Fizikában tudna segíteni valaki?
Mikor hasznos mikor káros a súrlódás?(példák)
Mikor hasznos mikor káros a tapadás?(példák)
Mikor hasznos mikor káros a közegellenállás?(példák)
Mikor hasznos mikor káros a csúszás?(példák)
A válaszokat előre is köszönöm!
én optimista vagyok, csak hasznos dolgokat írok :)
tapadás hasznos: tapadókorongos rögzítés, gyaloglás, nehéz eltolni/ellopni egy kocsit ha be van húzva a kéziféke
közegellenállás hasznos: indirekten a repülőgépnél, vagy hogy hamarább megáll a kocsi ha 130-cal mész és fékezel, vagy ejtőernyő
csúszás hasznos: jégkori, amikor a szomszéd mercije megtetszik és jeges az ut akkor jol el lehet lopni/tolni behuzott kézifékkel is, amikor az egeret mozgatod
Első vagyok. Jó, akkor legalább vetted a fáradtságot de sikertelenül... Legyen egy szép napod, akkor nézzük a káros oldalát, ha már Rep kollega a hasznosaket leírta:
1. Súrlódás: A gépészeti berendezésekben a súrlódás sokszor a mozgást akadályozza, ezért a legyőzéséhez többlet erő és többlet teljesítmény szükséges. Tipikusan forgó-mozgó gépelemeknél a súrlódás miatt hő keletkezik (pl. csapágyakban, hajtóművekben, stb.), és ez mechanikai veszteségként jelentkezik az erőgép oldalon, rontva így a hatásfokot, és növelve az erőforrásigényeket és a pénzköltséget. Másrészt ez a fölös hő rendszerint a gépelemek élettartamát is csökkenti. Aki hallott pl. a csapágyak hőnfutásáról az tudja miről beszélek. Vasuti kocsiknál erre pl. külön elektromos detektáló berendezés létezik.
A mechanikai elvű örökmozgók a súrlódás miatt nem működnek.
2. Tapadás: Tipikusan nagytömegű testek kezdeti kimozdítását megakadályozó erő. Ide kevesebb példa mondható, mivel a tapadás jelenlétének az ideje folyamatos gépi üzem esetén általában lényegesen kevesebb, mint a súrlódás ideje. A tapadás és a súrlódás között speciális átmenet vagy, ez mai napig kutatási területnek számít, akadozó csúszásnak nevezik, ami szintén nagyon sok veszteséget tud produkálni egy mechanikai rendszerben.
3. Közegellenállás: Ez gyakorlatilag minden közegben mozgó, nagy sebesség elérését megcélzó jármű esetén káros. A műszaki gyakorlat ezt úgy kompenzálja, hogy a járműveket többé-kevésbé áramvonalasra tervezi, csökkentve így a veszteségeket. A mérnöki tervezési gyakorlatban ennek érdekében áramlástani szimulációkat végeznek, ill. speciális szélcsatornákban kismintákon laboratóriumi méréseket végeznek.
Kérdés?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!