Működőképes lesz a digitális tavoktatás?
Az a kérdés, mit nevezel működőképesnek. Ott vannak az iskola összevonások, vagy az idióta bolognai rendszer átvétele. Jól behúzott az is a színvonalnak, de hát van hova bemenni, van fűtés télen, hűtés a melegben. Vannak hiteles vizsgák és vannak a hallgatók kezében alig valamit érő papírok, amikért éveken át koptatták a padot. Ez működőképes? Ahonnan nézed...
Nyilván lesznek problémák, a gyerekek nem tabletes és laptopos része meg vagy kap ajándékba vagy elmegy a könyvtárba, internetkávézókba és megoldja ahogy tudja. Ha oda sem, akkor az osztálytársainál fog csövezni. Járványügyileg ez rontja a hatásfokot, de ez van.
Nekem az a bajom csak, hogyha a nyári szünet rovására most csináltak volna egy hónap tavaszit, akkor ezalatt már le lehetett volna kicsit jobban szervezni, áttekinteni a lehetőségeket. Három nap alatt meg villámgyorsan csináltak valamit és kész. Az a szokásos durr-bele-bumm hozzáállás: "megcsináltuk ezt is barátaim". Pedig ennyi erővel tényleg meg is lehetne rendesebben csinálni. Igazság szerint azért csinálnak valamit, ami jó. Belegondolni is rossz, ha a mostani durr-bele-nemzeti helyett most egy 2002...2010-es féle mekkmester-kormány ténykedne. Akkor tényleg annyi lenne nekünk...
"A tanulókkal meg kell értetni, hogy muszáj csinálniuk, mert csak így lesz érvényes a tanévük."
Egy érettségi előtt álló valószínűleg meg is érti.
Na de az alsósoknak mit számít, hogy érvényes lesz-e vagy nem, hogy egy évvel tovább kell-e majd iskolába járniuk, amikor még úgyis előttük áll 15-20 év tanulás? Fel se fogják.
"Bevetítik a teszteket, aztán a megoldást, mint egy totót sms-en be lehet küldeni."
Aha. És akkor egy megoldja, átküldi a megoldást az egész osztálynak, közben meg mindegyik csinál, amit akar. Erre fog osztályzatokat adni a tanár?
"A lényege a javaslatomnak azt, hogy ezt az egész terhet nem lehet rálőcsölni minden egyes tanárra, hogy saját maga találja ki a módszereket, hanem központilag kell megoldani. Egy szükséghelyzetben sohasem szabad támaszkodni az egyéni improvizációra, hanem megfontolt, átgondolt és komplex központi döntés és iránymutatás szükséges."
Ha csak egy idegen nyelvet veszel, annyira sokféle minden csoport még egy adott iskola adott évfolyamán belül is, hogy ezt nem lehet központilag kitalálni...
"Még mindig jobb, mintha érvénytelen lenne az eddigi tanév."
Valamivel próbálkozni tényleg több, jobb, mint a semmi. De attól még továbbra is benne van szerintem, hogy érvénytelen lesz a tanév. Mert egyáltalán mi kell ahhoz, hogy érvényes legyen? Milyen kritériumai vannak ennek? Elég, ha próbálkozunk valamivel (bármivel)? Akkor is, ha semmi eredménye nem lesz (legalábbis bizonyos diákok esetében)? Aki pl. jelenleg bukásra áll valamiből és sokat kéne, hogy szóban bizonyítson (mert szóbeli része is van az érettséginek), most hogy fog? Mire fogja megkapni végül a kettest, ha mondjuk műszakilag nem tud bekapcsolódni megfelelően a tanév további részébe?
"egy elsős gyereket olvasni vagy számolni tanítani nem megy így"
És főleg írni tanítani nem megy így. Még ha oda is ül a szülő mellé a nulla szakértelmével, esetleg többet árt, mint használ... Ha ez ilyen egyszerű lenne, senki se járatná iskolába a gyerekét az első pár évben, hanem megtanítaná otthon írni, olvasni, számolni ő maga.
"van ... hűtés a melegben"
Hol? Nálunk egyáltalán nincs légkondi, ezért is lenne nagyon durva, ha nyáron kéne bepótolni a most kieső heteket, hónapokat.
Mi lesz vajon, ha megbetegszik egy tanár? Helyettesítések is lesznek, vagy majd ha meggyógyult, folytatja? És ha addigra meg egy (vagy több) gyerek betegszik meg? Mi van, ha így nem érnek a tananyag végére a tanév végére? (Egyáltalán innentől kezdve mit nevezünk tananyagnak?...)
Úgy lesznek a tanórák, mint eddig, tehát pl. csütörtök 2. óra (digitális :D) tesi, vagy a tanárok is, a diákok is saját tempóban csinálják majd, amit tudnak?
Mire lesz egyáltalán kötelezhető a gyerek és mire nem? És a tanár?
Milyen szankciója lesz, ha pl. nem küld el időben egy fogalmazást a tanárának, vagy ha nem jelentkezik be online az előre megbeszélt időben? Hogy fogja tudni így tervezni, ütemezni a munkáját, a haladást a tanár?
Millió ilyen kérdés felmerül... Persze előre meg vagyunk rá kérve, hogy ne azon problémázzunk, amit nem lehet, hanem arra koncentráljuk, amit lehet, de azért ez így elég kaotikus lesz. Szerintem gyakorlatilag önkéntes alapon tanulnak majd a gyerekek, csak annyira, amennyire kedvük tartja, mintha minden tantárgy csak szakkör lenne...
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!