Mi a búbánatos f*szért kell nekem ezt a sok baromságot megtanulnom érettségire?
Vagy úgy is kérdezhetném, miért támaszt az érettségi ilyen, a való élethez abszolút nem kapcsolódó tanulmányi követelményeket. Gondolok most itt pl. a törire: a történelemtanárom iszonyú sokat követel, az összes évszámot tudni kell neki.
Csak néhány példa:
-miért kell tudnom hogy a 19. század második felében pontosan hány és milyen összetételű társadalmi csoport volt Mo.-n?
-miért kell tudnom, mikor alapították a Kisgazdapártot?
-miért kell tudnom, hogy pontosan mettől meddig volt elnök Wekerle Sándor?
-miért kell tudnom, hogy mikor alakult a III. Internacionálé és Lenin melyik évben mit csinált?
Marhára nem érdekel egyik sem. A történelem egy folyamatos valami, egyszer megtörtént, többet nem fog. Háború sem lenne annyi, ha túltenné magát az emberiség a szánalmas, több száz évvel ezelőtti hülyeségein. Semmi hasznát nem látom ezen évszámok megtanulásának. Lealacsonítom magam egy lexikonná, monoton magológéppé válok és elsorvad a kreativitásom, ahelyett, hogy hasznosabb dolgokkal tölteném az időmet. Nem érdekel, meddig volt II. Frigyes uralmon. Leszarom, mert felesleges tudnom. Ez a lexikonok dolga, nem az enyém. Nem állítom, hogy semmit nem kell tudni a történelemről, de elég lenne a fontosabb dolgokat nagy vonalakban, lehetőleg kevés évszámmal és kész. Ilyen szintű tudásanyagot belénk verni és ekkora stresszel megnyomorítani bennünket nem csupán fölösleges, hanem egyenesen káros.
Itt vannak nálam a magyar tételek. Ezekben is van néhány gyöngyszem, nem tudom, ki mennyire vette hasznát az életet során a mondatok elemzésének ágrajzzal, vagy Csokonai szerelmi költészetének, vagy a mondatfajták részletes ismeretének.
Félreértés ne essék, megtanulok én mindent, aminek hasznát látom, szívesen. A probléma az, hogy ezekből semminek nem látom hasznát. Elgondolkodtam azon az irtózatos tudásanyagon, amit nekünk jövő tavaszra be kell vágnunk töriből az ókori Hellásztól kezdve napjainkig. Az összes rohadt évszámot tudnunk kell majd. És ez csak egy tantárgy! És most jön a nagy kérdés: tegyék a szívükre a kezüket és mondják el, minek vették ebből a hasznát életük során! Ezek pont olyan dolgok, amikre a legkevésbé lesz szükségünk, szerintem. Nem tudom, ki felelős a mai magyar oktatási rendszerért, de mély vízbe dobnám és utána börtönbe zárnám életfogytig, emberiségellenes bűntettek elkövetése miatt. "-Jó, jó"-szoktákl erre mondani a szülők "-persze, hogy nem hasznos, de meg kell tanulni". Mivan? Én vagyok a hülye? Miért kell megtanulni, ha nem hasznos? Mert a Jóisten azt kérte? Mert valaki kitalált egyszer egy elcs*szett rendszert, amit azóta sem változtattak meg alapjaiban és ezért? Miért olyan természetes, hogy úgy hagyjuk azt, ami nem működik? Agyonstresszelnek minket a semmiért, fogadok, hogy egy csoó emberben ilyenkor alakul ki maradandó gyomorfekély. De hát oda se neki, hiszen tudja, mikor uralkodott I. Jakab! S aztán kikerül a való életbe úgy, hogy ugyebár minden szükséges információt megkapott az abban való boldoguláshoz, és boldog, virágzó életet épít ki és jólétet. Vagy nem? Ja, nem, mert az olyan apróságokat, mint a pénzzel való bánás, saját tehetségeink megkeresése, önmegvalósítás, sikeres gondolkodás, az ellenkező nemmel való jól működő párkapcsolat kialakítása, emberekkel való bánásmód, élethelyzetek kezelése valahogy kihagyták a tantervből. Helyette viszont tudunk verset elemezni!
Hogy mit taníttatnék helyette? A felsoroltakon kívül: elsősegély-nyújtási ismeret (nem csak a jogosítvány megszerzésének részeként kellene oktatni, az az ismeret édeskevés), több idegen nyelv és külön módszertan nyelvtanuláshoz, alapvető háztartási készségek, barkácsolás, egyszerűbb szerelési műveletek (vagy nem akarják, hogy a villanyszerelő feleslegessé váljon?), tájékozódás a vadonban (szerintem röhej hogy az átlag gyerek ismer háromféle madarat és tízféle növényt), túlélési ismeretek. Csak hogy néhányat említsek.
Az iskola NEM készít fel minket az életre, az érettségi pedig a felesleges tudásanyag számon kérése úgy, hogy közben egy nagy adag stresszel terhelnek bennünket. Úgy gondolom, azért is megy nekem nehezen a töritanulás, mert egyszerűen nem bírok belenyugodni a tudatba, hogy az érettségi után két hónappal már csak a felére fogok emlékezni a tanultaknak és k*rvára nem lesz rá soha szükségem, vagyis feleslegesen gürcöltem. Mintha négy évig csináltam volna egy szobrot, amit az orrom előtt törnek össze.
"Ha az iskola az életre készít fel, nem félek a haláltól".
Vélemények? Ellenvélemények?
Az ötleteidet tökéletesen támogatom. Elsősegélynyújtás mellé én még valamiféle önvédelmet is beiktatnék, és akkor nem kéne a gangeszmenti négerek miatt terrorban éreznie magát az embereknek.
Az tökéletesen érthető lenne, ha csak egy-egy érettségi kellene egy bizonyos főiskolához/egyetemhez, de mondjuk az emelt szinten. Nyelvszakosoknak egy idegennyelv meg egy magyar (abból is csak külön nyelvtan), orvostanhallgatóknak biológia meg kémia, mérnököknek fizika és matematika.
A probléma az, hogy az oktatási hivatal és pedagógiai minisztérium mindezt leszarja, csakúgy, mint a tanárok általában.
Ja és a történelemhez annyit, hogy az kb. olyan, mint a matek: a logikát fejleszti, bár egy másik oldalát. Hivatalosan. A valóságban viszont MINDEN, általam ismert történelemtanár egy mániákus barom, aki nem összefüggéseket tanít (még csak nem is ennek a felfedezésére bátorítja a tanulókat), hanem idióta módon, az egyébként is nyers, unalmas, száraz tankönyvi szöveget szóról szóra akarja bemagoltatni. Persze a végén mindig csodálkozik, hogy az osztályátlag a hármas alját, a kettes tetejét csapdossa...
tök igaz itt minden! elég nevetséges, hogy ha mellettem szívrohamot kap egy ember, akkor újraéleszteni nem tudom, de elbeszélgethetek vele III. Károly uralkodásáról...
Szóval én csak azt akartam írni, hogy rossz szemszögből közelítik meg az oktatást. Engem pl még a mai napon is hidegen hagy a politika és a gazdaság, akkor mit érdekeljen, hogy mi történt 100 évvel ezelőtt? Én a történelmet inkább antropológiai szemszögből közelíteném meg, a politikait meg oktassák társadalom ismereten, lenne rá idő, nekünk a 2 éves anyagot leadta 1 év alatt a tanár.
A másik meg, hogy aki nem tanulta annak egy fikarcnyi sejtelme sincs a KRESZ-ről. Néha megdöbbenek, hogy egyesek, hogy rohangálnak a 4 sávoson, félig-meddig tömegkarambolt okozva és ez majdnem mindennap előfordul mifelénk (vidéken élek). Tehát mondjuk a filozófia helyett akár lehetne egy ilyen, hogy KRESZ ismeret. Akinek meg van belőle érvényes vizsgája az kaphat rá felmentést.
Engem mondjuk mindig az zavart, hogy utolsó évben , amikor már mégis csak az érettségire készülnék (meg nyelvvizsga stb) még vannak ilyen órák, hogy etika, filozófia, média stb. Ezeket miért nem lehet leadni, első két évben ,vagy adott esetben általánosban? Meg mondom őszintén , én örültem volna, ha nem 30 órám van egy héten, hanem csak 26. Annyival is többet foglalkozhattam volna, mondjuk a matekkal, amiből így is sok volt a lemaradásom, de persze a filozófia házi dolgozatot kellett megírni...
Örülök ,hogy feltetted ezt a kérdést, mert most mindenki kiírhatta magából a mérgét és a véleményét ,amit máskülönben nem nagyon lehetne. Remélem te is jobban érzed magad, mert én most már igen :)
Na, válaszolgatnék:
""Historia est magistra vitae." (A történelem az élet tanítómestere.) ---> hát ezért kell pl. törit tanulni. Ez még nem is nagy követelmény."
Klasszikus ellenérv, kár, hogy soha nem hittem benne. Nézz körül a világban: ugyan mennyire tanulunk a hibáinkból? Én örülnék a legjobban, ha így lenne, de az emberek minden korban emberek maradnak. Gondolom neked is volt olyan, amitől apád óva intett és mégis megcsináltad. Te is megbántad, és te is óva fogod inteni a gyerekedet, ugyanúgy, ahogy apádat anno az ő apja, de attól függetlenül mindenki elköveti a saját hibáit és mindenki pofára esik. Okos ember más kárán tanul, de azért mindenki akar tapasztalni. Szóval jól hangzik ez az ellenérv, de gyakorlatban, ismerve az emberi természetet, nem igaz.
És még valami: tegyük fel, hogy igazad van, tanul az emberiség a hibáiból. De ki számára van ennek jelentősége? Nekem? Miért, én hogyan fogom befolyásolni egy nép életét? Sehogy. Csak az emberiség döntéshozóinak van szükségük arra, hogy tudják, mikor ne kövessenek el hibákat, márpedig az átlagember soha nem kerül döntéshozó helyzetbe (természetesen nem a saját életével kapcsolatos döntésekről beszélek, hanem ország sorsáról). Az átlagembert a média és a manipulált szavazások bolondítják el. Amiért nem is hibáztatom őket, ugyanis magánembernek esélye nincs ellenőrizni, mennyire manipulálnak egy szavazást, úgyhogy kénytelen elhinni, amit felülről mondanak neki annak eredményéről. EZ a kérdés egy jó példa erre: gyakorlatilag minden válaszadó velem ért egyet, mégsem változtatja meg senki a finoman szólva istentelenül elcseszett oktatási rendszerünket, mert belenyugodunk, hogy az a politikusok hatásköre, ők meg tudják, mit csinálnak. Tudják a szart! És az ilyen hülye döntéshozók miatt szív egy nemzet.
Szóval meghagynám a törit a politikusoknak. Tanuljanak ők az elődjeik hibáiból, én pedig a magam életére vonatkozóan beérem apám tanácsaival. Az közvetlenebb és igazabb.
"Nekünk azt is meg kellett tanulnunk, h mondjuk Petőfinek milyen volt a szemszíne."
Részvétem, ennek tényleg semmi értelme.
"A történelem arra való, h tanuljunk belőle. Ha erre még nem jöttél rá, így az érettségi előtt, akkor inkább hagyd a fenébe az egészet."
Kérlek, nagyon szívesen! De elárulnád, hogy mégis hogyan? Kezdjek el lógni, hogy aztán kirúgjanak és kolonc legyek a szüleim nyakán, mert nem vesznek fel sehova, esetleg járjak be, de ne csináljak semmit, aminek köszönhetően nem sikerülnek a vizsgák és ne vegyenek fel sehova? A rendszer úgy van megalkotva, hogy ne bújhass ki belőle. Gépet csinál belőlünk. Olvassatok Osho-t.
" Amúgy mit vársz, mit kérdezzenek az érettségin töriből? Hogy mikor alapult meg a Tankcsapda?"
Leszarom, hogy mi mikor alapult meg. Pont ez a lényeg, hogy nem várok semmit. Eltörölném az egész tantárgyat, vagy leredukálnám a tananyagot minimális szintre.
"Vagy mit vársz, amiket írtál az mind alap."
Mi? A III. Internacionálé? Fogadok, hogy minden nap hasznát veszed...
" Persze az tény, h sok dolog hiányzik az iskolai oktatásból pl. elsősegély stb., de ezek nem a meglévőek helyett kellenének, hanem mellettük. Ha pedig az irodalmat vki érti, nagyon el lehet benne merülni, nagyon sok érdekes kérdést vet fel. A költők, írók életrajza pedig azért szükséges, mert segít megérteni, h milyen korban, milyen családi helyzetben élt az adott ember, miből, milyen szellemi irányzatokból merít a költő stb."
Az, hogy egy ember egy adott helyzetből hova jut, az pszichológiai esettanulmány, nem hiszem, hogy erre való lenne az irodalom. Szép dolog, de szükség nincs rá.
A többivel, amit írsz meg többé-kevésbé egyetértek, a könyvek világában valóban otthon kell lenni, mert ezek őrzik a tudást.
"No de ne keseredj :D amint vége az érettséginek nincs többé se magyar se töri se a többi értelmetlen tárgy, csak amit szeretsz vagy amivel kapcsolatban dolgozni akarsz."
Sajnos az alapján, amit hallok, az egyetem se egy habostorta, ott aztán végképp teletömik olyan baromságokkal az ember fejét, amilyenekkel csak lehet. Az egész rendszer szar, nemcsak egy láncszeme.
"Azt nem értem ,hogy a tanárod miért akarja az összes évszámot bemagoltatni veletek, mondd meg neki, hogy érettségin lehet atlaszt használni, aminek a végén minden évszám megtalálható :)) "
Nézd, neten nem fogok az illetőről semmit írni, de maradjunk annyiban, hogy nem lehet vele beszélni. Ritka és érdekes egyéniség...
"A valóságban viszont MINDEN, általam ismert történelemtanár egy mániákus barom, aki nem összefüggéseket tanít (még csak nem is ennek a felfedezésére bátorítja a tanulókat), hanem idióta módon, az egyébként is nyers, unalmas, száraz tankönyvi szöveget szóról szóra akarja bemagoltatni. Persze a végén mindig csodálkozik, hogy az osztályátlag a hármas alját, a kettes tetejét csapdossa..."
Köszönöm, így van. Mondjuk azért hozzáteszem, hogy láttam én már normális törtanárt, de az tényleg ritka. Ez az a tantárgy, amit totálisan értelmetlennek tartok.
A másik, amitől agybajt kapok, hogy ha én már tudom, hogy nem akarok teszem azt, fizikával továbbmenni, akkor mi a nyűért tanuljak még fizikát? Még érettségit sem akarok belőle tenni, miért nem adhatom le?
Jogos lenne erre az a válasz, hogy "azért, mert akkor egy villanykapcsolót sem tudsz majd kicserélni". Nos, szeretném megnyugtatni Önöket, hölgyeim és uraim, hogy ez akkor is így van, ha tanulom a fizikát. Nehogy azt higgyék már, hogy mi ilyenekkel foglalkozunk, aminek hasznát is lehet venni, mint pl. villanyszerelési alapismeretek! Megtanuljuk, hogy hogyan kell kiszámolni egy adott térfogatú szobában levő levegőmolekulák mennyiségét (jó mi?), de hogy egy villanykapcsolút kicserélni, vagy egy kenyérpirítót megjavítani, ahhoz már szakközépbe kéne járni, vagy fősulira menni. Én még azért vagyok szerencsés, mert apám gépészeti technikumba járt, úgyhogy ő ezeket mind tudja, de amikor mutatom neki a fizikafüzetemet, hogy mi mikről tanulunk, akkor ő is ott tart, hogy azt se tudja, sírjon, vagy nevessen.
Nem vagyok üldözési mániás, de nekem tényleg úgy tűnik, hogy tudatosan úgy van megcsinálva az anyag, hogy mindenből az elvont, használhatatlan részt tanuljuk, és nem a hétköznapi élethez szükségeset. Nem értem, miért nem tesz senki semmit. Hallottam arról, hogy csináltak egy olyan kísérletet, hogy egy forgalmas út közepére tettek egy kukát, ami pont elég volt ahhoz, hogy dugót alakítson ki. Mindenki, aki elhaladt mellette, megtehette volna, hogy kiszáll és gyorsan félrerakja, de akkor már mindenki túl akart lenni rajta, és elment. Ilyen módon fél napig dugó volt, mire akadt egy olyan, aki gondolt a maga után következőkre is.
Namármost ez is ilyen. Mindenki tudja, hogy rossz, de senki nem csinál semmit. Mindenkiben felmerül a változtatás, de miután túljut rajta, inkább hagyja az egészet és örül, hogy túlvan az egész szarságon, és ennek köszönhetően szívnak a fiatalok minden korban.
Tehát ide kapcsolódik a következő kérdésem:
MIT KELLENE TENNI, HOGY MEGVÁLTOZTASSÁK A RENDSZERT? Hogy belevegyenek a tantervbe normális dolgokat? Azok, amiket írtatok, nagyon jók. A KRESZ-t csak azért nem írtam, mert állítólag beleveszik, de jó gondolat. A főzés is telitalálat, manapság senki nem tud főzni, még a lányok sem. Fiú létemre engem is nagyon érdekel egyébként.
Szóval mi kéne egy változtatáshoz? Mivel itt is ilyen szintű az egyetértés, szerintem egy aláírásgyűjtés elég nagy sikert aratna, szerintem a többség egyetértene az ötlettel. Hány ember hozzájárulása kéne ahhoz, hogy ezt szentesítsék?
"Meg kell tanulni, mert műveletlen tajparaszt leszel. Még nem látod, de szélesebb látókörhöz többféleképpen hozzá tudod rendelni a (később megtanulandó) számodra fontos anyagot, könnyebben fog menni a tanulás, hiszen az agy így működik."
De igen, látom. Azért, mert még gimnáziumba járok, nem vagyok kisdiák. Kezelj kérlek felnőttként! Pontosan látom, hogy minek hol a helye, ugyanis mindannak ellenére, amit írtam én végig ötös voltam töriből. Gondolom az alapján, amit eddig írtam és ahogy írtam, kitaláltad, hogy nem egy "tajparaszt" vagyok, állítom, hogy jóval szélesebb a látóköröm az átlagnál. És ezt nem a töritanulásnak köszönhetem, hanem annak, hogy mindig érdekel minden, mindig is kíváncsi természet voltam, olyan dolgokat tanultam magamtól, amiket más nem, utánajárok dolgoknak, valamint sokat utaztam már a világban.
Másrészről nem árt meg az anyag, valakit jobban érdekel a magyar, valakit pedig a matek, így mindenből jön egy kevés.
A szívemből szóltál, teljesen egyetértek veled kérdező!!!
Bárcsak célírányosabb lenne az oktatás, talán most nemkéne újra érettségiznem, hogy végre felvegyenek orvosira.
Én teljességgel támogatom azt az oldalt, amelyet te képviselsz, de azért a vita kiteljesítéséért én is felhoznék egy-két érvet. Például írtad, hogy gyakorlatiasabb oktatásra lenne szükség, mondjuk elvont fizikaórák helyett.
Induljunk onnan ki, hogy a gimnáziumi oktatás valaha az elitképzést jelentette. Onnan került ki a szellemi elit, aki később az értelmiséget alkotta: orvosok, mérnökök, tanárok kivétel nélkül. A legelismertebb és akkor még megfelelően működő munkakörök. Ezen szakmák megtanulásához (főleg előbbi 2) nem akármilyen absztrakciós-természettudományos felfogást kell kialakítani, ezért is nagy a szerepe, felelőssége a tanárnak is, aki még a pedagógiai-emberi oldaláról is megközelíti az egészet. Csakis ilyen alapokkal mehettek tovább színvonalas és magas elvárásokat támasztó felvételi rendszerrel rendelkező egyetemekre, ahol kis létszámmal voltak, szintén a krém.
Ezzel nem azt demonstrálom, hogy a történelem, irodalom akkor milyen fontos volt. Sőt, a történelem érettségi sokáig nem is volt kötelező, de a magyarra sem ilyenformán számoltak rá. Ellenben például a matematikát bőven emelt szinten tanították-kérték vissza.
Szerintem ez a fajta berendezkedés nagyon is élhető volt akkoriban, és csakis az iskola adhatta meg a kellő alapokat a szakodhoz, mind gondolkodásban, mind ismeretanyagban.
Mára ez kifordult. Manapság aki nem teljesen segg, az gimibe megy(mert megteheti), onnan pedig, ezt a tendenciát követve, egyetemre. Ahogy a szakok is felhígultak, úgy az közoktatás is, egyszerűen a humán tanárokat tudják kifizetni, mert a reál beállítottságúak hülyék lennének ilyen körülmények közé menni dolgozni. A humán tárgyak órái egyre nőnek, nyelvtanárokból egyre több a szar(a többi igyekszik nyelviskolákba menni, magántanárkodni), múltkor még az angol nyelv mint első idegennyelv eltörlését is fontolgatták. Mindeközben a termtud. órák összevonását tervezik, mert se pénz, se eszközök, se tanárok. Egyetemen persze, ha már reál irányba mész, ott sem tanítanak, viszont követelnek ezerrel, de megspékelve minden széplelkű tantárggyal, mint ilyen-olyan közgazdaságtan mérnökin meg hasonlók( bár ez még mindig a jobbik kategória).
Mindezzel csak azt akartam bemutatni, hogy nem feltétlen a gimik absztrakt tananyaga a probléma, hanem hogy teljesen elcsúsztak a hangsúlyok. Amúgy volt mostanában olyan tervezet is, amiben voltak az általad felhozott készségek oktatásából - csecsemőgondozás, pénzgazdálkodás. Ezzel csak az a bajom, h ezt is olyan sok irányba lehet szarul megoldani, vagy épp dogmatikusan, h már inkább azt mondom, akkor ne. Az ilyesfajta gyakorlati dolgokat amúgy a szülőnek kéne megtanítani, vagy legfeljebb az általános iskolában. Nekünk például volt technika óránk, azon főztünk - barkácsoltunk, egészségtanon volt szó a különféle elsősegélynyújtásokról meg az emberi test hétköznapibb dolgairól, de azért a gyakorlat itt sem volt hangsúlyos.
Az alapvető probléma itt a pénzhiány, ami a szocializmus hagyatéka. ( bár valóban van rengeteg ellenpélda, akik hasonló múltjuk ellenére ma már vezető gazdaságok: finn pl.) A sulis évek növelése révén csökken a munkanélküliek száma, de közben az állami pénzekből nem lehet jól pénzelni a tanárokat, iskolákat, ezért lesz minden ilyen aránytalan. Most hirtelen ennyi jutott eszembe, ha még van valami, írom.
Attól azért annyira ne félj, hogy sok baromságot fogsz tanulni egyetemen. Tény, hogy noha én pl. fizika szakon vagyok eddig 2. hetet taposva minden tanár k.va kedves és akik nem azokhoz nem veszel fel órát :D. Az hülyeség, hogy az egyetemen nem tanítanak csak követelnek. Legalábbis ahova én járok már az első hétvégén tanulnom kellett és új anyagot amit először elmagyaráztak. Noha az is tény, hogy első 2szemeszteremben túl kell jutnom 2 olyan gyöngyszemen fizika szakon mint. Gazdálkodás és menedzsment valamint EU és Magyarország xD No persze szerencsére ez meg van úgy könnyítve, hogy a zh belőlük nem nehéz, nem is muszáj konkrétan tanulni csak bejárni mert minimális anyag van és tényleg csak az un. 'széleskörű látásmódot' próbálnak belénk sulykolni :D
Annyit még a fizikáról, hogy a fizika nem az a tárgy amire te gondolsz, kérdező :P Fizikán szerintem a legtöbb tanár nem tudna megjavítani egy pirítót vagy egy villanykapcsolót (no lehet némelyik igen), viszont szerintem mind leírja a működésük alapelvét :D kiszámolja az ellenállásuk a rajtuk átfolyó áramot stb. xD Szóval a fizika nem az amire te gondoltál :P
A válasz írója 74%-ban hasznos válaszokat ad.
A válasz megírásának időpontja: tegnap 15:26
Én lennék ez a válaszoló.
Kérdező olvasva a válaszodat, nem is tudom, h érdemes-e arra időt szánni, h bármit is reagáljak, hiszen talán egy kissé még éretlen vagy. De talán mégis.
Te most az érettségi előtt állsz és pánikolsz, mert sokat kell tanulni. Tudom mit érzel, mert négy évvel ezelőtt én is ott álltam, ahol most te, tehát nem áll tőlem még olyan távol ez a dolog. Dühös voltam minden miatt. Dühös voltam, h egy rakat tételt kell kidolgozni, és megtanulni stb. A negyedik év végén végleg besokalltam, már túl sok volt a stressz, nagyon elfáradtam. Majd az egyetemen döbbentem rá, h igenis volt haszna mindannak, amit a gimnáziumban tanultam, még akkor is, ha nem is emlékszem egészen pontosan mindenre. És ha te is bekerülsz majd vhová, rá fogsz jönni, h egy félévben kb. ötször annyit kell majd benyalnod, mint pl. negyedikben/ötödikben összesen az egész érettségire.
És igen, tudom rettentően kegyetlen mondat, de igaz!: tanulni nem muszáj. Nem kell mindenkinek egyetemre, főiskolára mennie. 18 éves korodig tanköteles vagy, az érettségi nem kötelező. Tehát a rendszerből ki lehet lépni. Ha már most nem bírod a sulit, akkor az egyetemet sem bírod. Én jogi egyetemre járok. Azzal a naiv gondolattal kezdtem neki jognak, h már rögtön az első évben a lényegre térünk, azaz jogot fogunk tanulni, jogszabályokat stb. De nem így lett. Az első évben mindent tanultunk csak éppen jogot nem. Volt ott filozófia, etika, közgazdaságtan, latin, magyar töri, egyetemes töri..., csak éppen jog nem. De rájöttem az évek múlásával, h mindezekre igenis szükség van, és hasznosak a joghoz, mert megalapozzák a tudományos gondolkodást (hiszen elvégre az ember az egyetemen mégiscsak a tudományt tanulja), tulajdonképpen úgy is mondhatnám, h minden mindennel összefügg. Most mondhatod, h persze, a biosz meg a töri hogy függ össze? Ha te orvosira akarsz menni, és ennek ellenére is a gimiben mindkettőt meg kell tanulnod. Egyszerű a válasz, kell mert alapvető műveltség. Egy jogásznak ugyanúgy tudnia/ismernie kell a földrajzot, művtörit... A gimnáziumba nem melegedni jár az ember, hanem tanulni. És igen, meg kell tanulni azt is (még egy leendő orvosnak is), h pl. mikor volt az I. Internacionálé. Lehet, h soha többé nem fog kelleni neked ez az életedben, de nem is az a lényeg, h mindent örökre megjegyezz, hanem az, h legalább egyszer az életedben halljál róla, megértsd, belevésd a kicsi agyacskádba. Ahogy a szavaidból kivettem egyetemre/főiskolára készülsz. Milyen diplomás ember leszel te, ha nem vagy tisztában az emberiség történelmével? Te elvileg értelmiségi! pályára készülsz.
A matematika, magyar, történelem nem véletlenül kötelező érettségi tárgyak. A "Historia est magistra vitae" idézetet azért írtam, mert a mi töritanárunk ezt íratta fel velünk az első órán, miután arról beszélgettünk, h miért kell törit tanulni, mi az értelme egyáltalán. Persze nem arról van szó, h ha mindenki a-tól z-ig fullra megtanulja a törit, akkor többet nem történik meg ez vagy az. Egyszerűen arról van szó, h a történelem nagyon tanulságos, és mindenkinek tisztában kell lennie vele, még akkor is, ha csak egy portás lesz vki. Ugyanis egy portás is elmegy pl. szavazni, Egy szavazáskor pedig nem elég elolvasni egy párt szórólapjait (ami tele van hazug ígéretekkel), bár vki ennyivel is megelégszik. Illene tudni annak a pártnak a múltját, h honnan jött, kb. (nem évszámra pontosan) mikor alakult, kikből, milyen szellemi, politikai irányzatokat képvisel, milyen történelmi múltra tekint vissza az a bizonyos irányzat, volt már-e kormánypárt, ha igen, milyen intézkedéseket hozott... Illik tudni, h a jobb- illetve baloldal elnevezés honnan is jön eredetileg stb. Mindez persze nem kötelező feltétele a választásnak, vagy a választási jogosultságnak (bár meggyőződésem, h az kellene h legyen), de egy diplomás, értelmiségi embertől, vagy egy érettségizett embertől ez szerintem alapvető elvárás. A történelem bár furán hangzik, nemcsak a múltunk, hanem a jelenünk is. Viseljük annak következményeit (Trianon, Kádár, kommunizmus,vh-k.....).
Az irodalomban pedig azért fontos az életrajza egyes költőknek, íróknak, mert sokszor segítséget, magyarázatot ad arra, h ezt vagy azt miért le a költő/író, honnan merít, mi inspirálta, honnan jön ez a gondolata. Pl. ha tudjuk, h mi történt a zsidókkal a második vh környékén, és tudjuk, h Radnóti is zsidó volt, akit elhurcoltak, akkor mindjárt jobban érthetők, átélhetőbbek a versei. Akkor meg pláne jobban érthetőek a versei, ha töriből meg is tanulod az adott időszakot. Ha nem tudod, mi történt 1848/49-ben, vagy az azt megelőző években, melyek Petőfit és társait eljuttatta oda, ahová, akkor hogyan is érthetnéd igazán a szabadságverseket?
De lényeg, ami lényeg, tanulni nem kell, nem kényszer 18 felett. Elmehetsz pl. dolgozni. Az más kérdés, h érettségi nélkül milyen sikeres állásod lesz, és mennyit fogsz keresni. Te mondjuk abban reménykedsz, h diplomával a kezedben esetleg jobb, biztosabb állásod, fizetésed lesz. Ha pedig mégis úgy döntesz, h belecsapsz az érettségibe, akkor tudomásul kell venned, h az érettségi értékét (ami ma igencsak megkérdőjelezhető, de ebbe ne menjünk most bele) pont az adja, h TANULNI kell hozzá. Elvileg a gimnáziumi tananyag elsajátítása nélkül (ami fogjuk rá, h az általános műveltség), ugyanis nem szerezhető meg (persze ez is vitatható). De mennyi lenne, akkor az értéke, h alig kellene tudni vmit hozzá? Ez egy olyan vizsga, ahol bizonyítanod kell, h mit tudsz a világról. Ráadásul kötelezően csak három tantárgyból + egy nyelvből + és egy általad választott tárgyból kell érettségizned. Azt gondolom, h ez azért nem a világvége. A nyelv egyszerű, és teljesen alap a mai világban. Az 5. tantárgyat te választod, tehát azt kell tanulnod, ami téged érdekel. Így marad három, amit mondjuk nem szeretsz. Tehát, ha nem érdekel a többi tantárgy, azokból kettes is lehetsz, nem lesz következménye. Csak ezt az öt tantárgyat kell megtanulnod.
Gondolj csak bele, ha egy óvodás tudásával is megszerezhető lenne az érettségi, akkor mindenki maxra megírná, akkor pedig h döntenéd el, h ki menjen erre, vagy arra az egyetemre. Az érettségi ugyanis nemcsak egy záróvizsga, hanem egyben a felvételid is. ha túl könnyű lenne az érettségi, akkor mindenkinek rengeteg pontja lenne, akkor pedig boldog, boldogtalan mehetne egyetemre. na az lenne szép. Véleményem szerint az érettségi még így is túlzottan le van butítva, a középszintű töri pedig egyszerűen egy hatalmas vicc (inkább már szövegértés, mint), h a nyelvekről már ne is beszéljünk. Inkább emelni, nehezíteni kellene az érettségit. Azt pedig ne felejtsd el, h ez egy vizsga, aminek megvan a maga szintje és követelménye, amit nem a te vagy a lusták igényeihez, képességeihez fogják igazítani, tehát nem fogják a kevésbé motivált, vagy gyengébb képességű emberek kedvéért lebutítani. Egy nyelvvizsgán sem lehet hisztizni, h túl nehéz. Ha nem tudod a nyelvet, megbuktál, ennyi. Ez a követelmény és kész. Mi lenne, ha három angol szó tudásáért már járna a felsőfokú nyelvvizsga? Káosz....
De majd megérted mindezt pár év múlva, ha már túl vagy az érettségi okozta izgalmakon, stresszen és bejutottál egy egyetemre, ahol már pár évig tanulsz.
bocsi, ha egy kissé keményen fogalmaztam
Az nem igazán állja meg a helyét, hogy szükség van a törire-magyarra a mai szinten egy jövőbeli fizikusnak, vagy fizikára meg kémiára egy jövőbeli jogásznak. Ha akarja tanulja ha nem akkor inkább a gimi 4évének nagy részében foglalkozzon azzal. Mint leírtad te is, semmi értelme nincs mert soha az életben nem fogja használni az élet semmilyen területén (max egy legyen ön is milliomosban) az ott megszerzett 'tudás' nagy részét. Ennek így semmi értelme. A lexikális tudásnak nincs semmilyen értelme mióta feltalálták a számítógépet és egy egész könyvtár pár másodpercnyi elérhetőségre van mindenkitől. Ettől fogva pedig semminek ami lexikális tudást igényel nincs haszna, csak leköti az embert feleslegesen, legalábbis szerintem.
Lehet, hogy valaki szereti és szép 1-2 vers de mi haszna van egy autószerelőnek vagy matematikusnak abból, hogy tud idézni meg verselemzést készíteni? Semmi :s Annak még úgy lenne egy "elmegy" értelme, hogy halljon róla a diák egyszer de mivel ez nem csak ismeretterjesztő szinten működik, hanem keményen be van vasalva a hülyeség, ez így gáz.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!