Érdekel titeket milyen idén kihúzott emelt biológia tételeket gyűjtöttem össze? ( Bocsánatot kérek mindenkitől, akiktől egy az egyben bemásoltam, de segítsünk egymásnak! )
Nagyjából 20 db, sok sikert mindenkinek, aki a jövő héten megy! :D ( Én kedden. )Ahhoz már tehetség kell, hogy ezektől különbözőt húzzunk. Sanszos, hogy ezeket kapjuk, szóval szerintem érdemes átbogarászni! ;)
Íme:
Gyakori kérdések.hu-ról
A : foszfor-szén körforgás , biológiai produktivitás ; B : véralvadás
Bioszon volt légzés és mohák, meg ozmózis meg humán genom program.
A rész: genetika, B rész: dohányzás egészségtana
Biosz :
A tétel vese:-nefron felépítése, vizelet képzés mely folyamata,hogyan hol játszódik le
-Mi történik szomjazás,vagy elégtelen só fogyasztás esetén
-Min alapul a terhesség korai kimutatása?
B tétel: szöveg és abból genetikai kérdések+fogalmak magyarázása
fogalmak: önbeporzás,allél, homozigóza
amit tudni kellett: Mendel,első+második törvénye, minőségi és mennyiségi jellegek
Biosz: fehèrjeszintèzis vègig, humàn genom program, adaptìv evolùciò.
Volt mèg lègzès, vìrusok, vèralvadàs, hasnyàlmirigy, szem, egyensùlyèrzèkelès, populàciògenetika, szimpatikus ès paraszimpatikus hatàsok.
A - Mendeli genetika, ABO vércsoportrendszer is volt.
B - a telomérákról volt valami szöveg, DNS bioszintézise kellett hozzá meg rákos sejtekről
Amit még hallottam: fás társulások, emberi vér, tüdő - kilégzés, belégzés, állatok kültakarója, mitokondriális öröklődés, szemlencse működése, fehérjeszintézis, szár és levélmódosulatok
Nekem bioszból
A tetel: természetvédelem, fajok védelme, nemzeti parkok
B tétel: biokémia, biológiai oxidáció, fotoszintézis összehasonlítás
- CO2 körforgása, zsigeri szervek/paraszimpatikus idegrendszer,/anorexia,bulimia
- Ligeterdők, békák, hormonok, terhesség, menstruáció
- Biológiai oxidáció és emésztés összehasonlítása , gauze-elv, diverzitás, populációs kölcsönhatások
Ismerőseimtől:
- A tétel: cukorháztartásunk: egy ember elájul az utcán,fole hajolunk,jellegzetes illatot erzunk.Milyen anyag ez, hogy kepzodik,hogy kerul a leheletbe? Mely hormon rendellenessege okozza a cukorbetegseget, mi termeli,hatasa? Vercukorszintre hato hormonok melyek? Cukorbetegseg fobb tipusai.
B tétel: pókokról szöveg (etológia), kísérletek, ezzel kapcsolatban kerdesek: okologiai piramis mely szintjen vannak, idegduc-agy mukodes,felepites, hogyan vizsgalna meg a pok memoriajanak tartossagat, mi a kiserletben levo tanulasi forma, a memoria hogy jellemezheto idegi szinten.
Énis a Cukorháztartásos tételt húztam, de a B részt megtaláltam egészbe:
Agyafúrt nyolclábú gyilkos
„A nem feltűnő, kisujjköröm méretű Portia labiata (ejtsd: porcia) ugrópók más pókok
elejtésével szerzi meg táplálékát. Ez egyáltalán nem könnyű, mivel az igen apró fajok
közé tartozik. Csak annak köszönhetően sikeres, hogy nagyobb vetélytársaival ellentétben
képes az agyát használni.
Áldozatáért a Portia előszeretettel megy egészen annak lakóhelyéig. A pókháló számára
eszköz, amelyen ellenállhatatlan „dallamot” képes előcsalni, minden pók számára a
sajátját. Néhány vadász otthonának szálait úgy rántja meg, hogy azt gondolják, megvan az
ebéd, másoknál pedig nagy ragadozó érkezését tettei, és áldozatát pontosan oda kergeti,
ahol az neki megfelel. Így majdnem mindenkit képes átverni. A legérdekesebb eljárás
azonban az, amikor olyan fajt készül rászedni, amellyel addig még nem találkozott.
Óvatosan próbálgatja a húrok hangját és kombinációinak különböző frekvenciáit
mindaddig, amíg meg nem találja a megfelelőt. ….
A kísérletek során egy alkalommal a Portia látta a zsákmányt, látta azt is, hogyan jusson
el hozzá, de útja során a terep egyenetlenségei miatt a zsákmány eltűnt a szeme elől. Tehát
el kellett raktároznia a környezet képét a memóriájába, majd a kialakított térkép alapján
kellett haladnia.
Egy másik kísérletben a pók két útvonal közül választhatott. A hosszabb főleg
szárazföldön át, a rövidebb pedig kizárólag vízen át vezetett. Ha a végső, kötelezően
fürdőzéssel járó szakaszban a tudósok hullámokat hoztak létre, amely a Portiát közelebb
vitte a zsákmányhoz, a következő kísérletkor már az elején úszni kezdett. A póktó,
erőfeszítést kívánó, viharosabb vízfelszín esetén viszont legközelebb már a kevés
úszásssal járó, hosszabb útvonalat választotta.”
1. Az ökológiai táplálkozási piramis melyik szintjére helyezhető a Portia ugrópók és
zsákmányai?
2. A Portia pók „képes az agyát használni” – írja a szöveg szerzője. A kifejezés kissé
megtévesztő, mivel a pókok „agya” valójában idegdúc. Vesd össze (a gerinces
idegrendszer példáján) a dúcok és az agy felépítését, helyzetét legalább két
szempontból!
3. Miért nem szerencsés az a kifejezés, hogy a szövegben szereplő nagyobb pókok a
Portia „vetélytársai”? Melyik ökológiai kölcsönhatás esetében lenne találó ez a szó?
(12-es anyag!) Hozz rá példát az állatvilágból és a növényvilágból is!
4. A pókok hálószövése öröklött mozgássor. Nevezd meg két jellemzőjét, amiből erre
következtethetünk!
5. Milyen típusú tanulással magyarázható a Portia viselkedés változása második
kísérletben? Érvelj magyarázatod mellett! Hozz példát ehhez hasonló tanulási módra
az emberi viselkedésből! Miért nem valószínű, hogy a tanulás módja pavlovi feltételes
reflex kiépítés?
6. A kísérletben a póknak el kellett raktároznia a környezet képét a memóriájába. Hogyan
ellenőriznéd kísérletileg a Portia memóriájának tartósságát? Hogyan magyarázható a
legegyszerűbben az emléknyomok tárolása az idegsejtek szintjén?
- A tétel: Baktérium fajok jelentősége
1,Felépítőanyagcsere fogalma és anyagcseretípusok jellemzése.
2,A következő baktériumok jellemzése anyagcseretípus és ökológiai/ipari jelentőségük szerint
-Tüdőgyulladást okozó bakt.
-Nitrogéngyűjtő bakt.
-Nitrifikáló bakt.
-Tejsav bakt.
-Fotoszintetizáló kékbakt.
-K-vitamint szintetizáló bakt.a bélben
-Rothasztó bakt.
3,Biológiai élelmiszer tartósítási módszerek ,amelyekkel a baktériumok elpusztíthatóak vagy szaporodásuk megakadályozható.
B tétel: A hasnyál enzimeinek vizsgálata
1,Hasnyál hol termelődik?
Milyen enzimeket tartalmaz és ezek mit bontanak?
Hol fejti ki a hatását?
2,Az I. kísérletben mi az epe szerepe?
Melyik kémcsőben és miért változik meg a pH?
3,Az epe hol termelődik ?
Milyen hatása van?
Hol fejti ki a hatását?
4,A II.kísérletben milyen változás történik az első illetve a második kémcsőben?
Mi volt a kénsav szerepe?
5, A III.kísérletben melyik kémcsőben volt a legkedvezőbb a Ph a fehérjebontás szempontjából?
6, Ismertesse a vizsgált enzimeket befolyásoló tényezőket! (Ph ,hőmérséklet)
A forrás három kísérletet tartalmazott a Dr. Lénárd Gábor - Biológiai laboratóriumi vizsgálatok című könyvéből.
Az első kísérlet leírását megtaláltam az interneten a másik két kísérletet megpróbálom röviden leírni.
I.Kísérlet:
1. kémcső: 2ml hasnyálkivonat; 0,5ml étolaj
2. kémcső: 2ml hasnyál kivonat; 0,5ml epe; 0,5ml étolaj
3. kémcső: 0,5ml epe; 0,5ml étolaj; 0,5ml víz
A kémcsövek tartalmát összeráztuk. Ezután minden kémcsőbe 2-2csepp fenolftaleint tettünk és a tartalmunkat enyhe rózsaszínű elszíneződésig cseppenként 1%-os NaHCO3 –oldattal lúgosítottuk. Majd a kémcsöveket 37°C-os vízfürdőbe helyeztük.
II.Kísérlet:
1. kémcső: kénsav,Lugol-oldat
2. kémcső:kénsav,Lugol-oldat
3. kémcső:keményítő,víz,hasnyál
A 3.kémcső tartalmának felét azonnal hozzá öntjük az 1.kémcső tartalmához. A 3. kémcső tartalmának másik felét pedig 10 perc várakozás után öntjük a 2.kémcsőhöz.
III.Kísérlet:
1. kémcső: víz,hasnyál,vékony tojásfehérje metszet
2. kémcső: NaOH,hasnyál,vékony tojásfehérje metszet
3. kémcső: HCl,hasnyál,vékony tojásfehérje metszet
- A, anyagcsere energia forgalom
B tétel idegrendszeres ( ? )
- A: mozgás és helyzetérzékelés ( éles kő, milyen folyamat játszódik le? Hogyan tudatosul a fájdalom, egyensúlyozás hogyan történik
B: Ipari forradalom és a lepkék
-A tétel a szemről szólt, a B meg a transzgénikus hibridkukoricáról,
géntechológiáról, háziasítás, hibridizáció.
- Női nemi szervek, működésük. Meg Bükki Fennsík.
- allatok kultakaroja,es a mitokondrialis DNS.
- A tetel: tudo felepitese es mukodese, gazcsere, legcsere, vitalkapacitas,ki es belegzes, legmell B tetel: virusok infuenza, dns orokitoszerepe,vedooltas:)
- az egyik tételnek nagyon örültem, az a szivárványos ökléről szólt meg a szaporodási viselkedéséről, hogy kagylóba rakja az ikráit, meg halak légézse, kagylók légzése, légzőszerveik, meg külső gázcsere mechanizmusa
a másik a lebontó folyamatok az emberi vázizomban, ott jellemezni kellett őket, energetikai viszonyok, hol mennek végbe, stb…
- A tétel: gombák (a kérdéseket nem sorrendben írom)
-a gombákat miért nem az állatok és miért nem a növények közé soroljuk –szaporodásuk
-táplálkozásuk, és példák kellenek erdei csiperke, gyilkos galóca összehasonlítása -zuzmok -antibiotikumok, példák stb…
B tétel: egy szöveg a jódhiány miatt fellépő pajzsmirigy alulműködésről, kialakulása, oka....stb.és h miatta kialakulhat süketség+ genetikai okokból is lehet hallásromlás/teljes süketség kérédsek voltak erről, milyen evolúciós tényező befolyásolja, mi hat rá, vmi számítás...ide jön a populációgenetikás kérdés
a pajzsmirigyról is kérdeztek, de azok csak alap infók h miért jön létre, tiroxinról stb. mi serketni mi lesz emiatt -> golyva, strúma az miből áll.
Én vagyok a szén körforgásos-véralvadásos,amiket még hallottam hogy voltak:
A : Etológia,az egész B : fog felépítése,fehérjeemésztés
A : légzés szabályozása B : mohák
A: sejtciklus B : üvegházhatás
A : kettős megtermékenyítés B : koleszterin
A : vér B : nemzeti parkok
A : mutációk B : eukarióta sejtek
Sok sikert,én csütörtökön voltam,nagyon aranyosak,segítenek ha megakadtok!:)
A tétel: immunrendszer jellemzése, azon belül is a sejtes immunvédekezés
B tétel: Australopithecus, mai ember összehasonlító elemzése függesztőövek, elterjedés és egyéb szempontok alapján
A : AB0 - és Rh vércsoportrendszerek jellemzése, + egy feladat volt hozzá: lehetnek-e édestestvérek a gyerekek, ha a lány vércsoportja 0, Rh- a fiúé pedig AB, Rh+
B: konvergencia, mimikri, operáns tanulás, analóg szervekre példa, testsúlyhoz viszonyított méregarány % számolása (szövegből ki lehetett szedni)
A: Rh vércsoportrendszer:-jellemzés
- összeférhetetlenség
-hogyan öröklődik
B:A nővényi bőrszövet és az emberi bőr összehasonlítása:
-pár fogalom ami benne vana szövegben
-emberi bőr részei és szövetfajtái
-irhában mi található
A: prokarióták anyagcseréje
B:dohányzásról grafikon+betegségek, amiket okozz
Nagyon kedvesek voltak, szívesen maradtam volna még bent tovább dumcsizni velük :D
A: Erjedés
B: Nemzeti parkok és egyéb tájvédelmi körzetekről volt jogi forrás.
KÖSZÖNÖM, KÖSZÖNÖM, KÖSZÖNÖM!!!
Megmentezted az életem :')
ma voltam, tudom, hogy idén már ez az utolsó nap, de hátha jövőre segít valakinek:)
az A tétel: membránokról minden(felépítés, szerepe, sejtmagnál milyen a membrán stb.)! aktív-passzív transzport
B tétel: ökológiai lábnyom. volt egy piramisos ábra azon belül rá kellett jönni hogy melyik a lebontó, elsődleges fogyasztó. hogy lehet csökkenteni az ökológiai lábnyomot, meg ilyesmik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!