Miért olvastatnak olyan könyveket a gyerekekkel kötelező olvasmányként, ami miatt a gyerek megutálja az olvasást?
Én már nemigazán számítok gyereknek 27 évesen, de emlékszem hogy gyerekkoromban mennyire utáltam a kötelezőket. Olyan könyveket kellett elolvasni, amiket akkor gyerek fejjel nem is nagyon értettem, unalmas is volt és hosszú is volt. Ma már történelmi és kultúrális ismeretek birtokában másként tekintek pl. az Egri Csillagokra vagy a görög eposzokra vagy a magyar írók regényeire, de gyerekként egyrészt nem is tudtam igazán, hogy miről is olvasok, az olvasónapló írása mindig is megterhelő volt és sajnos egy idő után meg is utáltatta velem az olvasást. 15 évnek kellett eltelnie ahhoz, hogy újra megszeressem a könyveket.
Gondolom nagyjából érthető, mit akarok mondani. A mai tabletek és okostelefonok világában, amikor a fiatalságot egyre jobban hülyítik, miért nem azon munkálkodnak, hogy megszeretessék velük az olvasást?
Én sokáig szerettem olvasni. Nagy kedvenceim voltak a Rejtő művek, a kalandregények - pl. Robinson, az ifjúsági regények - Tom Sawyer, David Copperfield, vagy a fantasy regények - Gyűrűk Ura. De egy Kőszívű ember fiai vagy Háború és béke után hosszú ideig egy könyre sem bírtam ránézni.
Én megértem hogy kultúrális műveltség, meg szókincs bővítése, de nem volna célszerűbb az ilyen olvasmányokat évközben átvenni és szakaszonként átbeszélni, hogy legalább a gyerek értse is hogy miről van szó? Itt tényleg az a probléma hogy a gyerekek többségét az olvasás ellen hangolják ezzel a berögzült oktatási szisztémával, nem pedig az ellenkezője. Sajnos az általam eddig olvasott és hallott vélemények túlnyomó része is ezt igazolják.
Nem tudom, ki hogya látja ezt?
Ehhez kapcsolódó cikk: [link]
Mert nem hajlandóak tudomásul venni, hogy a gyerekek változnak, és azt sem, hogy mennyi kárt okoznak vele.
Azzal azonban nem értek egyet, hogy normális, ha egy középiskolás nem érti, hogy mit olvas - lehet, hogy unalmas, lehet, hogy nem érdekli, de akkor is érthető.
Az sem lenne jó, ha csak olyat olvasnának, amit úgyis elolvasnának a szabadidejükben, mert abban mi az újdonság?
Én témakörönként választhatóvá tenném a könyveket: pl. olvasson el egy Shakespeare-drámát, egy Jókai-regényt, egy 20. századi orosz regényt stb., de ő döntse el, hogy melyiket. Meg is tárgyalhatnák egymással, hogy kinek melyik tetszett vagy nem tetszett és miért. Ha mondjuk valaki azt mondaná az egyikre, hogy milyen élvezetes volt, akkor az osztálytársai is szívesebben elolvasnák.
# 1
Azzal én is egyet értek, amit mondtál. Bár én a fiatalabb (alsó elemis) korosztály részére nyílván nem olyan - sokak meglátása szerint is - unalmas regényt adnék olvasásra, mint mondjuk a Tüskevár. Hanem direkt olyan könyveket választanék, amik lekötik a gyerekek figyelmét. (A Robinsont pl. én le sem tudtam tenni, mikor 10 évesen olvastam.) Szépen, fokozatosan belevéve őket így az olvasásba. (Természetesen külön szem előtt tartva a fiúk és a lányok érdeklődési köreit.) Utána már jöhetnének a komolyabb olvasmányok is - amiket te is említettél - kategória szerint, hogy a tanuló maga dönthesse el hogy mit olvasna szívesebben. Olvasónapló helyett pedig inkább egyéni véleményezésre kéne a gyereket buzdítani (mi tetszett, mi nem tetszett és miért).
Ezt a mostani rendszert a fene megette úgy, ahogy van. Ezért hülyül el szép lassan a fiatalság nagy része, mert még gyerekkorban megutáltatják velük az olvasást.
Jókai és Gárdonyi szerintem is sok egy általános iskolásnak. Középiskolában már inkább. Olyan persze nincs hogy mindenkinek tetszik az adott kötelező, azonban a kezdetekben mindenféleképpen olyan könyvekkel ismertetném meg a tanulókat amelyek a nagyközönség tetszését is elnyerték, ezzel olyan élményhez juttatva a diákokat amely önálló olvasásra serkentheti őket.
Én emlékszem hogy elolvastam általánosban minden kötelezőt de egyik sem tudott lekötni , még a sokak által nagyon szeretett Pál utcai fiúk sem.
Egyszer azonban kaptam egy Agatha Christit és azután mindent elakartam olvasni ami otthon volt és tetszettek is! Sok ponyvát olvastam de voltak szépirodalmi művek is és azok is ugyanúgy hanem jobban letudtak kötni.
Gimnáziumban pedig kíváncsian és izgatottan vártam minden kötelezőt.
Most pedig ott tartok hogy megint képtelen lennék akármit elolvasni , de mindig van valami aktuális amit olvasok vagy amit elszeretnék olvasni. Az olvasás tehát szervesen alkotó eleme lett az életemnek és úgy érzem-e nélkül kevesebb lennék.
Ha akkor nem kapom meg azt a könyvet lehet soha nem szeretem meg az olvasást.
Szerintem még talán nem is az hogy mit hanem az hogyan a nagyobb baj. Én mindig a kényszert éreztem megterhelőnek általánosban ( középiskolában már máshogy tudtam felfogni de általánosban taszított minden ami kötelező ).
A tanárok követelnek és nem szeretettel adják át amit átadnak. Az olvasást nem kötelezőként kell föladni hanem megtenni azért mindent hogy a gyerek számára élménnyé váljon az olvasás a mű feldolgozása. Persze erre gimiben nincs idő de általánosban ezért mindent meg kellene tenni! Biztosan lehet valahogy hatni a gyerekekre és hiszem az olvasást mindenkivel meglehet szerettetni.
Az általam egyik legnagyobbra értékelt magyar költő/író Kassák Lajos is utált mindent ami könyv amíg nem kapott egy Petőfi verses kötetet és a rövidebb versek elkezdték felkelteni érdeklődését.
Persze én azt is elhiszem hogy vannak olyanok akik mind általánosban és gimiben képtelenek megbarátkozni az olvasással de az életében mindenkinek vannak olyan pontok helyzetek amikor fogékonyabb a művészetre és akkor ha elkapják az embert lehetetlen már megszabadulnia. És azt is hiszem hogy az ügyes pedagógus megtudja látni ezeket helyzeteket és tenni a diákért !
De ma kevés a jó szakember , kevés a jó tanár és ez a legnagyobb probléma ! Bárkiből lehet tanár és akiből az lett és még szereti is csinálni azoknak sincsenek megfelelő kompetenciái...
Az egész rendszerre ráférne egy átfogó tudományos kutatásokkal végigkövetett reform.
A kultúrfölény nagyon fontos , kár hogy ezt a mostani és előző kormányok kevésbé tartották fontosnak !
"Nem az a közoktatás célja, hogy mindenki olvasott és tanult legyen."
Hanem az ellenkezője, ugyanis a tanulatlan, primitív embereket sokkal könnyebb irányítani és befolyásolni. Egy olyan országban ahol milliárdokat lopnak el, ott természetes hogy nincsen szükség erre. Amiből nem lehet profitálni, az az államnak nem érdeke.
Mert nem akarják megérteni,hogy a gyerekek
nem szeretik az ilyen könyveket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!