Miért nem tanítanak meg kérdezni az iskolában (szaktantárgyakként)?





11.
Igaz, személyeskedtem (tudom, logikai hiba), elnézést.
De akkor is iszonyat nagy a szellemi sötétség.
Teljes egészében elavult az oktatási rendszer. Életképtelen emberek kerülnek ki az életképtelen közoktatásból. Ezen nem is fognak változtatni (politikai elit).
Pár ajánlás:
Lelki gyakorlat és szokások.
Autogén tréning, Alexander technika, théraváda meditáció, önszuggesztiós lelkigyakorlat (hinni, szeretni, akarni stb.), optimális időgazdálkodás (lásd google), illetve
F. Várkonyi Zsuzsa: Tanulom magam
Gill Hasson - Asszertívitás
Wacha Imre: Nem csak szóból ért az ember
Stephen R. Covey: A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása
Stephen R. Covey: A bizalom sebessége
Victoria Turk: Digitalis etikett - Hogyan legyünk udvariasak egymással a közösségi médiában
Péter Mihály: Leplező nyelv
Pratkanis és Aronson: Rábeszélőgép (manipuláció felismerése)
Noel Burch: Emberi kapcsolatok
Görög Ibolya: Mindennapi maceráink
Görög Ibolya: viselkedéskultúra
Kalocsa Róza: Illem könyve (bár több, mint 100 éves, de sok józan gondolat van benne)
Magyar nyelv / Beszéd művelése:
1900-as évek elején volt egy olyan tantárgy, hogy - Beszéd- és értelemgyakorlatok:
Ezt vissza kell hozni az alsós osztályokba. Oktatni kell a hétköznapi életből vett példákon keresztül.
Illetve csakis olyan könyveket szabadna feladni a fiataloknak olvasni, ami életszerű, nem mesekönyv. Lásd: Hogyan készül a tej? Hogyan működik a repülő? Kockamatematika stb.
Lényeg az életre való felkészítés a valóságból kiindulva!
Beszédművelés:
Fischer Sándor, Montágh Imre, Wacha Imre, Thoroczkay Imréné könyvei + Hernádi Sándor: Új beszédművelő gyakorlatok
Kanizsai Dezső: Beszédhibák javítása könyv is jó, bár a benne lévő ideológiát ki kell zárni.
Természetesen nem szabad leállni a kutatással és a fejlesztéssel.
Szövegértés:
Ezt a kérdezés tudománya (lásd a kérdéseimet), a funkcionális szemlélet és a fogalmi gondolkodás folyamatos fejlesztése felől kell elkezdeni.
Csakis ezután mehet a mondatelemzés.
Terry J. Fadem: Kérdezés művészete c. könyve is kiváló gondolatindító.
Hegedűs Rita: Magyar nyelvtan - Formák, funkciók, összefüggések is.
Szövegalkotás:
Hegedűs Rita: Magyar nyelvtan - Formák, funkciók, összefüggések
Tóth László: Megtanulok fogalmazni
Grétsy László: Nyelvművelés kézikönyv I-III. és nyelvművelő kéziszótár
Zaicz Gábor: Etimológiai szótár, illetve arcanum.hu (többi szar)
Kiss Gábor: Szinonímák és rokonértelmű szavak adatbázisa
Dormán Julia - Kiss Gábor: Tulajdonságságszótár
Kiss Gábor: Igegenszó-tár
Kiss Gábor: Régi magyar szavak magyarázó adatbázisa
Sass Bálint: Magyar igei szerkezetek
Tótfalusi István: Magyarító szótár
Hernádi Sándor: Mondatműveltető
Hernádi Sándor: Mondd mondatban
Hernádi Sándor: Mondjuk így, mondjuk úgy
Hernádi Sándor: Szórakoztató szóra késztető
Magyar helyesírás szabályi legújabb kiadás folyamatos használata.
Olvasás:
A pedagógusnak nem tanítják, hogy nem elég szimplán feladni a könyvet olvasni. Kell a kérdezés tudománya, fogalmi gondolkodás, funkcionális szemlélet folyamatos fejlesztése stb.
Többféle olvasási fajták vannak:
Pl.: átfutó passzív, gyorsolvasás, extraszensz, szemezgető, elemző stb.
Nem elég olvasni, kritikusnak is kell lenni.
Lásd:Tóth László: Kritikai olvasás, kritikai gondolkodás
Érvelés:
google: a.te.ervelesi.hibad.hu
Margitay Tihamér: Érvelés mestersége (2007)
google: uni-miskolc informális logika
Életből vett példákon keresztül kell elsajátítani az érvelés mesterségét.
A lelkigyakorlat mellett a legfontosabb!
Gondolkodási- és tanulási módszertan
Ezt nem fogom neked kifejteni, mert nemrég végeztem vele. 92 oldal lett.
De pár könyvet, módszert közzé teszek!
Példa:
● Nagy Czirok Lászlóné - Kárász Péter: Tudástérképek II.
● Dr. Dezső Zsigmondné: A szellemi munka technikája
● Pólya György: A gondolkodás iskolája
● Dr. Dezső Zsigmondné: A szellemi munka technikája
● Tóth László: Kritikai olvasás - Kritikai gondolkodás
● Baló András: A tanulás fejlesztésének tanulása
● Arthur Engel: Problem Solving Strategies
● Dr. Titu Andreescu: Putnam and Beyond
● Újvári istván: A gondolkodás alapiskolája
● Edward de Bono: Laterális gondolkodás
● Edward de Bono A hat értékmedál
● Edward de Bono: Hat keret
● Edward de Bono: Kreatív elme
● Edward de Bono: Six Action Shoes
● Fatalin László; Varsics Zita: A tudományos modellalkotás alapjai I-II.
● Dr. Benedek Petra: Folyamatábra készítés gyakorlatban
● Nemetz Tibor - Wintsche Gergely: Valószínűségszámítás és statisztika mindenkinek
● Obádovics J. Gyula: Valószínűségszámítás és matematika statisztika
Logikai gondolkodás fejlesztése:
google: brilliant.org
● P.D Magnus: Forall x - Calgary - An Introduction to Formal logic
● Raymond M. Smullyan: A csúfolórigó nyomában
● Raymond M. Smullyan: A tao hallgat
● Raymond M. Smullyan: Alice rejtvényországban
● Raymond M. Smullyan: Gödel nemteljességi tételei
● Raymond M. Smullyan: Hölgy vagy tigris
● Raymond M. Smullyan: Mi a címe ennek a könyvnek
● Raymond M. Smullyan: Sherlock Holmes sakkrejtélyei
● Raymond M. Smullyan: Sherezádé rejtélye
Módszertan (google):
“mind mapping”
lista módszer
táblázat módszer
SQ4R
Murder program
PQRST stratégia
Multipass stratégia
Brainstroming
Elaboráció (memórizálás)
Osborn-Panes-féle problémamegoldási eljárás
Suchman-féle vizsgálódás
Taba-féle kérdezési technikák
IDEAL modell stb.
Vezetés és szervezés
Itt is a hétköznapi életből vett példákon keresztül kell elsajátítani.
Döntés tudománya:
Dr. Iványi Attila Szilárd: Az értékelemzés módszertana
Dr. Nádasdi Ferenc: Az értékelemzés alapjai
Daniel Kahneman: Gyors és lassú gondolkodás
Olivier Sibony: Döntéshozatali csapdák
Daniel Kahneman: Zaj - Az emberi döntéshozatalt zavaró tényezők
Dr. Kun István: Minőség és megbízhatóság I-II.
Turcsányi Károly: Minőségszemlélet és -módszertan
Bálint Julianna: Minőség
Optimalizálás:
pl.: bírálati és értékelési szempontok szerint, optimális székre ülés, tanulás, zsebpénzkezelés, futás, sakkozás stb.
Szervezés:
Vezetéselmélet és gyakorlat I-II.
Dobos Irma: Vezetés gyakorlatban
Dr. Mudra László: Szervezéselmélet és gyakorlat
Porkoláb Imre: A stratégia művészete
Angyal Ádám: A vezetés mesterfogásai
Pietrasinski: Alkotó vezetés
Rendszertudomány:
Jellemzők szemmel tartása és a rendszert érő hatások figyelemmel kísérése, vagyis hogyan alakítják a rendszert és az hogyan hat a környezetére.
Pl.:
Reakciótípusok gyűjtése:
Anyagok reagálása a nyomásra, növények reagálása a fényre, háztartási gépek, szívnek, tüdőnek, politikai rendszer működésének leírása stb.
Közgazdasági és pénzügyi ismeretek
- Mankiw: Közgazdaságtan alapjai
- Youtube: Kiszámoló akadémia (teljes anyag)
Párkapcsolat és családi élet:
Lásd google:
- Ápolástan
- Dietetika
- Egészségtan
- Dr Czeizel Endre: Felkészülés a családi életre (adatok kissé elavultak, de a lényeg adott)
- Háztartástan
- Kerényi Attila: Általános Környezetvédelem
- ELTE: A környezetvédelem alapjai
- Szeretkezés: Mantak Chia - Multiorgazmusos pár
- Főzés
- Tudatos vásárlás
- Illemtan
- Konfliktuskezelési technikák
- Értékelemzés módszertana
Informatika:
- Office programcsomagon kívül
- Emeritus.com
- Codecademy.com
- Programming Hub
- Github
- Datacamp
- San Franciscoból jöttem blog
- [link]
- [link]
Természettudományos tárgyak:
- Teljes egészében a hétköznapi tantárgyhasznosítást kell szem előtt tartani. Aki egyetemre akar menni, annak külön felkészítés.
Állapot ismeret. Folyamat ismeret. Művelet ismeret. Jellemző ismeret.
Tényező ismeret. Jelenség ismeret. Hatás ismeret.
A lényeg, hogy középszinten képes legyen az ember az adott történés létfeltételeinek, létrejöttének, alakulásának, hatásainak megmagyarázására. Fontos a bizonyítás és cáfolás szemlélet, módszertan megalapozása itt is.
Például fizikából lehetne építeni:
- Dr. Szalay Béla: Fizika
Matematikánál, szerintem a statisztikára, a valószínűségszámításra kellene helyezni a hangsúlyt, hétköznapi életből vett példákon keresztül. Ezeket biztosan lehet hasznosítani akár a döntéseknél, szervezésnél stb.
Természetesen aki egyetemre akar menni, annak külön felkészítés.
Angol és német nyelv:
Lásd: beszeljangolul.com
Lásd: beszeljnemetul.com (bár ez még kezdeti szinten van)
Érdemes angolról váltani németre, mert közelebb áll a két nyelv egymáshoz, mint a magyar.
Idézethasznosítás:
Okos embert a múlt tapasztalatai, mások meglátásai is tanítják.
Érdemes kritikusan kezelni a leírtakat.
- Besznyál István: Politikai és történelmi idézetek
- Hamvas Béla: Anthologia humana
- Kristó Nagy István: Bölcsességek könyve I-III.
- T. Litovkina, Anna: Magyar közmondások nagyszótára
Politika ismeret és érdekérvényesítés:
Látható jelenleg is, hogy az elvtelen, korrupt, ostoba bűnözők vannak a parlamentben már évtizedek óta.
Mert a nép politikai kultúrája, ismeretei a nullával egyenlők.
Iszonyat nagy a szellemi sötétség. Az ostoba, talpnyaló csőcselék a hatalom támasza. Ezért kell oktatni:
- Intézmények szerepe.
- Jogszabályalkotás menete és hatásai.
- Propaganda ismeret (Rábeszélőgép c. könyv)
- Gustav Le Bon: A tömegek lélektana
- Demokratikus gondolkodás jellemzői.
- Egyéb ideológiák bemutatása.
- Gyülekezés szervezés és vezetés.
- Politikusok felé szakmai kiválasztási rendszer, pszichológiai vizsgálat hazugságvizsgálóval, átláthatóság- és megbízhatósági vizsgálat (párt működése, pártprogram, ügynökakták, támogatók stb.) megkövetelése.
- Visszahívhatóság kötelezővé tétele.
- Mentelmi jog eltörlése.
- Diploma és nyelvvizsga revízió.
Ezeket mind oktatni kell és meg kell követelni.
Természetesen az egész parlamenti társulat nem akarja ezt, mert akkor a börtönben találnák magukat. Bár a jogszabályokat is úgy alakítják, hogy a törvény mögé bújva tudnak lopni folyamatosan, évtizedek óta.
Munkaerőpiaci és vállalkozói készségek:
- Szakmák bemutatása, fizetés, egészségügyi hatások, munkáltatói szabálytalanságok és kezelésük.
- Interjúra való felkészítés.
- Vállalkozás alapításának, működtetésének feltételei, üzleti terv írása, hitelezés, csődeljárás menete stb.
Szóval 11-es válaszoló, itt kezdődik a minőségi oktatás, melynek célja a készségfejlesztés mellett, az életre való felkészítés, hogy sikeres és boldog emberek lehessenek Magyarországon.
Ezzel világelső lehetne a magyarországi közoktatás.
Mert sem a Finn, sem a Norvég, sem a diktatórikus szingapúri oktatás nem érhetne a magyarországi közoktatás nyomába, mert a hatalom a nép kezében lenne.
A magyar nép, felkészült lenne a hataloméhes, korrupt, együgyű, tehetségtelen politikusokkal, vállalkozókkal szemben és valóban önálló lenne.
Mert a másik cél, Magyarország lehetőségeinek, elhelyezkedésének, erősségeinek kihasználása (globalizáció és erős érdekérvényesítés).
De az átállásra kellene legalább 20-30 év, mert jelenleg a nép, nagyon buta, napszámos, szolgalelkű, talpnyaló szinten van.





Mert nem tudnak válaszolni! Legtöbb tanár olyan, akár egy régi hanglemez, csak azt adja vissza, amit egyszer rögzült bennük, nincsenek önálló gondolataik. Minden évben ugyanazt a tananyagot adják le, újra és újra. Többségük azon a szinten, ahol ő megtanulta nagyjából, de akár még felejtenek is. Nem képzik magukat, nem fejlődnek! Nekik ez csupán meló. Reggel bemegy, letudja, majd hazamegy és éli az unalmas vagy kellemes életét. Mókuskerék! Körbe-körbe mindig ugyanaz.
A jelenlegi kormányzásnak épp az ilyen tanárokra van szüksége! Megmondják, mit kell leadniuk és nem várnak el tőlük saját gondolatokat. Akiknek volt , már elhagyták a pályát, akiknek még lenne szavuk, inkább megtartják maguknak.
Középiskolákban dolgoztam és rettentő nehezen viseltem a kollégák nagy részétől ezt az életmódot. 70 százalékuk annyira nem halad a korral, hogy a digitális adminisztrációt sem tudja elvégezni. Alig van fogalmuk a világról, a versenyszféráról pedig semmi. Mindenhol legalább 3-4 tanár (direkt nem írok pedagógust) alkoholista. 10-ből 3 utálja a gyerekeket, ebből egy annyira ideggyenge, hogy szanatóriumba lenne a helye...





18-as vagyok
Azt elfelejtettem írni, nem vagyok tanár, pedagógus, más munkakörben dolgoztam, vagyis kicsit kívülről (is) szemléltem a tanárikart.
Nem akartam megsérteni az elhivatott pedagógusokat! Csak miattuk halad még az oktatás, ők viszik a hátukon a lusta tanárok hülyeségeit is.





17-es, funkcionális analfabéta.
Ilyen ostobákkal van tele a gyakori. Együgyű.
11-es válaszoló kérdezte.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!