Hol rontottam el a feladatot? (matek)
Egy háromszög oldalainak aránya 5:4, az általuk bezárt szög 120 fok, a harmadik oldala 20 cm. Mekkorák az ismeretlen oldalak és a szögek?
Lehet nagy hülyeség az egész, amit csináltam. Igazság szerint amit elmondtak az osztálytársaim, hogy a szinusz és koszinusz tételt vettük és, hogy hanyadik oldalon van a házi... Szóval a könyvből igyekeztem megérteni, de ez a feladattípus kifogott rajtam.
Igen, azon csodálkoztam én is. De a könyvben van egy ilyen kidolgozott mintapélda, és ott összevonták...
Mindjárt mutatom.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Igen,itt viszont egy 60 fokos szogrol beszel.180-60=120,ebbol lehet meg egy 90 fokos szog,es a haromszoged maris derekszogu.
Az eredeti feladathoz visszaterve,talan a 120 fokos szogbol huzzal egy merolegest a szemebelevo 20 cm-es oldalra....
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
Igen, csak Te nem x^2 tagot akartál kivonni belőle, hanem sima x-et, mert lehagytad a négyzetet.
Mivel több sebből vérzik az egész, ezért leírom:
c^2 = (5x)^2 + (4x)^2 - 2*(4x)*(5x)*cos120°
400 = 25*x^2 + 16*x^2 - 40*x^2*cos120°
400 = 41*x^2 + 20*x^2
400 = 61*x^2
(400/61) = x^2
gyök(400/61) = x
És ezek után már csak annyi marad, hogy:
a=5*x
b=4*x
A többi szöget pedig kiszámolhatod ugyanezzel a koszinusz-tétellel, csak nem a c oldal lesz bal oldalon, hanem először az a oldal, majd a b oldal.
Persze csinálhatnád azt is, hogy kiszámolsz még egy szöget koszinusz-tétellel, és mivel tudod, hogy a háromszög belső szögeinek összege 180°, amiből már ismersz két szöget, a harmadikat már számolhatnád. DE! Én ezt nem ajánlom, mivel ha a másik két szöget is koszinusz-tétellel számolod, és a végén a 3db szög összege nem 180° lesz, akkor tudod, hogy valamit elszámoltál.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
#14
Továbbra sem értem miért szeretnéd túlbonyolítani ezt a feladatot, amikor koszinusz-tétellel baromi egyszerű és adja magát.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz1.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Na, most már értem.
Nagyon hálás vagyok mindenkinek. :) köszönöm szépen.
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz2.png)
![*](http://static.gyakorikerdesek.hu/p/vsz0.png)
Egyetértek azzal a válaszolóval, aki alternatív megoldásra bírja a kérdezőt; a matekoktatásnak (a legtöbb esetben) az a hatalmas problémája, hogy a tanárok úgy adják elő, mintha mindig csak egy, "Istentől eredeztetett" megoldás lenne, és erőltetik a képlethasználatot. Ebben az esetben például gyönyörűen ki lehet számolni úgy is, hogy két derékszögű háromszögre bontjuk, így csak a definiált szögfüggvényeket és a Pitagorasz-tételt kell alkalmazni. Így már rögtön az van, hogy nem csak a képlet bemagolásával és begyakorlásával tudunk eredményre jutni, hanem akkor is, hogyha az ember gondolkozik egy kicsit (középiskolában a trigonometrikus geometriai feladatok 99%-a megoldható úgy is, hogyha derékszögű háromszögeket keresünk, sőt, érdemes minél előbb megtanulni, mert térgeometriánál már szinte csak abból tudunk kiindulni).
Bizonyos fokig azzal is egyetértek, hogy az egyik oldalt a másikkal fejezi ki, de az "x-es" megoldás pont azért jó, mert akkor nem kell törtekkel számolni, egész számokkal sokkal egyszerűbb.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!