Miért kell magyar irodalmat, és költészetet tanulni?
8:40
"...Kiemel a köznyelv nyugalmából..."
Ez szép, és biztosan hasznos is. De közel se annyira, hogy 12 éven át heti 3 (vagy 4) órában kötelezően tanuljuk.
A másik:
Az irodalom kell, ez tény. Nem ezt kérdőjelezem meg, hanem azt, hogy kötzelezően kell tanítani.
Ilyen alapon ezer hasznosabb dolgot lehetne tanítani. Mi lenne velünk pl építeszek, vagy közlekedésmertnökök, vagy ácsmesterek, vagy ... nélkül?, mégse ezekről a mesterségekről tanulunk általános-, és középiskolai tanulmányaink során.
"De igenis kényszerít. A társadalom. Ha megbukok irodalomból nem tudok továbbtanulni, nem lehet rendes munkám, és a máris képtelen vagyok normális életet élni."
Valamit valamiért. Semmit sem kapsz ingyen, csak azt, amit nem akarsz. Sokkal nagyobb áldozatokat kell majd hoznod az életben ennél.
Én japán szakon vagyok, mégis mért kellett egyiptomi vallástörténetet tanulnom? Nyersen megfogalmazva, le van szrva mit akarsz, vagy én mit akarok, mi hasznos, mi nem. Ez van.
"Közvetlen haszna a hétköznapi életben nincs."
Ismétlem: relatív. Számodra nincs, számomra van. (Persze nem mindennek.)
Ejj, de makacs vagy.
De használjuk az indirekt bizonyítást: Tegyük fel, hogy fölösleges kötelező jelleggel tanulni a magyart. Valaki atomreálos, kakkant a magyarra, nem is tanulja. Aztán hirtelen az egyetemen olyan könyvekkel találja szemben magát, amiből semmit sem ért, mert nincs elég műveltsége hozza. Mi lesz belőle: Mekiben eladó.
A másik példa: Érettebb leszel, szeretnéd megismerni a világot (ha neked nincsenek ilyen terveid, akkor bocs). Mivel nem tanultál magyart, a törikönyvben sablonos és elavult világnézeteket kell alapul venned. Semmi komplex, elvontabb dolog nem fog menni, mert soha nem találkoztál vele.
Olvasnál egy könyvet, de nem fogod fel a tartalmát. Miért? Nem volt magyartanárnéni, aki megtanította volna, hogy mi a franc az a metaforikus értelmezés.
Nagy egyetemi professzor vagy, de mivel nem tanultál magyart, nem tudsz publikálni. Fogalmad sincs hogyan kell fogalmazni, életedben nem csináltad.
Esetleg a gyerkőcöd kezd érdeklődni a Kincskereső kisködmön után, de neked fingod sincs mi az, elvégre nem jártál magyarra.
Arról nem is beszélek, hogy a kultúra neked majd a Doppler-effektust fogja jelenteni, nem Jókai Mórt. 8:40-es voltam.
13:02
"le van szrva mit akarsz, vagy én mit akarok, mi hasznos, mi nem. Ez van."
Ez tény. De a kérdésem arról szól, hogy fent a bársonyszékben ülők - akik ugye leszrják a véleményem - miért döntöttek így.
Nem lázadni akarok, vagy bármin is módosítani (úgyis tudom, hogy reménytelen), csak szeretném ha meggyőznétek arról, hogy ez a rendszer így jó.
13:27
Szövegértést, és a fogalmazást kell oktatni, ezt nem vitatom.
DE! Nem attól lesz valakinek jobb a szövegértése (és itt nem az irodalmi művek szövegének értelmezésére gondolok), aki képes elemezni Petőfi tájkölteszetét.
Én is megértem az újságokban megjelnő cikkeket, vagy pl az egyetemen a tanulmányaimhoz szükséges könyvekkel is elboldogulok - ezeknek egészen más stílusa van, mint az irodalmi műveknek. Szerinted melyik stílussal találkozunk sűrűbben a hétköznapjaink során? - és melyikről esik több szó irodalom órán?
A világ megismerése szerintem általában nem azokon a műveken keresztül történik, amiket metaforikusan kell értelmezni. Sokkal inkább a hírek figyelésén pl. De tény, hogy nem tartom magam a művelt elithez tartozónak, így ezt tökéeltesen megítélni nem tudom.
"Szerintem a történelem tárgya taglalja a legmegfelelőbben a történelmet.
Igazat adok abban, hogy az irodalom tágabb rálátást ad egy adott történelmi korszakra, de ez nem olyan jelentős érv mellette, hogy 12 évig kötelezően, heti 3 (vagy 4?) órában tanítsák.
A történelem órákon elhangzó néhány idézet ugyanezt a feladatot tökéletesen ellátná."
Történelemórákon elhangzó idézetek 90%-a irodalmároktól származik. Aki írt egy könyvet, az már irodalmárnak, írónak, költőnek tekinthető.
A két tárgy között nem lehet megszabni egy határt, hogy nahh ez innentől irodalom, ez onnantól történelem.
Sőt, a régi korok történelmét is történetírók íróeszközeiből ismerjük.
Másrészt milyen órákon tanulnál meg fogalmazni? Milyen szövegeket alkotnál, honnan merítenél ihletet? Egy elsős honnan tanulná meg a magyar nyelvet? A köznyelv az irodalmi nyelvből alakult ki, az irodalmi nyelv a sztenderd, amit íróink, költőink csiszoltak...
Persze, amikor én is ennyi idős voltam, akkor én is utáltam a magyart, de most már egy picit más, amikor az ember már elballagott. Tanulnám én is inkább azt...
Teljesen egyetértek.
Nemsokára érettségizek, és az eddigi iskolás éveimet ez keseritette meg. Erdélyben élek, igy még a magyar mellett a román irodalmi elemzéseket is magolnom kell(nem tudok románul egyáltalán). Egyszóval undorodok a sok fos humán ocsmányságtól. Szerintem akkor vagy igazi magyar ha trianon ellen vagy. A sok szart meg nem kell komolyan venni, csak menj át az érettségin.
"Szerintem akkor vagy igazi magyar ha trianon ellen vagy."
Akkor vagy igazi magyar, hogyha a magyar kultúra mellett vagy.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!