Az irodalom és történelemkedvelők miért helyezik előtérbe a saját kedvenc tárgyaikat?
A kérdés valójában költői, de a leírásom részlezeti majd a problémámat. Akarom mondani, részletezi.
Ha megkérdezzük, hogy ki ma a művelt magyar ember, akkor így röviden tömören az, aki valamennyit tud a régi magyar költőkről, a történelem alapjait ismeri, akár magyar, vagy világtörténelem. Fontos lehet a zenei kultúra is. Ha nem tud egy alap dolgot töriből, vagy irodalomból, instant műveletlennek tekinthető.
Ezzel szemben van matek, fizika, kémia, amik ismerete már sem fontos. Ha valaki nem tud egy alap dolgot belőlük, nem lesz műveletlen, ha mondjuk sok könyvet olvasott el eddig, és tud idézni a TOldiból. Ezek hasraütés szerű példák persze, de azért értitek.
Egy irodalomtanár milyen műveltnek számít, de közbe mondjuk azt, hogy fogalma sincsen, hogy mi az a termikus kölcsönhatás, vagy a gravitáció, persze alapjaiban véve, mai szemmel nézve. De egy matektanár nem lesz azért művelt, mert tud deriválni, meg harmadfokú egyenletet megoldani.
Ráadásul a fizika meg a matek legalább minden ember életének a része, nem úgy, mint az Antigoné. Persze egy hétköznapi ember életében semmi szerepet nem játszik az a kérdés, hogy hogy működik az univerzum, hiába a mindenség tudománya a fizika, ami a matek miatt érthető. De konkrétan egy egyszerű ember életében is állandóan szerept játszik a fizika és a matek, így alapszinten. Meg a kémia és a biológia is.
Bár mondjuk József Attila Mama című verse nagyon tetszik és persze engem is érdekel a töri meg az irodalom, a zene nem annyira. De hogy ezek az alapműveltség reészei, az vicc.
Én is így képzelem el a műveltséget. Bár alapvető természettudományi fogalmakat is ide sorolok.
Műveltség az, amit nem érteni kell, hanem informálódni róla, olvasni, bemagolni.
A reál tárgyak értői pedig az okosok. (Az én fogalmaim szerint.) Minél jobb valaki logikai, problémamegoldó és absztrakciós képessége (ami kb az egyetemi mateknak felel meg az én fejemben), annál okosabb.
Szóval az okossághoz tartoznak azok a dolgok, amikhez semmit nem kell tudni, de mindent kell érteni. (pl ha előtted van minden definíció, akkor le tudsz vezetni minden bizonyítást) Tehát az, amihez logikusan gondolkodni kell.
Én töri kedvelő voltam, nem szerettem a reál tárgyakat. Elvégeztem egy humán egyetemi szakot, szereztem egy büfészakos diplomát és nem tudtam vele elhelyezkedni, nem kellettem sehova.
Most elkezdtem egy reálos szakot és tanulom a deriválást. Már belátom, hogy a humán tárgyak totál feleslegesek, nem veszed hasznát sehol sem az életben.
Én őszintén sosem értettem ezt. Mióta középiskolát elvégeztem, lassan 7 éve, egyszer sem beszélgettem emberekkel petőfiről, aranyról és társairól, szerintem a műveltségnek több formája van és nem hiszem hogy csak egy adott utat kéne eröltetni.
Történelmet még értem, mivel a múlt hibáiból tanul az ember, azomban irodalomnál én nem érzem azt hogy mélyebb gondolatokat szült volna bennem.
Szerintem maga a történelem, mint tantárgy, teljesen érthető, hogy miért fontos, miért kötelező érettségi tantárgy. Fontos, hogy az ember legalza saját nemzete történelmével tisztában legyen legalább nagyvonalakban.
Az irodalom már egy más kérdés. Ott rengeteg a felesleges anyag, konkrétan mint pl. az Antigoné, aminek értelme kb. 0. Viszont megtanít máshogy gondolkodni, egyes kérdéseket humán szemszögből nézni, a szókincset és a választékos beszédet is fejleszti, ami pl. orvosoknál, betegápolóknál egy elengedhetetlen fontos tényező a jó kommunikáció.
Ez nem kérdés. Van értelme a törinek meg még az irodalomnak is. Én ezt nem vitatom. De az kiborít, hogy a matekot nem tudni menő, az irodalmat nem tudni proliság.
A matek is gondolkodni tanít, nagyon máshogy és szerintem sokkal több kéne abból arányaiban. Az irodalom megértése nagyon gyorsan megy többnyire, annak is, aki reál beállítottságú inkább. És ott van még a többi természettudományos tárgy, amik legalább annyira fontosak.
Mindenki, akiről tudok és jó volt matekból, természettudományos tárgyakból, annak simán ment az irodalom, meg a töri is. Akár tanulás nélkül. Fordítva ezt nem lehet elmondani. Tehát mivel az irodalom és a töri szélesebb körben befogadható, fontosabb lenne másra fókuszálni. Igen, kimondom. Fontosabbak a természettudományos tárgyak. Aki ezeket megérti, nem lesz gondja a másikkal sem, csak kivételes esetekben (pl erős autizmus)
5,7:
Ez adottság kérdése. Vagy megvan az a képesség, vagy nagyon erős, vagy hiányzik.
Akinek gondjai vannak a matekkal, ott fölösleges erőltetni a mérnöki szintet. És igenis vannak reálosok, akik azért nem csillagos ötösök töriből vagy magyar nyelvből, mert ahhoz a szinthez már komoly érdeklődés, vagy inkább képesség-tehetség kell.
Ez a tehetség egy emberen belül ideális esetben működhet két irányban is.
Sokaknál csak egy irány van meg. Talán tanár kérdése is, hogy a múltban kik és hogyan tanították nekik az adott tárgyat...
#8 Nem is mérnöki szintről beszélek. Elég a középsikolás anyagot tudni a humán beállítottságúaknak.
Sokkal kevesebb reálos van, aki rossz töriből vagy magyarból, mint fordítva.
Az, hogy veleszületett képesség egyrészt vitatható. Nagy rétegnek meg lehetne tanítani. Főleg, ha a műveltség részről beszélünk. De persze, vannak, akiknek nem. Mint ahogy vannak, akik sosem tanulnak meg beszélni, vagy írni-olvasni. Viszont ha elindulunk ezen az úton, és levesszük a felelősséget a tanulóról (nehezebben fog az agya ehhez, azért nem megy, semmi baj, maradhat így) nagyon mélyre jutunk. Mert felmerül a kérdés, hogy miért számít ép elméjűnek az, aki tud írni-olvasni, de logikusan gondolkodni nem, szemben azzal, akire ez fordítva igaz.
Illetve reál tárgyakból is vannak olyan információk, amik nem feltétlenül igényelnek gondolkodást (eredmények ismerete), amik megtanulhatóak "humán beállítottságú" emberek számára is. Ez a tudás mégis elhanyagolt csupán azért mert közutált tantágyhoz tartozik.
Azért az általanos iskolát meg a középsikolát el lehet végezni, akármilyen beállítottsággal. Csak mondom, hogy általánosban is van kémia, fizika. Aki azt az anyagot sem képes megtanulni (7.-8.osztály), az hogyan tarthatja magát műveltnek?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!