ELTE IK proginfón szerintetek meg tudok majd felelni az elvárásoknak?
Február 15.ig kell beadni a jelentkezést, és ezt jelöltem meg elsőnek. Amit tudok, hogy a matek kelleni fog nagyon. Emelt szinten nem érettségiztem, de 4-5 voltam végig. Sajnos nem is tudom az emelt szintű anyagokat, és ez alap ezen a szakon gondolom.
Ellenben a programozás elég jól megy, szeretem is művelni, és szerintem a logikámmal sincs baj.
Fel is vettek volna egy multihiz Java programozó gyakornoknak, végül mégis az egyetem mellett döntöttem, mert jól jön még az a diploma és többet is tudok vele keresni.
Matekból szeptemberig akarom bepótolni a hiányosságokat. Mire érdemes számítani?
Ja és megjelöltem a BME mérnökinfót is, úgyhogy szokásos kérdés:
Szerintetek ELTE vs BME infós képzés szempontjából? :D
22f
Amit írok az meg is hozza a kedvedet és el is veszi.
Ami jó az az, hogy irányvonalat ad ahhoz, hogy mit kell tudnod infóból, ezek alapján utána tudsz nézni a dolgoknak, meg tudod őket tanulni otthon. Tény, hogy a legtöbb infós tárgy nevetséges (pl a progalap egy rossz vicc, bár én nem programoztam előtte, szóval nekem jó volt). Igen, nagyon sok matek van, nehezek is. Viszont ennek okát egy kis háttérsztorival fejtem ki.
A Programtervező informatikus Bsc a Programtervező matematikus Bsc-ből alakult ki, annak a tantervén végeztek néhány módosítást. A progmaton kegyetlen sok analízis volt (most jelenleg 4 van, a 4.nek nem is analízis már a neve), általánosságban matekos készségre építve fejlesztették ki az algoritmizáló képességet. Ezt akarják most is tartani, de most van 3 szakirányunk; Modellező (A), Szoftverfejlesztő (B, ezen vagyok), Szoftveralkalmazó (C). Erre azt mondták nekünk, hogy:
szak matek infó
A 75% 25%
B 50% 50%
C 25% 75%
Ezért az A-t a legendának nevezzük, a B-t azok csinálják, akik ált. Msc-t is akarnak majd, a C pedig a "legyen egy papírom osz' csá"-szak, itt csak kódolókat képeznek (legalábbis mindenki így mondja). Ha gondolod, akkor írj és részletezem a szakirányokat is.
Ami magát a képzést illeti... Nem kell hozzá 3 év, hogy magadtól megtanuld őket. Szóval ahhoz, hogy úgy programozzak, mint most, elég lett volna 1, max 2 év itthon, amikor csak ezt tanulom. Viszont a matematikai hátteret biztos, hogy nem tanultam volna meg ennyire. És persze így tudom, hogy milyen érzés, amikor annyi beadandód és zh-d van egymás hegyén-hátán, hogy az egész héten alszok 10 órát. Szóval a képzéstől ne várd el, hogy megtanít minden infós dologra, ami majd kelleni fog, a legtöbb dolognak magadnak kell utánanézned, csak egy nagyon jó kiindulást ad. Bár van néhány elavult tárgy, de ez más beszélgetés lenne :) Viszont egy erős matematikai háttérrel jössz ki, aminek megvan a maga előnye..
Itt most már nem a képzésről ,hanem a jövőről írok :)
Általában nem minden programozó szoftverfejlesztő, de minden szoftverfejlesztő programozó. Itt programozóként azt értem, aki bemegy a munkahelyre, kiadják neki a feladatot, hogy "kódold le ezt prímkeresést" (nyilván ennél komplexebb), nekiül és csinálgatja néhány napig, hétig. Szoftverfejlesztő alatt meg azt értem, aki kigondolja, hogy a megrendelt szoftver milyen apróbb részekből fog összeállni, felépíti (egyenlőre programozás nélkül) az alkalmazást és a részfeladatokat (mint például egy prímkereső) kiadja az alatta dolgozóknak. Megsúgom, hogy az ilyenek többet keresnek, mint akik kódolnak.
Szóval mi különbözteti meg őket? Leginkább a tapasztalat, viszont az is kulcs szerepet játszik, hogy a szoftverfejlesztőnek megvan az a matematikai háttere, hogy effektív algoritmusokat írjon.
Egy gyors példa a prímkereséssel, mondjuk állásinterjún próba v valami, A és B között kell választani.
"A" megírja úgy, hogy valami g*ci nagy számra 5 másodperc alatt fut le. "B" megírja úgy, hogy szinte bármire fél másodperc alatt fut le. B-t fogják felvenni. B azért tudta megírni így, mert megvolt neki az a számelméleti háttere, amit éppen diszkrét matematikából tanult a prímek témakörénél.
Szóval összegezve a fent írottakat. Ha infós akarsz lenni, akkor az sehol sem könnyű. Itt sok a matek, de mindenhol. Itt elméletibb a számonkérés, mint a bme-n, ott viszont úgy hallom, hogy a gyakorlat nehezebb. Azt mondják hogy az informatikusok amíg tanulnak, addig vért izzadnak és alig alszanak, után pedig aranyéletük van. Az informatikus fizetéseket és munkakörülményeket elnézve, ez így is van :) Ahol én dolgoztam ott pl volt ingyenes konditerem is, ingyen tea/kávé, stb :) Ha ebbe vágnál bele, akkor garantáltan vért fogsz izzadni, szidni a tantervet, a tanárokat, a Microsoftot, a Linuxot, szinte mindent. Egyáltalán nem könnyű, és erre fel kell készülni. Az első félév nekem nagyon egyszerű volt, utána viszont nehéz, sokat kell tanulni. A tanárok nem azért élnek, hogy te megértsd (tisztelet a kivételnek), szóval sok dolognak utána kell nézned. Ha nem vagy géniusz és nem kerülsz be a koliba, akkor szinte 100%, hogy az egyetemi életed nem lesz "b*tches, party, hoes". Nem tudom, hogy mennyire vagy nerd, de engem legtöbbször idegesít a legtöbb szaktársam, mert sok közöttük az ilyen "életképtelen" szintű.
Ha a matekhoz van érzéked, akkor ne félj. Innentől már minden csak a szorgalmadon múlik, mert semmi sem megtanulhatatlan, ami a tantervben van. Egyébként van egy Matematikai alapozás tárgy és egy Programozási alapismeretek is. Szóval ha nem tudsz programozni akkor nem kell félni, ha pedig nem vagy olyan szinten matekból, akkor a nyáron átnézed + ez a tárgy és perfect.Egyébként az ELTE világviszonylatban is elfogadott egyetem, szóval inkább itt próbálkoznék, mint máshol. Ha pedig kb 2 év múlva (akkor már látod, ha igazán csúszol) túl soknak gondolod, akkor átmész valahova máshova :)
Amik kellenek a gimis matekból azok lényegében csak a legalapabb dolgok, pl ismerni a szögfüggvényeket, a logaritmust, stb. Ha valami egyébként kéne az adott órán, akkor azt átveszi a tanár is :) pl dimaton (diszkrét matek) van kombinatorika is, a diákon is elmondja. A diákat meg nem úgy kell elképzelni, hogy ilyen olvashatatlan/érthetetlen, keveset közlő sz*r, hanem egy olyan forrás, ahonnan a vizsgára kell készülni. Az pedig tanárfüggő, hogy kinek mennyire igényes. Csak azt kérik vissza általában amit megtanítanak, gyakorlaton pedig csak azt, amit gyakorlaton megtanítanak. Szóval fair, ha valaki normálisan jegyzetel, megpróbál figyelni az órákon (előadásokon nem szoktam annyira, gyakon mindig full) és nem teljesen retardált a témához, annak menni fog. Attól nem kell félned, hogy otthon tanulni próbálnál, de nem tudod hol elkezdeni :) Az meg egyébként kifejezetten idegesít, mikor valaki a középiskolás matekra fogja azt, hogy nem megy neki. Ez nem egy jó kifogás, mert egyetemen azért keményebb (de nem sokkal bonyolultabb) dolgok vannak, mint gimiben voltak, általában teljesen a nulláról kezdve. Ha most nem megy annyira a matek, de megvan benned a szorgalom, hogy addig gyakorold, amíg megy, akkor már jó vagy.
Legtöbben abba a hibába esnek, hogy a mintaZH alapján megnézik, hogy mennyitől van meg a kettes. Legyen pl 5 feladattípus, ha 2-t megoldasz, akkor 2es. Aztán ezt lövik be célnak. Én maximalista vagyok, szóval mindig az 5ösre hajtottam (bár nem mindig lett meg, sok kettesem is van), és életemben 2szer kellett pótZh-t írnom. Általában ha belősz egy jegyet és annyit tanulsz, akkor a fele lesz meg biztosan.
A programozás tanítása meg nem valami igényes, de cserébe nem is kérnek számon kemény tempóban. Szerintem az első 3 progos tárgyat be lehetne sűríteni egy tárgyba, hogy legyen valami értelme. Egyébként pedig netről. Kulcsfontosságú, hogy jól tudj angolul, megértsd a dolgokat, mert ez a programozás nyelve. Meg általában vannak minta beadandók, jó arc csoporttársak, stb :) Ezekből már meglehet csinálni + ha van egy-két fölös estéd egy-egy témakörnek utánanézni, kísérletezgetni, akkor már jó vagy.
Az az egyik legfontosabb, hogy időben kezdj el mindent. Volt egy tárgyam, 3 beadandó kellett. Az elsőt határidő előtt egy héttel csináltam meg, a másodikat rögtön utána. Így még pont a zh-k előtt letudtam egy beadandót. Nem azt mondom, volt már nekem is, hogy sok minden maradt egyszerre, de ilyenkor prioritást kell nézni. Példának elmondom a legutóbbi manőveremet :D
Hétfőn reggel volt egy zh, szerdán délután és este volt 1-1, csütörtökön estefelé 1 és pénteken reggel 2 (8-10 és 10-12). Ezt úgy oldottam meg, hogy a hétfőire hétvégén tanultam, kedden a szerdai egyikre, szerdán kihagytam minden órámat és a másikra tanultam egész nap, ahogy hazaértem a csütörtökire, csütörtök egész nap előre átnéztem a péntekieket, csütörtök este hazaérve pedig hajnal 4-ig egyik után a másik, aludtam 2 órát, fél7-7kor pedig indultam be a suliba :) ez volt egyébként a 10 órát alvós hetem :) Ha céltudatosan előre eltervezed, készítesz be sok energiaitalt, szőlőcukrot, ilyen-olyan serkentő tabit, akkor megcsinálható. Csak az egyik nem lett meg ezek közül am. Sőt, sorrendben ilyen eredmények születtek: 4, 3, bukó, megfelelt, 5, 4 (a megfeleltnél csak megfelelt van és nem megfelelt). Szóval tud durva lenni, de jó stratégiával bármi megcsinálható :)
Pest azért is jó, mert rengeteg sok cég van itt. Szakmai gyakot meg a 3 év alatt kell elvégezni, szóval jó, ha közel van. Én nyáron csináltam, de novemberig még ottmaradtam, suli mellett csináltam. Fél órára volt, ha semmi sem jött időben, szóval közel. Az ottani tapasztalat meg sokat tud segíteni az egyetemen is. A pályakezdőket úgy kapkodják, mint a cukrot. Feltettem profession-re az önéletrajzomat és egy héten belül már vagy 3-an bombáztak is az ajánlatokkal :) Amikor pedig éppen van szabadidőd (szóval ha nincsenek zh-k és nem vizsgaidőszak van :D), akkor jól lehet bulizni pesten. Ne úgy képzeld el, hogy minden este tanulok, vagy ilyesmi. Ez csak zh-knál és vizsgáknál van így (zh időszak általában 2-szer van, vizsgaidőszak egyszer félévente). Azért van az embernek ideje szórakozni, ha ahhoz van kedve :)
Remélem sikerült meggyőzni, mert igaz, hogy néhány pillanatomban szívesen kiszaladtam volna a világból is, attól az itteni diploma többet ér, mint a máshol szerzett (kivétel ugye a bme, azzal kb egyenrangú) :)
Köszi a regényt, és a széleskörű tájékoztatást :)
Igen, ez így van ahogy mondtad szerintem is, az egyetemen végzett ember az feljebb lesz valószínűleg a hierarchiában, mint egy coder.(arra a gyorstalpalósokat veszik fel főleg)
Olyan munkakörbe kerül, ahol komplex dolgokat kell összerakni, irányítani, és ehhez erős matematikai alap kell. Na ezt azért otthon nem lehet elsajátítani.A programozást még meg lehet, de a problémamegoldó képsséget nem. Ezért döntöttem az egyetem mellett.
Amúgy én is a B szakirányt céloztam be.
Nem vagyok egyébként nerd, kb. 1 évvel ezelőtt kezdtem csak el programozni hobbiból és megszerettem, elég gyorsan tanultam, aztán gondoltam miért ne lehetnék fejlesztő?
Egyébként járok egyetmre most is (tavasszal végzek) tehát ez az időbeosztásos dolog nekem is ismerős :) Ennyi rutinom lesz legalább.
Ha van még egyéb kérdésem, írok üzenetet ha nem gond.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!