Segítesz matekban? (11. -es matematika - vektorok)
Témazáróra készülök, lenne pár kérdésem. Nem házi feladat, szóval nem illik ide a "mi csináljuk meg a házidat??". :DD
Mivel a vektorokat nem tudom itt aláhúzni, így nem húzom alá őket, szóval "a" az ávektort, "b" az bévektort jelent. :)
1.
Meg van adva egy pont: A(1;1)
Írd fel i és j bázisvektorok segítségével a pont helyvektorát!
(Oké, mi az a helyvektor, de hogy írjam fel i és j bázisvektorokkal? Annyira nem fogom, hogy mit kezdjek az i/j-vel, hova írjam, és milyen számot takar, vagy mégis mi...)
2.
Vektorok összeadása...
Van például az a(1;2), b(0;5)
A feladat: a+b
A könyvben úgy írja, hogy a+b=(a1+b1)i + (a2+b2)j
Itt is ugyanaz a problematikám, mit kezdjek az i és j bázisvektorokkal?
Szinte mindenhova írja a könyv a képletekbe az i és j-t, de órán ezt nem használtuk, akkor itt ne is vegyem észre őket? Pl. a-b=(a1-b1)i+(a2-b2)j
Kihagyhatom az i/j-t?
3.
Számold ki x értékét, ha a(5;7) és b(4;-x) vektorok merőlegesek egymásra!
??? Biztos nagyon egyszerű, de mégsem az. :D
Megpróbálom a 3. plédát leírni skaláris szorzat nélkül, sőt úgy is, hogy a háromszögek hasonlósága is csak közvetve szerepeljen benne.
a(5;7)
▔
és
b(4;-x)
▔
merőleges.
Először egy ábrát készítek egy négyzetrácsos füzetben.
a(5;7)
▔
könnyen megrajzolható, hiszen őróla mindent tudunk.
Ami
b
▔
vektort illeti, őt egyelőre csak megszerkeszthetjük: Az ,,a'' vektorra szerkesztünk egy merőleges egyenest. Ez az egyenes persze lejtős lesz, hiszen már maga az ,,a'' vektor is lejtős volt. Szóval a rá merőleges egyenes is lejtős: mint lejtő, jobb felé is megy, lefelé is süllyed, egyszerre, hiszen rézsútosan halad.No és most majd levágunk ebből az egyenesből egy akkora szakaszt, ami épp akkora, hogy pont 4-et megy vízszintesen jobbra a négyzetrácsokon. Most már megvan a levágott szakasz, meg lehet mérni, hogy mennyit süllyed lefelé ugyanez a szakasz a négyzetrácsokon, mialatt vízszintesen jobbra 4-et ment. Ez lefele süllyedés lesz az x.
Ez persze csak szerkesztés, nem számítás. Tulajdonképpen a pontos szerkesztés nem is fontos, elég, ha az ember csak angyjából látja az ábrát maga előtt. Most jön az algebrai rész:
az ,,a(5;7)'' vektor olyan ,lejtő'' volt, ami olyan lejtésű volt, hogy míg 5-öt ment jobbra, azalatt 7-et ment felfelé. Ezt rajzoljuk is le: keretezzük be a vektort,, rámázzuk be, mint egy képet: foglaljuk be őt egy ,,álló'' téglalapba (aminek ő éppen az átlója). Ez a téglalap olyan, hogy a vízszintes oldala 5, a függőleges oldala 7.
Most fordítsuk el a vektort TÉGLALAPOSTUL EGYÜTT merőlegesen. Könnyű látni, mi lesz az eredmény, hiszen egy téglalapot könnyű merőlegesen elfordítani: az eddigi vizszintes oldala függőleges lesz, az eddig függőleges oldala pedig vizszintes helyzetbe fordul. Ebből látszik, hogy pl. egy v(7;-5) vektor éppen olyan lenne, hogy merőleges lenne a vektorra (lényegében v nem más mint a vektor merőleges elfordítottja az óramutató járásával egyező irányba).
Ha a feladatban a b(7;-x) kérdés szerepelt volna, már mondhatnánk is, hogy x=5. A baj csak az, hogy a feladatban kérdezett b vektornak nemcsak abban különbözik atól, hogy el van fordítva, hanem abban is, hogy rövidebb is egyben. b-t nem úgy kapom a-ból, hogy egyszerűen csak elfordítom, hanem bonyolultabban: b-t úgy kapom a-ból, hogy elfordítom ÉS ZSUGORÍTOM IS. Kapásból tehát nehéz kisakkozni a dolgot.
Mindenesetre ha már annyit láttunk, hogy a v(7;-5) vektor merőleges lenne a-ra, akkor abból már ki lehet hozni a feladatban megadott b(4; -x)-et zsugorítással: a 7 valamilyen arányban zsugorodott, hogy 4 lehessen belőle(⁴/₇-del szorzódott), ugyanilyen arányban kell zsugorodnia az 5-nek is, hogy x lehessen belőle:
7 ⋅ ⁴/₇ = 4
5 ⋅ ⁴/₇ = x
Tehát valóban, x = 5 ⋅ ⁴/₇, vagyis
x = ²⁰/₇
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!