Jogosan megtehet ilyet egy iskola? (Részletek lent. )
"Tudomásom szerint 4,5 felett járna az 5"
- Rosszul tudtad (bármit is állítanak egyesek a matematikai törvények tanárokra vonatkozó kötelező erejéről).
Egyébként több válasz is lehetséges: a tanár csak 0,75-től adja meg a jobb jegyet, elnézte/elszámolta, Te nézted el, és nem írtál be valamilyen rosszabb jegyet, az osztályfőnök töltötte ki rosszul az ellenőrzőt stb.
"Nincs semmilyen idevonatkozó szabály?"
- Nem kaptál már erre választ?
Ez a törvény vonatkozik rá:
Köznevelési törvény
54. § (1) A pedagógus - a (3) bekezdésben meghatározott kivétellel - a tanuló teljesítményét, előmenetelét tanítási év közben rendszeresen érdemjeggyel értékeli, félévkor és a tanítási év végén osztályzattal minősíti. A tanuló magatartásának és szorgalmának értékelését és minősítését az osztályfőnök - az osztályban tanító pedagógusok véleményének kikérésével - végzi. Az érdemjegyekről a tanulót és a kiskorú tanuló szülőjét rendszeresen értesíteni kell. A félévi és az év végi osztályzatot az érdemjegyek alapján kell meghatározni. Az évközi érdemjegyeket és az év végi osztályzatokat szóbeli vagy írásbeli szöveges értékelés kíséri. Az iskola az osztályzatról a tanulót és a kiskorú tanuló szülőjét félévkor értesítő, év végén bizonyítvány útján értesíti. Értesítő gyakrabban is készülhet az intézmény pedagógia programja szerint. Az érdemjegy és az osztályzat megállapítása a tanuló teljesítményének, szorgalmának értékelésekor, minősítésekor nem lehet fegyelmezési eszköz.
(6) Abban az esetben, ha az év végi osztályzat a tanuló hátrányára lényegesen eltér a tanítási év közben adott érdemjegyek átlagától, a nevelőtestület felhívja az érdekelt pedagógust, hogy adjon tájékoztatást ennek okáról, és indokolt esetben változtassa meg döntését. Ha a pedagógus nem változtatja meg döntését, és a nevelőtestület ennek indokaival nem ért egyet, az osztályzatot az évközi érdemjegyek alapján a tanuló javára módosítja.
Félévi jegynél nem lehet reklamálni, meg nem is érdemes, az év véginél igen. Az átlag alapján kel meghatározni a jegyet, az átlag szerint 4,5-től csak egyfelé lehet kerekíteni ---> 5-re.
Már megint ez, hogy lényeges eltérés, ha 0,5-től nem kerekítenek felfelé...
Az oktatási jogok biztosa ezt mondja:
"Egy pedagógus a törvényben szereplő "lényeges eltérés" kifejezés értelmezésével kapcsolatban kérte segítségünket. Tájékoztattuk, hogy e rendelkezés részleteit a jogszabályok nem rendezik. Sem azt, hogy a nevelőtestület delegálhatja-e ezen jogkörét annak egy kisebb csoportjára (az osztályt tanító pedagógusok), sem azt, hogy mit jelent a lényeges eltérés. Ezek a kérdések a helyi szabályozás körébe tartoznak, a pedagógiai programban, szervezeti és működési szabályzatban lehet kidolgozni a jogi normában megfogalmazott szabály részleteit. (OK-K-OJOGB-314/2011.)"
Vagyis a "0,5-től felfelé kell kerekíteni, hacsak máshogy nem rendelkezik a pedagógiai program" innentől kezdve belemagyarázás.
Igen, de ha nem rendelkezik róla a pedagógiai program, akkor csak egyfelé tudod kerekíteni, a matematika szabályai szerint lehet kerekíteni, ami 4,5-nél egy lehet csak és az nem más, mint az 5.
Ha rendelkezik róla a pedagógiai program, akkor úgy kell osztályozni, ahogy az rendelkezik róla. De szinte egy pedagógiai program nem rendelkezik róla, ezért a matematika szabályát kell alkalmazni.
A lényeges eltérés nem az, hogy 4,7-re négyest vagy ötöst ad, hanem az, hogy hármast nem adhat...
Teljesen jogos egyébként, ha két 4,7-re álló közül az egyik négyest, a másik ötöst kap. És ezt általában az osztálytársak pontosan tudják is, miért van. Nem mindegy, hogy a netről kimásolt szorgalmi-megoldásokra van egy rakat ötös, dolgozat, felelés meg mind négyes vagy fordítva...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!