Fizikások, segitenétek?

Figyelt kérdés

Egy reptéri csomagszálitó kocsinak avizszintessel aph=15 fokos szöget bezáró raklapja van.Ha a raklapon egy csomag van,és súrlódási eggyüttható a csomag és a raklap közt mű=0,5,határozzuk meg milyenirányba hat a súrlódasi erő valamint mekkora maximális gyorsulása lehet a kocsinak anélkül,hogy a csomag lecsúszna raklapról?

Előre köszönöm!



2016. márc. 22. 17:34
 1/8 anonim ***** válasza:
Felrajzolod a geometriát, onnantól meg már csak képletbehelyettesítés.
2016. márc. 22. 17:57
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/8 A kérdező kommentje:
Kiszámoltan a súrlódasi erőt,de honnan tudom milyen irányítású;a maximális gyorsulás pedig...?esetlge úttörvénY?
2016. márc. 22. 20:21
 3/8 anonim ***** válasza:
A maximális gyorsuláshoz úgy kell számolnod, hogy annak éppen a határán van. Ebből következik aztán pár dolog.
2016. márc. 22. 21:34
Hasznos számodra ez a válasz?
 4/8 A kérdező kommentje:
Vagyis?
2016. márc. 22. 22:05
 5/8 anonim ***** válasza:
Pl. az, hogy a súrlódási erő maximális (ugye még éppen nem csúszik meg).
2016. márc. 22. 22:09
Hasznos számodra ez a válasz?
 6/8 A kérdező kommentje:
Bocsi,de én ezt így nem értem,tehát a kocsit gyorsúlva tolják anélkül,hogy a csomag a raklapon mozogjon..?dehát a súrlódást sem tudtam számszerint mehatározn,mivel nem ismerem a csomag tömegét
2016. márc. 22. 22:17
 7/8 anonim ***** válasza:

Ez esetben célszerű a feladat paraméteres kezelése. Elképzelhető u.is. hogy a végeredménynél egy csomó minden kiesik... De mondom, fel kell rajzolni a geometriát, és minden ki fog jönni.

Miért nem rajzoltad már fel?

2016. márc. 23. 11:52
Hasznos számodra ez a válasz?
 8/8 anonim ***** válasza:

Amikor előrefelé húzzuk a kocsit valamekkora gyorsulással, akkor a csomag lecsúszna a kocsiról, ha kicsi lenne súrlódás, tehát a súrlódási erő felfelé hat. Ha hátrafelé toljuk a kocsit, akkor ha ezt elég nagy erővel tesszük, akkor a csomag akár felfelé is csúszhat a lejtőn, ekkor a súrlódás lefelé hat. Vagyis mindig a megakadályozandó mozgással ellentétes irányban.


A gyorsulás a csomagra tehetetlenségi erő formájában hat hasonlóan ahhoz, ahogy a gyorsuló autóbuszban is hátravágódnak az utasok, ha a sofőr raliversenyzőnek képzeli magát. Ha előrefelé húzzuk a kocsit, akkor a kocsihoz rögzített vonatkoztatási rendszerben ez úgy interpretálható, hogy a csomagra egy vízszintesen hátrafelé irányuló erő hat (F_h=m*a_h), amelynek lejtőre merőleges összetevője (F_h*sin (aph)) levonódik a gravitációs erő merőleges összetevőjéből (m*g*cos(aph)), és e kettő eredője adja a nyomóerőt:


F_ny = m*g*cos(aph)-m*a_h*sin(aph)


A lejtőirányú komponenseket is összegezni kell. Ez esetben mindkettő lefelé hat, tehát összeadhatóak, és az eredőjük épp ki kell kompenzálja a súrlódási erőt, hogy még ne csússzon meg a test a lejtőn:


m*g*sin(aph)+m*a_h*cos(aph)=mu*F_ny


A felírt egyenletrendszer a maximális gyorsulásra érvényes, és a tömeg láthatóan kiesik. Ezt kapjuk:


g*sin(aph)+a_h*cos(aph)=mu*(g*cos(aph)-a_h*sin(aph)).


Ezt kell átrendezni a_h-ra:


a_h = g*(mu*cos(aph)-sin(aph))/(mu*sin(aph)+cos(aph))


Ez kb. 0,2 g-nek adódik.


Ha toljuk a kocsit, akkor a_h gyorsulás ellenkező irányú, és az ezt tartalmaző erőtagok előjelet váltanak valamint a súrlódási erő is előjelet vált. A levezetés teljesen hasonló, a végén ezt kapjuk:


a_h = -g*(mu*cos(aph)+sin(aph))/(mu*sin(aph)-cos(aph)).


Ez kb. 0,887 g-vel egyenlő. Érthetően nagyobb, hiszen lejtőn felfelé, súrlódással szemben kellene megmozdítani a csomagot, és ez nehezebb ügy.

2016. márc. 23. 12:30
Hasznos számodra ez a válasz?

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!