Mi lehetett a munkásság "réteg"-zenéje egy-két évszázada a magyarok körében?
Amennyire én tudom, fél évszázada a falusi paraszti, kézműves társadalom autentikus zenéje még a népzene volt, a városi munkásokhoz, kisiparosokhoz a rockzene, az értelmiséghez a komolyzene volt köthető.
Persze ez is csak egy erőltetett beskatulyázás, hiszen nem úgy dől el a dolog, hogy "én egy gyárban dolgozom, tehát a dübörgő rock az én zeném". :-) Mégis, egy bizonyos társasalmi csoporthoz tartozás maga után tud vonni némi művészeti ízlésbeli specializálódást is, össztársadalmi statisztikai értelemben legalábbis.
A mai világban sokkal nyitottabbak, átjárhatóbbak ezen társadalmi csoportok, a zene is mindenkié – így aztán szerintem van egy erősebb egyéniségekből álló csoport, akik (származásuktól, végzettségüktől, agrár/ipari/szolgáltatási szektorbeli beosztásuktól majdnem függetlenül) kedvelik a népzenét, a rockzenét és a komolyzenét; és van egy másik csoport, akiknek munkaköri felelőssége inkább csak odáig terjed, hogy adott pillanatban melyik gombot nyomják le a tasztatúrán, a többit felülről megmondják nekik: úgy látom, ők a limonádézenék főközönsége. Ez utóbbi munkakörök a modern gépesítettség, bürokrácia, túlzott leszabályozottság "termékei", és valószínűleg nem véletlen, hogy épp az utóbbi három-négy évtizedben termelődött ki a sok limonádésláger is.
Egyébként van ismerősöm, aki diplomás, aztán évtizede egy erősen aktatologató irodai szerepkört tölt be. Fontosabbnak tartja a fix megélhetést, mint a szakmai előremenetelt. Kedvenc zenéi (ebben nagyon egy húron pendülünk :-) ) a klasszicisták, a romantikusok, a beat, a hard rock, a new age, és a magyar népzenét, folk-rockot is kedveli. Amit nagyon gyűlöl, az a "lájtos" popzene: egyszer-egyszer hallottam tőle, hogy arra a szellemi együgyűségre is emlékezteti, ami nap mint nap munkahelyén körülveszi. Nekem kissé alkotóbb munkaköröm van, zenei ízlésem hasonló, de azon felül egyik-másik hülye divatzenét is el bírom hallgatni, noha nem úgy gondolom, hogy évszázadok múltán is arra kellene majd emlékezni.
Szóval, ami nagyon érdekelne, hogy mi volt (ha volt, márpedig nehezen hinnén, hogy ne lett volna) az ipari forradalom környékén és azt követően azon munkásság autentikus zenéje, akik szó szerint vállukon hordozták az eltelt századok monumentális technikai bravúrjainak fizikai megvalósítását. Nem elsősorban a nagy építkezéseken mindig jelenvolt lézengő, lehetőleg munkakerülő alkalmi melósaira gondolok, meg nem is azokra a nagyiparosokra, akik amúgy is inkább diplomás értelmiségiek, mérnökök, közgazdászok voltak, nemkülönben pedig kellő tőkével és innovatív szellemmel megáldott vállalkozók. Utóbbiaknak szerintem talán a sanzont és operettet tudnám elképzelni, hogy tolongtak érte, persze nem vagyok ebben szakértő. Akkoriban az volt tudtommal a könnyűzene. Viszont nem hinném, hogy az átlag munkásembernek az ilyen rongyrázónak, csöpögősnek mondott zene kellhetett elsősorban.
Lehetséges-e akár, hogy pár évszázada rengeteg igen klassz, jó zene is született, amik a műsorszórás és a hangrögzítés hiányában, illetve a lekottázásra irányuló kevés ismeret és a "felsőbb elit", sőt a saját utódok ilyen irányú érdektelensége miatt (a fiatalok sosem igazán a szüleik slágereit tartják életben) a névtelenségben megmaradt zeneszerzők és a helyi klubokban összeverődött mindenkori közönség halálával végül évszázadról évszázadra örök időkre elvesztek az utókor számára?
Hú, tényleg van benne valami :-)
Gyerekkoromban volt egy szomszédunk, egy végtelen kedves nagyon öreg bácsi, aki tésztagyári munkás volt aktív életében. Akkoriban ment a Petőfin a Jó ebédhez szól a nóta (ma talán a Dankón megy?), minden délben az ő rádiójától zengett a ház :-))
A XIX. század végétől elszaporodtak hazánkban ez egyletek, vidéken főleg a gazdakörök, de az iparosoknak külön társaságuk volt, főleg dalárdák, színjátszó csoportok és egyéb művelődési társaságok.
Ezek egyrészt vallásos, de külön katolikus és református jellegűek voltak, másrészt polgári közösségek, de külföldön már ekkor a baloldali mozgalmak hatására szocialista, vagy munkás, parasztmozgalmi egyletek lettek és erős szocialista agitáció eszközéül szolgáltak.
Nálunk inkább csak a XX. század elejétől jelennek ezek meg markánsan, főleg a főváros munkáskörzeteiben, de tagságuk komoly bővülése csak a világháború után jelentkezik, vele a munkásmozgalmi dalok, amikből rengeteg van a neten, csakhogy nehéz szétválogatni a koraiakat a későbbiektől, mert általában ömlesztve van, de tessék:
vagy egy másik:
de sajnos ez is időrendben meglehetősen kevert, de lényegileg hasonló jellegűek.
Természetesen a munkásság sem utasította el a népszerű aktuális zenét, a sanzonokat, vagy a simmi, charleston, vagy a ragtime, vagy ami éppen divatban volt uralkodó jelleggel, ezekre a stílusokra mindig születtek magyar slágerek is, némelyik világhírre is szert tett.
Az operettet is mindenki látogatta, de még azok is fújták a dalokat, akik csak másoktól hallották.
A 30-as évektől próbálták ezeket a köröket valamennyire politikai ellenőrzés alá vonni, több, kevesebb sikerrel, de az egyleti élet igen kiterjedt maradt továbbra is, ahol a zenélés, amely minden stílusra kiterjedt, például citerazenekar, vagy fúvós, vonós zenekar, illetve a dalárdák népszerűsége is töretlen maradt.
Még a háború után is volt ennek komoly jelentősége, ám a rádió, majd sokkal később a TV terjedése véget vetett ennek a nagy mértékű egyesületi életnek.
A munkásság körében a mozgalmi dalok bírtak nagy népszerűséggel, talán rákereshetsz, ha nagyon érdekel.
Kirándulások, evezős túrák alkalmával is összeverődtek énekkarokba, ezt minden kormány, politikai hatalom engedélyezte, viszont erőteljes érzelmi ráhatást lehetett vele kelteni, ezért volt ennek ilyen nagy mértéke és népszerűsége, így szinte minden munkáskörben létrehoztak énekkart, dalárdát.
Fél évszázada-60-as évek vége- már annyira elterjedt a tömegmédia, hogy nem különült el a különböző zenei műfajok tábora társadalmi osztályok szerint.
a 10-es években a rádió elterjedéséig még erősen élt a hagyományos népzene a parasztság körében. Ezt viszont úgy kell elképzelni, hogy nem csak régiónként, de falvakként is nemzetiség függő volt a dalkincs. Pl.a mai Soroksáron, amim ma Bp. része, a 40-es években alig lehetett magyar szót hallani az utcákon, annyira sváb falu volt.
Mind emellett nagyon népszerűek voltak a különböző népies műdalok, magyar nóták, operett áriák. Ezeket játszották bálokon, mulatságokon a népdalok mellett.
A dalárdák elsősorban a kispolgári rétegtől felfelé voltak jellemzőek, egyszerű cselédek, napszámosok nem jártak ilyen helyekre.
A proletárok a szegény parasztságból kerültek ki zömében, később a tsz-esítés hatására a módosabb parasztok is bekényszerültek a gyárakba. A zenei ízlés változása inkább a rádió elterjedésének köszönhető. Kodály a népzene egyik legnagyobb ellenségének tartotta a rádión terjedő jazz zenét. Az akkori emberek ízlése még nem szakadt el annyira a népzenétől, mert a népies műdalok, nóták még a 80-as években is nagyon népszerűek voltak, sőt, aktív nótaszerzők működtek még a 90-es években is.
A könnyűzene műfaja, és maga a kifejezés is, az 1830-as években alakult ki, a szórakoztató zene szinonimájaként, főleg a párizsi mulatókban és kabarékban alakult ki. A magyar könnyűzene a 19. század derekán jött létre. Forrásai a nyugati, elsősorban német, francia, olasz dalok voltak, de merített az operettből, a lokálok, revüszínpadok, kabarék kupléiből és – nem kis részben – az új média, a dalok nélkül elképzelhetetlen romantikus hangosfilmek melódiáiból. Elterjedését a rádió és a filmek segítették, első nagy sztárjai is a filmekből kerültek ki: Karády Katalin, Jávor Pál, Gózon Gyula, Tolnay Klári. A filmdalok hatalmas sikereket arattak, sokszor a film sikerességében is döntő szerepet játszottak („Ez volt a vesztem”, „Hallod-e Rozika te…”, „Egy csók és más semmi”, „Köszönöm, hogy imádott”, „Pá, kis aranyom…”, „Meseautóban”). Sok színész a kabarékban aratta sikereit, az ő dalaikat gyakran a rádió népszerűsítette, és megjelent a hanglemez is.
A második világháború után az ún. tánczene vette át a könnyűzene szerepét: Ákos Stefi, Breitner János, Géczy Dorottya, Hollós Ilona, Kazal László, Zsolnai Hédi és mások arattak országos sikereket, a rádióból a Szív küldi szívesen című dalküldő és kívánságműsorban az ő dalaikat kérték. A „szocialista” filmek is ontották a slágereket („Egy boldog nyár Budapesten”, „2x2 néha 5”, „Egy Duna-parti csónakházban” stb.). Az ötvenes évek elején a mozgalmi dalokra és a szovjet hatásra létrejött, csasztuskákra emlékeztető dalok is megjelentek a rádióban, filmekben („Mint a szélvész száll a gépünk”). Az ötvenes évek elején ideológiai viták folytak a sajtóban a slágerekről, az amerikai dzsessz és blues, illetve előadóik nemkívánatosak voltak, elítélő cikkek jelentek meg, ha egyáltalán megemlítették őket („ritmusorgia”, „kakofónia”, „erotikus, idiotisztikus szövegek”). Nyugati lemezek elsősorban külföldet járó sportolók révén kerültek be az országba – illegálisan.
Az 1960-as években jelentek meg a tánczene új szerzői és énekesei: Mikes Éva, Németh Lehel, Kovács Erzsi, Koós János, Korda György, Sárosi Katalin, Vámosi János, Toldy Mária, Záray Márta. Néhány előadó külföldi számok előadásával is próbálkozott, de a korabeli kultúrpolitika csak az olasz–francia, esetleg német slágereket engedélyezte. Külföldi énekesek is kezdtek vendégszerepelni Magyarországon: Vico Torriani, Yves Montand. A táncdalok iránti érdeklődést a Magyar Rádió naponta sugárzott tánczenei műsorokkal, a Magyar Televízió pedig Táncdalfesztiválok sorozatával igyekezett kielégíteni. A rendezvényeket egy későbbi elemző írás „össznépi giccsparádénak” nevezi. A minta az egyébként is preferált olasz tánczene hasonló seregszemléje, a San Remó-i dalfesztivál volt. Az első Táncdalfesztivált 1966-ban rendezték meg. A rendezvény országos közfigyelem jegyében zajlott, de az Illés-együttes, a hazai „beat” reprezentánsa, hatalmas botrányt keltett a „Még fáj minden csók” című számmal, és szintén óriási port kavart a verseny győztese, Kovács Kati a beat-korszak egyik emblematikus énekesnője „Nem leszek a játékszered” című dalával, aki már az előző évi Ki mit tud?ot is megnyerte. A fesztiválok új, fiatal táncdalénekeseket hoztak a felszínre: Ambrus Kyri, Fenyvesi Gabi, Harangozó Teri, Kovács József, Mary Zsuzsi, Poór Péter stb.
Wikipédia, rá lehet keresni. A városokban a "cigányzene", a kuplék, sanzonok stb rendkívül népszerűek voltak az alsóbb rétegekben is. A rádió elterjedésével ez a kultúra vidéken is terjedt. A tv meg mindent vitt. A tv érkezése kb a jucsub hatásával mérhető össze, bár még attól is durvább volt. Most egy sima spotifí előfizetéssel a világ majdnem minden zenéjét megkapod minimális áron.
Nagyszerű dolgokat fűztetek hozzá a kérdéshez, köszönet mindenkinek, csak így tovább!! Tudástárháznak sem lesz utolsó a gyk oldala.
Mégis van egy érzésem, hogy amennyi dal (és ha van helye rangsorolásnak, amennyi nagyszerű dal) megszületéséről tudunk, és ismerjük őket, amióta van hangzó média, nem képzelhető el, hogy korábban, ugyanennyi idő alatt ne jött volna létre szintén ennyi.
Sőt talán még nagyobb is lehetett a diverzitás, mert nem találkozott mindenki minden zenével, csak helyi szinten terjedtek.
Valamint még szerintem az is lehet (bár ez csak a magam eszmefuttatása), hogy amíg a zeneélvezethez valakinek aktívan elő is kellett mindig adnia a zenét (nem pedig csak föltenni a lejátszóra), addig a sok élő zenélés talán még jobban is serkentette főleg az előadókat, hogy új zenéket is szerezzenek. Így viszont még annál is több új zenedarab kellett, hogy szülessen!
És mindebből mennyi maradt meg máig? Tudtommal Bartók és főleg Kodály voltak, akik kellő muzikalitással, szakmai háttérrel, és az előtte megjelent hangrögzítési technikával járták az országot, és jegyezték le a népdalokat, amiket már egyre kevesebben és egyre ritkábban műveltek a jónépek.
Érdekes kérdés – tyúk vagy tojás esete –, hogy ha nem jön a zenei tömegmédia, akkor a falvak népei nem adják-e fel addigi zenei mikrokozmoszukat, és az így tovább él; vagy pont így jutottak-e el még több emberhez, akik örömmel kezdték továbbvinni, amit társaik, esetleg más tájak lakói már elhagytak?
Valószínűnek tartanám, hogy nemcsak a zene média általi átkeveredése, hanem a gazdasági átalakulások miatt az emberek más hatások alá kerülése miatt is vesztes lehetett a hagyományos falusi népzene.
Ebből is kifolyólag, ha úgy gondoljuk, hogy a városi munkásság, általában a városi kisemberek világa változott talán a leghevesebben az idők során, akkor a hangrögzítés feltalálása előtt, a kottázáshoz való szakértelem híján, elég hevesen kellett, hogy változzon e társadalmi csoport zenéje is.
Csak érdekes belegondolni, mennyi klassz rögtönzött vagy gyakran ismételt zenedarab, zenei motívum szólalhatott meg a XX. század előtt, amiket bizonyára mi is élveznénk, vagy legalább is elismernénk, csak éppen sehonnan nem lehet már előhívni!
Nem valószínű,hogy olyan hatalmas mennyiségű népdalkincs veszett a feledés homályába a technika hiányában.
A teljesség igénye nélkül:
A magyar népdal jelenleg ismert legősibb típusa az ereszkedő dallamvonalú népdal. Ilyen kevés maradt fenn, mint pl. a "Szivárvány havasán", de erre a dallamra született más szöveg is. Valószínű, hogy rögzítés előtti időszakokban is így működtek a dalok, néha változtattak egy kicsit a dallamon, variálták, de az alap jellemzők nem változtak.
A legősibb dallamok egyébként a kántálások, amik különböző pogány ritusok maradványai, legarchaikusabban a gyermedalainkban maradtak fenn. Ilyenek a regölések, az olyan gyerekdalok, amikben a táltos dobra, a szitára utaló szöveg van, a fordított felsorolást tartalmazó szövegek, mint a szitapéntek, szerelem csütörtök, dobszerda, stb.
A Kodályék által összegyüjtött népdalkincs nagy része a középkori világi zene nyomait is hordozza magán. A Magyar Népzene Tára elég vaskos gyüjtemény:) de sok a variáns, a régi alapokra épülő forma, és valószínűleg a legtetszetősebbek, legjobb "slágerek" maradtak meg a népi hagyományban. Tehát nem valószínű, hogy egy népesség, régió lakosságának kiveszése nélkül különösebben értékes dallamok elvesztek volna.
Viszont azt is figyelembe kell venni, hogy a zene szerzés, mint megélhetést jelentő hivatás, csak egész későn jelent meg. Mozart volt az első, aki mecénás nélkül, szabadúszóként próbált megélni a zeneszerzésből.
Az egyszerű népzenészek nem valószínű, hogy termékeny szerzők lettek volna a 19.század végéig. Dolgoztam vendéglátásban, a helyzet az, hogy egy kb. 150 darabos repertoárral simán végig lehet csinálni egy szilveszteri bulit, egy 250-essel bármilyen lagzit. Annak idején, amikor még citerával és furulyával zenélték a lakodalmakat olyan vidéken, ahol az emberek zöme csak nagyon ritkán lépett túl a falu határán, valószínűleg ennek a repertoárnak a töredéke elegendő volt a zenei élethez.
A zene és ének fejlődését a keresztény liturgiák tették lehetővé, amelyek adtak egy viszonylag egységes alapot, a különféle zsoltárok, kórus és orgonaművek egész Európában elterjedtek voltak. A reneszánsz megjelenésével itt is megfigyelhető egyfajta szabadság, majd a barokk kitermeli a zseniális zeneszerzőket, akik rányomják a bélyegüket a további irányvonalra. A szekularizáció hozza el a további nagyarányú bővülést, bár természetesen a reformáció által is kettéválik az egyházi zene.
Hazánkban közismert a már említett regösök szerepe, amely műfaj a honfoglalás korától évszázadokig alig változik, közismert például a költő, zeneszerző, előadó Ilosvay - Summáját írom Eger váráról - dallama és szövegrészletei.
A hozzá hasonló vándorénekesek, zenészek azon kívül, hogy híreket is továbbítottak, meghonosítottak egyfajta zenei stílust és bizonyára hatással volt rájuk annak a régiónak a dallam és ritmusvilága, ahol éppen jártak, de azért tájegységenként meglehetősen eltérő lehetett, ismerjük például a Kalotaszegi táncok dallamvilágát, vagy máshol a szerbes, szlovákos változatokat.
A nemesi, főúri világ táncai, mint a menüett, palotás, francia négyes, stb ellenében a népi hangszerek síppal, dobbal, nádihegedűvel és bizonyára furulyával, citerával is kísért egyszerűbb dallamvilága mindenhol megfigyelhető.
Eleink muzikalitására jellemző, hogy még a katonai hadmozdulatokat is meglehetősen bonyolult kürtjelek, vagy ritmusos dobjelzések irányítják.
A középkor végén a létrejövő egyházi iskolák hatására, ahol alsó és felső szintű papi, egyházi személyek képzése történt, beleértve a káplánokat is, akik zenei képzést is kaptak, létrejön egy zenei színvonal a közösségekben és ez a motorja ekkor a zenei élet fejlődésének, mindenhol megindul ugyanis a kórusok szervezése.
A zenei effektusok drasztikus bővülését elősegítette a ma már jelentőségét erősen elvesztett balett, amelynek képi világa változatos fordulatokban bővelkedett, amelyet zenei motívumokkal is kísérni kellett, akárcsak a mai technika által megjelenített mozgófilm és a filmzene viszonyában érhetünk tetten.
A polgárosodás következtében fejlődik ki lényegében az egyházi és a mindig jelen lévő népzenéből az összes többi műfaj, új dallam és ritmusvilágokat létrehozva, hiszen változik a világ és mi változunk vele.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!