10osztály Magyar nyelv házi feladat Mik a válaszok?
1. Feladat:
Sorold fel, milyen tényezők határozzák meg, befolyásolják a nyelvi identitásodat
2. Feladat
Milyen kulturális illetve nyelvi identitásra utal Márai Sándor: Halotti beszéd című versének részletében? Keress a szövegből minél több ilyen, a magyarságnak fontos utalást! Hogyan segíti a művészi mondanivalót az intertextualitás eszköze?
A vers: Látjátok, feleim, szem’ tekkel mik vagyunk
Por és hamu vagyunk
Emlékeink szétesnek, mint a régi szövetek.
Össze tudod még rakni a Margitszigetet? ...
Már minden csak dirib-darab, szilánk, avitt kacat
A halottnak szakálla nőtt, a neved számadat
Nyelvünk is foszlik, szakadoz és a drága szavak
Elporlanak, elszáradnak a szájpadlat alatt
A „ pillangó ”, a „ gyöngy ”, a „ szív ”- már nem az, ami volt
Amikor a költő még egy család nyelvén dalolt
És megértették, ahogy a dajkaéneket
A szunnyadó, nyűgös gyerek álmában érti meg
Szívverésünk titkos beszéd, álmunk zsiványoké
A gyereknek T o l d i - t olvasod és azt feleli, o k é
A pap már spanyolul morogja koporsónk felett:
„ A halál gyötrelmei körülvettek engemet ”
Az ohioi bányában megbicsaklik kezed
A csákány koppan és lehull nevedről az ékezet
A tyrrheni tenger zúgni kezd s allod Babits szavát
Krúdy hárfája zengi át az ausztrál éjszakát
Még szólnak és üzennek ők, mély szellemhangokon
A tested is emlékezik, mint távoli rokon
Még felkiáltsz: „ Az nem lehet, hogy oly szent akarat ...”
De már tudod: igen, lehet ... És fejted a vasat
Thüringiában. Posta nincs. Nem mernek írni már.
Minden katorga jeltelen, halottért sírni kár
AKonzul gumit rág, zabos, törli pápaszemét
Látnivaló, untatja a sok okmány és pecsét -
Havi ezret kap és kocsit. A Mistress s a baby
Fénykép áll az asztalán. Ki volt neki Ady?
Mi volt egy nép? Mi ezer év? Költészet és zene?
Arany szava?... Rippli színe? Bartók vad szelleme?
„ Az nem lehet, hogy annyi szív ...” Maradj nyugodt. Lehet.
Nagyhatalmak cserélnek majd hosszú jegyzékeket.
Mik a válaszok?





1./
Első körben a család, amelybe születtél (anyanyelv), majd egyre bővül a kör. Település, ahol élsz, terület, nemzet, vallás, iskola, osztály, barátok, művészet, szórakoztató ipar stb. Ezen csoportokon belül más-más nyelvváltozatot használunk, anélkül, hogy tudatosulna bennünk.
2./ Össze tudod még rakni a Margitszigetet?
a neved számadat
Amikor a költő még egy család nyelvén dalolt
A gyereknek T o l d i - t olvasod
„ A halál gyötrelmei körülvettek engemet ”
hallod Babits szavát
Krúdy hárfája zengi át
„ Az nem lehet, hogy oly szent akarat ...”
Mi volt egy nép? Mi ezer év? Költészet és zene?
Arany szava?... Rippli színe? Bartók vad szelleme?
„ Az nem lehet, hogy annyi szív ...”
Intertextualitás:
Abból indul ki, hogy újat írni már nem lehet, mert mindent megírtak már előttünk. A már létező történeteket, képeket, szimbólumokat újra rendezzük, csak máshogyan.
Ez pedig úgy valósul meg, hogy a szöveg a szöveggel „párbeszédet” folytat, az irodalom a régi és mai szövegek közötti kölcsönhatás eredményeképpen jön létre.
Műveltségünktől függően ismerjük fel – vagy nem – a más szövegből származó elemeket.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2025, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!