Az itteni idézetet a matematikáról hogyan lehetne meg valósítani? Hogyan lehetne a matematikát úgy tanítani ahogy az itteni kritérium teljesüljön? Hogyan néznének ki így a legfontosabb matematikai témák? Milyen példákat tudtok mondanai?
Ma az iskolában nem azt mutatjuk be a diákoknak, hogy miről is szól valójában a matematika, és hogy mire jó, hanem műveleteket és számításokat magoltatunk velük, gyakran mindenféle mélyebb megértés nélkül. Az ő fejükben a matek egy rideg, élettől távoli, unalmas és érdektelen tantárgy lesz. Mint egy művészeti óra a nagy művészek nélkül: megmarad funkcionális mázolásnak. Amikor tehát a diák azt mondja: "utálom a matekot", az annyit tesz, mintha azt mondaná: "utálok kerítést mázolni".
Edward Frenkel
Megfelelő tanárokkal. Más nem kellene hozzá. De a tanárok többsége sem érti a miérteket, csak a betanult sémákat tudják ők is használni, és -jobb esetben- azt továbbadni.
Mert az idézet szerint tényleg csak az van, hogy „ott a képlet, azt' használd”, de a képletek miértjére is szükség van, pont azért, hogy binyolultabb feladatok is megoldhatóak legyenek. Klasszikus példa; hiába ismered az ismétléses kombináció képletét, ha esetszétválasztást nem tanulsz hozzá, mert anélkül a legtöbb feladat nem oldható meg.
Sok esetben egyébként úgy érzem, hogy olyan ez, mintha a matematika egy titkos klub lenne, amiben ha nem tudod a képleteket visszamondani, akkor a feladatokat sem tudhatod megoldani. Pedig sok esetben egy végképlethez vezető lépések sokkal egyszerűbbek, mint maga a képlet használata. Például a háromszög oldalai és szögei szinusz- és koszinusztétel nélkül is kiszámolhatóak, csak alapvető trigonometrikus összefüggéseket használva, ehelyett van egy senkisetudjahonnanjött képlet, amit orrba-szájba erőltetnek.
Informatikával együtt. Csodálatos dolgokat lehet művelni, ha az ember ért a matekhoz rendesen. Ennek nagyon jó módja az, ha egy gép megfelelő működésre bírásához van szükség matekra.
Én nagyobbakat szoktam korrepetálni és általában animációkat, szimulációkat mutatok be nekik motiválásképp. Néha robotika is van, bár az annyira nem az én világom, nincs hozzá sok eszközöm.
Gyakorlati peldákkal.
A kisiskolásoknál még úgy kezdődik az egész, hogy "ha van 10 almád s megyeszel 3-at, mennyi marad?", de az évek múlásával azt se tudja a gyerek hogy mire jó az egész. A Pitagoras tétel pl még ok. Ha akarsz valamit építeni, vagy kreatívkodsz, jól jöhet az a háromszöges képlet, de hogy a deriválás vagy integrálás mire jó, még most se tudom. Vagy ott vannak a határértékek is. Megtanultam hogy mit hova, hogyan kell behelyetesíteni, a feladatot megoldom, de hogy mit csináltam, nem értem.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!