Mit változtatnátok meg a jelenlegi oktatási rendszerben?
A koronavírus járvány okozta új helyzet miatt az elavult, huszadik századi magyar oktatási rendszer többé kevésbé tudta felvenni a tempót, hirtelen a 21. századba ugrott, miközben az új nemzeti alaptanterv felesleges volt.
A központosított rendszer, bürokratikus mivolta miatt lassabban reagált az új szituációra, ami miatt az iskolák magukra maradtak a tavaszi digitális munkarend idején, ezidő alatt egyre több hiányosság és problémás eset látott napvilágot.
Ha véget ér a pandémia, akkor mit vezetnétek be az oktatási rendszerbe, mit törölnél el?
A digitális munkarendből mit tartanál meg és vezetnél be, mit nem?
Mit változtatnál a tanárképzésen?
Tamtárgyak szempontjából mit változtatnál?
Készség és tölteléktárgyak esetében mit módosítanál?
A középfokú felvételi eljárásban mit reformálnál meg?
Biztos, hogy több szakon vezetnék be online tagozatot, ahogy az a nevesebb külföldi egyetemeken is megoldott dolog a színvonal megtartása mellett.
A pandémiától eltekintve eltörölném az előtanulmányi rendeket. Fölösleges ez a ráépülősdi, csak úgy tartanám meg az előkövetelményt, hogy aki nem teljesíti az xy tárgyat, annak nem lesz meg automatikusan az sem, ami ráépül, ettől függetlenül felveheti őket egyszerre, ezzel rövidítve a képzési időn. Miért kellene ott rohadni évekig, ha valakinek másak a képességei és simán tud hanarabb is végezni, ugyanúgy teljesítve a szükséges krediteket?
Az alapszakokra is szóbeli és írásbeli szakmai felvételit vezetnék be, aminek feltételeit az egyetem szabja meg. Nem érettségi alapján zajlana a pontszámítás, hanem az egyetem saját (részben szakmai) felvételije szerint, amire mindenki egyénileg kell, hogy felkészüljön középiskolától függetlenül az egyetem által megadott irodalomból. Jelentősen növelné a színvonalat.
Az alapértelmezett képzési forma az önköltséges lenne, államilag támogatott helyekre pedig a diákok töredéke kerülhetne be vagy lenne átsorolható. Fölösleges ennyi ingyen tanuló embert benn tartani, főleg úgy, hogy a többség ennek köszönhetően tovább húzza a tanulmányait, mint kellene. A pénz súlya egészen más eredményeket és arányokat produkálna.
Minden pénz függvénye, így nem igazán van erről értelme beszélni, amíg nem költünk úgy 1,5-2x ennyit az oktatásra.
Talán a tankönyv választás jogát nem kéne korlátozni, kevésbé kötött tanterv, alternatív oktatási formák békénhagyása.
Beadandókat, házi feladatokat lehetne online formában is leadni, így kevesebb tantermi idő megy el erre.
1-es ez az előtanulmányi rend tulajdonképpen egy kényszer szülte rendszer, ami a kapacitásokat és a minőséget igyekszik biztosítani. Értsd, nem veszi fel feleslegesen 500 ember a kurzust, és emellett ezzel szeretnék elvenni azok kedvét, akik a szűrőjük szerint nem ütik meg a színvonalat.
Itthon még ennyien se mennének felsőoktatásba, ha fizetős lenne (lesz). Különösen, ha azt nézzük, mit kapunk a pénzünkért akár egyetemen, de akár felnőttképzésen is. És sajnos több szakember sem lesz emiatt az oktatásban. Talán pár új embert bevonzana az új rendszer, ám ha azt is nézzük, hogy a diákok elvárása is növekedni fog az önköltséges forma miatt, így a kapacitás inkább csak csökkenne (több oktató jutna egy diákra).
A társadalmi mobilitás már most is béka segge alatt van, ezt nem kéne tovább rontani. Létezik más ösztönző a tandíjon kívül, és abban sem vagyok biztos, hogy a tandíj a legolcsóbb ösztönző lenne.
Angliában kicsivel jobban élnek az emberek, legalábbis ezt hallottam.
Az 5 éves képzés milyen színvonalú? Ismerek olyanokat, akik az új rendszerben csinálják az 1-2 éves képzéseket. Azt mondják az oktatók nem rosszak, de a tananyag és főleg a követelmények egy vicc, nem ad piacképes tudást. Én csak OKJ-n voltam, ott pár előadás és a könyvek jók voltak, de azt nem állítom, hogy értek bármennyire is hozzá.
Ingyenes lenne az egyetem, hogy az értelmiség ne adóssággal terhelve kezdje az életét.
A közoktatásban visszatenném azt, amit kivettek a reál tárgyakból. Állattenyésztési ismereteket tennék még bele.
Az informatikát magasabb színvonalon kellene tanítani, választható tárgyként, választható programnyelvvel.
Énekórára szolfézst, rajzra először különböző technikákat, majd művészettörténetet hoznék be.
Magyaron belül a nyelvtan arányát növelném. Az internetes keresésnek is kell benne szerepelnie.
Nyelveket kiscsoportosan kellene tanítani. Nem pedig, hogy az angol csoport 12-18 fős legyen. Egy csoportban legfeljebb hatan. Több nyelvet lehetne választani, több osztályból össze lehetne rakni gyerekeket a ritkább nyelvekből.
Nem rossz ötlet az első osztály tananyagának széthúzása két évre.
Csökkenteném az osztálylétszámokat, 20 fő általánosban, 25 fő középiskolákban.
Alapesetben egy évvel tovább maradnának a gyerekek az óvodában, de lenne lehetőség arra, hogy valaki korábban kezdjen. Újra július 1-től kezdve lennének évvesztesek.
Újra megkönnyíteném a magántanulóságot, de csak második osztálytól. Vagy, ha széthúztuk a tananyagot, akkor harmadiktól.
Középiskolákban maradhatnának a tanulók plusz egy évre, amikor csak az érettségi tárgyaikat tanulnák.
A szabad tankönyvválasztás sem rossz.
Az OKJ-t visszahoznám, de talán több gyakorlattal.
Általánosban és a középiskolákban megemelném az informatika és idegennyelvek számát, mind a kettő kegyetlenül el van maradva, pedig napjainkban pont, hogy ezek pörögnek a leginkább.
Növelném a nyelvtanórák számát, a mai gyerekek (20 éves fejjel írok) igénytelenül beszélnek, írnak. Nem mintha a felnőtteknél nem látnék ilyent.
Biológiát és történelmet csökkenteném óraszámilag. Nem politikázok, de azért valljuk be, az utóbbit elég szépen lehet kozmetikázni és vannak, akik ezt meg is teszik.
Ilyen rajz és technika órákat kéthetente tartanék, inkább már művtörivel kellene foglalkozni, de azzal sem annyira sokat.
Túl sok lexikális tudást várnak el tőlük, hatalmas anyagokat kell besűríteni, mert egyszerűen nincs idő és korszerű tankönyv. A Nemzetis helyett inkább a tanároknak kellene megadni a szabadságot, hogy maguk válasszák ki a könyveket. Most konkrétan rájuk erőszakolnak egy olyant, ami megkérdőjelezhető minőségű és tartalmú..
Létszámok csökkentése, és jobb csoportbontás nyelvi órákon.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!