Waldorf óvodában szokott mese olvasás lenni az
óvodában? Az nem korlátozza a gyerek képzelőerejét?
Figyelt kérdés
Tudom, hogy milyen fontos a Waldorf pedagógiában a gyerek saját fantáziájának kibontakozása, ezért is van kevesebb játékeszköz egy Waldorf-óvodában, de akkor ilyen alapon a meseolvasás is irányítja a gyerekek képzelőerejét. Vagy ez elvileg csak gazdagítja és óvatosan irányítja?
Most kezdtem Waldorf-stílusú óvodában dolgozni nem Waldorf-pedagógiát tanult óvónőként, ráadásul külföldön, ezért kérdezem, mert nagyon érdeklődöm a Waldorf-pedagógia iránt, de mivel ez nem teljesen Waldorf, ezért kérdezem, hogy a meseolvasás illik a Waldorf pedagógiába?
Bakker, mondd, hogy nincs semmilyen pedagógusi végzettséged!!
2023. máj. 29. 10:37
Hasznos számodra ez a válasz?
2/11 anonim válasza:
No comment
2023. máj. 29. 10:46
Hasznos számodra ez a válasz?
3/11 anonim válasza:
Nagyon egysíkúan képzeled el a gyerekek fantáziáját, ha itt tartasz és ezt megkérdőjelezed. A mese csak keretet ad, sőt az tolja el a gondolkodásukat olyan irányba, hogy a lehetetlen is egy ideig "lehetséges". A gyerek nem ugyanazt a történetet fogja elképzelni amit olvasnak neki, illetve nyilván nem is emlékszik minden részletre. Ez csak egy benyomás. a kis fejükben a sztorit, mivel az óvodások énközpontúak saját kényük kedvükre variálják. Vegyük a lányok példáját, nem minden kislány szeretne hercegnő lenni, vagy hercegnős ruhákban járni a történetben hamupipőke, hófehérke pl: megjelenik a szerelem mint érzés, ezért fontos a mese, hogy ezeket közelebb vigyék a gyerekekhez. A gyerekek nem fognak minden szereplővel azonosulni, és saját kényükre fogják változtatnia történetet, ezért jó a mese mert a mesékben minden lehetséges.
2023. máj. 29. 10:56
Hasznos számodra ez a válasz?
4/11 A kérdező kommentje:
Vagyis nagyon is fontos Waldorféknál is a mese, ezt akarod mondani, kedves egyetlen értelmes válaszoló, a harmadik?
2023. máj. 29. 11:42
5/11 anonim válasza:
Igen, a saját nyelvükön fejleszti az érzelmi intelligenciát, a mese nemcsak a fantázia miatt fontos, hanem mert gyereknyelven fejleszti őket. Egy csomó mese van az osztozkodás fontosságáról, vagy arról, hogy ne bántsuk a kisebbet, ne ítéljünk első látásra. Bár ezek a gondolatok nem direkten vannak megfogalmazva, de mégis egy óvodást megijesztené, ha azt mondanád neki, hogy vannak emberek akik első ránézés után lenéznek, kinéznek, lebecsülnek vagy hülyének gondolnak, vagy utálnak. De ott van a Teknős és a nyúl, amiben láthatja, hogy van ilyen, de ez nem ennyire egyszerű nem minden fekete-fehér, már hogyan is meglehet közelíteni dolgokat, és lehet sokkal ügyesebb, vagy leleményesebb leszel mint a másik. Ezekről kellene a mesék kapcsáén elbeszélgetni velük, nyilván gyereknyelven, de a mese ehhez rendkívül jó alapot ad, mert nem ijeszti meg őket. A fantáziája segítségével ezt pedig úgy éli meg legbelül ahogy akarja.
2023. máj. 29. 12:20
Hasznos számodra ez a válasz?
6/11 Talánjoavalaszom válasza:
Ezt nem neked kéne tudnod ovónőként?
2023. máj. 29. 12:36
Hasznos számodra ez a válasz?
7/11 A kérdező kommentje:
De, de mivel - újra írom - én csak sima óvónő vagyok, és most sem teljesen Waldorf, csak Waldorf-stílusú óvodában dolgozom, ezért kérdeztem, hogy tudjam, hogy mi az, ami a Waldorf-pedagógia része és mi az, ami nem. Alapvetően tisztában vagyok azzal, hogy miért fontos a mese, félreértés ne essék, csak azt is tudom, hogy Waldorféknál milyen fontos a gyerek saját képzelőerejét hagyni kibontakozni, és itt ellentmondásba ütköztem a saját fejemben. De persze pont azért vagyok ebben az oviban, hogy tanuljak, csak nem mindig van lehetőségem kérdezni.
2023. máj. 29. 22:47
8/11 anonim válasza:
Alapvetően tisztában vagy vele, hogy mi a mese szerepe többek közt a gyerek fantáziájának a fejlődésében. Ezt neked komoly, több évtizedes kutatások tapasztalatai alapján tanították meg. Innentől ez az, ami fontos nem az, hogy bármely tetszőleges és sok esetben zavaros filozófiai irányzat mit gondol erről.
Egyébként konkrétan a Waldorf tudtommal elismeri a mese szerepét és elég sok szerepet is kap, főleg az első években.
2023. máj. 30. 21:50
Hasznos számodra ez a válasz?
9/11 anonim válasza:
A kérdés régi, azonban én még hozzátenném azt, hogy egyes “fundamentalista” waldorfokban valóban vannak a mesékkel kapcsolatban megkötések, pl. hogy olvasni nem jó, fejből kell mesélni, mert csak és a képeskönyv meg aztán végképp maga az ördög, mert ha képet lát a gyertek, az lekorlátozza a fantáziáját, meg torzítja a saját képalkotó képességét meg ilyenek. Mesét magnókazettáról hallgatni, meg végképp tragédia. Gondolom a kérdezőnek innen jöhetett a kérdés, hogy nem úgy van, hogy a waldorfnak van valami baja a mesével?
okt. 15. 10:35
Hasznos számodra ez a válasz?
10/11 A kérdező kommentje:
Így van, köszi a kiegészítésedet, 9.!
Én még csak nem is teljesen Waldorf, hanem csak Waldorf-stílusú, szellemiségű óvodában dolgozom (külföldön), és nálunk sincsenek képes könyvek délelőtt, reggel, a gyerekeknek lapozgatásra, csak a délutáni napköziben, de az sem minden óvodájában a hálózatnak, szerintem, és sokszor elbábozzák a mesét.
Valahol a mese is korlátoz, hiszen vezetem a gyerekek gondolkodását és képzelőerejét azzal, hogy mesélek nekik, ezt továbbra is így gondolom, hogy ha már Waldorf és a fantázia és a kreativitás szabadsága, akkor miért korlátozzuk le vagy irányítjuk mesével egyáltalán?
A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik. Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!