Miért nem tudom azt a rohadt matekot megérteni?
Figyelj, ha nem érdekel, ne is foglalkozz vele.
Ja, ha érettségizni akarsz, akkor kénytelen vagy.
Azt egyébként külön kellene választani, hogy kinek mi az érdekes és mi nem. Az iskola nem azért van, hogy csupa érdekes, vagyis mindenki számára érdekes dolgot tanítson.
Sőt!
Épp arra próbál rászoktatni, hogy csupa olyan dolgot is megbízhatóan tudj megcsinálni, ami nem érdekel, nem tetszik. Az élet majd egyébként így működik, hacsak nem egy magányos szigeten élsz egyedül.
Megértelek, hogy ideges vagy, én ugyanígy voltam a történelemmel, mert annál feleslegesebb, logikátlanabb, esetlegesebb dolgot nem tudok elképzelni, mint hogy 13 és feledik Xavér melyik fiát nem vakíttatta meg, és melyik főúri intrika melyik más főurakat ásta alá, stb.
És attól, hogy megtudtam, hogy mi volt 100-200-300 évvel ezelőtt, semennyire nem lettem okosabb, ügyesebb,becsületesebb. Legalábbis ahogy látom, az emberek SEMMIT nem okultak a történelmi ismeretekből, akármennyit is tanultak.
Amit látok, hogy a történelmi ismeretek alapján minden nemzet magát tartja a jövő zálogának, az eredendő népnek, és így utálni lehet más népeket teljesen alaptalanul.
Na ennyit a töriről... brrrr.
De ettől még megtanultam, mert kellett.
A matekot is meg tudja tanulni közepesre, aki nem sérült.
Sokszor kérdezted, hogy mire jó a matek, költői vagy nem, azért megválaszolom. Egy nyelv leginkább, a legpontosabban lehatárolt, a bonyolult gondolatok kifejtésére leginkább alkalmas. Valós tudományokban (fizika, közgazdaságtan stb.) egy-egy gondolatot nagyon sokáig tart kifejteni, ha szavakkal szeretnéd elmondani(megjegyzem, régi fizikusok és közgazdászok így csinálták, nem kevés idő elolvasni a munkájukat, mintha filozófia lenne).
Szóval időcsökkentő szerepe van.. meg ha megtanulsz egyenletrendszereket megoldani (neadjisten deriválni), akkor mechanikus dolog lesz, és sztem jó, legalábbis egyetemen nagyon örülök, amikor csak ilyen mechanikus dolgokat kell megoldani. :D
Egyébként nem értem, miért kell lenézni akármelyik tudományt/tantárgyat. A mateknak is, törinek is, föcinek is, fizikának is, irodalomnak is stb. megvan a célja és eszközkészlete, és ha megérted, a szépsége is.
Kinek érdekes egy egyenlet? Kedvenc példám: aki hitelt szeretne felvenni, és nem akarja magát a bankra bízni.
Amúgy mit tervezel érettségi után?
Azért meglehetősen hiteltelen, amikor valaki úgy akarja bizonygatni a matematika szépségeit és hasznosságát, hogy közben azt mondja, hogy bezzeg a történelem/földrajz/miegymás tényleg értelmetlen és fölösleges.
Miért volna bármi is fölösleges? Miért volna egy hőscincérnél többet a tudni az egyes földrajzi fogalmakról, hegyláncokról, azok kialakulásáról, vagy az első és második világháború kitörésének okairól, esetleg a lineáris egyenletek megoldásáról? Nincs annál veszélyesebb, mint egy szűklátókörű, ostoba emberekből álló társadalom, akik nem képesek fejben kiszámolni, hogy az 5 kiló krumpliért adott pénzből mennyi a visszajáró, akik szobrot akarnak állítani minden gyalázatos eszmét támogató egykori alaknak, csak mert jó szakember volt, vagy akik annyira műveletlenek, hogy Velencét (értsd: Venezia) francia városnak hiszik. Az iskola azért van, hogy senki se legyen ilyen, illetve azért, hogy amennyire lehet, felkeltse mindenkiben az igényt önmagával szemben is, hogy ne legyen ilyen. Mert aki ilyen, az manipulálható, az az előítéleteinek, a saját tudatlanságának a foglya és nem egy szabad ember.
Ami pedig a matekot illeti: a matekot megérteni kell, ezt jelenti az, hogy megtanulod. Először az egyszerűbb fogalmakkal kell kezdeni, és szimplán megszokni őket (ahogy Neumann János is mondta), de ehhez valóban gyakorolni kell. És ezekre épül aztán a többi fogalom. Szerintem a kérdezőnek csak egy jó tanárra van szüksége, aki szemléletesen tudja elmagyarázni a dolgokat, és elhiteti vele, hogy amit tanul, az alapjában véve egyszerű, és sokszor tényleg csak a józan paraszti észre alapoz, mert nincs benne sem variációszámítás, sem modern differenciálgeometria, sem mértékelmélet, csoportelmélet vagy funkcionálanalízis. Csak az alapvető műveletekkel, geometriai formákkal és algebrai összefüggésekkel kapcsolatos tulajdonságok, amelyeknek megtanulása áttételesen is fejleszti mind a memóriát, mind a térlátást vagy problémamegoldó-képességet. Ezekben mind meg lehet találni a szépséget, és őszintén szólva nehezen hiszem, hogy valaki semmi érdekeset nem talál abban, hogy pár egyszerű szabállyal mi mindent le lehet írni és ki lehet számolni. Önmagában az a tény, hogy a világunk ilyen és matematikával leírható, egyrészt egy baromi nagy mázli, másrészt az egyik legrejtélyesebb dolog, amely sok nagy természettudóst is elgondolkodtatott.
De az első lépés mindenképpen az, hogy le kell küzdened az előítéleteidet a matematikával szemben. Ha azt gondolod, hogy hülyeség, akkor sohasem fogod megérteni, az biztos. Csak azon csodálkozom, hogy ezek szerint még egyetlen olyan feladattal sem találkoztál, amely rávilágított volna a matematika használhatóságára? Legalább annyira, hogy kiszámold, hogy neked melyik pizzát éri meg megvenni, ha az ár/mennyiség arányra vagy kíváncsi, vagy hogy mennyi pénzed lesz x összeg y évnyi lekötése után egy bankban, ha z százalék kamatot kapsz rá? Vagy hogy mennyi festéket kell venned, ha ki akarod festeni a nappalidat? Csak ez a pár eset már azt mutatja, hogy mennyire nem fölösleges dolog ez az egész. Sok humán beállítottságú embert láttam már, akinek nem okozott gondot a szinuszfüggvény megértése sem. Nagyrészt csak hozzáállás kérdése.
A vektorok speciel pont az a témnakör, ami ilyen szinten még elég szemléletes és könnyen tanulható, mert elegendő, ha nyílnak képzeled el őket a síkon vagy a térben. Az absztrakt definíciójuk sokkal bonyolultabb, de arra sem általános, sem középiskolában nincs szükség. Az egyenesek sem sokkal nehezebbek, és a koordinátageometriát fogd fel játéknak. Például merev testek térbeli elhelyezkedését lehet vele leírni, ami a robotikában vagy számítógépes grafikában igencsak hasznos dolog. Az egyenes egyenlete magától értetődő fogalom és egyszer kell csak átrágni magad rajta.
Egyébként meg a matematikában az is a klassz, hogy amikor tanulod, akkor kiderül, hogy számodra korábban leírhatatlannak vagy megfoghatatlannak tűnő fogalmakat hogyan lehet mégis kezelhetővé tenni. Ez egyfajta metaszintű tanulás, ami a matematikának a tanulását és használatát segíti hosszabb távon. Az absztrakció képességét lehet belőle megtanulni, vagyis azt, hogy hogyan lehet csak azokat a tulajdonságokat észrevenni és formálisan definiálni, bármivel kapcsolatban, ami az adott szempontból szükséges, és ami nem fontos, azzal nem törődni.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!