Miért utálják az irodalmat (akik utálják)?
Szerintem ennek az az oka, hogy az iskolában a kezdeteknél egyáltalán nem arra fektetik a hangsúlyt, hogy a gyerek megszeresse az olvasást. És ez nagy hiba. Tömik a gyereket a kötelező olvasmányokkal, ráadásul olyanokkal, amiket általános iskolásként alig lehet érteni. Persze hogy ilyen hozzáállással szerencsétlenek megutálják az olvasást, és később sokuknak hiába magyarázod, hogy "de igenis az olvasás tök jó és egy élmény és húúú", ha rossz volt az első benyomás, akkor fejre is állhat a tanár/szülő, nem lesz eredménye.
A másik oka (szerintem), hogy erőltetik a "hivatalos álláspontot", például a verselemzéseknél. Könyörgöm, egy vers mindenkinek mást most, miért kéne mindenkinek ugyanazt gondolni róla? És ki volt az a marha, aki kitalálta, hogy amikor a költő azt írta, hogy "a függöny kék volt", akkor BIZTOS arra gondolt, hogy az élet milyen reménytelen. Szerintem ez a sor azt jelenti, hogy a függönynek kék színe volt. Pont. És ha a gyerek is így gondolja (márpedig miért ne gondolhatná így), akkor mit kap? Ötöst az önálló gondolatokért? Ha-ha-ha
Tehát: erőltetés, nem megfelelő első benyomások és a gondolatok szabadságának teljes hiánya (már ha jó jegyet akarsz). Szerintem ezért nem szereti a gyerekek nagy része az irodalmat. Később pedig már nehéz visszatalálni hozzá. Sajnos.
Az irodalmat nem utálom,csak azt amit az iskolában tanulunk. Pontosabban az utálom rossz szó rá, sokkal inkább unom.
A tananyag fele Petőfiből,Adyból és József Attilából áll. Általánosban tanuljuk őket, majd gimiben megismételjük.
Kicsit fel kellene rázni az oktatást, érdekesebb dolgokat adni a diákoknak. Én például imádok olvasni, mindig van egy könyv a polcomon amiből kilóg a könyvjelző. De a költőktől már a falat kaparom, nem szeretem a költészetet. Megértem a verseket, nem az a baj, egyszerűen nem tetszik.
Szóval modernizálni kell az oktatást, általánosban maradjanak a magyar klasszikusok, középiskolába pedig szedjük elő a tényleg szórakoztató műveket.
Azt sem értem,hogy a sorstalanság miért lett érettségi tétel, pontosabban van egy teóriám. A tipikus "ő is magyar,egy magyar csinált valamit,ünnepeljük,yeah" dolog. Ugyanaz,mint amikor egy híresség ükapjának a harmad unokatestvére magyar volt, és cikkeket hoznak hangzatos címekkel,hogy "Magyar világsztár!" meg kutyafüle. Ha már huszadik század akkor cseréljük Tolkienre vagy Sir Doyle-ra. Vagy tanítsák az eredeti Grimm meséket amik tökéletesen betegek és érdekesek.
Szóval meg kell reformálni az irodalom oktatást,mert ez így unalmas.
Köszönöm a válaszokat. na olyat már hallottam, hogy meg kell reformálni az irodalom oktatását, és köszönöm, hogy írtál is konkrét példákat, mert ilyenkor általában senki nem mond konkrét példát. Ezért is tettem fel a kérdést, mert unalmasnak találtam, hogy általában mindenki másképp csinálná, csak azt nem mondják meg, hogy hogyan.
Akkor sorban válaszolok: amit az első mondott, az igazságtalan, mert például a geometriát, az egyenleteket és az egyenes arányosságot kivéve a matekot sem fogom használni. Az sem érdekel, milyen sebességgel esik a kisautó, ha a fizikatanár leejti az asztalról, vegyészeti ismeretekből is épp csak annyi kell, hogy ne igyak sósavat, stb., mégsem mondom, hogy ne tanítsák a többit, mert igenis kell találkoznunk a világ azon részeivel, amelyek csak a közvetlen szükségleteinket képezik.
Az utolsónak: Tolkient (és folytatásos műveket) biztos nem adhatsz fel kötelezőnek, és csak mert te szereted a fantasyt vagy A gyűrűk urát, azonnal fél osztálynyi embert fel tudok sorolni, aki utálná. A Grimm-mesék ijesztőek, ilyet sem rakhatsz be szerintem.
Az általános iskolai olvasmányokkal mi a baj? Nem hiszem, hogy rossz volna az első benyomás. Tény, hogy például Az öreg halász és a tenger vagy az Egri csillagok mondjuk túlzás volt, de a Vukra emlékszem általánosból, Jókaira, akit szerettünk nagyon, A Pál utcai fiúkra, Jacqueline Wilsontól a Kofferes kislányra meg a Kettős játszmára, a Robinson Crusoe-ra (mondjuk azt nem szerettem, de a legtöbben igen).
Abban egyetértek veletek, hogy az Egri csillagokat fölösleges volt 5.-ben feladni, amikor történelemből még csak a rómaiakat tanultuk, és elég gáz volt, hogy amikor olvastam A kőszívű ember fiait, szintén nem teljesen értettem a történelmi dolgokat a hülye időzítés miatt.
De a versek is jók szerintem, vagy legalábbis azért nem lehet őket kivenni mert valaki nem szereti őket.
Ezt a "mire gondol a költő" - dolgot láttam már ilyen netes képeken viccként, de ez hülyeség szerintem. Soha egy jó magyartanár szájából sem hangzott még el, hogy mire gondolt a költő, és pláne nem ilyeneknél, hogy kék a függöny. Ahol ilyenre kell gondolni, ott azért nem függönyökről van szó, hanem azért logikusabb dolgokról. Az önálló gondolatokat az én sulimban preferálták, de azt elismerem, hogy biztos nem így van mindenhol, biztos vannak rossz magyartanárok is, hál' istennek, nekem jóhoz volt szerencsém.
Annak, aki azt írta, hogy a költők életrajzát meg kell tanulni. Nem tudom, hány éves vagy, de kb. 6-10 éve elrendelték, hogy a költők életrajzát nem kell megtanulni, kizárólag a költészetét befolyásoló dolgokat, és még az emelt szintű magyar érettségiben is csak 5 ember (Petőfi, Arany, Ady, József Attila, Babits Mihály) életrajzát kell ismerni részletesen.
Azzal egyetértek, hogy unalmas, hogy mindig Petőfi-Ady-Arany, stb. mennek, én pl. nem szeretem Ady Endre verseit, és kb. egy harmad éven keresztül évig őt tanultuk.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!