Elgondolkodtatok már azon, hogy angol nyelvtanulásnál a fő kérdésekre mindig ugyanaz a válasz?
Hogyan fogom megtanulni a 12 igeidőt?
- hallgasd, olvasd sokat a nyelvet.
Hogy érthetem meg a zavaros, hadarós angol beszédet?
- hallgasd sokat a nyelvet
Hogy érjem el azt, hogy ne fordítsak magamban idegen nyelvű szövegek esetében?
- hallgasd sokat a nyelvet.
Mindenre ugyanaz a válasz. Mégis nagyon sok ember szenved az angollal.
Nem hiszek a hagyományos módszerben, ha nem csipegetnék, akkor ítéletnapig ott tartanék, hogy "Whar do you like". Egyszerű, semmitmondó, ócska mondatok.
Az én módszerem jobb. Összehozom.
Nem kérek több választ.
Van akinek nehezebben megy a nyelvtanulás, és van aki könnyen felszedi.
Én régebben foglalkoztam itthoni tanítással. Volt aki felhívott, hogy mennyi idő alatt tanul meg középfokon. Mondtam, hogy nulláról fél év, ha minden nap foglalkozik vele. Erre közölte, hogy ő nem tud minden nap foglalkozni vele, és eleve nincs is rá fél éve. És letette. Persze biztos talál olyan tanárt, aki azt mondja, hogy 60 óra alatt felkészíti, csak hát tudjuk, hogy ez nem igaz. Egyébként a fél év is túlzás, nyilván a nyelvzsenikre igaz. Csak nem akartam elriasztani. De ha még ennyit sem hajlandó áldozni rá, akkor nincs megoldás. Sokan tényleg azt hiszik, hogy ez egy-két hónap alatt felszedhető, és ha nem megy, akkor valamit rosszul csinálnak, és várják a csodamódszert. Nincs csodamódszer, a nyelvtanulás időigényes.
"Sokan tényleg azt hiszik, hogy ez egy-két hónap alatt felszedhető, és ha nem megy, akkor valamit rosszul csinálnak"
Még többen meg azt hiszik, hogy ilyenkor a tanár csinál valamit rosszul... :D
"Nincs csodamódszer, a nyelvtanulás időigényes."
Ha csak ennyi lenne a baj, akkor mindenki belefektetné az időt. Az a baj, hogy az emberek többsége befektetett idő mellett sem tanul meg.
Az én véleményem: a tanár A2 szintig tudja elvinni a diákot. Onnantól fogva a diák értelmi képességein (szerencsén) múlik, hogy meg tudja-e tanulni a bonyolult nyelvtani összefüggéseket, 5-10 000 szót, megérti-e az anyanyelvűeket stb.
Mivel az ember nem tudja, hogy szerencséje van-e vagy sem, ezért inkább nem kockáztat: feladja a nyelvtanulást, és abba fekteti, amit biztos meg tud taulni: pl. egy jó szakmába.
Én azért fektetek be, mert szerencsém van. Az IQ teszt alapján képes vagyok megtanulni egy nyelvet.
De 90-es IQ-val bele se kezdenék.
"a tanár A2 szintig tudja elvinni a diákot
Ezt inkább talán(!) úgy mondanám, hogy kb. A2 szint az, ameddig egy tanár el tud vinni egy csoportot egyben, úgy, ahogy van, hogy kb. egyforma tempóban jussanak el odáig a diákjai (főleg, ha gyerekekről beszélünk). Attól kezdve már elég jó a nyelvtudásuk ahhoz, hogy elkezdjék önállóan is használni a nyelvet, ezért akkortól kezdve már egyre inkább követhetetlen, hogy melyiküknek merrefelé fejlődik a nyelvtudása, hiszen pl. a szókincsük is elindul mindenfelé: amelyiket a kézműveskedés érdekli, az már A2-es korában magára fog szedni olyan szavakat, amelyeket a mondjuk éjjel-nappal sportoló gyerekek kb. sose fognak se látni, se hallani (hogy pl. crochet), max. a C1-es nyelvvizsgára készülve majd évek múlva.
De attól még a tanárnak a szerepe is megmarad, mert továbbra is ő lesz az, aki mutatja az utat, aki tudja, hogy merre van az előre, aki felhívja a figyelmüket dolgokra, és aki a kezükbe/fülükbe ad olyan szövegeket/hanganyagokat is, amelyekkel csak úgy, maguktól sose talákoznának (mert csak sorozatokat néznének, attól várnák a csodát...), és aki gyakoroltatja velük újra és újra akár a Present Simple-t is, ha még mindig képesek elrontani - és évekig képesek, hiába volt az a legelső igeidő a kezdő tankönyvben...
Akinek csak az a célja, hogy pl. elég jól megértse a youtubereket, az menet közben lemorzsolódik (akkor is, ha azért testileg ott van az órákon), aki meg megy tovább arrafelé, amerre a tanár mutatja az utat, az számíthat arra, hogy akár valami zsírosabb állást is megkaphat majd a nyelvtudása segítségével.
"a diák értelmi képességein (szerencsén) múlik"
Hogy ki mennyire születik értelmesnek, azt nevezheted szerencsének, de azért nem csak a szerencsén múlik, hiszen hiába születik valaki nagyon is értelmesnek, ha amúgy szarik mindenre, mert úgy se a nyelvtanulás nem fog menni neki, se semmi más.
"hogy meg tudja-e tanulni a bonyolult nyelvtani összefüggéseket, 5-10 000 szót, megérti-e az anyanyelvűeket stb."
Ez mind csak gyakorlás kérdése: van, akire jobban ragadnak a szavak, neki gyorsabban nő a szókincse, de azért a többieknek is nő, ha időt szánnak rá. Akarni kell és kész.
"Mivel az ember nem tudja, hogy szerencséje van-e vagy sem, ezért inkább nem kockáztat: feladja a nyelvtanulást, és abba fekteti, amit biztos meg tud taulni: pl. egy jó szakmába."
Hát akkor rosszul teszi... Egy jó szakma sose rossz, de bármilyen szakmához is jól jön a nyelvtudás, főleg az angol manapság.
Egyébként meg honnan tudja előre, hogy egy jó szakmát biztosan meg fog tudni tanulni? Aki egy jó szakmát meg tud tanulni, az angolul is meg tud tanulni elég jó szinten. Ugyanis az utóbbihoz nem kell nagy ész, csak időráfordítás, hogy gyakoroljon, gyakoroljon, gyakoroljon (nem csak nyelvtani szerkezeteket meg szavakat, hanem olvasást is, hallott szöveg értését is, beszélgetést is, írást is, stb. - ezért javaslom a tankönyvet sorvezetőnek, mert abban minden van, ami kell, és minden minden mást is segít, mert minden mindennel összefügg: ha csak a nyelvtant csipegeted ki belőle, nem adsz neki esélyt, hogy a nyelvtan segíthesse a hallott szöveg értését, stb.) - míg egy szakma megtanulása sokkal bonyolultabb lehet.
Épp ellenkezőleg. A youtuberek megértése a valódi nyelvtudás mércéje. Ők használják az igazi angol nyelvet a maga hadarós, makogós, szlenges formájában.
Az irodalmi angol cuki, de senkit se érdekel, max az értelmiségi réteget, de az egy zárt világ. Egy New York-i éjszakai szórakozó helyen, nem J.K. Rowling stílusában fognak hozzád szólni...
"Az irodalmi angol cuki, de senkit se érdekel, max az értelmiségi réteget, de az egy zárt világ."
Nem az irodalmi, hanem a helyes és magas szintű nyelvtudásról beszéltem, arról, amit szakmai körökben is használnak, ahol ciki, ha helytelenül írsz, és ciki, ha nem tudod olyan stílusban kifejezni magad, ahogyan pl. valami vállalati értekezleten szokás, hanem csak úgy, ahogyan valami éjszakai szórakozóhelyen szokás. De hát kinek mi a célja ugye... Ha nem cél a magas szintű, szabatos, pontos nyelvtudás, akkor nem muszáj végigcsinálni az Advanced kötet minden feladatát is, de azért nem kell azt hinni se, hogy a tankönyvek csak és kizárólag az "irodalmi" nyelvet tanítják, mert nem. (Én használok angol nyelvkönyveket, onnan tudom. Te meg nem, úgyhogy nem tudhatod.)
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!