Szerintetek vissza kéne hozni a közoktatásba a filozófiát kötelező tantárgyként?
Szerintem ha ilyen nagy óraszámban tanítanak irodalmat, törit, és helyet kap a rajz, ének, művészetek, technika, hon-és népismeret, dráma, 8 év hittan vagy kamu etika (nem kell szaktanár, nincs érdemi tananyag, általános iskolában ez amúgy is túl mély téma lenne), akkor simán lehetne helyet szorítani a filozófiának.
A hangsúly lehetne az etikán, társadalomfilozófián, mert az kevésbé elvont, de szavazó állampolgárként elég fontos. Franciaországban kötelező érettségizni filozófiából, azzal az indokkal, hogy a köztársaságot, és a demokratikus államformát így lehet megalapozni. Valamint ott a gimi utolsó 2 évében normál iskolákban heti 4, humán tagozatosokban 7 filozófiaóra van.
Ez már szerintem is túlzás, de ha mondjuk ennek a fele, 1 évig 4, vagy 2 évig 2 filozófiaóra lenne, egyrészt biztos sokan választanák 5. érettségi tárgynak, másrészt meg lehetne előzni a totalitárius rendszerek kialakulását, és támogatni a társadalom fejlődését, művelődését, felelős állampolgárok nevelését. Sajnos ez a hatalomnak nem érdeke. 2012-ben vették ki a tantervből a filozófiát, de addig sem kötötték szaktanárhoz az oktatását.
Amikor a média tantárgyat bevezették, ahhoz egyetlen tanár se volt, de néhány év alatt elegendően átképezték magukat (most ez a tantárgy is megszűnt, pedig a felelős médiafogyasztás oktatása szintén nagyon fontos lenne).
Nyilván nem gondolom hogy a tantárgy bevezetése minden problémát megold, de a jelenlegi politikai, és társadalmi színvonalnál biztos magasabbra kerülnénk, ha többen lennének tisztában pl. az államelmélet, társadalomfilozófia, jogfilozófia, etika alapfogalmaival.
14-es
Én is most már első sorban modern filozófiával foglalkozom, de emelteztem filozófiából, és évek óta ez a hobbim. Ha olyan nagy hangsúly lenne a filozófián, mint az irodalmon, vagy a törin, akkor se biztos hogy el lehetne idáig jutni 12.-re, mert a logika, episztemológia, metaetika, de a metafizika, és a tudományfilozófia nehezebb témakörei is túl absztraktak, elvontak lehetnek sokak számára. Viszont egy csomó olyan témaköre van a filozófiának, amit egy felelős állampolgárnak ismernie kéne.
15-ös
Legutóbb a két világháború között volt ilyen sok tesióra, 1933-ban ez az első intézkedések között volt Németországban. Nálunk az elmúlt 15-évben elkezdték nagyon feltuningolni a hadsereget. Növelték a létszámát, a forrásait. Művészettörténet, média, filozófia helyett katonai alapismereteket oktatnak, tudományok helyett pedig tesit. Elég szomorú, hogy ilyen irányba tartunk. Ha a rendszerváltás után az oktatást, a művelődést előmozdították volna, most nem tartanánk itt.
NEM. A filozófia is pontosan olyan tudomány, amelynek elemei MINDEN tudományban benne vannak, szinte az összes gimnáziumi tantárgyon belül KELL utalásokat tenni filozófiai irányzatokra, nagy gondolkodók személyére, stb. Ennyi középiskolai szinten pontosan elegendő.
EGYETEMI TÉMA.
Egyébként is létezik etika tantárgy meg vallástörténet - ami önállóan szintén fölösleges, mert részleteit más szaktárgyak tartalmazzák, plusz a pedagógusok nevelési metódusa, személyisége is leképezi.
(Valamikor volt néhány óra filozófia 1 tanév / egy félév a végzős gimiseknek: 90 %-ban tét nélküli szórakozás, kivételesen elmélyült tanulóknak icipici bepillantás.)
#5
Minek filozófia ha van Mek'Dánelc, mi?
De bemutattam a francia példát hogy lehet normálisan is oktatni.
Egyébként jól írod, kell utalásokat tenni. De mivel nem tantárgy, nem jut rá idő, nem kérik számon, és nem is szaktanár tanítja, ez jelentéktelen. Például egy átlagos érettségizőnek fogalma sincs hogy milyen kapcsolat áll fent Platón államelmélete, és a 20. századi totalitárius diktatúrák, Rousseau, Locke, Mill és a jelen államformák, La Mettrie és az jelen emberfelfogás, vagy a különböző korszakok állapotai, és mondjuk Campanella, vagy Morus utópiái, Hegel és Marx történetfilozófiája között. Tudományfilozófiát, vagy episztemológiát pedig egyáltalán nem tanítanak, metafizikát max 1-2 ókori elmélet szintjén. Az hogy ez érdekességként előkerül, talán 1-2 pontot ér, az emelt törizők felszínesen átveszik az ókort, nem jelent semmit. Vallástörténet tantárgy nem létezik, az etika tantárgy himi-humi, nincsenek szaktanárai, csak általánosban van, nincs értékelhető tanterve, érettségizni se lehet belőle.
A filozófia oktatásával, az emberi gondolkodás, és világfelfogás, hangsúlyosan etika és társadalomfilozófia megismertetésével el lehetne kerülni a radikalizálódást, tudományellenességet, önkényuralom, vagy szellemi monopólium támogatását, és a dogmatizmust.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!