Mi a baj a magyar iskolarendszerrel?
Mindenki nagyon szereti szidni a rendszert, hogy buta fiatalokat nevel... Már olyan régóta jó volt és működött, miért pont most kell ezen pattogni? Tapasztalatom szerint pedig sokat igazodott a modern világhoz, lexikális tudás helyett a logikus gondolkodás van előnyben. Szerintem semmi baj nincs a rendszerrel, magam is benne vagyok (voltam). 12 évet kibírtam, és igen, volt nulladik órám, ami kellemetlen volt, de kibírható, volt hetedik órám is, így volt, hogy nyolc órám volt, ettől nem tudom miért kell elájulni. Az érettségi inkább vicces, mint nehéz, egyeltalán nem tűnt fel, hogy lexikális tudást kérnének, nem csak akkor, de a 12 év során bármikor is.
Értem én, hogy a tanárok szeretnének kevesebbet dolgozni és több pénzt kapni, hát ki nem? Így is ott a nyáriszünet, ami azért más munkáknál nincs, még ha be is kell menniük az iskolába, akkor se tanítanak, szóval nem tudom miért sírnak. Nekik nincs is annyi órájuk mint a diákoknak, több lukas órájuk van, akkor tudnak dolgozatot javítani. Hogy milyen rossz dolgozatot javítani... Ezt tudta mindegyik, mielőtt tanárnak ment, akkor ne panaszkodjon. Szerintem a bele fektetett energiájukhoz képest jól meg vannak fizetve. Főleg, hogy az új életpályamodellel tudnak extrán keresni mellette. Nekem is volt olyan tanárom, aki a tankerületben vállalt mindenféle pozíciót plusszban.
Plussz ott a kréta, amit megint csak nagyon jó szidni, pedig nekem azzal se volt olyan negatív tapasztalatom. Az inkompetens tanárok és diákok hangját lehet hallani a legjobban. A neptunról sokkal rosszabbakat mondanak, pedig az egy komolyabb rendszer, azért a krétán nincs akkor tét, nem kell benne pénzügyeket intézni például vagy vizsgákat felvenni. Ha valakinek nem tetszik, vezetheti papíron is a jegyeit. Nekem kifejezetten tetszett, hogy magam is látom a hiányzásokat például.
Szóval akik nagy hangon szeretik szidni a rendszert, jaj a magyar oktatási rendszer így meg úgy, azoknak pontosan mi is a baja? :DD Mert szerintem csak a lusta és buta diákoknak és szüleiknek és a pénzehes tanároknak jár a szája.
Az iskolarendszerrel nincs semmi baj. Az iskolarendszer mint bármilyen rendszer, az minden korszakban VAN, és meg kell tudni felelni. Hogy úgy mondjam, tudnia kell az egyénnek mozgósítania magában annyi kurázsit, hogy átmenjen a rendszeren minden szinten értékelhető eredményekkel.
Mondok egy sajátos példát, ami elsőre nem fog idekapcsolódni, de remélem világos lesz.
Régebben volt egy nagy doboz ceruzaelemem. Egy tesztelővel válogattam ki a használhatótkat. Úgy voltam vele, hogy amelyik terhelésre is tartja az 1,5 V-ot, az megmarad biztosra, amelyik 1,45 és 1,5 V közt azt is tartalékba raktam de csak kisebb dolgokhoz használtam fel, a többit csak sima voltmérővel teszteltem terhelés nélkül. Azoknál is 1,5-nél biztosra megtartottam, de egy gyengébb kategóriába tettem, 1,45-nél ami még vitt később valamit, azt tartalékba tettem, amelyik nem működtetett semmit, az ment a szemétbe.
Ezt most állítsuk párhuzamba az iskolarendszerrel. Azok az elemek amelyek terhelésre is 1,5 V felett produkáltak, azok lehetnek a jól felelő gyerekek, azok stabilan végig tudnak menni egy jobb gimnáziumon is. Amelyiknél 1,45-től kerekítettem, arra a tanárok azt mondanák hogy "Látom benned még hogy bírod fiam, de szedd össze magad". Amelyiket üresjáratban találtam 1,5 V-nak az a stabil 2-es osztályzat, azok is át tudnak menni, de az olyan gyerekekből kevés megy tovább a felsőoktatásba. Amelyiknél üresjáratban 1,45-től kerekítettem az a "Na valahogy rúgdossuk át" típusú átengedés, ez az a határ amikor ha a tanárnak rossz napja van, akkor év végén elégtelent ad, de javítóvizsgán még átmehet 2-essel. Azok az elemek, amelyek üresjáratban is 1,44 vagy kisebbek, az ment a szemétbe, azok lennének az olyan gyerekek, akik javítóvizsgán se produkáltak értékelhetőt.
Mindent összegezve, az iskolarendszer az az élet vízválasztója. Vannak követelmények, aztán vagy megfelelsz, vagy nem. Ez most valami olyan rideg dolog mint valami hóhéri vágópad, de ez a valóság. Akiben nincs kellő potenciál, az 1-től 5-ig osztályozó rendszerben se fog elégséges határig értékelődni, és kiesik az egészből. Aztán ha nem lesz meg az érettségije/szakmunkás vizsgája/akármi, akkor az életben valahogy próbálkozik mindenfélével és majd lesz valahogy. Ezek a dolgok ennyire egyszerűek: vagy bírsz teljesíteni, vagy nem.
a többiek már nagyon helyesen leírták a lényeget: a való életben felesleges lexikális tudást erőltetnek még mindig, mindenkit ugyanazzal a módszerrel oktatnak etc.
Elég sok tanárral beszéltem mostanában, és egyszerűen döbbenetes, mennyire le vannak maradva:
-még mindig a nyelvről tanítanak, nem pedig a nyelvet
-hisztiznek, hogy nem tudják a diákok, mi a dölyfös, szántás szó jelentése :D
- brühühü nem olvasnak könyvet a diákok
-ha szembesíted őket a PISA-teszt eredményeivel, szánalmas nyelvtudási mutatókkal, jön a kifogáskeresés, diákok/szülök szidása, de igazából gőzük nincs arról, h hogyan kéne tanítani
-egy csomó tanár nem beszél jól angolul, egyáltalán nem ért az informatikához
-kioktatott egy tanár, hogy mivel nem ismerem a neveléstudományi elméleteket, nem tudom megítélni az oktatást :D (és ez is ragyogóan bemutatja, hogy mennyire beteg, lexikálistudás-szemléletű az egész oktatási rendszer)
az átlagos tanár 10-20 évvel van lemaradva egy külföldihez képest. ja, és nem akarok bunkó lenni, de érdemes itt is megnézni a tanárok hozzászólásait: a legtöbb tanár maga is funkcionális analfabéta, és gyakorlatilag azt böfögi vissza, amiből x éve bemagolt vizsgára, de ezen kívül semmi.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!