Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Mi a fenéért tanítanak irodalm...

Mi a fenéért tanítanak irodalmat tantárgyszerűen, kötelező jelleggel az iskolákban?

Figyelt kérdés
Sokkal hasznosabb tárgyaktól, anyagoktól vesz el pofátlanul sok időt. Haszna szerintem semmi nincs...
2011. aug. 4. 12:11
1 2 3
 21/29 anonim ***** válasza:

"Állandóan azzal jön, hogy nem leszek teljes ember, ha az irodalomhoz nem értek... badarság! Ezeregy olyan témát tudnék felhozni, amiben ő analfabéta, még is teljes értékű felnőtt lett.(kezdhetném a programozással, fényképezőgépek, autók/motorok, vonatok/hajók, ősrobbanás, kvantumfizika, ésatöbbi....)"


Egy tanártól ne várd azt, hogy a saját tárgyát jelentéktelennek tekintse. És nincs igazad. Az irodalmat és a programozást nem lehet összehasonlítani. Nyilván nem kell a szakemberek szintjén érteni hozzá, de el kell fogadni, hogy létezik az alapműveltség, amihez hozzátartozik, hogy halljál bizonyos szerzőkről. A programozás nem egy olyan dolog, amit ilyen alapműveltségként kellene kezelni.

Én is inkább reálos vagyok, és világéletemben gyűlöltem a törit, mert egyszerűen nem látom át az eseményeket, így soha nem is tudtam rendesen megtanulni, csak egy-egy dolgozat erejéig. De attól még igenis hülyén érzem magam, ha valami alap történelmi téma szóba kerül, és semmit nem tudok róla, és nem vagyok büszke rá. Pedig a saját érdeklődési körömben én is jó vagyok.

Felesleges az órák száma miatt hisztizni, az átalakítás lenne a fontos, de abban sem a középiskolások szava fog dönteni.

2011. aug. 5. 14:21
Hasznos számodra ez a válasz?
 22/29 anonim ***** válasza:

Hát sajnos valóban sok értelmetlen dolgot tanítanak az iskolákban. Meg lehet egyébként nézni, hogy a humán tárgyak óraszáma jóval túlsúlyban van a reál tárgyakhoz képest.

A követelmény szintjét szintén. Humánból benyalatnak egy csomó szöveget, amit előbb utóbb úgyis elfelejt az ember, bezzeg fizikából, matematikából rengetegen képtelenek egy képletbe behelyettesíteni, vagy akár két számot összeadni.

Nem egyszer láttam olyat, hogy valaki beütötte a számológépbe, hogy 10+5, vajon mennyi.

Ilyet látván persze elkeseredik az ember, egyszerűen siralmas.

Bezzeg irodalomból, történelemből meg sokan képessek bemagolni...

Na szóval magyart tanítani az iskolákban, olyan mértékben mint most szokás, felesleges. Sokkal inkább kéne tanítani a fogalmazáskészítést, szövegek értelmezését, az értő olvasást, helyesírást.

Nem kevesen, ha elolvasnak egy szöveget (akár hangosan), nem értik, mit olvastak. Ugyanakkor sokan képtelenek összefüggő fogalmazást alkotni.

Na ilyenekkel célszerű lenne foglalkozni, ez a való életben is szükséges. Ha mást nem, akkor kell írni önéletrajzot (vagy motivációs levelet), szerződéseket értelmezni, vagy egyéb hivatalos ügyeket intézni.

De azt, hogy verseket elemezzünk, költők gondolatain töprengjünk, bölcsészeken kívül hasznát nem vesszük.

2011. aug. 5. 20:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 23/29 anonim ***** válasza:

Azzal én is egyetértek, hogy a fogalmazáskészséggel többet kellene foglalkozni, és valahogy a hivatalos ügyeket is be kellene építeni a tananyagba.

Mi foglalkoztunk önéletrajz írással is, látom azt is, hogy az öcsémék (4 év különbség) mit tanultak az önéletrajzról, és ijesztő. A tanárok maguk sincsenek tisztában azzal, hogy milyen is egy jó önéletrajz és kísérőlevél. Csak sulykolják a sablonokat. A HVG különkiadásaiból többet lehet tanulni ezzel kapcsolatban. :S

2011. aug. 6. 14:19
Hasznos számodra ez a válasz?
 24/29 Hanyat válasza:
100%

Én egy külföldi érdekeltségű (brit) iskolában dolgozom, ami egyrészt abban különbözik a magyartól, hogy nincs olyan szinten a lexikális tudás erőltetés, mint kis hazánkban ill abban, hogy az IB (felső tagozat) szintjén lévő gyerekek kiválaszthatják, mely órákat akarják emelt óraszámban tanulni, mi érdekli őket! Ez nem azt jelenteni, hogy pl nincs irodalom oktatás! Természetesen van, de ha téged ergo a biológia vagy a fizika jobban érdekel, akkor vehetsz fel belőle plusz órákat, így sokkal nagyobb eséllyel indul pl egy orvosi pályán esetleg valamilyen természettudományi területen a diák. Az irodalmat meg annyi óraszámban tanítják, hogy letudjon belőle érettségizni. Egyébként egyet értek azzal, hogy lehet téged nem érdekel József Attila, de egy-két dolgot illik tudni róla, mert az általános műveltség része, viszont akár életeket menthet, ha kémia órán megtanulod, hogy az olyan típusú vegyszereket, mint a hypo és a vízkőoldó nem öntünk össze, mert klórgáz keletkezik, amitől meghalhatsz!

A jelenlegi magyar oktatási rendszer nem jó, nagyon nem. A humán tárgyak túlsúlyban vannak. Általános iskola után azért a gyerekek már tudják miben jók, miben rosszak és igenis igazodni kell a képességeikhez. Ha van egy tehetséges kis fizikus jelölt, akkor vele szemben igazságtalan, hogy csak 1 vagy 2 évig heti két órában tanulhat fizikát, míg egy tehetséges magyaros 4 éven át heti 4-5 órában foglalkozhat azzal, amiben jó, amit szeret.

2011. nov. 9. 09:41
Hasznos számodra ez a válasz?
 25/29 anonim ***** válasza:
A rajz, ének, életvitel, technika (ezeket sose tartják meg rendesen, soha nem tanul meg egy lány sem főzni életvitel órán, vagy max zacskós levest), stb. tárgyakat is vegyük ki?
2013. jún. 5. 15:08
Hasznos számodra ez a válasz?
 26/29 anonim ***** válasza:

"Én egy külföldi érdekeltségű (brit) iskolában dolgozom, ami egyrészt abban különbözik a magyartól, hogy nincs olyan szinten a lexikális tudás erőltetés, mint kis hazánkban ill abban, hogy az IB (felső tagozat) szintjén lévő gyerekek kiválaszthatják, mely órákat akarják emelt óraszámban tanulni, mi érdekli őket! Ez nem azt jelenteni, hogy pl nincs irodalom oktatás! Természetesen van, de ha téged ergo a biológia vagy a fizika jobban érdekel, akkor vehetsz fel belőle plusz órákat, így sokkal nagyobb eséllyel indul pl egy orvosi pályán esetleg valamilyen természettudományi területen a diák. Az irodalmat meg annyi óraszámban tanítják, hogy letudjon belőle érettségizni. "



Bocs, de ezt meg lehet tenni magyar gimnáziumban is, én pl. pont a magyart választottam, heti 8 magyar órám volt, azt tanultam emelt szinten, ugyanez a rendszer volt, szóval ez működik Magyarországon is.


A magyar szak nem csak magyar tanításra való,d e ebbe a vitába ne kezdjünk bele.


Én értem, hogy a kérdező nem szeret így elmélyedni az irodalomban, és mindenki írt olyat, amiben igaza volt. Szerintem minden tárgyból van olyan, ami túlzás. Mondjuk a biológia valóban kevés, de ha heti 5 bioszóránk lesz, azzal sem megyünk sokra, ha a répát tanuljuk, és nem azt, hogy hogyan születik a gyerek... Az a a tapasztalatom, hogy bioszból pl. nem érünk el az emberi dolgokig rendesen, mire jön a vércsoport, a szexualitás, a betegségek, stb., addigra kevés idő marad, bezzeg a csillagok párosodásáról még volt idő tanulni. Ez egyébként a magyarral is gond. Tudom, hogy szerintetek sok a magyar óra, de még kevés így is, mert a magyartanárnak be kell fejeznie az érettségiig az anyagot Thomas Mannig (azt hiszem), és egyszerűen nincs arra ideje, hogy érdekessé tegye számodra (értsd: ő fogja megmondani, hogy mire gondolt a költő, mert jobban jársz, ha megmondja, és beírod az érettségibe, mintha valóban átbeszélnétek, és nem fejeznétek be a tananyagot). Ha érdekes irodalomórát akarsz, ahhoz még kevés is. Ha redukálni akarod a tananyagot, akkor nyilván sok, de akkor mi értelme pl. tudnom a mittudoménhány izotópos szénatomról, bioszból a répáról (mondom ezt úgy, hogy szeretem a bioszt, és akartam belőle érettségizni, de nem lehetett, mert valóban nem volt hozzá elég óra), matekból is csak a geometria, az egyenletek, az egyenes arányosság, esetleg a kombinatorika hasznos, mert az életben nem fog szembejönni velem egy komplex matekfeladat, mert a matekot is olyan szinten tanítják, amire semmi szükség. A fizika a kedvenc tantárgyaim egyike volt általánosban (pedig a humán tárgyakat szeretem), gimiben megutáltam, mert hülyeségeket számoltunk ki, pl. hogy egy buborék mekkora lesz, mire a víz felszínére ér, vagy hogy milyen gyorsan esik le a mittomén mi, és oda volt írva a feladat szövegébe, hogy "Tekintsünk el a gravitációtól". Ha eltekintek tőle mi a francnak számolom, milyen gyorsan esik? gravitáció van és kész. Ha pedig azért kell tőle eltekinteni, mert az bonyolult, akkor ne számoltassák gimisekkel. De a végén már ott is kilyukadhatunk, hogy minek tanulunk németet vagy spanyolt mert a hochdeutsch az iskolai tananyag, de az életben nem fogod megérteni az igazi német nyelvjárást, és még fokozhatnánk ezt a vitát. Mindenkit más érdekel, és az összes tantárgy el van túlozva, mindegyikben van olyan, amelyiknek semmi értelme. Viszont az irodalom nem kevésbé érdekes, mint a kémia, és engem érdekelnek a görögök.

2013. jún. 5. 15:32
Hasznos számodra ez a válasz?
 27/29 A kérdező kommentje:
Jogos, amit mondasz, csak a fizika, kémia, földrajz, biológia heti 2 órában van eltúlozva, amit fél lábon is ki lehet bírni, míg a magyar heti 4-5-ben alap órán..
2013. jún. 5. 22:45
 28/29 anonim ***** válasza:
Hát lehet. Nem akarok direkt vitatkozni, de a fél lábon való kibírás annak, aki nagyon gyűlöli ezeket, nem olyan egyértelmű. De értem én, amit mondasz egyébként. Olyan ez, mint mikor az egyik osztálytársam dühöngött, hogy kitűnő lenne, de tesiből 3-asa van. Ez is szívás, de tesizni azért csak kell....
2013. jún. 5. 23:30
Hasznos számodra ez a válasz?
 29/29 anonim ***** válasza:

A tesioktatás is megér egy misét... :D Más testi adottságú gyerekek teljesítményét összehasonlítani arra jó, hogy a rosszabb teljesítményűek átlagát lerontsa, és még az önbecsülését is a földbe tiporja. Pl. egyetemen ezért kell csak aláírást szerezni, és nincs jegy tesiből.


Én gimiben 4 évig tanultam kémiát, 2 alap + 2 fakt. Alapon eljutottunk a szerves kémiáig, cukrok stb. Bár jelenleg vegyésznek tanulok, sose szerettem a szervest. Bonyolult (nekem legalábbis). És megértettem azokat, akiknek ez hülyeség volt, és tanárnő is megértette, és olyan dolgozatot íratott, amit egy debil is meg tud írni. Aztán fakton újra kellett venni az egészet, mert alap órákon semmit nem tanultunk. Tehát amiatt a 20 ember miatt nem tudott 4 érettségiző haladni, akik nem akartak megtanulni 20 oldalt egy könyvből. Megértem, többség dönt. De miért nem lehet a közoktatásban is bevezetni olyan dolgokat, mint a felsőoktatásban? Pl. Legyen kezdő-haladó csoport a főbb tárgyakból (magyar, matek, idegen nyelvek, töri, természettudományos tárgyak) és pl első év végén egy szintfelmérővel beosztani a diákokat, ki mennyire tudja. Na meg ki mennyire szeretné. Persze ez sem jó, túl korán kellene dönteni a gyerekeknek, hogy mit szeretnének (Bár én azért 15 évesen tudtam mi akarok lenni, és szerintem más is volt így vele)

2013. jún. 9. 00:34
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!