Mikor veszik észre a cégek, hogy a magyar oktatás vacak?
Egyre többször tapasztalom azt, hogy diplomás emberek sokkal butábbak, életképtelenebbek, mint azok a társaik akiknek nincsen felsőfokú végzettségük.
Vannak olyan ismerőseim akik infós diplomával magas szintű állami pozíciókat töltenek be. Viszont olyan sötétek, mint az ágyúgolyó. Egyáltalán nem értenek a szakmájukhoz.
És vannak olyanok is, akiknek nincsen diplomája, esetleg van nekik 1-2 év egyetemi tanulmánya. Nagyrészt azért hagyták ott, mert kiábrándultak az oktatási rendszerből.
Ők nagyon értenek a szakmájukhoz. Van olyan aki tényleg nagyon penge. Ő most árufeltöltőként dolgozik. Nem veszik fel sehova fejlesztőnek. Van egy másik, aki szintén elég értelmes. Ő meg a mekiben melózott, és most ki ment usa-ba és nagyon sokat keres programozóként.
Nálunk miért mindig a papír alapján döntenek a cégek?
Miközben a magyar felsőoktatás szinte semmit se ér.
Egyre butább emberek kerülnek ki és csak megy a panaszkodás a részükről, hogy nem találnak megfelelő szakembereket.
11#
Kérlek szállj ki a beszélgetésből.
Egyértelmű, hogy mind szövegértésben, mind intelligenciában bőven alulmúlód a témához szükséges értelmi szintet.
Köszi
Akkor vegyük sorba:
1./ 09-26 19:50 Mark Zuckerberg és a diplomája: Eléggé bejárta a világsajtót az a hír, hogy sikeresen lediplomázott! Tehát neki is van már diplomája. Ő nem azért hagyta félbe!!! az egyetemet mert nem tetszett neki amit ott tanítanak, hanem azért mert a facebook túl nagy siker lett és nem volt ideje foglalkozni a tanulással, ő üzleti megfontolásból hagyta félbe. A facebookot egyetemi tanulmányai alatt, egy kollégiumi szobában kezdte el fejleszteni (egyébként nem is egy no-name egyetemen, de ennek nézz utána). Az ő esete tehát nem arra példa amire te felhoztad.
2./ Milyen statisztika áll rendelkezésedre a világ legjobb 100 programozójáról? És milyen programozók? Én egy eddig egy nagyjából hihető összeállítást láttam, de azon csak 50 név szerepelt, és mind az 50-nek igen komoly diplomája van (volt).
3./ Az, hogy van 1-2 tényleg sikeres és tehetséges ember, aki diploma nélkül is vitte valamire, az nagyon ritka. Gyakoribb, hogy a "monda szerint" nincs diplomája, aztán kiderül, hogy az illetőnek van (de volt akiről kiderült, hogy doktori címe is van).
4./ Ha leszűkítjük a hazai viszonyokra, igen mind a cégek mind az egyetemek-főiskolák tudják, hogy baj van. Ezzel mindenki tisztában van. De nem azért mert vannak akik "én zseni vagyok ide nekem a diplomát" hozzá állásuak aztán elmennek árufeltöltőnek mert másra nem képesek. Hanem azért mert rengeteg pénzt elvontak az oktatásból. (Nagyjából az elmúlt 25-30 évben kormánytól függetlenül, mielőtt valaki azt hiszi, hogy jobbra vagy balra húzok), a hanyatlás még a rendszerváltás előtt megkezdődött. Egyetlen szerencse, hogy (relatív) magasról esik és még nem ért teljesen a padlóra. Tehát senkinek nem kell rájönnie, de a megoldás sajnos nem látszik. Vannak próbálkozások korábban volt a "kooperatív képzés", most a "duális képzés". Ez előre mutat. De ha jobban megpiszkáljuk a probléma középiskolában kezdődik, mert ott olyan a tanterv amilyen és egyáltalán nem segíti a gyerekek fejlődését. Világszerte tudományos kutatások ezrei készülnek, hogy melyik képességet melyik életkorban kéne fejleszteni, és mikor mit kéne tanítani a gyerekeknek, és mikor kéne pl. a műszaki/természettudományos irányra ráállítani őket, de a hazai általános és középiskolai képzés valamikor a XIX.sz. vége XX. sz. elejének megfelelő állapotok szerinti. De amikor politikai alapon dől el, hogy mit-mikor kell tanítani (szintén az elmúlt 20-25 év) ott nem lesz rend.
5./ Nem tudom milyen területen "zseniális" az árufeltöltő haverod, de egy "állásinterjún" szívesen elbeszélgetnék vele, ha olyan a területe. Egy kis google használat után rengeteg állás közül lehet válogatni. És ha tényleg tehetséges ember esik be akkor szemethunyunk a diploma hiánya fölött.
Már ne haragudjál, de jó lenne, ha inkább olyanok válaszolnának, akik mostanában jártak egyetemre, nem 40 éve.
Pontosan olyan gondjai vannak az oktatásnak, mint az egészségügynek. Itt is vannak persze hálapénzek, protekciók, stb.
Na idefigyelj te rettenetesen hülye! (tudom nem illik minősíteni a kérdezőt, de sajnos te elképesztően hülye vagy).
Én olyan cégnél dolgozok, ahol folyamatosan van legalább 5 gyakornok (villamosmérnökökről, programozókról beszélünk). Tehát látom kik kerülnek ki, és kik jönnek hozzám állásinterjúra és milyen tudással. És ezerszer inkább felveszek egy olyat akinek kisebb a gyakorlati tudása de megvan a stabil elméleti tudása mint azt aki: "hú én baromira tudok programozni/érték a villanyhoz" de 0 elméleti tudása van. A nem létező elméleti tudásra nem lehet gyakorlatot építeni. A gyakorlatot megszerzi 1-2-3 év alatt. De azoktól már menekülök akik úgy jönnek hozzám, hogy "én baromira tudok programozni de az egyetemen mindenki hülye volt, én vagyok helikopter; ezért eljöttem és nem fejezem be, de állítom 1000x annyit tudok mint aki elvégezte az egyetemet". Nem édes öcsém nem tudsz 1000x annyit. Mert azok az alapok hiányoznak amit szakmai alapismereteknek nevezünk.
Azért mondom, hogy olyan emberek írjanak, akik mostanában voltak egyetemen, mert messziről látszik, hogy ti nem voltatok. Mert akkor tudnátok, hogy a főiskolákon már gyakorlatilag nincsen olyan dolog amit oktatásnak lehetne nevezni. Mint ahogyan a kórházakban sincsen gyógyítás. Ugyanilyen vacak az összes okj-s képzés is.
Nincsen sem elméleti sem gyakorlati oktatás. Szo*atás van ezerrel. Lehúzások, korrupció, ügyeskedések, bunkóságok, gyalázkodások. Ez a 99%-a. A többi 1% mintha oktatás lenne. Azt is csak egy pár tanár próbálja végezni. De villámgyorsan kivágják onnan, ha rájön a felső vezetés.
Jómagam két és fél évet voltam egy nagy budapesti egyetem hallgatója. Akkor álltam fel onnan, amikor kirúgták az egyik legjobb tanárt, aki még tanítani akart. Az volt a fő bűne, hogy tartott korrepetálásokat.
Bár engem se szeretett az ottani hatalom. Mert gondoltam javítok az osztály 80%-90%-os bukási arányain és felteszek a netre segédanyagokat. Korábbi vizsgákat és azok részletes megoldásait. Ott "buktam" le, hogy a egyetemi netes felületemre raktam ki. Bár nem tudtam, hogy bűncselekményt követek el.
Egyébként volt pár ismerősöm aki elvégezte az egyetemet.
Többségük igazi lelki roncsok lettek. És igaz, hogy nem nagyon tudnak semmit se, de ügyeskedésben otthon vannak.
Egyébként meg ha friss diplomás értelmes emberrel találkozol, akkor az nem az egyetem érdeme, csak is az övé.
Ráadásul, ha jól látom ez valamiféle mindenkori kormányprogram lehet. Mert most a középiskolákon van a sor. Igazi lelki roncsokat, robotokat, ügyeskedő embereket akarnak belőlük faragni.
Amikor én jártam középsuliba, akkor még nem tapasztaltam ilyeneket, amiket most hallok. Mindent összevetve megvoltam elégedve az ottani körülményekkel.
Mondom én, hogy egy komplett hülyével állunk szemben. Tehát te vagy az a tipikus kis köcsög, aki úgy érzi, hogy az "én zsenialitásomat nem érti meg az egyetem, és ezért nem is maradok ott". Igen ez a tipikus kis köcsög hülyegyerek hozzá állás. Kibújt végül a szög a zsákból. Tehát ez a kérdés nem kérdés, hanem a véleményed, mert annyira hülye vagy, hogy nem voltál képes egy egyetemet elvégezni. Sajnos a te fajtád igen tipikus. Sajns azt hiszitek, hogy otthon "jajj de jó programot írtál" és az összes haverod megveregeti a vállad te vagy a föld legjobb programozója. Vagy mert sikeresen le tudtál rajzolni egy HLF anyát te vagy a föld legjobb mérnöke. Hát nem. És én sok friss diplomást látok kikerülni az egyetemről és nem tapasztalom, hogy mindegyikük lelki sérült lenne. Szóval inkább magadba kéne nézzél és nem másban keresni a hibát. Mert a te "én rohadt zseni vagyok, de az egyetem ezt nem érti meg" fajta gyönyörű összeesküvés elméletet gyárt arra, hogy ő miért nem hibás és miért az egyetem a hibás.
A kérdésed pedig ez volt: "Mikor veszik észre a cégek, hogy a magyar oktatás vacak?" Ezért gondoltuk azt (és ezzel ha jól látom nem vagyok egyedül), hogy olyanok válaszoltunk akik igen is látjuk, hogy zajlik, és milyenek a kikerülő emberek, mert "mi vagyunk a cégek". Azaz pl. én fogom felvenni a friss diplomást gyakornoknak, a cégünkhöz. (most vettünk fel 5-öt az elmúlt 3 hónapban). Tehát úgy érzem lehet véleményem, és ezt elmondhatom. És azt is, hogy az ilyen köcsögök mint te vagy kedves kérdező rendszeresen megtalálnak (és igazán ők az ügyeskedők), hogy vegyem fel, mert mindent tudok csak az egyetem nem érette meg a zsenialitásom. Hát elárulom semmit nem tudtok. Eddig egyetlen egy ilyen kis köcsög sem érte el azt a szintet akit felvettem volna.
Kedves Kérdező! Most a szeptember 29. 22:03-ás kommentedre reagálnék.
1./ Ha te egy egyetemtől/főiskolától ugyanazt a babusgatást várod el mint egy középiskolától akkor tévedsz. Az egyetem/főiskola arról szól, hogy van egy anyag amit tudni kell (pont). Ehhez van egy halom segédanyag, és van egy halom tankönyv+könyvtár. A tanár általában elmondja a legfontosabbakat és azt amit nem találsz meg a könyvben. Általában az első órákon elmondják, hogy mik az ajánlott szakkönyvek amiket érdemes elolvasni (ez egyetemen főiskolán nem választható hanem "kötelező). A mi időnkben sem volt korepetálás, max egy-egy felsőbb évest tudtunk megkérni, hogy "lécci 2 sörért" segíts nekünk. Ha kikerülsz a való életbe ott is ez lesz. Ha lelki beteg leszel egy főiskolától/egyetemtől akkor mit fogsz csinálni az első komolyabb munakhelyeden (nem árufeltöltés és hasonlók, hanem egy tényleg "termelő" diplomát igénylő munkahelyen)? Ahol egyrészt meg kell küzdjél azokkal a megrendelőkkel akiknek fogalmuk sincs mit beszélnek, meg kell küzdjél a jó esetben a kollégáddal, rosszabb esetben a megrendelővel (vagy partnerrel, alvállakozóval) aki már 3 hete nem képes megmondani egy darab számot ami nélkül nem tudsz tovább lépni, de minden nap megkapod, hogy határidő! Amikor a kollégáid (partnerek, megrendelők, alvállalkozók) állandóan azt nézik, hogy hol hibázol, hogy rád lehessen húzni, hogy miattad késik a projekt, miattad van költség túllépés, vagy csak azért mert a kollégád magasabb fizetést akar, és úgy érzi, hogy te ezt veszélyezteted. Ezek után jönnek majd azok a bejegyezések különböző blokogban, fórumokban, hogy köcsög a főnök... Az érettségivel lehullott a "popsidról a tojáshéj" és már nem véd meg senki. Neked kell érvényesüljél.
2./ régen egy jobb szakra jelentkezett 200 ember, ebből felvettek 100-at, és elvégezte 80. Ma felvennének ugyanoda 250-et, jelentkezik "ugyanaz" a 200, ezért felveszik mind a 200-at. (ugye mostmár teljesen megszűnt a felvételi, és totál irreális dolgokért lehet "plusz pontokat" kapni). Mivel ez a 200 kb. ugyanolyan "tehetséges" mint a korábbi 200, tőlük is kb. ugyannak a 80-nak van esélye elvégezni az egyetemet. Tehát mit fogsz látni, régen 100-ból elvégezte 80 (80%) most 200-ból végzi el 80 máris csak 40%! A bukás arány 60% lett "hirtelen", de nem azért mert a tanár "hülye", hanem azért mert a tanterem tele van olyannal akinek már be se kellett volna kerülnie. Nyilván annak a 100-nak lesz a legnagyobb a szája akinek be se kellett volna kerülnie.
3./ A tanár is tudja, hogy abból a 80-ból aki elvégzi az egyetemet 60-nek lesz valóban szüksége a tárgyára (ezt a másik 20-is tudja, a tanár is tudja), de megtanúlják, mert hátha mégis. ezek után az órán nem 40 látványosan unatkozó emberrel néz szembe hanem 140-el, mert még mindig csak 60-at érdekel. Irtó rossz úgy bemenni egy előadásra (már nem járok előadni így, de egy pár éve még jártam), hogy a hallgatóság fele a mobilját (laptopját) nyomkodja, eszik!!! (érted eszik az órán, a mi időnkben ezért úgy repült az ember az óráról, hogy a lába nem érte a földet, ma "szegény hallgatónak joga van enni az órán").
4./ Én most jártam úgy, hogy elő kellett vegyem egy olyan órai jegyzetet meg tankönyvet, amire már akkor úgy gondoltam, hogy ez akkora marhaság, hogy sose fogom használni (más kérdés, hogy emlékeztem, hogy erről tanultunk), és igen a mai napig megvannak a kézzel írt, órai füzeteim az egyetemről (és tényleg nem tegnap végeztem, tudom így nem szólhatnék hozzá, de mivel olyan dolgokat állítasz ami engem zavar megteszem), és elővettem. És nem szégyen. Azt sem tartom szégyennek, ha írok egy-egy volt tanáromnak egy emailt szakmai kérdésekben, és hiába nem volt soha korrepetálás nálunk, hiába ez volt a hozzá állás, de milyen meglepő válaszolnak, még sok-sok évvel azután is, hogy végeztünk. És fordítva, egy-egy olyan hallgatótól akinek valamikor tartottam előadást szoktam kapni e-mailt egy-egy kérdéssel, és nekem sem esik nehezemre válaszolni. Nyilván ennek megvan/megvolt a feltétel rendszere, az, hogy ne azt kérdezze meg valaki, hogy mennyi 2x2. Ne onnan kelljen kezdeni egy előadást, hogy akkor vegyük elő a szorzó táblát. Be van állva egy minimum szint amiről építkezünk, mert több idő nincs mint 20-30-40 éve. Az, hogy középiskolából kisebb tudással jönnek ki az emberek arról megint nem tehet senki. Az, hogy ma aki bekerül egy gimibe kap érettségit az szerintem nem elfogadható (és ide vezet), hogy ez az érettségi egyben a felvételi is az még durvább, és oda vezet, hogy aki "tök sötét" bekerül az egyetemre, és ott már ténylegesen elveszi az időt azoktól akik valóban oda valók. És nem az emberek lettek hülyébbek, hanem azok is bekerülnek akiknek rohadtul nincs ott semmi keresnivalójuk. akiknek ott kell elkezdeni pl. egy elméleti villamoságtan példát, hogy mennyi 2x2.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!