Kémia! Holnapra kellene! (? )
Igazából holnapra kéne a házi, de tök más a könyvünk, mint a munkafüzetünk, és neten se találom....
1. Milyen típusúak a leggyakoribb fémrácsok? Írj példát mindegyik típusra!
2. Miért nagy keménységűek és magas olvadáspontúak az ionrácsos vegyületek?
3. Milyen kötőerők hatnak a következő kristályokban a rácspontokban lévő részecskék között?
a) égetett mész:
b) mészkő:
c) oltott mész:
d) jég
e) cukor
f) sárgaréz:
4. A jég, I2, gyémánt, Fe, NaCl rácstípusa, rácspontokban lévő részecskék, részecskék közötti kötőerő (pl.: elsőrendű, ionos), olvadáspont
5. Si, O2, SiO2
a) milyen rácstípusban kristályosodnak
b) mik vannak a rácspontokban, és melyek az összetartó erők?
6. Hasonlítsd össze a nyitott, a zárt és az izolált rendszereket!
Hiába 37%-os #1, igaza van...
Idelöksz egy fél munkafüzetnyi feladatot mint egy főnök "oldd meg" felkiáltással, és még csak egy "lécci" sem kíséri...
A feladatok száma pedig egyértelműen tükrözi, hogy egy percet nem foglalkoztál vele. Ergó nem segítséget kérsz, hanem rabszolgamunkát.
5.
Si: atomrács
O2: molekularács
SiO2: atomrács
Si: atomok, kovalens kötés
O2: molekulák, másodrendű kötőerő (diszperziós kh.)
SiO2: diszkrét SiO2 molekulák (térhálós szerkezetű, de meg lehet adni SiO2-vel az összetételét), kovalens kötés
Ha foglalkoztál vele, és ennek ellenére nem tudod a válaszokat az igencsak szomorú. Ezek kémiás kérdések, a kémia meg természettudomány. Mire tanítanak a természettudományok? Gondolkodni! Logikus következtetéseket és összefüggéseket felfedezni. Ezért nem értem azokat akik szerint "minek nekem kémiát tanulni? Mintha bármikor is szükségem lenne a kovalens kötésre az életben!" Óriási tévedés. Nem azért kell kémiát tanulni hogy tudd a kovalens kötést (kivéve azoknak akik azzal szeretnének foglalkozni az életben). Az átlagember azért tanul kémiát, hogy megtanuljon logikusan élni. Ez a célja a természettudománynak, hogy ne zombikat neveljünk akik képtelenek a gondolkodásra, racionalitásra és a problémamegoldásra.
Miért írom ezeket? Mert a kémia házit nem úgy kell megcsinálni hogy beírom a google-ba azt hogy "cukor kristályrács típus", mert lehet hogy nem dob ki semmi értékelhetőt. A könyvben sem biztos hogy konkrétan benne van. De az biztos, hogy a mögötte húzódó háttérelmélet le van írva, ami alapján meg lehet oldani a házit. Nem célja egy tankönyvnek sem, hogy a diák szóról szóra kimásolja a választ belőlük. Helyette megtanítják azt a logikát, amivel kikövetkeztethető a válasz, csak hát ugye gondolkodni kell rajta. Ez a kémia lényege. Azt tanácsolom, olvasd el a könyvben az ide tartozó fejezeteket, és ne konkrétan a megadott kérdésre keress választ, hanem a logikát kell érteni. A rácstípusok jól el vannak magyarázva bármelyik könyvben, ha azt érted akkor magadtól is tudsz válaszolni. Hagyjuk már ezt a "mindenhol kerestem de nem találtam" dolgot mert pont az lenne a lényeg hogy ne mechanikus aggyal kikeress egy random infót valahonnan, hanem hogy magadtól rájöjj.
1; Röhögni fogsz, a négyjegyű függvénytáblában konkrétan benne van...
2; Nézd meg, mit ír a könyv az ionrácsos vegyületekről, aztán gondolkozz el a keménységen meg az olvadáson, mint folyamaton! (Bár a régi jó mozaikos kémiakönyv ezt konkrétan le is írta, boldface betűkkel.)
3; Milyen kötőerők vannak, azok milyen típusú egységek között hatnak?
4; Ua.
5; Megint függvénytábla
6; Fél perc Google...
A tanárt meg azért kárhoztatni, mert lusta vagy, és ő nem rág mindent a szádba - no comment...
Ez rendben van, nem azért haraptuk le eddig senki fejét mert valamit nem tudott. Az ittenieket (részben) azzal lehet kihozni a sodrukból, ha a kérdező felsőbbrendű módon viselkedik (például nem kér hanem utasít, és/vagy az észérvek ellenére konok módon köti az ebet a karóhoz), vagy valótlanságot állít. Pár éve már jelen vagyok itt, de azt még senki nem tapasztalta, hogy "A légyszi meg azért nincs benne, mert nem engedte.".
Ha szépen annak a rendjén és módján kiírsz egy megválaszolandó kérdést (amiben egyébként néha 2-3 másik is szerepel), akkor kapásból 5 olyan embert mondok neked aki a saját szabadidejét önzetlen módon arra fordítja, hogy értelmes és érthető választ adjon amiből tanulhatsz és segítségedre lesz.
Ha megvizsgáljuk a kérdésed, azonnal szembeötlik néhány dolog:
- Sürgeted a válaszadót. Itt senki nem a beosztottad vagy alattvalód, hanem önkéntesek akik jóindulatból segítenek és legalább egyenrangúak veled.
- Egy kérdésen belül van 10 másik. Ez egyrészt ellent mond az oldal szabályzatának, de ezzel még a válaszadók sem szoktak törődni. Valójában ez azért kelt ellenszenvet mert bizonyítja, hogy neked csak a megoldások kellenek, nem pedig segítséget kérsz a megoldásukhoz. Megjegyezném, néhány kérdésre valóban fél percnyi google-használat egzakt megoldást hozna mindenféle háttértudás nélkül. Ha megnézel egy bármilyen angol nyelvű fórumot, az ehhez hasonló kérdésekhez hozzá sem szólnak csak ha látják, hogy a kérdező valóban foglalkozott a témával és nem megoldásgenerátoroknak tekintik őket. Ismétlem: segítők, nem szolgák.
- Netikett. Soha senki nem olvasta végig a paragrafusait, de ha bárki szívességet tesz neked (ami lehet csak egy fél perces apróság), akkor is megköszönöd. És egy "lécci" vagy "pls" miatt nem kell külön egy moderátornak engedélyeznie a hozzászólásod.
- A hibádat még azután sem ismered el, hogy többen is jelezték feléd ilyen-olyan módon. Ez pedig tovább erősíti azt, hogy semmibe veszed azokat akiktől épp te "kértél" volna segítséget. Ennek ellenére (sajnos) volt aki tényleg írt válaszrészletet (ahol csodák csodájára mégiscsak sikerült köszönetet mondani mert engedte a rendszer), de ez csakis a jóindulatukon múlott.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!