Aki azt kitalálta, hogy egy halom verset szóról szóra meg kell tanulni magyarból, az mégis hogy képzelte, mikor, hogyan kéne ellenőriznie a magyartanárnak, hogy valóban megtanulta-e mindegyik diák mindegyiket?
Kitalálták? Maximum újra feltalálták :)
Nekünk is volt memoriter 25-30 éve.
Névsor szerint mentünk, mindenki elmondta az egyik verset, vagy egy részletét, ha hosszabb volt. Nem kellett mindenkinek mindegyiket felmondani.
Egyébként szerintem semmi gond ezzel. A mai napig emlékszem nagyon sok versre, nyilván főként azokra, amelyek tetszettek is.
"két sor után folytatta más, pikkpakk megvolt mindenki"
Jó, a diák se hülye... Ha csak az a cél, hogy a tanár elmondhassa, hogy kikérdezte, akkor elég ennyi. Ha viszont az a cél, hogy mindenki mindegyik verset megtanulja - és az egésznek úgy van értelme, ha ez a cél, nem? -, akkor mindegyik diáktól ki kell kérdezni egyenként mindegyiket.
Az viszont nem tud kiderülni, hogy
- ki az, aki megtanulta a sok-sok versszakot, csak mindig annál a bizonyos résznél szokott megakadni, pont annál a bizonyos két sornál
- ki az, aki nem tanulta meg, csak jó füle van, és súgnak neki (nyilván nem abból az irányból, ahol a tanár áll, hanem a túloldalról)
- ki az, aki puskát írt magának valahova, ahol a tanár nem látja
- ki az, aki csak a nagyon rövid távú memóriájába rakott be és csak néhány sort, mert miközben a többiek mondják, ő folyamatosan elolvassa a következő sorokat (főleg, ha már a vége felé tart a vers)
- stb.
Így egyáltalán nem reális a kép, amit a tanár kap, mert nem egyértelmű, hogy ki mennyire tanulta meg.
Nálunk általános iskolában az összes verset egyenként kérdezték ki, elejétől a végéig. Középiskolában a tanár lusta volt, sokszor el is felejtette kikérdezni, de ha nem, akkor írásban tette, és akkor sem az egészet.
Amúgy persze, akkor tudja meg igazán a tanár, hogy ki hogy tanulta meg, ha egyenként kikérdez mindenkit, de szerintem a legtöbb tanárt annyira nem érdekli ez manapság, túl hosszú időt elvesz.
7: Puskázás, memória bármilyen más tantárgynál is lehet befolyásoló.
Elég egyértelmű volt nálunk mindig, hogy ki tanult és ki nem. Szinte mindig ugyanazok voltak, akik nem tanulták meg a verseket. A többségnek semmi gondot nem okozott.
"szerintem a legtöbb tanárt annyira nem érdekli ez manapság, túl hosszú időt elvesz"
Szerintem meg egy csomó tanárt igenis érdekelne, igenis fontosnak és hasznosnak tartaná - csakhogy ha a versek kikérdezésére szánja az időt, nem marad egy csomó minden másra.
Nálunk pl. a magyartanárok a szünetekben feleltetnek versekből, mégpedig egyre nagyobb számban. De szerintem ez tiszta agyrém minden szempontból! Eleve milyen alapon kötelezheti a magyartanár a diákot arra, hogy a szünetben feleljen ahelyett, hogy mosdóba menjen, egyen-igyon, szusszanjon egyet két dolgozat között, stb.? És saját magukkal miért szúrnak ki ugyanígy? Egyfelől nem értem - másfelől viszont azt is el tudom képzelni, hogy óra alatt lehetetlenség lenne úgy kikérdezni egy sokversszakos verset 36 diáktól, hogy valóban ki tudjon derülni, hogy mindegyikük megtanulta-e... És ha valakiről az derül ki, hogy egyelőre még nem elég jól, akkor attól majd újra és újra kikérdezze... Ha több lett a memoriter, csökkennie kellett volna a tananyagnak, nem? De.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!