Fizika feladatok? Szerdán írok javítót.
Sziasztok! A tanár nagyon érthetetlenül magyaráz, a gyorsulásos dogám kettes lett, és nagyon szeretném, ha a javítóm legalább négyes lenne. Megnéznétek ezeket a feladatokat? Az eredeti dogában ezek voltak.
1.) Az alábbi állítások egy szabadon eső testről szólnak. Döntsd el, igazak-e az állítások!
a.) A szabadon eső test minden másodpercben 9,81 m/s-mal növeli a sebességét.
b.) A szabadon eső test minden másodpercben ugyanakkora utat tesz meg.
c.) A szabadon eső test megtett útja az eltelt idő négyzetével arányos
d.) A szabadon eső test egymást követő másodpercekben megtett útjai úgy aránylanak egymáshoz, mint az egymást követő páros számok
2.) Egy mély szerelőakna előtt állunk. Szeretnénk megtudni, milyen mély, így beledobunk egy követ. 3 másodperc múlva ér le az akna mélyére. Milyen mély az akna?
3.) Egy repülőgépből bombát (pacifisták kedvéért segélycsomagot) dobnak ki. A bomba (segélycsomag) egyenletesen gyorsuló mozgással mozog a nehézségi erőtér hatására. Mekkora sebességgel csapódik be a bomba (segélycsomag), ha 24 másodpercig esett?
4.) Az autó sebessége 72 km/h-ról 54 km/h-ra csökkent 2,5 másodpercig tartó fékezés során. Mennyit haladt eközben előre a gépkocsi, ha a sebessége egyenletesen változott? Mekkora az autó gyorsulása? (Átváltás!)
5.) Lift egyenletesen süllyed 12 m/s sebességgel. A lift mellett leejtünk egy játékautót. Mennyi idő múlva lesz egyenlő a lift és a játékautó sebessége? Hol van ekkor a lift és hol van a játékautó?
Szia!
1) Itt csak a képletekből kell kiindulni. Ha azokat tudod, akkor a feladatokat is tudod.
a) v=g*t ; látható, hogy IGEN lesz a válasz, mivel a 'g' értéke állandó, csak az idő változik
b) s=(g/2)*t^2 ; NEM IGAZ, mivel az idő a négyzeten van, vagyis ha 1 másodperc alatt X távolságot tesz meg, akkor 2 másodperc alatt 4-szer annyit, vagyis első másodpercben X távolságot tesz meg, a második másodpercben pedig 4X-X=3X távolságot
c) szintén az előbbi képlet, IGEN
d) a fenti magyarázat miatt NEM
2)
s=(g/2)*t^2, ahol g=9.81 m/s^2, illetve t=3másodperc. Behelyettesíted, így s=(9.81/2)*(3^2)=(9.81/2)*9 méter
3)
Szintén szabadesés, ahol a gyorsulás megegyezik a nehézségi gyorsulással, vagyis a=g
Mivel a gyorsulás fogalma: a=dV/dT, vagyis valamekkora sebességváltozást elosztod az ehhez szükséges idővel, így pedig könnyű már a dolgod. Tudod, hogy a csomag/bomba kezdeti sebessége(v0) 0m/s, a kérdés a becsapódáskor. Tudod még, hogy 24 másodpercig esett, vagyis a sebességváltozás 24 másodpercig tartott. És mivel a=g, ezért:
g=dV/dT=(v-v0)/dT=(v-0)/dT=v/dT
Behelyettesítés után:
9.81=v/24, amiből a kérdezett sebesség: v=9.81*24 m/s
4)
v0=72km/h=72/3.6=20m/s
v1=54km/h=54/3.6=15m/s
t/2.5s
s=v0*t+(a/2)*t^2
a=(v1-v0)/t=(72-54)/2.5
Ezzel kiszámoltad a gyorsulást, amit ha behelyettesítesz a felette lévő út képletébe, megkapod az utat is.
5)
A lift állandó v=12m/s sebességgel halad lefelé, vagyis a kérdés, hogy a játékautó a szabadesése során hány másodperc múlva éri el a 12m/s sebességet:
v=g*t, behelyettesítve:
12=9.81*t, amiből t=12/9.81 másodperc
Ha ezt kiszámoltad, akkor a lift által megtett út:
s=v*t=12*(12/9.81) méter
A játékautó által megtett út:
s=v0*t+(g/2)*t^2, de mivel a játékautó kezdeti sebessége zérus (v0=0), így egyszerűsödik:
s=(g/2)*t^2, behelyettesítve:
s=(9.81/2)*(12/9.81)^2 méter
Érthető?
Az 1.a)-nál a g-nek miért nem lehet helyfüggése? Például a Holdon szabadon eső test nem így növeli a sebességét. Másrészt például a Föld különböző pontjain is eltérhet 9,81 m/s^2-től a g értéke, akár több század m/s^2-tel is. Én az 1. a)-ra mindenképpen azt mondanám, hogy HAMIS.
A többiben egyetértek a 20:25-ös válaszolóval (már ha nem számolt el semmit, de a lényeg mindenképpen okés).
A 3.) feladatban nem világos, hogy miért nincs benne a repülő vízszintes irányú sebessége, illetve tényleg biztos-e, hogy csak a sebesség függőleges komponense kell. (A repülők elég gyorsan szoktak vízszintes irányba repülni, ugyanis az így kialakuló áramlás biztosítja a rájuk ható felhajtóerőt, ezért fura a feladat. – Mondjuk az kapásból elég nagy csalás, hogy a közegellenállást elhanyagoljuk egy ilyennél, bár az szokásos.)
A '^'-ra [kalapra] gondolsz?
Az felső indexbe teszi a mögötte álló számot, szót vagy amit zárójelben mögé írunk. Legalábbis mivel itt nem lehet úgy szöveget formázni, mint egy szövegszerkesztőben, ezért ez a szokásos jelölés.
A felső index pedig általában hatványozást jelent (nem mindig, de az esetek igen nagy részében, a középsulis feladatokban pedig lényegében mindig).
Például:
s^2 = s*s, azaz szekundum a négyzeten.
t^2 = t*t, azaz [té négyzet], vagyis az idő négyzete.
x^3 az 'x a köbön'.
x^(a + b): [iksz ad á plusz bé].
x^–1: [x ad mínusz egy].
e^Cfel: [é ad cé-fel].
#2 Igen, bele lehet magyarázni az 1)a) feladatba a te megoldásodat is, azt is el kellene fogadnia a tanárnak, ha a tanuló meg tudja indokolni a válaszát
Valamint a 3) feladatban valóban szükséges lenne még a közegellenállás és főleg a repülő vízszintes irányú sebessége, de mivel a feladatban ezekről nincs sem szó, sem adat, így én elhanyagoltam. Továbbá a hajítást veszik még csak, az pedig lényegében hajítás lenne, de valóban, a feladat ettől még fura.
#3
A ^ jel a hatványozást jelenti, például 2^3 "kettő a harmadikon", stb.
Köszönöm a válaszokat, sikeresen megértettem :D
A dolgozat végül 4-es lett.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!