Milyen tanácsokkal látnátok el, mint kezdő tanárt?
Nekünk nem volt nagy szerencsénk a fiatal, kezdő tanárokkal... Szerintem ez az adott tanár személyiségétől, gondolkodásától is függ, de sokszor ugyanazok a problémák jöttek vissza.
Egy kezdő tanárnak még nincsen annyi tapasztalata és esetleg ő is bizonytalan lehet, esetleg aggódhat, hogy hogyan fognak menni a dolgok, nem tudja mire számítson stb. és ez szerintem teljesen normális. Normális közegben, értelmes diákok között szerintem ebből nincsen probléma, legalábbis mi kifejezetten úgy álltunk hozzá az ilyen szituációkhoz, hogy megkönnyítsük a tanár helyzetét és segíteni próbáltunk.
Nekem leginkább az volt a problémám, hogy sok tanár úgy fogta fel a szituációt, mintha ez egy harc lenne a diákok és a tanár között, amit neki már rögtön mindenképpen meg kell nyernie és emiatt nyúltak olyan "eszközökhöz", mint pl. fenyegetőzések (tipikus így megbuktatlak, úgy megbuktatlak, egyest kapsz, kirugatlak stb.), kiabálás, csapkodás, beszólogatások, szívatás stb., mert azt hitték, hogy majd így tekintélyt szereznek maguknak. Ennek szerintem nincsen semmi értelme, sőt, ha mi diákként ezt kaptuk úgy, hogy közben azt éreztük, hogy semmi okot nem adtuk rá, akkor onnantól kezdve már halott ügy az egész. Én azt gondolom, hogy a diák sem hülye, a diák is ember, a diák is lehet értelmes stb., így mindent normálisan meg lehet beszélni és nincsen szükség ilyen idióta játszmákra. Nekem mindig azok a tanáraim voltak a kedvenceim, akik partnerként kezeltek minket és korrektek, következetesek voltak. Mindig normálisan leadták az anyagot, elmondták, hogy mit várnak el tőlünk és ezt is kérték számon. Soha nem jutott eszünkbe az, hogy ellenkezzünk vagy valami, mert egyszerűen nem is volt semmi probléma, mindig igazsgágosak voltak és tudtuk, hogy nekik az a feladatuk, hogy minket tanítsanak és nekünk pedig az a feladatunk, hogy tanuljunk. Velük együttműködőek voltunk és ez meg is látszott a teljesítményünkön is.
A másik dolog a fegyelmezés, ahol ugyanúgy visszajönnek azok a már emlegetett "eszközök". Szerintem, ha a tanár hiteles és a diákok számára is egyértelmű, hogy ő valóban segíteni szeretne és azért van ott, hogy átadja a tudását és ténylegesen van is mit átadnia, plusz még érdekes is az órája, akkor ott nincsen szükség az ilyen jellegű fegyelmezésre. Ha azt láttuk, hogy a tanár is élvezi és szereti a munkáját, érdekli a tantárgy, amit tanít, akkor az már elve sok motivációt jelentett számunkra is. Ha érdekesen tálalta és pl. belefűzött egy-egy kis érdekes vagy humoros sztorit is, esetleg valamilyen érdekes példát tudott említeni stb., az mind oldotta az óra hangulatát és sokkal jobban odafigyeltünk, több minden meg is maradt. Ezzel szemben volt pl. olyan tanárom, aki magától egy mondatot sem tudott elmondani és a könyvből olvasta az anyagot, illetve semmire sem tudott válaszolni....na most akkor rá hogyan nézzünk fel, hogyan bízzunk a tudásában, szakértelmében? Sehogy. Volt olyan tanárom, akin abszolút nem látszódott a szándék, hogy ő segíteni próbálna vagy miattunk is csinálja, hanem egy az egyben az volt a célja, hogy ő szerepeljen és villogjon vele, hogy ő mennyi mindenhez ért, konkrétan minden órán elsorolta, hogy neki milyen diplomái vannak és, hogy örüljünk neki, hogy lehetőségünk van hallgatni az óráját...Ezekből az órákból nem tanultunk túl sokat, mert nem is nekünk szóltak. Volt olyan tanárom is, aki pedig vissza akart élni a hatalmával és csak úgy osztogatta össze-vissza az egyeseket, beírásokat, hogy mi csak pislogtunk és azt sem tudtuk, hogy miről van szó. Volt olyan tanárom is, aki pedig egyszerűen csak nem akart tanítani és helyette végigdumálta az egész órát és 45 percen keresztül azt hallgattuk, hogy mit főzött a hétvégén, mikor hányt a gyerek, mit mondott a férje stb...hát ez mind nagyon érdekelt minket az érettségi előtt.
"Ez az utolsó elég hatásosnak tűnik"
Hát ha ez neked hatásosnak tűnik, akkor bele lehet szarni az egészbe, tbh.
"Hatásosnak hatásos"
Azért már csináltál egy néhány hetes tanítási gyakorlatot, tudhatnád, hogy ez nem igaz.
Én fontosnak tartom a magázást, amit csak 1 valaki írt eddig. A gyerekek érdekében. És nem engedni a tegezést, a FB-on se.
És a lányokkal a nagyobb távolságtartást, mert írtad, hogy férfi vagy.
Első órán rövid felmérőt csinálni, hogy kiderüljön, hol kell kezdeni. Aztán akár minden órán 1-2 kérdéses röpdolgozatot, tájékozódásnak. Nem osztályzásra, csak úgy. Esetleg féljegynél segítségnek.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!