóval odébb van még. Engem is az emberábrázolás érdekelt és érdekel is a legjobban, de sok izgalmas dolog van a kocka és a portré között. De a kockákban is van izgalom, nekem például a tónusok felvitele a kedvencem, látni, hogy mennyi árnyalat megjelenik. :)
A rajzolás olyan dolog, amihez rengeteg türelem és hasonló mennyiségű idő kell. A kockológia nagyon fontos, minden, de tényleg minden arra épül, szentelj rá több időt! Megéri, hidd el.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!