Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Házifeladat kérdések » Mi ezeknek a műveleteknek a...

Boros P. Ince kérdése:

Mi ezeknek a műveleteknek a megoldása (5. -es matek)?

Figyelt kérdés

Most kezdtem az ötödiket és eddig nem nagyon megy a matek.

Valaki segíteni megoldani a következő gyakorlatokat? Szeretném ha el is magyaráznátok a megoldás menetét, hogy egyedül is tudjam megoldani később.

Köszönöm.

A.) 20-19+18-17+16-15...+2-1

B.) 111-110+99-98+...+3-2+1

C.) 2+4+6+...30-1-3-5-...-29

D.)4+6+8+...+40-1-3-5-...-37



2015. okt. 31. 10:14
 1/7 anonim ***** válasza:

Az elsőt elmondom, azután a többit valószínűleg meg fogod tudni csinálni.


Állítsd csoportokba a számokat (mint látszik 1-20-ig megy a számsor vagyis páros számú)


Legyen egy csoport két egymással szomszédos szám (melyekben a pozitív előjelű eggyel nagyobb, mint a negatív előjelű)


Pl.: (20-19), (18-17), ... (2-1)


a 20 tagból álló számsort kettesével felbontottad így lett 10 tag.


És ezen tagok értéke mindegyiknek egy.


Így lett az összegzés eredménye 10. (10*1)



(A későbbiekben 9-10, tanultok majd ennél jobb módszereket is ∑-val [szumma])

2015. okt. 31. 11:07
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/7 A kérdező kommentje:

Köszönöm szépen.

Ha jól értettem így akkor az A és B-nél is 10 lesz a végeredmény.

Viszont a C. és D.-t azt még mindig nem értem sajnos.

2015. okt. 31. 11:10
 3/7 A kérdező kommentje:

A "szummás" megoldást is leírhatod ha gondolod.

Megköszönném.

2015. okt. 31. 11:18
 4/7 2xSü ***** válasza:

A C és D feladatnál is ugyanezt kell csinálni. Ugye a pozitív szám kivonása megfelel egy negatív szám hozzáadásának. Ergo:

2 + 4 + 6 + ... - 1 - 3 - 5 - .. = 2 + 4 + 6 + … + (-1) + (-3) + (-5) …


Ugye azt meg tudni kell, hogy az összeg tagjai felcserélhetőek. Ergo át lehet őket csoportosítani úgy, ahogy az A és B feladatnál van:

2 + (-1) + 4 + (-3) + 6 + (-5) …

=

(2-1) + (4-3) + (6-5) …

=

1 + 1 + 1 + …


> Ha jól értettem így akkor az A és B-nél is 10 lesz a végeredmény.


Vigyázz, a B esetén nem 20-tól (azaz 2*10-től) számolunk vissza, hanem 111-től:


(111-110) + (109-108) + (107-106) + … + (5-4) + (3-2) + 1


Itt a csavar, hogy a végén van egy plusz egyes tag, aminek nincs párja, vagy ha úgy tetszik, akkor (1-0)-ként belepasszol a mintába.

2015. okt. 31. 11:56
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/7 A kérdező kommentje:

Értem, köszönöm a türelmed.

Még valami azért van. Nem lehet ezt valahogy levezetni egyszerűen? Mármint a tanár csak úgy fogadja el, és úgy picit hosszú ha így írom: 2 + (-1) + 4 + (-3) + 6 + (-5) … stb

2015. okt. 31. 12:10
 6/7 2xSü ***** válasza:

Attól, hogy hosszú, attól még jó.


De kihagyhatod ezt a lépést, ha fejben megvan akkor át fogod látni. Írhatod azt, hogy:


2 + 4 + 6 + … + 30 - 1 - 3 - 5 - … - 29 =

= 2 - 1 + 4 - 3 + 6 - 5 + … + 30 - 29 =

= (2-1) + (4-3) + (6-5) + … + (30-29) =

= 1 + 1 + 1 + … + 1 = 1 * (30/2 - 2/2 + 1) = 1 * (15-1+1) = 1 * 15 = 15


Mivel 2-től számoltunk el kettesével 30-ig, és ebből mindig kivontunk egy eggyel kisebb számot, ezért összesen 15 darab 1-es összeadását jelenti ez. Kvázi 1-től 15-ig számoltunk el és úgy írtuk fel, hogy:

2*x - (2*x-1)


Ergo:

2*1 - (2*1-1) = 2-1

2*2 - (2*2-1) = 4-3

2*3 - (2*3-1) = 6-5

2*4 - (2*4-1) = 8-7

2*5 - (2*5-1) = 10-9

2*15 - (2*15-1) = 30-39


Amúgy a szumma jel gyakorlatilag ezt a felírást jelenti, hogy ne kelljen ... -ot használni, hanem valahogy normálisan írjuk le az egészet. Némi példa: [link]

2015. okt. 31. 12:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/7 A kérdező kommentje:

Köszönöm szépen.

További kellemes napot.

2015. okt. 31. 13:49

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!