Hogyan válhat valaki jó szónokká? (retorika)
A jó szónok:
• Erkölcsileg hiteles: felelősségvállalása nem kérdőjelezhető meg
• Találékony: képes az aktuális szituációhoz alkalmazkodni váratlan esemény, reakció esetén is
• Jó szerkesztő: képes az összegyűjtött anyag elrendezésére, logikus felépítésére, tagolására, az egész és a részek arányainak, összefüggéseinek megtartására
• Van stílusérzéke. Képes az alkalomnak, a témának, a hallgatóságnak leginkább megfelelő stílust és hangnemet megtalálni. Tud irodalmi stíluseszközöket is használni (pl. stílusárnyalatok)
• Jó emlékezőtehetsége van. Képes rögzíteni a memóriájában a legfontosabb tényeket, tételmondatokat, érveket, példákat, hatáskeltő kifejezéseket, illetve a beszéd teljes felépítését.
• Kiváló előadó. Képes eleven, árnyalt érzelemkifejezésre; megtalálja a helyes ritmust, hangerőt, beszéde tiszta, érthető, megfelelően artikulált. Szép, élvezhető hangszín. Alkalomhoz illő megjelenés, magával ragadó a szenvedélyessége a témát illetően, belső tűz árad belőle.
A szónok feladatai:
A szónoknak számos feladata van, mielőtt a nyilvánosság előtt is előadja mondanivalóját. Ezek 6 pontban foglalhatóak össze:
• Anyaggyűjtés
• Az anyag elrendezése
• A szöveg megfogalmazása, kidolgozása
• Az előadásmód megtervezése
• A szöveg emlékezetbe vésése
• A szöveg előadása
Anyaggyűjtés
• Forrásai:
Könyvek, folyóiratok, film, tömegkommunikációs eszközök, Internet
Személyes beszélgetések, saját ismeret, tapasztalat (ekkor lesz hiteles beszédünk): utazás, olvasmányaink személyes kapcsolataink révén
Saját ötletek, gondolatok, melyek az esetleges következtetések levonása után születnek
Az anyag elrendezése
• Fontosabb gondolatok, érvek kiválasztása à tételmondatok
• Ezekből készül a vázlat, amely tételmondatokon kívül tartalmaz: kulcsszavakat, neveket, adatokat
• Itt derül ki, hogy mi a lényeges, és mi a lényegtelen (ezeket „kidobjuk”)
• Teljesség, befejezettség elve: Törekedni kell arra, hogy a beszéd után a teljesség, lezártság, befejezettség érzését keltsük. Ne maradjanak megválaszolatlan kérdések. Se több, se kevesebb nem kell a szükségesnél és az elégségesnél
A szöveg kidolgozása:
• Végleges mondatok megfogalmazása
• A szöveg csiszolása, színezése
• Megfelelő stíluseszközök kiválasztása
• Szövegformáló eszközök, szerkezeti megoldások, grammatikai és jelentésbeli kapcsolóelemek helyes használata
• Nyelvhelyesség, helyesírás figyelembe vétele
• Az előadásmód megtervezése
• A gyakorlottabb előadóknak nem fontos szó szerint megfogalmazniuk a szöveget, elég a vázlatot, a tételmondatokat és a fontosabb érveket leírniuk
Az emlékezetbe vésés és az előadás:
• Főbb tételek, lényeges érvek, néhány idézet, hatásos beszédfordulatok megtanulása
• Próbabeszéd tartása (önellenőrzés, lámpaláz csökkentése)
• Előadás közben sem szabad ragaszkodnunk az előre leírt mondatokhoz, a spontánnak tűnő beszédre kell törekednünk, a legkevésbé alkalmas a felolvasás a nyilvános előadásra
remélem segítettem, és bocs, hogy 7 válaszban sikerült csak:D:D:D (ez a mi magyarunkhoz kellett)
sok sikert:)
További kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!