Hogyan kell megoldani ezt az absztrakt algebrai feladatot?
Itt van pár feladat amikhez fogalmam sincs hogyan kell hozzáfogni.
Nagy segítség lenne ha valaki egyet, kettőt részletesen leírna hogyan kell megoldani.:D
1.:
Vizsgáljuk meg, hogy a következő grupoidok asszociatívak-e,
kommutatívak-e, van-e bennük zéruselem, illetve egységelem. Az egységelemes
grupoidokban keressük meg azokat az elemeket, amelyeknek van inverze. Ez
alapján döntsük el, hogy a grupoid, félcsoportot, monoidot vagy csoportot
alkot-e.
(a) (Q; ◦ ), ahol q ◦ r = q;
(b) (N; ∗ ), ahol m ∗ n = mn − m + n;
(f) ({r ∈ R | 0 ≤ r ≤ 1}; ⊕ ), ahol x ⊕ y = |x − y|
2.:
Vizsgálja meg, hogy a következő grupoidok közül melyek félcsoportok,
melyek monoidok, melyek csoportok, és melyek Abel-csoportok. (Jelölje
M2 a 2 × 2-es valós mátrixok halmazát.)
(a) (N; + )
(c) (Z; + )
(i) (R+; · )
3.:
Melyek alkotnak gyűrűt, és melyek alkotnak testet az alábbiakban
megadott algebrák közül? (Jelölje M2 a 2×2-es valós mátrixok halmazát.)
(a) (N; + ; · )
(b) (Z; + ; · )
(c) (Q; + ; · )
Nem tudom, hogy a GYK értelmesen jeleníti-e meg a műveleti táblákat, de azért megpróbálom.
Az megvan, hogy mi az egységelem, zéruselem stb? Tudod, hogy mi az a csoport, monoid stb? Tudsz műveleti táblát olvasni? Ha igen, olvass tovább:
Ha nincs jobb ötleted, akkor írd fel a műveleti tábláját. Írj fel 4 véletlenszerű számot (legyen 0-tól 3-ig egészek), abból általában látszódni fog, hogy milyen mintát követ.
1/a)
szabály: x ◦ y = x
x a sorjátékos
y az oszlopjátékos
x◦y| 0 | 1 | 2 | 3
-------------------
0 | 0 | 0 | 0 | 0
1 | 1 | 1 | 1 | 1
2 | 2 | 2 | 2 | 2
3 | 3 | 3 | 3 | 3
Tovább nem is kell írni, mert ebből látszik a minta: félcsoport, hiszen nincs egységeleme, de legalább asszociatív.
A többit is írd át ennek megfelelően. Illetve a másik két feladat feladatait is felírhatod műveleti táblába. Nézzünk egy másikat:
1/b)
szabály: x ◦ y = xy − x + y
x a sorjátékos
y az oszlopjátékos
x◦y| 0 | 1 | 2 | 3
-------------------
0 | 0 | 1 | 2 | 3
1 |-1 | 1 | 3 | 5
2 |-2 | 1 | 4 | 7
3 |-3 | 1 | 5 | 9
Leolvasható, hogy mi a szitu: grupoid, hiszen még csak nem is asszociatív: (x◦y)◦z != x◦(y◦z)
x = 1, y = 2, z = 3 esetében gyorsan belátható.
Esetleg nézzük meg másik feladatból egyet:
2/b) (N; + )
szabály: összeadás természetes (? értelmezése régiónként változik, van olyan iskola, ahol eleme a nulla, máshol nem) számokon.
x sorjátékos
y oszlopjátékos
x+y| 0 | 1 | 2 | 3
-------------------
0 | 0 | 1 | 2 | 3
1 | 1 | 2 | 3 | 4
2 | 2 | 3 | 4 | 5
3 | 3 | 4 | 5 | 6
Ha a természetes számok halmazába eleme a nulla, akkor monoid, hiszen van benne egységelem: a nulla.
Ha a természetes számok halmazának nem eleme a nulla, akkor félcsoport, hiszen nincs benne egységelem.
Köszi :D, de még lenne egy kérdésem.
Mit jelentenek ezek a jelek (a háromszög tudom hogy a szimmetria, de a többi? ) vagy miben változik a feladat?
Illetve az alsónál mit jelent az a 12-es?
Ajjaj, azt hiszem nem érted hogy mi van. Csillag, kör, négyzet, kocka, háromszög, akármi, most csak egy műveleti jel. Egy ismeretlen műveleti jel, mögötte pedig definiálják, hogy mit jelent.
Például a pluszt (+) ismered, hogy a+b = a és b összege. Nyilván. Amit linkeltél képen □, ott a azt jelenti, hogy x□y = 12-3x-3y+xy. Magyarul ha x = 0 és y = 0, akkor x és y "összekockázása" = 12-3(0)-3(0)+0 = 12. Remélem érthető. Itt a háromszögnek sincs semmi köze a szimmetriához, csak egy másik feladat, egy másik ismeretlen műveleti jel, amit szintén definiálnak valahogy.
Az egész számok halmaza alsóindexében a 12 azt jelenti, hogy 12-es maradékosztályban vagy. Azaz az a halmaz 0-tól 11-ig az egész számokat tartalmazza.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!