Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Nyelvtanulás » Angoltanárok, mit csinálnátok...

Angoltanárok, mit csinálnátok a helyemben, feladnátok?

Figyelt kérdés

Ma angolt tanítottam és ez volt az egyik legidegesítőbb és legkínosabb órám. A magántanítványom (huszonéves) fejébe vette, hogy érettségizne és jár is esti gimnáziumba, amely 2 év alatt készítené fel érettségire. A 10. osztályt végezte csak el eddig.

Iszonyatosan nehéz haladni vele az anyagban. Heti 1 órában tanítom. Hiába mondtam el neki magyarul a nyelvtant, hogy az angolban kitesszük az úgynevezett létigét a magyarral ellentétben, pl. János okos, de angolul John IS clever. Begyakoroltuk és egy ideig ment is neki. Aztán vettük az új anyagot, telt-múlt az idő és előjött megint a John clever típusú indián mondatok. Jó, akkor újra elmondtam neki és mindig kijavítom. És újra elrontja. Újra begyakoroljuk. Aztán lépnék tovább az anyaggal: többesszámok (ez volt ma). Rendhagyók: ox, oxen... foot, feet. Mondatba foglaljuk, képeket is adtam neki, és pl. I can see a foot in the picture, I can see feet in the picture. Régebben ezt is tanítottam neki, de simán mond olyanokat, hogy foots, childs, stb. És akkor látom

rajta, hogy nem tetszenek neki a rendhagyó többesszámok. Beleköt abba, hogy ugyanmár, mikor használja már az oxen-t az életben vagy az érettségin... És egyébként igaza van, le lehetne tenni felsőfokú nyelvvizsgát is úgy, hogy

kihagyod ezeket a kivételeket, elvégre nem goose-ból és oxenből áll a világ.

Aztán a rendhagyó múlt idejű igéknél vele nem lehet megtanultatni listaszerűen. Egyébként semmit nem lehet vele listaszerűen (még max. 7 példát felsorolva se). Tök mindegy, hogy írunk mindegyikhez példamondatot. Neki szöveg kell, amiben természetes módon szerepelnek. Igaza van, így lenne jó. De akkor keressünk egy tanárt

vagy angol anyagot, amely olyan szöveget ad, ami az összes rendhagyó igének minden formáját használja egy vagy max. néhány szövegen belül. Az összeset szövegkörnyezetből akarja megtanulni. Tudom, maradi módszer és egy gyökér

vagyok, meg az összes tanárom az volt, de tudni kellene otthon magunkban tanulgatni egy ilyen listát és mondogatni, hogy go went gone, do did done. Nekem így rögzült és érdekes, működött. Sokkal gyorsabb. Nekem az a problémám, hogy ha mindent szövegkörnyezetbe foglalunk és eljátszunk, szókártyákat gyártunk (csináltam ilyeneket is), akkor az egész érettségi anyaghoz 5-6 évre lenne szükség, ennyi ideje meg nincs a tanulónak (van neki durván másfél éve..). Vagy csak én nem értek hozzá és lehet az egész nyelvtani és szókincs anyagból B1-es szintig mindenből játékot és szöveget csinálni, mindent legalább 2-szer átismételni 2 év alatt?

És azért is szólt már (ezzel a csodálatos nyelvtudásával), hogy ne magyarul, hanem angolul próbáljam magyarázni a dolgokat. Igen, ez lenne a jó, ismét igaza van. De megkérdezem, hogy Can you write down the word

photos? (Kíváncsi voltam, hogyan írja.) És nem érti... Megismétlem. Még mindig nem érti. Mutatom neki a

kezemmel író mozdulatokat téve, hogy writing... és nagy nehezen megérti, de kiderül, hogy az zavarta a megértésben, hogy rájting-nak ejtettem és nem

vrájtingnak. Pedig egy teljes órán külön azt gyakorolgattuk, hogy miket nem ejtünk

kezdőhangként... és továbbra is knájfot mond. Az érettségi hallott szöveg értésénél nem fogják a kedvéért vrájtingnak ejteni meg knájfnak... És akkor megértette, hogy azt kérdezem: le tudná írni a photos szót? Majd pedig elkezd nyögni, öözni, és gondolkodni, hogy milyen fotót kellene neki leírni... Komolyan, mintha valami kész átverés show-ban lennék! Végre magyarul tisztázzuk, hogy a fotó szót kézzel és tollal írja le. Nem tetszik neki, hogy ilyen feladat van. (Itt szerintem én hibáztam, mert írásban kellene dolgozatot íratnom vele ilyenekből, de ő direkt kérte, hogy a szóbeliségre helyezzük a hangsúlyt). Csak kíváncsi voltam, hogyan írná. Leírja duzzogva, hogy photoes. Mondom, hogy ez kivétel, nem olyan, mint a tomatoes, hanem így: photos. Oké, enélkül is lehet felsőfokúzni, igaza van.

Aztán szólni mertem neki, hogy lassan haladunk az anyaggal, az érettségihez pedig azért kellene bizonyos mennyiségű nyelvtan és szókincs.

Erre előjött azzal, hogy már eddig is nagyon sok tudást adtam át neki, nagyon hálás érte, de neki az segítene, ha ismételnénk olyan módon, hogy az alapokat gyakoroljuk szóban. Tehát pl. John is clever... Do you like pizza?

És ezt teszem is, mert óra elején van egy kis hogy vagy beszéd, milyen volt a suli, stb. És megint John clever indiánnyelv.

Megjegyeztem neki, hogy így sehová nem jutunk az anyagban. Válasz: az angol középszintű érettségihez kell-e egyáltalán nyelvtan? Megkérdezte, hogy ez nem életszerűtlen? Mondott régebben olyat is, hogy nem fontos

minden szót tudni, nem a lexikális tudás számít, és elmondja nekem mindazt, amit ma divatos hangoztatni, hogy készségeket mérünk az érettségin, nem a lexikális tudást. (Történelemből meg arra épít, hogy érettségin lehet használni az atlasz kronológiai táblázatát, matekból pedig a függvénytáblázatban lévő képleteket.) Tehát szókincs és nyelvtani tudás nélkül, készségből, ráérzéssel, nyelvérzékkel, intuícióval tudd megoldani az érettségi feladatokat mindenféle tanulás és magolás nélkül (ő ezt akarja, félig már ki is mondta). Ilyenkor mindig elmondom a házépítős példámat, hogy a szókincs olyan, mint az építőanyag, a nyelvtan pedig a terv hozzá, hogyan rakd össze.

Utáljuk a nyelvtant, nekem sem a kedvencem, de hogy lehet helyesen beszélni nyelvtan nélkül? Múltkor ebben is okosan megmondta nekem, hogy a csecsemő sem tanul nyelvtant, mégis tökéletesen megtanul beszélni és a szókincset is

elsajátítjuk gyerekkorunkig mindenféle tanulás nélkül. Ja, megkérdeznék egy ovist, hogy ugye ismeri a kamattőkésítés szót... biztosan a kedvenc szavai közé tartozik, mert olyan a szókincse, mint egy felnőtté. :)

Meg szerinte (mert ezt hallotta) olyan elavult dolog a nyelvtant tanítani.


Ja és a nap gyöngyszeme: "néha kevesebb, több". Ja, biztos erre kapja majd a sok pontot az érettségin.

Kedvenc szavaim, amit ma tanultam angolon mint tanár: életszerűtlen, életellenes, nem fontos.

És tudom biztosra, hogy ezzel a teljesítménnyel nem fog tudni leérettségizni angolból. Nagyon nehéz úgy csinálni, hogy tudom, nincs értelme így. De ha ezt megmondanám neki, fúú akkor én elveszem az ő kedvét, hülyének nézem őt, lebecsülöm őt, nem akarok segíteni neki, stb. Kapnék

minden vádat.

Mit gondolsz angoltanárként, tényleg én lennék ennyire alkalmatlan tanárnak? Anglisztika mesterszakon végeztem, pedagógiát nem tanultam, lehet, ez a baj? Még örömmel tekintek vissza a gimis éveimre, hogy a mi csoportunk milyen rendesen tanulgatta a szólistákat magyar-angol megfeleléssel és a tanárunk kikérdezte minden

órán, és működött, lett egy nagyon jó szókincsünk, a többségünknek meglett 10. végéig a középfokú! És rengeteget nyelvtanoztunk.

Ja és nem hajlandó egész mondatban válaszolni, hanem csak egy szavas válaszok... A legjobb: I don't know nobody... és akkor mondom neki, hogy nem jó, és ezt már tanultuk a some és any használatánál pár órája, és akkor másfél percen keresztül gondolkozott, mire eszébe jutott, hogy anybody-t kell használni.

Mit tegyek? Bennem van a hiba, és hol, mit csinálhatnék jobban?



2017. szept. 25. 11:13
1 2
 1/16 anonim ***** válasza:
45%

Ez ilyen

Nem tudod ennél jobban csinálni

2017. szept. 25. 11:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 anonim ***** válasza:
29%
Maradj vele türelmes (továbbra is)
2017. szept. 25. 11:25
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 anonim ***** válasza:
81%

Nincs veled gond.

Benne van a hiba. Valószínűleg nem gyakorol otthon, nem tanul rendesen. Heti egy órától nem fog megtanulni semmit sem. Emellett sokat kéne foglalkozni, gyakorolnia, tanulnia otthon is.

Ha akar érettségizni, vizsgázni, akkor kell a nyelvtan. Ha ezt nem látja be, akkor felesleges tanárhoz járnia.

2017. szept. 25. 11:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/16 anonim ***** válasza:
84%

Az első dolog ami eszembe jutott:

"Shorten it to 20 words or less." :)


Sajnos ez a szakma ilyen, midig lesznek nehezebben kezelhető emberek úgyhogy sok türelem kell hozzá. Azt te tudod, hogy így megéri-e tanítani de mivel magán jellegű oktatásról van szó mondhatsz nemet.

Helyedben változtatnék a tanítási módszeren mert úgy tűnik nála másra van szükség.

-meg kéne próbálni rövidebb történeteket olvastatni vele, 1-2 oldalasakat és azoknak a szavait beleverni

-házi feladatnak fel lehetne neki adni, hogy nézzen 10-15 perces rajfilmeket angolul

-ha valamit már vettetek és nem tudja ne emlegesd, hogy ezt már vettétek mert elkedvtelenedik, inkább türelemmel magyarázd el újra és ha beugrik neki örülni fog, esetleg mondja hogy "ja tényleg" már emlékszik és inkább ugorjuk át

-át kéne értékelni milyen szinten tanítasz neki. Ne az angoltudás átadása legyen a célod, hanem az érettségi ketteshez kellő minimális túlélés.

-nyelvtant és a rendhagyókat inkább ne erőltesd, koncentráljatok a 3 alap igeidőre azzal már át lehet menni érettségin


Nem veled van a gond de a tanítványod úgysem fogod tudni megváltoztatni így neked kell hozzá alkalmazkodnod ha eredményt szeretnétek elérni. Lehet megérné pedagógus tanfolyamra vagy képzésre menned ahol megtanítják hogyan kell a kezelhetetlen embereket kezelni.

2017. szept. 25. 12:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/16 anonim ***** válasza:
100%

#4-es tokeletesen leirt mindent. Nem sok kulonbseg van "magan' vagy iskolai tanar kozott. Te csak el tudod neki magyarazni, gyakoroltatni, ismeteltetni, de beleverni vagy megtanulni helyette nem tudod. Ha az egy ora mellett nem sokat tanul vagy gyakorolja a nyelvet, akkor majdnem semmit nem er.

Viszont, ha o ezt nem latja be, es hajlando tovabb fizetni, neked nem kell semmit tenned, nem is tudnal mit. Azert azt se hidd, mert "magan"tanar vagy, minden tanulod tok egyszeru lesz, rogton megertenek amit magyarazol, es rogton atmennek minden vizsgan. Ha ez is lenne, az nem sak a te erdemed lenne, amugy. Nekem egy kicsit gunyolodonak, turelmetlennek, jo pofizo akaronak tunsz, nem feltetlen szimpatikusnak, azzal amit ideirtal.

2017. szept. 25. 13:39
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/16 anonim ***** válasza:
100%

Nem vagyok angoltanár, bocsi, hogy én is hozzászólok.


Szerintem is érdemes lenne kipróbálni azokat, amiket a 4. hozzászóló írt. Valamint szerintem egyszer órán kívül mindenképpen le kellene ülnöd vele beszélgetni, hogy ő mégis mit vár ettől az egésztől, mik az elképzelései és mit hajlandó megtenni ennek érdekében, illetve felhívni a figyelmét a kialakult helyzetre és a kilátásokra. Én megmondanám neki, hogy nagyon szívesen foglalkozom vele, segítek neki stb., de ehhez az is kell, hogy ő partner legyen ebben és ő is tegyen érte mert jelenleg nem ez történik, csak időpocsékolás és kidobott pénz az egész. Szembesíteném a helyzettel, hogy borzasztóan lassan haladunk és ennek nem az az oka, hogy én rosszul és érthetetlenül magyarázok vagy, hogy ő egyszerűen csak hülye hozzá és nem érti vagy "nincs nyelvérzéke" (nekem ez a kedvenc kifogásom :) ), hanem szimplán arról van szó, hogy lusta és azt várja, hogy majd csak úgy beleszáll a tudás a fejébe. Huszonévesen már fel kell, hogy fogja, hogy ugyan lehet kérni segítséget, lehet kérdezni és mindent el lehet magyarázni újra és újra, de senki nem fog helyette leülni és tanulni. Ha tényleg akar érettségit vagy később nyelvvizsgát, akkor azért neki is tennie kell mert semmit sem lehet 0 energiával és 0 ráfordított idővel véghezvinni. Egyszerűen nem is értem, hogy ő mit gondol...mert persze, a magántanár olyan szempontból jó választás, hogy meg lehet beszélni mindent, saját tempóban lehet haladni és minden szempontból rugalmasabb, mint pl. egy csoportos vizsgafelkészítés, de ha valaki csak várja, hogy majd lesz valami, nem fogadja meg a tanácsokat stb., akkor abból nem lesz semmi. Én vinnék neki egy korábbi érettségi feladatsort, hogy nézze meg a feladatokat és akkor szókincs, nyelvtan és mindenféle tudás nélkül próbálja megoldani, ha ő annyira tudja, hogy ahhoz úgysem kell semmit tanulni és akkor legalább látja, hogy ez mégsem olyan egyszerű. Tény, hogy érettségin nincsen olyan feladat, amely konkrétan a nyelvtani tudást kéri számon, de gyakorlatban kell tudni alkalmazni pl. levélírásnál vagy nyelvhelyességénél, de a többi feladatnál is jó jön és szükséges ahhoz, hogy megértse a szöveget. Valamint nyilván nem a szólista a legjobb módszer a szókincs fejlesztésére, de kezdőknek, akik még nem értenek semmit és nem tudják kifejezni magukat szerintem muszáj szavakat, kifejezéseket tanulniuk és később, ha már van egy alap, akkor lehet más módszereket is alkalmazni. Én sem úgy tanultam, hogy bemagoltam a szavakat és nyelvtani szabályokat mert annak nem láttam értelmét, de órák után otthon leültem és átnéztem az anyagot, hogy tényleg megértsem és gyakoroltam, angolul olvastam (először csak cikkeket a neten, majd rövidebb olvasmányokat és később könyveket), filmeket és sorozatokat néztem angolul, de ehhez kellet az, hogy már legyen egy alap tudásom, amire lehet építeni.

Én úgy gondolom, hogy egyszer tényleg szánjatok időt erre a beszélgetésre és akkor hátha számára is világosabb lesz a helyzet, átgondolja és rájön, hogy ez az ő érdeke, neki kell állnia tanulni. Legrosszabb esetben megsértődik és otthagy, de szerintem az még mindig sokkal jobb és tisztább, mintha még tovább húznátok ezt, ő pedig abban a hitben lenne, hogy minden a sínen van és szuperül fog sikerülnie az érettségije.

2017. szept. 25. 14:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 anonim ***** válasza:
100%
Van, akibe ez a nyelvdolog nem megy bele. A humanoid meg olyan, hogy bármit képes előásni, hogy ő ne legyen hibás. Én az ilyenekről - ugyan nem nyelv, más témában - lemondok. Persze, értem én, az kudarc a tanárnak is, de hosszú távon nem nyerhető meg minden ütközet.
2017. szept. 25. 15:24
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/16 anonim ***** válasza:
74%

Pár dologot mondanék,mint tanuló, csak kiegészívte a többieket.


1, Kevés neki a heti 1, egy próba erejéig meg kéne nézni valami intenzív kurzust. Lehet utána már a szintentartáshoz kevesebb is elég.


2, Van a direct method, esetleg nézz utána,ha nem ismered.

2017. szept. 25. 17:17
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 anonim ***** válasza:
28%

"Heti 1 órában tanítom."


Ez eleve hiba: heti egy óra a világon semmire se elég. Max. arra, hogy frusztráld magad. Soha többet ne vállalj senkit heti egyetlenegy órában! Kettőben sem. Minimum heti három legyen. Három különböző napon!


"ox, oxen..."


Totál kezdő! Hol van még ő az oxentől?! A foot - feet is sok neki! Túlterheled. Ne csináld! Csak annyit tanítsd neki, amennyit a könyv is meg akar tanítani ott, ahol tart benne!


"vele nem lehet megtanultatni listaszerűen"


Szerintem te se tudnál megtanulni kínaiul listaszerűen, pedig neked jól mennek a nyelvek. Ő meg estin próbál érettségizni...


"egy teljes órán külön azt gyakorolgattuk, hogy miket nem ejtünk

kezdőhangként..."


Ne nyelvészetet akarj tanítani, hanem a nyelvet!

2017. szept. 25. 17:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 10/16 anonim ***** válasza:
4%

"az angol középszintű érettségihez kell-e egyáltalán nyelvtan?"


Hát nem sok, lásd be!


"megkérdeznék egy ovist, hogy ugye ismeri a kamattőkésítés szót... biztosan a kedvenc szavai közé tartozik, mert olyan a szókincse, mint egy felnőtté"


A középszintű érettségi fényévekre van a kamattőkésítéstől.


"tudom biztosra, hogy ezzel a teljesítménnyel nem fog tudni leérettségizni angolból"


Akkor ne hitegesd. Mondd meg neki, hogy nem tudod tovább vállalni (főleg így, csak heti egyetlenegy órában), keressen másik tanárt.


"Anglisztika mesterszakon végeztem, pedagógiát nem tanultam, lehet, ez a baj?"


Igen. Meg a gyakorlat hiánya. Belejössz, ha folytatod, de így nyilván sokkal nehezebb, mint nyelvpedagógiai előtanulmányokkal és több év tapasztalattal a hátad mögött.

2017. szept. 25. 17:35
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!