A magyar nyelvoktatás miért egyenlő szinte a nullával?
Nekem van angol és német középfokúm, de úgy érzem, mintha semmit sem tudnék, pedig kitűnő voltam mind a 2-ből, mégis egy alapszituációnál meg sem tudok szólalni.
Van egy romániai barátom (nem székely) és ő is középiskolás. Mégis olyan jól tud angolul hogy csak pislogok. Pedig elmondása szerint (az itteni jegynek megfelelően) mindíg 3-as 4-es volt angolból.
Azt mondta, hogy ott a beszédkészséget nézik a legjobban, nem is a nyelvtant.
Ezzel ellentétben azt látom itt Magyarországon, hogy a nyelvtan a legeslegfontosabb, abból van szinte az összes dolgozat.
Ilyenkor van mindenki bajban amikor szóbeli érettségire vagy nyelvvizsgára kell készülni mert ott beszélni is kell. Ilyenkor jön sokaknál a magolás...
A magyar nyelvoktatásban (tisztelet a kivételnek, de sajna ebből van a kevesebb) miért fektetnek ekkora hangsúlyt a nyelvtanra, ha meg sem tud valaki szólalni? Mert attól hogy tudja kívülről az igeragozást, ragokat stb (most nem pl az angolra gondolok) attól még nem fog tudni beszélni...
Egyik ismerősöm mondta, hogy úgy tanult meg majdnem felsőfokon lengyelül (oda költözött a munka miatt) hogy nyelvtant alig tanult, csak olvasott, olvasott, és hallgatta a lengyel beszédet pl youtube-n. Meg max szótárazott.
De nem sokat foglalkozott azzal hogy most nyelvtanilag mi helyes meg mi nem, pedig a lengyelbe elég sok rag van ! Persze 1-szer 2-szer átnézte a ragozási táblázatot, de nem seggelte be ! Mondta, hogy ő utál táblázatokat magolni, és nem is tud. Meg hogy "ha megtanulod a hímnem ragozását meg a nőnemét, akkor 99% az esélye, hogy már össze is kevered a 2-t"
Mi értelme a diákokkal beseggeltetni a nyelvtant, ha alig bírnak megszólalni? (tapasztalat)
Ezzel így vagyok én is....ha valaki megszólít pl németül, egyszerűen semmi nem jut eszembe...pedig mondtam, kitűnő voltam belőle + nyelvvizsga...
Mi a véleményetek? (persze tisztelet a kivételnek de ebből kevés van)
Hát ez szerintem iskola/tanárfüggő is. Nálunk pl. középiskolában a töményebb nyelvtan mellett sima szövegekkel beszélgetés is volt, de az igaz, hogy több is lehetett volna.
A nyelvtan pedig rettentő fontos, hisz aki azt nem tudja ugyan talán képes elmagyarázni egy angol/spanyol/akárkinek a mondanivalóját, de rettentő hibásan.
A lényeg, hogy a sok nyelvtan után sokat kéne gyakorolni ezek alkalmazásával, hiszen ha valaki beszél sosem azon gondolkozik, hogy "na a következő mondatom múltidő lesz de kihat a jelenre szal..." hanem tapasztalatból tudni kéne, hogy oda mi illik.
Kicsit más, hogy én az iskolában főként a nyelvtant tanultam meg, külső egyszerű dolgok mint pl. filmek/sorozatok azok amik abban segítettek, hogy rengeteg példát hallottam millió szituációra.
Te magad is megválaszoltad a kérdést: mert egyszerűen állandóan a nyelvtanra helyezik a hangsúlyt. Minek? Kimegy a szerencsétlen Angliába és tök jó, hogy tudja ,hogy most épp milyen igeidőt használjon, csak épp szókincs hiányában (és persze a kommunikáció gyakorlása nélkül) nem tud semmit sem csinálni.
Én magam is angol tanár vagyok, magán órákat adok. Rögtön az első órán mindig kikötöm, hogy az én óráim szókincs és beszéd központúak, nem szórakozunk órákon át egy nyelvtani dologgal. Szeretik. És érezhető is a különbség. Pár hónapja kezdtem korrepetálni egy fiatal srácot, nyelvvizsgára készül. A beszédkészsége egyenlő volt a nullával, még be sem tudott mutatkozni! Azóta már egész szépen megy neki az önálló témakifejtés, a képleírás stb. Mert minden órán gyakoroljuk, amennyit csak lehet. Persze én nem félek feladni 80-100 szót , hogy pár nap alatt tanulja meg,de azért igyekszem inkább egyszerre kevesebbet adni, de gyakrabban.
Tehát az alapvető hiba az 1. a tanárok nem veszik komolyan 2. még ha tanár komolyan veszi is, mindig vannak olyan diákok akik miatt lemaradnak az anyaggal (mert a kedves diák éppenséggel kiköti, hogy neki felesleges nyelvet tanulni és sz@rik az órára, vagy egyszerűen csak lusta tanulni) 3. nyelvtan, nyelvtan, nyelvtan. Remek, csak épp használni nem tudják beszédben, mert soha nem gyakorolták.
"Nekem van angol és német középfokúm, de úgy érzem, mintha semmit sem tudnék"
A középfokú szint kb. a 6 éves gyerek szintje, ezért nem csodálom, ha így érzed. Viszont a megfelelő szókincs gyűjtésével használható nyelvtudást lehet rá építeni.
"egy alapszituációnál meg sem tudok szólalni"
Nem az iskola hibája. Gyakorolni kell a nyelvet az iskolán kívül is. Az iskola feladata nem lehet az (erre egyszerűen nincs idő), hogy folyékony beszédre oktasson. A max., amit nyújthat, a nyelvtani alapok és alapszókincs átadása, amire aztán, akinek ez fontos, önállóan építkezhet tovább.
"Van egy romániai barátom (nem székely) és ő is középiskolás. Mégis olyan jól tud angolul hogy csak pislogok."
Középiskolás koromban én is úgy megtanultam angolul, hogy te csak pislognál. Na nem azért, mert a felsőbbrendű Bezzegromániában jártam iskolába, hanem mert érdeklődő gyerek révén iskolán kívül is sokat olvastam angolul, az iskolán belül pedig jó tanáraim voltak.
"Azt mondta, hogy ott a beszédkészséget nézik a legjobban, nem is a nyelvtant"
Nyelvtan nélkül nincs beszédkészség egy bizonyos szint fölött.
Aki tudja a nyelvtant, az gyakorlással később fejlesztheti a beszédkészségét, és nagyon szépen megtanulhat beszélni. Akinek "beszédkészséget" oktatnak, de kevés vagy semmi nyelvtant, az eljut odáig, hogy nagyon menő kiejtéssel tud felvenni egy rendelést az étteremben vagy érdeklődni valaki hogyléte felől, de nem fog tudni megírni egy tudományos cikket vagy megtartani egy előadást, mert a bonyolult mondatokba belezavarodik, az anyanyelve szintaxisát kezdi használni, google translate nyelven beszél.
" itt Magyarországon, hogy a nyelvtan a legeslegfontosabb"
Az iskolában a nyelvtant kell megtanítani, meg egy alapszókincset és a kiejtést. A többi gyakorlással erre épül.
Ha az iskola csak "beszédcentrikusan" oktatna alapszinten makogni, akkor a nagy többség később képtelen lenne ezt a tudást továbbfejleszteni. Az olyan lenne, mint a ház, aminek előbb van meg a teteje, mint az alapja.
"Mi értelme a diákokkal beseggeltetni a nyelvtant, ha alig bírnak megszólalni? (tapasztalat)
Ezzel így vagyok én is..."
Attól, hogy te "így vagy", más nem biztos.
És mivel más nem így van, ezért nem biztos, hogy a magyar oktatási rendszer hibás.
egy dolog miatt.
mert hetente bevágnak 3 órát és ez igy lesz egész hónapban és évben.nyelvet így nem lehet tanulni.megmondom nem a legelőnyösebb egy nyelviskola de több mint a szakközép.egyrészt mert ott beszéltek is németül ami a nyelvtanulás mindene,másrészt ha jó tanárod van akkor az rámegy arra hogy megszólalj.pl szerintem most a pannonosok nagyon komolyak...
sz.val visszatérve a szaközepekre ott lehetsz ötös.heti 3 órával + 300 szó bemagolásával meg minden más magolással csak egy kiegészítést nyersz,de ha nem beszéltek órán,akkor nem alkalmazod a nyelvtant stb.ennek rá kell állnia a fejednek.
tapasztalatból mondom itthon nem fogsz pengén beszélni külföldi nyelven, a mi oktatásunk túl leépített ehez.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!