Mi a baj a bölcsész hallgatókkal? Miért nézik le őket (vagy csak a BTK-s szakokat) sokan?
SZTE-TTIK-s hallgató vagyok, és sokszor tapasztalom, hogy itt is, meg más egyetemre járó ismerőseim szerint máshol is, (de leginkább egyetemen kívül), hogy egyenesen lenézik a BTK-s hallgatókat. Mi olyan nagy probléma a BTK-val? A BTK-s szakokat tartják haszontalannak (büfészak?), vagy a bölcsészhallgatókat nem találják szimpatikusnak? (Mi alapján?)
Elhiszem, hogy akadnak kevésbé jól hasznosítható szakok és diplomák, de azok nem csak BTK-n vannak. Másrészről szerintem jobban múlik a diplomázott egyénen, hogy mennyire tudja hasznosítani a diplomáját, mintsem magán a szak hasznosságán.
Ti mit gondoltok erről?
Talán az tehet róla, hogy boldog-boldogtalan lediplomázhatott valamilyen bölcsész területen, felhígítva ezzel a szakmát.
Másrészt a technika korszakát éljük, ahol látszólag fontosabbak a mérnöki-jellegű szakmák. Valójában azonban bölcsészet nélkül feleslegesek lennének, mert ezek teremtették meg rá az igényt. A reál szakok arra jók, hogy megvalósítsák az elképzeléseket, de a humán szakokra van szükség, hogy legyen tartalmuk, legyen rájuk igény, legyen fejlődés.
Végül, egy reál szakot nem lehet kamuzással elvégezni, mert sokkal tárgyilagosabb, míg a humán területek rugalmasabbak. De ez inkább az iskola hibája, mint az elején említettem. Minden szakot el lehet végezni nagyon komolyan, tudományos szinten, legyen az büfés vagy ruhatáros.
Szerintem az #1, #2 es jól megválaszolta.
1milliárd kínai van, a szegényebbik fele kiskoruk óta gyárban dolgozik, de #2-es azt hiszi, ha ő megtanul félig kínaiul, akkor lesz munkája
#2es meg azt hiszi, hogy 500éve poénból voltak rabszolgák, 50éve angol wc se volt, de szerinte mióta van facebook a mérnök amolyan divat szakma, és egy mérnök még a súgóról se tudna felolvasni.
Ezért.
Az égvilágon semmi baj nincs velük. A második válaszolónak abban igaza van, hogy volt a rendszerváltás környékén egy olyan időszak, amikor a "csak diplomával lehet érvényesülni" elv jegyében boldog- boldogtalan diplomát kapott, javarészt bölcsész képzéseken, hiszen azoknak a nagy részét el lehet végezni minimális tantermi jelenléttel is, elvégre magolni bárhol tud az ember (csak nézz körül, hogy a mostani 40-esek közül hánynak van művelődésszervező végzettsége...). Ennek következményeként valóban felhígult ez a terület.
Ennek ellenére nem tartom jogosnak azt, ha valaki lenézi őket. Az, hogy mi számít piacképesnek, és mi nem, egy dolog... Nyugaton már vannak olyan munkahelyek, ahol meg se kérdezik, hogy mit végeztél, az a lényeg, hogy értesz-e az adott munkakörhöz, vagy nem. Szépen lassan ez itthon is el fog terjedni, és lehet neked akármilyen piacképes diplomád, pont nem fogja őket érdekelni, csak az, amit ott produkálsz. Ha meg amúgy sem piacképes a bölcsész diplomája, nem értem, miért pattognak azok, akiknek meg az, hiszen így akkor nekik elvileg kisebb lesz a konkurenciájuk, mintha az adott bölcsész is az ő szakját végezné el. Az meg, hogy könnyű elvégezni egy BTK-s szakot... hát, csinálja meg, aki ezt mondja. Én magamról tudom, hogy meghalnék a harmadik héten, olyan messze áll tőlem az egész, de úgy tűnik vannak olyan emberek, akik mindenhez egyetemi szinten képesek érteni.
Egyébként halkan hozzátenném, hogy értelmes emberről még nem hallottam, aki komolyan lenézte volna a BTK-sokat, csak maximum az alkalomszerű zrikálás szintjén. Akik ezt hangoztatják, az egy hangos kisebbség és/vagy olyan emberek, akik egyetem közelében nem voltak soha.
Nekem vannak bölcsész szakon végzett ismerőseim. Egyikük orosz szakon tanult, most nettó 350ezret keres, egy másik angol-törin ő 250 körül keres, egy harmadik régészetet tanult és most angliában dolgozik szakmájában többet keres mind az előző kettő együtt. :D Viszont vannak kommunikáció médián végzett ismerőseim is, na hát ők egyik sem ment semmire a diplomájával, az egyik mobiltelefonüzletben eladó, a másik pékségben eladó, a harmadik meg gyári munkás. :D
Ergo szerintem általánosságban véve nem az egész BTK sz...ar, csak bizonyos szakoknak nincs értelme. Pl média, szabadbölcsészet, meg ilyenek...
Egy immunológus tanárom egyszer elment egy ilyen homeopátia-féle baromság előadására. Ott természetesen senki nem szakmabeli volt, nagy része bölcsész. Egy angol szakos hallgató még el is kezdett vele vitatkozni, hogy 'miért, honnan tudná ön, hogy hány szála van a DNS-nek?'.
Na...ők azok, akik miatt lenézik a bölcsészeket. És még hány ilyen van pl. andragógián...
Óvatosan ezzela Bölcsész-közgazdász-mérnök általánosítással, mert mindhárom óriási nagy terület.
Valóban, egy angol-orosz vagy angol-kínai szakot végzett nyelvtanár, vagy "bölcsész" Budapesten hülyére keresheti magát, míg mondjuk egy környezetmérnök örül, ha felveszik valahová és a garantált bérminimumot megkapja. Ugyanígy nem mindegy, hogy a "közgazdász" az a BKF/Metropolitan "Egyetemen" végzett turizmus, vagy a Corvinuson pénzügy-számvitelt pénzügy mesterképzéssel. Előbbi örül a havi nettó 120-nak, utóbbinak ez inkább a heti fizetése.
Minden képzési területen van olyan szak, amely használható, értékes, piacképes tudást ad, de olyan is, amely nem túl kelendő.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!