Volt már rá példa, hogy valakit megbuktattak/nem engedtek tovább, valami kutyaütő töltelék tantárgyból, úgy, hogy minden fontos tantárgyból 5-ös vagy nagyon max. négyes volt?
Az utolsó két megnyilvánulásod....
Egy nagyon sokrétű témába nyúltál, kérdeztél bele.
Nem tudom, miért mindig szegény ének van kiemelve....😅
Ha körbenézel a világban, mindenhol van zene, rajz, tesi oktatás - csak esetleg más módon -, ergo az egész világ fontosnak tartja ezen ismeretek átadását.
Az más kérdés, hogy melyik tanár mire kíváncsi vagyis mire fekteti a hangsúlyt, mit értékel.
Biosz, fizika, matek nálam 4-5 volt, kémiából mégis félévkor megbuktam, mert az még puskával sem ment, mégsem éreztem jogtalannak és kevésbé fontos tárgynak (nyilván tudtam, hogy nem ezzel megyek tovább).
Szerintem, ha jogos a buktatás, akkor igen is buktasson a tanár az adott tárgyból, attól függetlenül, hogy más tárgyakból hogy áll a tanuló.
Nekem erre van 3 élményem:
1. Julcsi egy tárgy kivételével mindenből 5-ös volt. Az osztályfőnök év végén mondta Julcsinak, hogy jajj ez így nem jó, majd beszél a tanárral. Beszélt is. A tanár pedig közölte, hogy hát ő nem ad csak azért jobbat, hogy kitűnő legyen Julcsi. Ha 4-es, akkor 4-es. (Ez nem az általad említett "töltelék tárgyak" egyike volt.)
2. Tanítottam az egyik "töltelék tárgyat". Hát az egyik gyerek többet képzelt magáról - alsós létére meg is fenyegetett, hogy kirugat - és minden egyes órámat szétb@szta. Erre nincs jobb szó. Félévkor meg akartam buktatni, de nagy meglepetésemre az osztályfőnök kettest írt be neki végül. Itt annyiba is hagytam a dolgot.
3. Az egyik tesitanárunk írtó jófej volt gimiben. De érdekes mód Kata nála 5-ös volt, pedig a heti 3 tesiből, ha 2-ön tesizett, míg páran mindig voltunk, de csak 4-t kaptunk. (Na bumm). Kaptunk egy másik tanárt, nála viszont "kemény" tesiórál voltak, sokmindent csináltuk, és minden új anyag végén be kellett mutatni a tudásunkat. Soha, de soha sem azt értékelte, hogy milyen pl.: a gerenda gyakorlatok, hanem a hozzáállásod, hogy mennyire akarsz és mennyit gyakoroltál rá (vagyis az előző órai munkákat). Kati nem lett 5-ös, mi igen.
Az általad felhozott tárgyak is fontosak és sokat tesznek hozzád, építenek, fejlesztenek...ezért is gondolom úgy, hogyha jogos a buktatás, akkor legyen buktatás.
Tesiből és énekből is láttam már bukást. Soha nem azért buktatnak ebből a tantárgyból, mert nem futod le egy bizonyos szintidő alatt a 100 métert, vagy nem tudsz énekelni. A tantárgyhoz való hozzáállás miatt igenis jogos a bukás.
Például ha azt mondja a tesitanár, hogy dobj 10-szer kosárra és Te megtagadod pedig képes lennél rá, akkor jogos az egyes és akár a buktatás is. Ha nem tudsz énekelni nem gond, viszont ha egy egyszerű énekdolgozatot brahiból üresen adsz be akkor is jogos az elégtelen. Hiába vagy a többi tárgyból kitűnő a fent felsorolt esetekben jogos a buktatás.
A felsőoktatásban van kötelező testnevelés. Hiába minden vizsgád ötös, de ha hiányzások miatt nem kapod meg az aláírást tesiből, akkor a diplomádat sem fogod megkapni.
Lehet, hogy számodra másodrangú tantárgynak számítanak az általad tölteléktárgynak nevezett ének, tesi, stb. Ennek ellenére egy bizonyos szintet (az elégségest) nem lehetetlen küldetés elérni. A tantárgyakat a NAT határozza meg. Amiket teljesíteni kell. Jogod van ezzel nem egyetérteni. De ez esetben az Oktatási Hivatalnál kell kopogtatnod.
Országos szinten testnevelésből, énekből és rajzból buknak a legkevesebben. Soha nem buktattak ebből a tárgyból a tesi/ének/rajztudás miatt. Inkább az egyes diákok hozzáállása és a minimális követelmények teljesítése miatt volt buktatás. Volt szerencsém középszintű testnevelés érettségi bukást látni, mert a szóbelin a kihúzott tételről egy szót sem tudott mondani (labdajátékok). Hiába lett volna ennek a gyereknek a másik négy érettségi tantárgya 100%-os jeles, akkor sem kapna érettségi bizonyítványt teljesen jogosan.
A 13-as jól írja. Van egy kötelező tananyag. Ha nem tetszik, akkor ne a tanárhoz fordulj.
Szerintem nem érted, hogy a kézségtárgyaknál nem csak készségalapú az osztályozás. Nem hiába van elméleti rész is és nézik a hozzáállásod.
A felnőtt életben sem úgy működik, hogy pl.: csak mert 3 projektet jól elvégeztél, akkor a 4-et nem kell, mert az nem szimpi neked, de ugyanúgy megkapod a 4 után a pénzt.
Nálunk volt olyan diák, aki nem szerette a testi, nem is ment jól neki. De minden órán megjelent, becsülettel lefutotta a kijelölt köreit majd a tanár elküldte pl.: tollasozni. Kémiát tanul most az egyetemen, de egy tantárggyal sem csinált kivételt.
Az a baj nálad, hogy leírtuk már többször is, hogy miért buktatnak tanárok az általad tölteléknek nevezett tárgyakon. De nem akarod megérteni.
"Sajnos" ezek olyan tárgyak, amiknek van gyakorlati részük (ilyen a fizika és kémiai is, de ugye ott kellenek plusz feltételek azért nem sorolom ide őket) és, ha a gyakorlatot egyes, de az elmélet 5, akkor négyes leszel. De a gyakorlat összetett, tehát a tesiben a gyakorlat pl.: kidobó, kötélmászás, mérések, röplabda stb. Ha egyiket nem csinálod meg, mint ahogy írtad, akkor nem csinálod, max az a része a gyakorlatnak egyes (a példádnál maradva az órai munka),de ha a többinél legalább igyekszem, gyakorolsz, nem hátráltatod a többiek és a tanár munkáját, nem ad egyest, ergo nem buktat meg.
Amúgy az a tanár, aki ismeri a diákjait, tudja rólad, hogy utálom a kidobót és ez miatt nem fog egyest adni, főleg nem meghúzni.
Énekből, rajzból is adhatok példátha gondolod....
Az meg továbbra sem ad felmentést, hogy te a többitől jó vagy, vagy épp jogra készülsz.
Nézd, nem azt mondom, hogy ezek lesznek a mindennapos témáid, de igenis, ha előkerül témának mondjuk egy opera (színház miatt, ének), egy festmény kiállítás (rajz) akkor sajnos lehet elkönyvelnek....mert az nem mentség, hogy neked csak a töri meg angol kellett ide. Tudod ezek mind hozzájárulnak az általános műveltséget. Attól még, hogy diplomád van(lesz) sajnos nem egyenlő az IQ és EQ meglétével.
Lehet egyes tanár szerinted "túltolja" az anyagot, de akkor legalább valami megmarad a fejedben.
S igen is, jó lenne a humán tárgyakat is együtt tanulni, mert sajnos egymás mellett tanítják, így kevés diák látja át az egészet egyben.
Az osztályfőnöki is egy tanóra bár nem emlékszem, hogy mi bármit is kaptunk volna rá, de gondolom e miatt kell értékelni, ez a rendszer. De nem hinném, hogy ebből bárkit is megbuktatnak, esetleg bírják hiányzónak, ha nincs jelen.
Kinek mi a tölteléktárgy? Egy germanisztika szakra készülőnek tölteléktárgy a fizika, míg egy mérnöknek tölteléktárgy a biológia, neked meg a rajz... Tök vagy más mindegy, hogy te mit tart tölteléktárgynak. A NAT szerint kell tanulnod a magyar oktatási rendszerben (természetesen jogod van elhagynod) és amíg abban tanulsz addig teljesítened kell az előírt követelményeket, bármi is róluk a véleményed.
Vagy elfogadod a követelményrendszert, vagy változtatsz rajta kormányzati szinten. Te döntesz melyik utat járod. Viszont a gyakorin való feszültségkeltés ellenére át kell menned a tölteléktárgyakból a középiskolában és a felsőoktatásban is.
Egy korábbi válaszomban már írtam, hogy az egyetemen is vannak általad tölteléktárgynak titulált tantárgyak amik teljesítése nélkül félévet is csúszhatsz. SOTE AOK-n van matek amit biometriának hívnak, jogászoknak van statisztika tantárgyuk...
A véleményem az, hogy egy tantárgyat akkor nevezhetsz tölteléktárgynak ha már van egy diplomád.
Béke Veled, én kiszálltam a meddő vitából.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!