Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Miért nem tanítanak meg...

Miért nem tanítanak meg kérdezni az iskolában (szaktantárgyakként)?

Figyelt kérdés

2022. szept. 5. 10:24
1 2 3
 11/26 anonim ***** válasza:
100%
Kérdező, pont én voltam az egyik válaszoló a másik kérdésednél. Mások személyeskedő sértegetése (ami szintén érvelési hiba, ha ennyire szőrszálhasogatóak vagyunk) helyett elgondolkodhatnál rajta, hogyan tudod az ötleteidet gyakorlatban megvalósítható formába ültetni, mert tényleg elhiszem hogy jót akarsz, de egy iskolában muszáj konkrét tematika mentén tanítani. Azok a címszavak amiket itt bedobsz, nem segítenek egy tanárnak jobb órákat tartani. Linkelj pár könyvet legalább, honnan kellene okulniuk szerinted.
2022. szept. 5. 14:47
Hasznos számodra ez a válasz?
 12/26 A kérdező kommentje:

11.

Igaz, személyeskedtem (tudom, logikai hiba), elnézést.

De akkor is iszonyat nagy a szellemi sötétség.

Teljes egészében elavult az oktatási rendszer. Életképtelen emberek kerülnek ki az életképtelen közoktatásból. Ezen nem is fognak változtatni (politikai elit).


Pár ajánlás:


Lelki gyakorlat és szokások.

Autogén tréning, Alexander technika, théraváda meditáció, önszuggesztiós lelkigyakorlat (hinni, szeretni, akarni stb.), optimális időgazdálkodás (lásd google), illetve

F. Várkonyi Zsuzsa: Tanulom magam

Gill Hasson - Asszertívitás

Wacha Imre: Nem csak szóból ért az ember

Stephen R. Covey: A kiemelkedően sikeres emberek 7 szokása

Stephen R. Covey: A bizalom sebessége

Victoria Turk: Digitalis etikett - Hogyan legyünk udvariasak egymással a közösségi médiában

Péter Mihály: Leplező nyelv

Pratkanis és Aronson: Rábeszélőgép (manipuláció felismerése)

Noel Burch: Emberi kapcsolatok

Görög Ibolya: Mindennapi maceráink

Görög Ibolya: viselkedéskultúra

Kalocsa Róza: Illem könyve (bár több, mint 100 éves, de sok józan gondolat van benne)


Magyar nyelv / Beszéd művelése:

1900-as évek elején volt egy olyan tantárgy, hogy - Beszéd- és értelemgyakorlatok:

[link]

Ezt vissza kell hozni az alsós osztályokba. Oktatni kell a hétköznapi életből vett példákon keresztül.

Illetve csakis olyan könyveket szabadna feladni a fiataloknak olvasni, ami életszerű, nem mesekönyv. Lásd: Hogyan készül a tej? Hogyan működik a repülő? Kockamatematika stb.

Lényeg az életre való felkészítés a valóságból kiindulva!


Beszédművelés:

Fischer Sándor, Montágh Imre, Wacha Imre, Thoroczkay Imréné könyvei + Hernádi Sándor: Új beszédművelő gyakorlatok

Kanizsai Dezső: Beszédhibák javítása könyv is jó, bár a benne lévő ideológiát ki kell zárni.

Természetesen nem szabad leállni a kutatással és a fejlesztéssel.


Szövegértés:

Ezt a kérdezés tudománya (lásd a kérdéseimet), a funkcionális szemlélet és a fogalmi gondolkodás folyamatos fejlesztése felől kell elkezdeni.

Csakis ezután mehet a mondatelemzés.

Terry J. Fadem: Kérdezés művészete c. könyve is kiváló gondolatindító.

Hegedűs Rita: Magyar nyelvtan - Formák, funkciók, összefüggések is.


Szövegalkotás:

Hegedűs Rita: Magyar nyelvtan - Formák, funkciók, összefüggések

Tóth László: Megtanulok fogalmazni

Grétsy László: Nyelvművelés kézikönyv I-III. és nyelvművelő kéziszótár

Zaicz Gábor: Etimológiai szótár, illetve arcanum.hu (többi szar)

Kiss Gábor: Szinonímák és rokonértelmű szavak adatbázisa

Dormán Julia - Kiss Gábor: Tulajdonságságszótár

Kiss Gábor: Igegenszó-tár

Kiss Gábor: Régi magyar szavak magyarázó adatbázisa

Sass Bálint: Magyar igei szerkezetek

Tótfalusi István: Magyarító szótár

Hernádi Sándor: Mondatműveltető

Hernádi Sándor: Mondd mondatban

Hernádi Sándor: Mondjuk így, mondjuk úgy

Hernádi Sándor: Szórakoztató szóra késztető

Magyar helyesírás szabályi legújabb kiadás folyamatos használata.


Olvasás:

A pedagógusnak nem tanítják, hogy nem elég szimplán feladni a könyvet olvasni. Kell a kérdezés tudománya, fogalmi gondolkodás, funkcionális szemlélet folyamatos fejlesztése stb.

Többféle olvasási fajták vannak:

Pl.: átfutó passzív, gyorsolvasás, extraszensz, szemezgető, elemző stb.

Nem elég olvasni, kritikusnak is kell lenni.

Lásd:Tóth László: Kritikai olvasás, kritikai gondolkodás


Érvelés:

google: a.te.ervelesi.hibad.hu

Margitay Tihamér: Érvelés mestersége (2007)

google: uni-miskolc informális logika

Életből vett példákon keresztül kell elsajátítani az érvelés mesterségét.

2022. szept. 5. 16:29
 13/26 A kérdező kommentje:

A lelkigyakorlat mellett a legfontosabb!


Gondolkodási- és tanulási módszertan


Ezt nem fogom neked kifejteni, mert nemrég végeztem vele. 92 oldal lett.

De pár könyvet, módszert közzé teszek!

Példa:

● Nagy Czirok Lászlóné - Kárász Péter: Tudástérképek II.

● Dr. Dezső Zsigmondné: A szellemi munka technikája

● Pólya György: A gondolkodás iskolája

● Dr. Dezső Zsigmondné: A szellemi munka technikája

● Tóth László: Kritikai olvasás - Kritikai gondolkodás

● Baló András: A tanulás fejlesztésének tanulása

● Arthur Engel: Problem Solving Strategies

● Dr. Titu Andreescu: Putnam and Beyond

● Újvári istván: A gondolkodás alapiskolája

● Edward de Bono: Laterális gondolkodás

● Edward de Bono A hat értékmedál

● Edward de Bono: Hat keret

● Edward de Bono: Kreatív elme

● Edward de Bono: Six Action Shoes

● Fatalin László; Varsics Zita: A tudományos modellalkotás alapjai I-II.

● Dr. Benedek Petra: Folyamatábra készítés gyakorlatban

● Nemetz Tibor - Wintsche Gergely: Valószínűségszámítás és statisztika mindenkinek

● Obádovics J. Gyula: Valószínűségszámítás és matematika statisztika


Logikai gondolkodás fejlesztése:

google: brilliant.org

● P.D Magnus: Forall x - Calgary - An Introduction to Formal logic

● Raymond M. Smullyan: A csúfolórigó nyomában

● Raymond M. Smullyan: A tao hallgat

● Raymond M. Smullyan: Alice rejtvényországban

● Raymond M. Smullyan: Gödel nemteljességi tételei

● Raymond M. Smullyan: Hölgy vagy tigris

● Raymond M. Smullyan: Mi a címe ennek a könyvnek

● Raymond M. Smullyan: Sherlock Holmes sakkrejtélyei

● Raymond M. Smullyan: Sherezádé rejtélye


Módszertan (google):

“mind mapping”

lista módszer

táblázat módszer

SQ4R

Murder program

PQRST stratégia

Multipass stratégia

Brainstroming

Elaboráció (memórizálás)

Osborn-Panes-féle problémamegoldási eljárás

Suchman-féle vizsgálódás

Taba-féle kérdezési technikák

IDEAL modell stb.

2022. szept. 5. 16:40
 14/26 A kérdező kommentje:

Vezetés és szervezés

Itt is a hétköznapi életből vett példákon keresztül kell elsajátítani.


Döntés tudománya:

Dr. Iványi Attila Szilárd: Az értékelemzés módszertana

Dr. Nádasdi Ferenc: Az értékelemzés alapjai

Daniel Kahneman: Gyors és lassú gondolkodás

Olivier Sibony: Döntéshozatali csapdák

Daniel Kahneman: Zaj - Az emberi döntéshozatalt zavaró tényezők

Dr. Kun István: Minőség és megbízhatóság I-II.

Turcsányi Károly: Minőségszemlélet és -módszertan

Bálint Julianna: Minőség


Optimalizálás:

pl.: bírálati és értékelési szempontok szerint, optimális székre ülés, tanulás, zsebpénzkezelés, futás, sakkozás stb.


Szervezés:

Vezetéselmélet és gyakorlat I-II.

Dobos Irma: Vezetés gyakorlatban

Dr. Mudra László: Szervezéselmélet és gyakorlat

Porkoláb Imre: A stratégia művészete

Angyal Ádám: A vezetés mesterfogásai

Pietrasinski: Alkotó vezetés


Rendszertudomány:

Jellemzők szemmel tartása és a rendszert érő hatások figyelemmel kísérése, vagyis hogyan alakítják a rendszert és az hogyan hat a környezetére.

Pl.:

Reakciótípusok gyűjtése:

Anyagok reagálása a nyomásra, növények reagálása a fényre, háztartási gépek, szívnek, tüdőnek, politikai rendszer működésének leírása stb.

2022. szept. 5. 17:00
 15/26 A kérdező kommentje:

Közgazdasági és pénzügyi ismeretek

- Mankiw: Közgazdaságtan alapjai

- Youtube: Kiszámoló akadémia (teljes anyag)


Párkapcsolat és családi élet:

Lásd google:

- Ápolástan

- Dietetika

- Egészségtan

- Dr Czeizel Endre: Felkészülés a családi életre (adatok kissé elavultak, de a lényeg adott)

- Háztartástan

- Kerényi Attila: Általános Környezetvédelem

- ELTE: A környezetvédelem alapjai

- Szeretkezés: Mantak Chia - Multiorgazmusos pár

- Főzés

- Tudatos vásárlás

- Illemtan

- Konfliktuskezelési technikák

- Értékelemzés módszertana



Informatika:

- Office programcsomagon kívül

- Emeritus.com

- Codecademy.com

- Programming Hub

- Github

- Datacamp

- San Franciscoból jöttem blog

- [link]

- [link]


Természettudományos tárgyak:

- Teljes egészében a hétköznapi tantárgyhasznosítást kell szem előtt tartani. Aki egyetemre akar menni, annak külön felkészítés.

Állapot ismeret. Folyamat ismeret. Művelet ismeret. Jellemző ismeret.

Tényező ismeret. Jelenség ismeret. Hatás ismeret.

A lényeg, hogy középszinten képes legyen az ember az adott történés létfeltételeinek, létrejöttének, alakulásának, hatásainak megmagyarázására. Fontos a bizonyítás és cáfolás szemlélet, módszertan megalapozása itt is.

Például fizikából lehetne építeni:

- Dr. Szalay Béla: Fizika


Matematikánál, szerintem a statisztikára, a valószínűségszámításra kellene helyezni a hangsúlyt, hétköznapi életből vett példákon keresztül. Ezeket biztosan lehet hasznosítani akár a döntéseknél, szervezésnél stb.

Természetesen aki egyetemre akar menni, annak külön felkészítés.


Angol és német nyelv:

Lásd: beszeljangolul.com

Lásd: beszeljnemetul.com (bár ez még kezdeti szinten van)

Érdemes angolról váltani németre, mert közelebb áll a két nyelv egymáshoz, mint a magyar.


Idézethasznosítás:

Okos embert a múlt tapasztalatai, mások meglátásai is tanítják.

Érdemes kritikusan kezelni a leírtakat.

- Besznyál István: Politikai és történelmi idézetek

- Hamvas Béla: Anthologia humana

- Kristó Nagy István: Bölcsességek könyve I-III.

- T. Litovkina, Anna: Magyar közmondások nagyszótára


Politika ismeret és érdekérvényesítés:

Látható jelenleg is, hogy az elvtelen, korrupt, ostoba bűnözők vannak a parlamentben már évtizedek óta.

Mert a nép politikai kultúrája, ismeretei a nullával egyenlők.

Iszonyat nagy a szellemi sötétség. Az ostoba, talpnyaló csőcselék a hatalom támasza. Ezért kell oktatni:

- Intézmények szerepe.

- Jogszabályalkotás menete és hatásai.

- Propaganda ismeret (Rábeszélőgép c. könyv)

- Gustav Le Bon: A tömegek lélektana

- Demokratikus gondolkodás jellemzői.

- Egyéb ideológiák bemutatása.

- Gyülekezés szervezés és vezetés.

- Politikusok felé szakmai kiválasztási rendszer, pszichológiai vizsgálat hazugságvizsgálóval, átláthatóság- és megbízhatósági vizsgálat (párt működése, pártprogram, ügynökakták, támogatók stb.) megkövetelése.

- Visszahívhatóság kötelezővé tétele.

- Mentelmi jog eltörlése.

- Diploma és nyelvvizsga revízió.

Ezeket mind oktatni kell és meg kell követelni.

Természetesen az egész parlamenti társulat nem akarja ezt, mert akkor a börtönben találnák magukat. Bár a jogszabályokat is úgy alakítják, hogy a törvény mögé bújva tudnak lopni folyamatosan, évtizedek óta.


Munkaerőpiaci és vállalkozói készségek:

- Szakmák bemutatása, fizetés, egészségügyi hatások, munkáltatói szabálytalanságok és kezelésük.

- Interjúra való felkészítés.

- Vállalkozás alapításának, működtetésének feltételei, üzleti terv írása, hitelezés, csődeljárás menete stb.

2022. szept. 5. 17:37
 16/26 A kérdező kommentje:

Szóval 11-es válaszoló, itt kezdődik a minőségi oktatás, melynek célja a készségfejlesztés mellett, az életre való felkészítés, hogy sikeres és boldog emberek lehessenek Magyarországon.


Ezzel világelső lehetne a magyarországi közoktatás.

Mert sem a Finn, sem a Norvég, sem a diktatórikus szingapúri oktatás nem érhetne a magyarországi közoktatás nyomába, mert a hatalom a nép kezében lenne.

A magyar nép, felkészült lenne a hataloméhes, korrupt, együgyű, tehetségtelen politikusokkal, vállalkozókkal szemben és valóban önálló lenne.

Mert a másik cél, Magyarország lehetőségeinek, elhelyezkedésének, erősségeinek kihasználása (globalizáció és erős érdekérvényesítés).


De az átállásra kellene legalább 20-30 év, mert jelenleg a nép, nagyon buta, napszámos, szolgalelkű, talpnyaló szinten van.

2022. szept. 5. 17:47
 17/26 anonim válasza:
Miért kérdezel, ha a végén saját magad válaszolod meg a saját kérdésed?
2022. szept. 10. 10:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 18/26 anonim ***** válasza:

Mert nem tudnak válaszolni! Legtöbb tanár olyan, akár egy régi hanglemez, csak azt adja vissza, amit egyszer rögzült bennük, nincsenek önálló gondolataik. Minden évben ugyanazt a tananyagot adják le, újra és újra. Többségük azon a szinten, ahol ő megtanulta nagyjából, de akár még felejtenek is. Nem képzik magukat, nem fejlődnek! Nekik ez csupán meló. Reggel bemegy, letudja, majd hazamegy és éli az unalmas vagy kellemes életét. Mókuskerék! Körbe-körbe mindig ugyanaz.

A jelenlegi kormányzásnak épp az ilyen tanárokra van szüksége! Megmondják, mit kell leadniuk és nem várnak el tőlük saját gondolatokat. Akiknek volt , már elhagyták a pályát, akiknek még lenne szavuk, inkább megtartják maguknak.

Középiskolákban dolgoztam és rettentő nehezen viseltem a kollégák nagy részétől ezt az életmódot. 70 százalékuk annyira nem halad a korral, hogy a digitális adminisztrációt sem tudja elvégezni. Alig van fogalmuk a világról, a versenyszféráról pedig semmi. Mindenhol legalább 3-4 tanár (direkt nem írok pedagógust) alkoholista. 10-ből 3 utálja a gyerekeket, ebből egy annyira ideggyenge, hogy szanatóriumba lenne a helye...

2022. szept. 10. 16:51
Hasznos számodra ez a válasz?
 19/26 anonim ***** válasza:

18-as vagyok

Azt elfelejtettem írni, nem vagyok tanár, pedagógus, más munkakörben dolgoztam, vagyis kicsit kívülről (is) szemléltem a tanárikart.

Nem akartam megsérteni az elhivatott pedagógusokat! Csak miattuk halad még az oktatás, ők viszik a hátukon a lusta tanárok hülyeségeit is.

2022. szept. 10. 16:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 20/26 anonim ***** válasza:

17-es, funkcionális analfabéta.

Ilyen ostobákkal van tele a gyakori. Együgyű.


11-es válaszoló kérdezte.

2022. szept. 11. 09:26
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2 3

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!