Miért jó az óraátállítás, és kinek?
Azt mondják, energiatakarékosság...
Egyet nem értek, egyszerű, józan ésszel!
Ha úgy van az óraátállítás, hogy itt nálunk ebben a nyűves télben még egy órával korábban sötétedjen, akkor hol van itt az energiatakarékosság???
Tudom, hogy lesznek kioktató, szupertudományos, közgazdász-okoskodó válaszok is, nem baj....
Kíványcsi vagyok a véleményekre...
Én magam is úgy gondolom, hogy télen is előnyösebb lenne a nyári időszámítás. Nyáron pedig egyértelműek a GMT+2 előnyei.
#18; 20
"a nép elég jelentős része szabadban dolgozik kora reggeltől, pl. 6-tól vagy fél 7-től"
-Ebben a korai időpontban mindenképp sötét van még, akkor is ha a GMT+1-et használunk télen nincs elégséges fény a szabadban fél 9 előtt. Tehát nincs jelentősége, mindenképpen mesterséges fényt kell alkalmazni a munkálatok reggeli szakaszában és a munkába járáskor is. Bent pedig egész nap szükséges a világítás. Mire teljesen kivilágosodik már mindenki megkezdi a munkát a téli időszámítás szerint is.
Kedvezőtlen időjárási események esetén semmiképp sem javulnak az útviszonyok reggelre, hiszen az erős köd felszállásához, a jegesedés természetes olvadásához órákra van szükség. Ha jegesedés van, az bőven jelen lesz még reggel 9-10kor is. Ezért használnak mesterséges beavatkozást, pl útszórósókat ha az szükséges.
Sajnálom, hogy nekem kell veled tudatnom, de a többség (90%+) du 2-3 órakor még bőven dolgozik. A közlekedésben a délutáni csúcs 4-5 óra között van és 40-50% még mindig munkában van. De a szállítmányozásban és tömegközlekedésben is még bőven az utakat róják ilyenkor. A gyerekek (akik a legkiszolgáltatottabbak) épp sötétben igyekeznek haza a napköziből, délutáni edzésekről, általában éppen a csúcsforgalom idején. Ezt pont megoldaná a plusz egy óra eltérés.
Ráadásul a szabadban végzett munkálatokat is tovább lehetne végezni világosban délután amikor már jobbak az útviszonyok és magasabb a hőmérséklet mint hajnalban. Ezért nem utolsósorban gazdasági előnyei is lennének a GMT+2-nek télen.
21
Írj már munkaköröket azokon kívül, amiket én írtam, akik 4-ig dolgoznak legalább, és nagy számban vannak. Akik szerinted a többséget alkotják. Mert ezek szerintem esetleg 25%-nyian, ha lehetnek.
Igen, decemberben valóban sokáig van sötét van még így is, de fél 7 felé már most is kezd virradni, ami a közlekedésben nagy előny, legalább azoknak, akik 7-re járnak. Az óraállítások közti időszakban, decembert kivéve, pedig már lényegesen hamarabb kezd világosodni. Február végén pl. már fél 6 táján, ami már a 6-kor kezdőket is érinti. De ha nyári időszámítás lenne, akkor mindenkit két hónappal tovább érintene a sötétben való autózás.
Kedvezőtlen időjárás esetén nem az útviszonyok javulnak nyilván sokat egy óra alatt (bár keveset igen), hanem a látási viszonyok. És jégen, hóban autózva sokat jelent, ha megfelelő távolságra ellát az ember, fel tud készülni dolgokra, nem pedig sötétben, a szemben jövőtől elvakítva közlekedik, és csak akkor lepődik meg, amikor már csúszik a másiknak. Valamint, hidegben reggel párás a szélvédő belülről, esős vagy jeges kívülről, és a szemben jövő lámpájától ez úgy fog kinézni, mint egy sűrű függöny, amin nem nagyon lehet átlátni. (És az is hiába mondog, hogy mindenki csak 20-szal haladjon, mert te is tudod, hogy mindenki nyomja neki attól függetlenül, hogy csak 10 m-re lát el.)
Szállítmányozásban sokkal többen kezdenek nagyon korán, mint ahányan későn végeznek. Oda kell érniük a nyitvatartási időben, lehetőleg még délelőtt, a legtöbb helyre. A folyamatos szállításnál meg megint csak sokkal jobbak az időjárási és útviszonyok délután, mint kora reggel.
A gyerekeket ne keverd ide, autót nem vezetnek, gyalog meg nincs jelentősége, hogy lámpafényben vagy nappali fényben haladnak-e. Nem kell hirtelen, tizedmásodpercek alatt reagálniuk. A kicsikkel úgyis ott vannak a szülők, a nagyok meg már képesek közlekedni.
Oké, hogy te meg akarod mondani, hogy egyes cégek mikortól dolgoztassák a munkásokat, de sajnos nem hallgatnak rád. Továbbra is 6-ra vagy legkésőbb 7-re rendelik be őket dolgozni. (Amit a munkások többsége nem is bán, mert így már szabad a délutánjuk nagy része.)
"Legtöbben??? Ki az a legtöbb?"
Ahol lakom (megyeszékhely), a legnagyobb forgalom délután négy és fél hat között van. A város egy részén ez szinte folyamatos dugót jelent. Szóval én nem tudom, ki meddig dolgozik, csak azt látom, hogy mikor nagyobb a forgalom, és az egyértelműen ilyenkor van, nem 2-3 óra körül.
Azon lehet persze vitatkozni, hogy balesetveszély szempontjából a reggeli vagy a délutáni sötét a rosszabb, én elfogadom azokat az érveket is, hogy a reggeli rosszabb lehet, bár ennek megválaszolását inkább közlekedésbiztonsági szakemberekre kellene bízni.
Nem is emiatt vagyok a nyári időszámítás mellett, hanem a hangulati tényező miatt. Szerintem javít az ember hangulatán és általános közérzetén, ha még világosban megy haza. Többet javít, mint amennyit a reggeli sötét ront. Legalábbis szerintem, lehet, hogy másnál ez nem így van. De nyáron egyértelmű a napfény hangulatjavítjó, egészségre pozitív hatása. Kár ezt elvesztegetni a hajnali órákban, amikor szinte senki sincs kint. Népegészségügyi szempontból is bizonyosan pozitív hatása lenne, ha nyáron tovább élvezhetnénk a napfényt.
#25 Télen mindenképpen sötétben kelsz és sötétben is fekszel le aludni. Nyáron mindenképpen világosban kelsz és hacsak nem nyolc - fél kilenckor vagy azelőtt fekszel le, akkor sötétben mész aludni.
#24 Persze, akkor mennek vásárolni, akkor mennek a gyerekért és akkor mennek haza, mivel akkor jár le a munkaidejük. A többség 9:00-17:00-ig vagy 8:00-16:00-ig dolgozik. A napközi sem véletlenül tart du 4:00-5:30 óráig.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!