Külföldi egyetemen mennyire vannak nonszensz nehéz tárgyak?
Nálunk sok helyen, főleg mérnöki területen (BME stb) van több olyan tárgy, ami régóta közismerten, hírhedten, értelmetlenül nehéz: a viszonylag jó hallgató "alapanyag" mellett is az a norma, hogy az emberek 90%-a konkrétan első nekifutással bukja a félévet, miközben más tárgyakból rendben teljesítenek.
Azt egyszerűen abnormálisnak tűnik, hogy egy vizsgaalkalommal kb. az emberek 97%-ban bukik, 2% hajszálkettes és a maradék 1% tud valami jobbat produkálni.
Ez szerintem arra utal, hogy valami nagyon nincs rendben: vagy az oktatásban, vagy a számonkérésben van rendszerszintű hiba. Nem azért buknak ennyien, mert elhülyéskedik, vagy nem tanulnak rendszeresen.
Külföldön vannak világhírű egyetemek, (UCL, Cambridge, Oxford stb): biztos nagyon keményen kell tanulni és nehezek a vizsgák. Viszont nem tudom elképzelni, hogy ott az lenne az évtizedes, bevett rendszer, hogy néhány oktató irreálisnak mondható elvárásai, gyenge oktatási stílusa foglyul ejtsen egy teljes képzést és az legyen a norma, hogy az hallgatók 97%-a bukja a tárgyaikat, miközben más tárgyakat ugyanezen hallgatók sikerrel abszolválnak.
Van valakinek tapasztalata ilyen téren? Megismétlem: nem a nem tanulást pártolom, hanem érdekel, hogy az ilyen, rendszerszintűnek tűnő egyetemi problémák máshol menyire vannak jelen.
Elnézést, ha nem teljesen nekem szól a kérdés, mivel tapasztalatom nincsen. Ugyanakkor tudok olyan országról, ahol gyakorlatilag felvételi sincs, az érettségit követően elmész és beiratkozol a szimpatikus egyetemre. Ez alól 1-2 nagyon népszerű szak a kivétel, de ott sincs olyan jellegű felvételi, mint nálunk. Éppen ezért már az egyetemen kényszerülnek kiszórni azt, aki nem odavaló és igen, akár magas százalékos bukásokkal.
Mindamellett én azt gondolom, hogy a mi oktatási rendszerünk rendkívül elavult, még egy neves egyetem neves szakán is (ilyet végeztem), több volt a kutyaütő oktató, mint az, akinek tényleg sikerült átadnia a tudást. Kevés szánalomra méltó dolgot tudok elképzelni, mikor ott áll a professzor és a technikusnak kell továbbléptetnie a diát, mert 65 évesen már neki nem volt kedve ennyit sem megtanulni. Nem valami példaértékű, nehéz is az ilyet komolyan venni. Nálunk is voltak nagy bukások, de az én tapasztalatom mindig az volt, hogy ha tudtam egy tárgyat, átmentem. De ahhoz tényleg tudni kellett és tényleg nehéz tárgyak voltak, ha nem készültem egész szemeszterben, ha nem szántam rá a vizsgaidőszakban 1-2 hetet, akkor biztos maradtak ki részek és az mindig ki is derült, mert a vizsga mindenre ráment, nem volt olyan , hogy szerencsésen nem húztam bele a homályos tételbe.
Én úgy érzem, hogy egy jobb egyetemen, pláne ha valami felelősségteljes szakról van szó, többet kell lerakni az asztalra a kettesért. Ezzel így teljesen egyet is értek. Persze azzal már nem, amire fentebb is utaltam, hogy ha feltűnôen sok a rossz jegy egy adott tárgyból, míg a többi jól megy a többségnek, akkor lehet, hogy az egy adott tárgynak kellene végiggondolni, hogy hol lehet a baj, biztosan jó-e az oktató, a tematika, a számonkérés módja.
Angliai egyetemekről tudok nyilatkozni. Valóban, a bukás nagyon ritka itt a magyar egyetemekhez képest de hozzáteszem, hogy azért is, mert ki van adva, hogy minimum 60%-ot kell adni minden "látszólag" erőfeszítést igényelt beadandóra/vizsgára és akkor azzal a diákok 90%-ának már meg is van az ún. Upper-second class honours (2:1) amit a munkáltatók elvárnak. Magyarul, egy normális erőfeszítéssel megkapod az elvárt szintet, igazából a legmagasabb fokozat (first class honours, 70%<) nem is annyira fontos.
Az angliai egyetemeken mindent megtesznek azért, hogy kiszolgálják a hallgatókat hiszen "vevők", fizetik a tandíjat, nekik kell alkalmazkodni az igényekhez. Minden egyetemi kurzus végén kitölthető egy értékelés, ami miatt mindenki be van rezelve, mert ez a presztízs alapja. Nem jellemző, hogy a rossz oktatókat sokáig megtartanák hiszen eléggé lehúzná az értékeléseket. Teljesen más mentalitás.
Az angliai egyetemek színvonala messze meghaladja a magyar egyetemekét. Magyar egyetemeken gyakran látni, hogy az előadások anyaga külföldi/legfőképpen angol forrásokból lett átvéve és az előadók közel sem értenek annyira hozzá mint az angol egyetemeken.
Azt azért hozzátenném, hogy sok közös is van a két ország egyetemeiben. Az általad leírt probléma Angliában is gyakran előfordul: a legtöbb oktató nem hajlandó képezni magát, sokat ismerek aki be is vallja, hogy nem tudja merre tart a világ. Illetve a korrupció Angliában is szép méreteket ölt: van ahol el is mondják a diákoknak, hogy el se olvassák a beadandókat/vizsgákat csak rádobnak egy jegyet illetve vannak kivételezett diákok akik befolyásos kapcsolataik révén mindig jobb jegyet kapnak vagy másoknak elég csak nyalni az oktatónál a jobb jegyért. Hallottam olyat is, hogy minden diákot beosztanak egy skálán és mindig azon belül kap jegyeket bár ez csak hallomás.
#2 Az utolsó bekezdést marhaságnak találom. Kisebb egyetemre járok, ahol simán el is lehetne simítani dolgokat, korrupciót is nagyobb mértékben lehetne űzni, de mégsem űzi senki. Minden beadandót és assignment-et a saját előadód javít, de addig a jegyed nem is publikálhatja, amíg egy másik személy, lehetőleg külsős meg nem nézte és mindent rendben talált. Vagy ha tudatja is a veled a jegyed, akkor megjegyzésnek odaírja, hogy még external examiner nem látta, és a jegy ettől függően változhat.
Skálázást szintén tudnám cáfolni, már eleve azzal, hogy van akiknek nagyon eltérőek egyes tárgyaiknak az átlagaik. Én általában 70% körüli jegyeket szoktam kapni, de egyszer simán becsúszott egy rosszabb jegy is az egyik tárgyra. Ez is igazolja, hogy nem skálázva vagyunk. Valamint némely tanár úgy javít, hogy szövegkiemelővel végig megy dolgokon, áthúzkod ben oda való sorokat, stb, majd azt feltölti neked, mint feedback. Olyan nincs hogy átugorják és adnak egy random neked való jegyet.
Van milliomos csopitársam, mindig beáll a főbejáratba a nem is tudom hányszázezres autójával, minden tanárral is jóban van, de egyszerűen éppen csak 40%-okat produkál, egyszer meg is bukott és újra járta az évet. Ez is bizonyítja, ez azért van mert ő neki ez a szintje.
Egyedül amit félig-meddig korruptságnak tudok hívni, az az amikor 3 csapatra lett osztva a csoport és írdatlan mennyiségű feladat volt, alig végeztünk vele. Végül amikor javították, hívott az előadó minket, hogy megmutattuk-e csoport b-nek az assignment-et, mert majdnem egy az egyben ugyanazt nyújtottuk be.. Plágium, szóval ez azzal járt volna, hogy évismétlés az csoport 2/3-ának vagyis minden érintett személynek, vagy szimplán csak kirúgnak minket és viszlát.
Ez az jelentette volna, hogy harmad évesek csak páran lettek volna és az hogy nézne ki..
Az előadó mondta nem tudja mi lesz, de jelenti a felettesének. Végül kiderült, hogy a felettesével megbeszélték, hogy úgy tesznek mintha nem is látták volna csoport b munkáját, és mitigating circumstances-el a nyáron mindent újra kellett írniuk, talán más feladat is volt.
Tudták bizonyítani, hogy a mi csapatunk volt a tiszta, hisz az előadó rengeteg tárgyunkat tartotta és felismeri ki hogyan dolgozik és ír, valamint hetente email-eztem neki dolgokat hogy mit hogy csináljak screenshot-okkal, szóval ez nem volt kérdés.
Ennyi amit említeni tudnék korrupcióról..
A magyar egyetemekkel szerintem főleg a visszacsatolás hiánya és a következmények nélküliség a probléma. Köztudott, akár intézményvezető vagy akár dékáni szinten is, hogy az adott tárggyal gond van, az oktató problémás: játssza az eszét, nem jól magyaráz, ahhoz képest szigorúan kér számon, nincs konzultációs lehetőség, az egyébként jól teljesítő évfolyamokból is nehezen vergődnek át a hallgatók a tárgyán stb. Ott, ahol rendszeres, hogy kb. 100 fős vizsgaalkalmon átmegy 3 ember, ott azért gond van.
És ennek nulla következménye van: 10 évvel később ugyanúgy működik minden, semmi változás. Ugyanő csinálja ugyanazt, pont ugyanúgy.
A vezetők inkább kerülik a konfliktust, az, hogy oktatót inkább lecseréljenek, mert nem jól működik, szóba sem jöhet. Ezt valahogy nem tudom elképzelni mondjuk egy angol, német stb. egyetemről, vagy legalábbis nem ilyen szinten, hogy ez lenne a norma.
#3
A kapcsolatos dolgot onnan veszem, hogy nekem egy oktató be is ismerte illetve ismertem két diákot akik bevallották, hogy nekik befolyásos kapcsolataik vannak és kapják a jobb jegyet. Sajnálom de ez van és ezen a kettős javítás sem változtat, naív vagy.
Éppen azért, mert a saját előadód javítja az assignment-et azért szokott kivételezés lenni a dologból. Az összes assignment teljesen szubjektív. Nekem beismerte a personal tutor-om, hogy szimpátia alapján osztályoz illetve egy barátom nagyon közeli kapcsolatban volt az egyik tanárral és vele dolgozott egy ilyen beadandón amire visszajelzést is kaptak több másik emberrel mielőtt beadták és azt mondta a barátom, hogy az ő visszajelzése sokkal részletesebb volt mint bármelyik másiké a csoportban és így kapott 80%-ot.
A nem elolvasós részt konkrétan oktatók mondták el több diák előtt, nem csináltak belőle nagy titkot.
A skálázós részt aláírom, hogy nem tudom hogy igaz-e csak hallottam, mint írtam is.
#5 Te vagy egy nagyon alpári egyetemre jársz, vagy nagyon hiszékeny vagy és még azt sem ismered fel mikor viccel valaki vagy mikor irónia az, amit mond :D
Nálunk hiába mosolyogsz szépen, meg hiába imád a tanár, ha nem vagy azon a szinten, simán megbuktat.
#6
Két egyetemre is jártam és mindkettő elit egyetem volt. Ez mindenhol így van.
Köszönöm a hozzászólóknak, érdekes és tanulságos, amit írtatok. Gondoltam, hogy máshol is vannak problémák, persze.
Viszont, ahogy írtam: azt egyszerűen nem tudom elképzelni, hogy nyugaton egy nagy hírű egyetemen egy-két oktató egy egyetemi képzésben részt vevő összes ember életét megkeserítse az ámokfutásával és ennek semmi következménye ne legyen. Persze, vannak nehéz tárgyak: de ott, ahol más nehéz tárgyakat 80-90%-ban sikerrel abszolválnak a hallgatók, ott 5-10 százalék éppen átmegy arány már inkább azt jelzi, hogy nagy baj van az oktatóval. Ismétlem, olyan esetre gondolok, amikor alapvetően az oktatás módjával van baj, nem azzal, hogy nehéz a tárgy.
Van esetleg valaki, aki tapasztalt hasonlót külföldön is? El nem tudom képzelni, hogy ilyen normális helyen létezik.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!