Nem értem a számrendszereket! (? )
Alapok:
www.pecsirefkoll.hu/tananyag/atvaltas_alap_tortenet.pdf
Átváltás lépésről lépésre:
www.inczedy.hu/~horvathz/13a/Számrenszerek.pps
Ha valamit nem értesz, kérdezz, kb este 8-ig itt vagyok.
Huhh...
Na akkor: miről is szól a számrendszer?
Minden számjegynek van egy helyiértéke...
Ha azt mondom 1523, akkor az a 10-es a számrendszerben a következőt jelenti:
Van 3 db 1-esem, 2 db 10-esem, 5 db 100-asom, és 1 db ezresem. Eddig gondolom OK.
Mit is takarnak ezek a helyiértékek?
1-es. az a 10 0. hatványa. Amúgy minden szám 0. hatványa 1.
10-es: az 10^1
100-as: 10^2
1000-es: 10^3
10000-es: 10^4 és így tovább...
Eddig OK?
A 10-es számrendszer alsó tagozatos anyag, csak nem nevezik nevén a dolgot; biztos emlékszel, hogy ilyeneket csináltatok:
...|Tízezres|Ezres|Százas|Tízes|Egyes|
Aztán a megfelelő oszlopba beírtátok a számokat, majd a szám tényleges alakját felírtátok úgy, hogy helyiérték szerint a számokat beszoroztátok 10-zel, 100-zal, 1000-rel, stb, majd összeadtátok, például:
|5|6|1|9|=5*1000+6*100+1*10+9*1=5619
Felsőbb évfolyamon már így is felírható: 5*10^3+6*10^2+1*10ˇ1+9*10^0
2-es számrendszerben ugyanez a helyzet, csak ott nem 10-, hanem 2-hatványaival szorzunk, például:
10010110=1*2^7+0*2^6+0*2^5+1*2^4+0*2^3+1*2^2+1*2^1+0*2^0=128+0+0+16+0+4+2+0=150, ekkor a 2-es számrendszerbeli szám 10-es számrendszerbeli alakjához jutunk (azért, mert a 2-hatványokat 10-es számrendszerben írtuk fel). A többi számrendszerben ugyanez a helyzet.
10-esből 2-es számrendszerbe: írjuk fel a 414-et 2-es számrendszerben!
Megoldás: osszunk maradékosan 2-vel:
414:2=207, maradék 0
207:2=103, maradék 1
103:2=51, maradék 1
51:2=25, maradék 1
25:2=12, maradék 1
12:2=6, maradék 0
6:2=3, maradék 0
3:2=1, maradék 1
1:2=0, maradék 1
Most fentről lefelé írjuk egymás mellé a számokat; 110011110, ez lesz a 414 alakja a2-es számrendszerben.
Ha más számrendszerben akarjuk felírni, akkor a számrendszer számával kell osztanunk (pl. 5-ös számrendszerbe való felírásnál 5-tel osztunk).
Ha az a feladat, hogy pl. 3-asból 8-asba írjuk át, akkor előbb 3-asból 10-esbe, majd onnan 8-as számrendszerbe már fel tudjuk írni a fentiek alapján.
Remélem ebből sikerül mindent megérteni! ;)
A kettes számrendszer ugyanez... csak a helyiértékeket nem a 10, hanem a 2 hatványai adják:
2^0 1
2^1 2
2^2 4
2^3 8
2^4 16
2^5 32... és így tovább.
Tehát ha 2-es számrendszerben azt mondod:
110011, az a következőképpen néz ki:
1 db 1-es
1 db 2-es
0 db 4-es
0 db 8-as
1 db 16-os
1 db 32-es.
Tehát a leírt szám 10-es számrendszerben 51.
Tudom, hogy csak a kettes kell, de a megértéséhez írtam le a 10-est...
Az átváltáshoz meg a második link nagyon jó...
Azt itt nem tudom levezetni annál jobban.
Műveleteket is végeztek vele, vagy csak átváltani kell?
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!