Anglisztika és angoltanári szak mennyire különbözik?
Régen az anglisztika neve angol szak volt és ha ezt elvégezte az ember, automatikusan mehetett akár tanítani is. Legalábbis én így tudom, az én tanárom is így végzett, illetve volt egy némettanárom is, aki ebben a rendszerben tanult, csak ő nyilván német szakon. Most viszont anglisztikával nem mehet az ember tanárnak. Sok helyen olvasom, hogy az anglisztika “büfészak”, nem megy vele sokra az ember, attól függetlenül, hogy a legnehezebb szakok közé sorolható.
2017-től van angoloktatói szak, de az csak mesterszak, tehát előtte még el kell végezni valamit és ezt a szakot még nem is indították el, csak papíron van.
Anglisztikán és tanárin gondolkodom. Viszont egyre inkább azt hiszem, hogy az anglisztikával nem sokra mennék. Angolt szeretnék tanítani, de ebben a hülye rendszerben anglisztikával ugye nem lehet, a tanárin meg kötelező felvenni még egy tantárgyat. Ez az, hogy én nem tudom, mit vennék fel, mert csak angoltanár szeretnék lenni, a többi tantárgy nem érdekel különösebben. Ha nagyon muszáj választanom, felvehetném angol mellé a spanyolt, mert azt szeretem és addigra középfokon fogok tudni spanyolul (bár ez lehet, hogy kevés lesz az egyetemhez), de attól félek, hogy 2 nyelvszak egyszerre nem lenne túl durva?
Illetve még az érdekelne, hogy mennyiben különbözik az anglisztika attól, amit a tanárin tanulnak azok, akik angoltanárnak tanulnak?
Én az SZTE-re járok anglisztikára, a barátom pedig angol-német tanárira, szóval erről tudok neked mesélni. (Más egyetemeken máshogy lehetnek az órák.) Anglisztika alapszak után úgy lehetsz tanár, hogy elvégzed az anglisztika mesterszakot, majd a 2 féléves tanári továbbképzést. Lényegében ez is 6 év, de tudnod kell, hogy alapszakon semmiféle tanítási módszertant nem tanulsz, hanem tele van nyelvészettel (Phonetics, Syntax, Morphology, stb.), irodalommal és mindenféle kultúrával kapcsolatos órával. Ezek egy része megvan osztatlan tanárin is, viszont lényegesen kevesebb. Emellett az osztatlan angoltanárisok már a második évtől kezdve tanulnak kifejezetten angoltanítást, mellette pedig ott vannak a pedagógiai-pszichológiai tárgyak is. Szóval ez egy előnye az osztatlannak, hátránya pedig az, hogy kell ugye egy másik szak. Az alapszak-mesterszak-tanári vonalnak pedig ugye az a hátránya, hogy háromszor kell felvételizned, és angoltanításról nem sokat fogsz megtudni. Szerintem az anglisztika alapszaknak már csak akkor van értelme, ha valaki fordító/tolmácsnak akar menni, illetve ha doktori képzésben gondolkodik ilyen területen.
Érdemes egyébként megnézni az anglisztika mintatantervét, illetve az osztatlan tanárisok mintaórarendjét, ezek szerintem minden egyetem honlapján hozzáférhetőek. Ha bármi kérdésed van még, szívesen válaszolok akár privátban is.
Az említett alapvizsga (Academic English 1) amivel szanaszét szop@tnak minket, csak itt van Szegeden, máshol azt se tudják mi az. Szóval ha szeretnél kimaradni egy jó nagy adag stresszből/szorongásból/depresszióból, és lehetőséged van, máshol kezdd el a szakot.
Könnyebb dolgod lesz!
Mindenhol van alapvizsga a nyelvi szakokon (tanárin is) és nyilván mindenhol más és más, de szerintem minden egyetemen terjeng a legenda, hogy "lehetetlen megcsinálni, szivatós, nehéz, mindenki meg fog bukni" stb., stb.... Én Pécsre járok, de nálunk is ugyanez megy és mindenkitől ugyanezt hallom, akik máshol tanulnak. Erre valahogyan mindig büszkék az emberek, hogy náluk a legnehezebb, legkeményebb stb., csak igazából nem értem, hogy miért.
A kérdésre is válaszolva:
Nyilván van különbség a konkrét tantervekben az egyetemek között, viszont alapvetően más az anglisztika és az angol osztatlan tanári. Ha leegyszerűsítem, akkor arról van szó, hogy az angol tanári szakosok a szakterületi ismereteken kívül tanulnak pedagógiai, pszichológiai és szakmódszertani ismereteket is, illetve van nekik tanítási gyakorlatuk is (pl. van nekik helyesírás, ember- és gyermekismeret és még nem tudom mik, mert én BA-s vagyok...de a lényeg az, hogy nekik vannak olyan tárgyaik, amik a személyiségfejlesztéssel, képességfejlesztéssel, tanítási folyamatokkal, neveléstudománnyal stb. kapcsolatosak). A szakos tárgyaik nekik viszont valamivel kevesebbek, mint az alapszakosoknak (pl. nálunk csak a nyelvfejlesztő órák vannak együtt a tanárisokkal és csomó tárgy nekik csak később vagy egyáltalán nem szerepel a tantervükben pl. irodalomtudomány, nyelvtudomány stb.). Valamint ugye a tanári szakon kell választani egy másik szakot is. Ehhez csak annyit akarok hozzáfűzni, hogy anglisztikán is kell majd választani egy szakirányt/specializáció/sávot (hol mik vannak) vagy minort, ami adott esetben lehet egy másik nyelv is...szóval ott is megnő majd a tárgyak száma, csak nem rögtön az első évben indítasz két szakkal, mint a tanárin. Szóval, ha inkább a tanári vonz és a spanyol is menne, akkor az ne tartson vissza, hogy soknak tűnik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!