Az ötödikes fiamnak törtek közös nevezőre hozását magyaráznám el. (törtekkel való műveletekhez kell) adnátok valami ötletet?
Akkor sajnos egy túlbuzgó tanárról van szó. Kétjegyű nevezőkkel még nem kellene szórakozni ötödikben. Meg kell keresni a nagyobbik nevezőt, és sorban szorozni 2-vel, 3-mal egészen addig, míg az eredmény nem osztható a kisebbik nevezővel.
Példa:
7/12 + 11/15 = ?
30/12 ==> nem jó!
45/12 ==> nem jó!
60/12 ==> hurrá!
Nem feltétlenül a LEGKISEBB közös többszörösre van itt szükséges, csak egy közös többszörösre... szorozd össze a két nevezőt és már meg is van. Utána esetleg lehet egyszerűsíteni... szerintem ötödikben így csináltuk.
5/12 + 7/16 =
A közös nevező legyen 12*16=192
Rögtön tudjuk, hogy a számlálót a másik tört nevezőjével kell szorozni, tehát:
(5*16)/192 + (7*12)/192 = 80/192 + 84/192 = 164/192
Ezt pedig még lehet egyszerűsíteni
"de a végén a legegyszerűbb tört megtalálása sem könnyű"
Szerintem első körben próbálja 2-vel osztani mindkettőt, amíg lehet, utána 3-mal, 5-tel, 7-tel, szerintem ennél bonyolultabbat nem fognak kapni.
Ha mondjuk 16/28 az eredmény, azt még fejben is tudja egyszerűsíteni 2-vel és mivel a 8 és 14 is páros, így rögtön lehet tudni, hogy 4-gyel is egyszerűsíthető, ami 4/7.
De szerintem ha minden lépést leír, azért sem "haragszik meg" a tanár.. aztán gyakorlással majd egyre könnyebbé válik a közös osztók megtalálása.
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!