Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Magyar iskolák » Mikor fogunk eljutni oda,...

Mikor fogunk eljutni oda, hogy az átlagos magyar iskolákban a jó képességű diákoknak lesz lehetőségük kibontakozni?

Figyelt kérdés

Mindegy hogy milyen iskoláról van szó, általánostól egyetemig.

Jelenleg erre sehol sincs lehetőség. Némelyik általános iskolában van lehetőség emelt óraszámban tanulni tárgyakat, középiskolában vannak faktok, és ennyi. (Egyetemen meg ennyi lehetőség sincs, csak azt választhatja meg a hallgató hogy mit akar tanulni, azt nem hogy milyen szinten.) Ezzel nem jutnak sokkal előrébb a jó képességű diákok. Egyrészt mert nem sokkal várnak el több tudást ezeken sem, másrészt maga a "tanrend" az ugyan az. Aki úgy kezd meg egy iskolai évet, hogy közel mindent tud az egyik tárgyból, annak is ugyanúgy végig kell hallgatnia az összes órát, jelen kell lennie mindegyiken, mert különben kirúgják őt. Nem számít, hogy nincs értelme bemennie, még mindig ugyan azzal a mentalitással történik az oktatás mint 60 éve, hogy "aki nem vesz részt az órákon, az nem fog tudni semmit". Ez mikor fog megváltozni? Mikor fogják megérteni, és elfogadni, hogy az iskola padon kívül is lehet tudásra szert tenni? Illetve akik valami oknál fogva nagyobb tudással rendelkeznek az átlagnál, nekik mikor lesz lehetőségük iskolai kereteken belül új tudásra szert tenni? Ez utóbbi is fontos lenne, és bár vannak olyan igazi tanítók, akik a tanuló képességeinek ismeretében változtatják az elvárásukat, de ez ritka mint a fehér holló. Legalábbis a közintézményekben.



2020. nov. 25. 12:55
 1/10 anonim ***** válasza:
85%
Biztos nem a közeljövőben, mert ehhez nincs elég erőforrás.
2020. nov. 25. 12:58
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/10 anonim ***** válasza:
23%
Orbániában soha
2020. nov. 25. 13:10
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/10 anonim ***** válasza:
100%
Ez nagyjából semmikor nem lesz. Gyakorlatilag ha az lenne, amit te leírtál, akkor minden diáknak egyéni tanrendet kéne kialakítani, erre pedig nincs kapacitás. Szerintem te egyáltalán nem gondoltál bele abba, hogy mennyire kivitelezhetetlen amit írtál. Vannak kivételes képességű diákok, de hülyeség azt elvárni, hogy a legjobbakhoz igazítsák az oktatást.
2020. nov. 25. 13:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/10 anonim ***** válasza:
100%

Istenem, megint kezdik az "orbániázást" meg "magyarozást"...

A világon sehol nem jut 1 gyerekre 1 szaktanár, hogy órai környezetben kizárólag vele foglalkozzon és fejlődjön.

A közoktatásnak nem is ez a célja.


Volt matekzseni barátom, foglalkozott vele külön is a tanár, készítették fel versenyekre, ma egy erős amerikai egyetemen ösztöndíjas.


Egy másik programozott, amennyire tudása engedte, vele is foglalkozott az infótanár, adot neki feladatokat, olvasmányokat, válaszolt a kérdéseire, stb.


Akinek lehet, megadják a lehetőséget.

2020. nov. 25. 13:37
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/10 anonim ***** válasza:
100%
Ok
2020. nov. 25. 15:36
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/10 A kérdező kommentje:

Köszönöm a válaszokat.

Azt belátom, hogy sokkal nehezebb lenne egy ilyen oktatási rendszert kidolgozni, sokkal több feladat hárulna a tanárokra. Viszont attól még hogy az alapon kívül plusz tudást nem tudnak emiatt átadni bizonyos diákoknak, még elfogadhatnák hogy ők már tudják azt. Erre egy jó példa az öcsém. Most nyolcadikos és nagyon érdekli a matek, sokat foglalkozik vele önállóan is illetve én is szoktam neki segíteni, ha valamit magától nem ért meg. Minden órát végigunatkozott az elmúlt 3-4 évben, mert ő már tudta azt amit a tanárjuk elmondott. Tavaly sokszor cseszte le a tanárja, még szaktanárit is kapott, mert nem figyelt az órán (= nem tudta megmondani hogy hol tartanak, milyen feladatot csinálnak éppen), illetve jó pár órára nem is ment be, és emiatt már ki is akarták csapni. Én voltam vele az igazgatónál, mert a szüleink akkor nem voltak itthon. Félelmetes egy helyzet volt (nekem, öcsém le se szarta kb.), az igazgató meg a matektanár is sík hülye volt. Elővette a füzetét, a matektanár meg azzal a kísérettel továbbadta az igazgatónak, hogy "Nézd meg miket csinál órán. Semmi köze az anyaghoz". Belenéztem én is, volt bent pár oldalnyi másodfokú egyenlet megoldás, meg pár egyszerűbb hatványozásos egyenletek. Mondtam nekik, hogy már megbocsássanak, ezek itt 9-es matek tananyag részét képzik (az én régi füzeteimet is szokta használni, és ezeket mi akkor csináltuk, onnan tudtam), miért is baj ha túl haladt a kijelölt anyagon? Kaptam válaszul: "Mert nem ez a feladata. Hanem, hogy figyeljen órán, és azzal foglalkozzon amit ott tanítok, mindegy hogy ő azt már tudja-e. Én egy nemzetileg elfogadott tanrend szerint tanítok, ezt kell követnie minden diáknak, így lesz nekik a legjobb." Vagy valami hasonló, nem tudok már ilyen távlatból szó szerint idézni. Tehát magyarul le van szarva ha valaki többet tud az elvártaktól, NEM SZABAD többet tanulnia annál. Kapott még egy szaktanárit, ez lett a végkimenetel. Most online órák vannak, kamerával, mikrofonnal ahogy kell. A tanárja minden órán meg szokta kérdezni, hogy van-e valamilyen kérdésük. Az egyiken volt egy pár, majd a legvégén az öcsém megkérdeztem hogy lehet-e neki egy az órához nem kapcsolódó, de matekos kérdése. Igent mondott neki a tanárja, így fel is tette a kérdését. Elmondta röviden, hogy volt neki egy olyan ötlete, hogy a szokásos képlet helyett máshogy is ki akarja számolni a kör területét, mert biztos ki lehet. Odáig jutott hogy felrajzolt egy kört egy koordináta rendszerben, rájött hogy ha annak a középpontját az x tengelyre helyezi, akkor elég egy fél kört kiszámolni, majd el kezdte ez a félkör és az x tengely közötti területet kiszámolni. Nem jött neki össze, nem tudta felírni a végső egyenletet (nem is csoda), de rájött arra, hogy ha oszlopokra bontja a félkört, majd ezek területét kiszámolja és a legvégén összeadja, akkor az oszlopszélességtől függő pontossággal fog kapni egy megoldást. És megkérdezte, hogy hogyan tudná úgy lecsökkenteni az oszlopszélességet, hogy azzal nem nő meg az elvégzendő műveletek száma. A tanár erre annyit válaszolt, hogy a "te érdekedben inkább az anyagra koncentrálj, felesleges ilyenekre időt pazarolnod". Engem nagyon felb@sz ez a hozzáállás. Én nemsokára fogok záróvizsgázni, ugyan ezzel a mentalitással oktat a legtöbb egyetemi oktató is. Itt is az van, hogyha valaki szeretne jobban elmélyülni egy adott témában, és ehhez egy oktató segítségét kéri, akkor ő megmondja neki hogy a képzés célja nem ez, hanem hogy átfogó ismereteket szerezzen mindenki és neki is csak ilyen céljai legyenek.

Akkor kicsit átfogalmazom a kérdés: Mikor fogunk eljutni oda, hogy az átlagos magyar iskolákban a jó képességű diákokat nem fogja tudásban korlátozni, akadályozni az oktatási rendszer?

2020. nov. 25. 17:09
 7/10 anonim ***** válasza:
Nem tudom, hogy ilyen kiemelkedő tanulóknak van-e lehetőségük egyéni tanrendre menniük, de még mindig ott van az osztályozó vizsga lehetősége.
2020. nov. 25. 19:13
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/10 anonim ***** válasza:
Középiskolák között elég nagy különbség van, vannak kifejezetten tehetséggondozásra szakosodott iskolák, ahol igyekeznek a legtöbbet kihozni a diákokból. A normálisabb általános iskolákban is szokott lenni szakkör, felfigyelnek a tehetségesebb gyerekekre és örülnek nekik, a kevésbé jó képességgűekkel sokkal több gond van. Ha az öcséddel nem így történt, akkor valószínűleg mégsem annyira okos, már ha létezik egyáltalán és nem csak kitaláltad ezt az egészet.
2020. nov. 25. 19:40
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/10 A kérdező kommentje:
Igen, erre mi is gondoltunk, csak az a baj, hogy ahhoz mindenből jónak kellene lennie, nem csak 1 tárgyból. Kiemelkedőségét meg csak annak köszönheti, hogy szorgalmas. Ha a legtöbben olyan szorgalmasak lennének mint ő és nem tudnák mások elvenni a kedvét a tanulástól, akkor sokan tudnának ugrani akár több osztályt is, mert az eszük meg lenne hozzá, csak általában a legtöbben úgy vannak vele, hogy "ez az elvárás, ezt könnyen teljesítem, többet meg minek".
2020. nov. 25. 19:43
 10/10 anonim ***** válasza:

Ha már tudja a tananyagot az ő évfolyamában, akkor szerezd be a következő éves tankönyvet neki. Ha végigért a gimnáziumi tananyagon, akkor lehet, hogy tehet előrehozott érettségit. De teljesen mindegy, egyetemi tananyagot szerezzetek neki.

Nem tudom, hogy ha egy tárgyból tehetséges, akkor van-e esély egyéni tanrendre. Ezt meg kell tudakolni.

2020. nov. 26. 17:25
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!