Jelenleg iskolások és szülők, ti miben látjátok a magyar oktatási rendszer hibáját? Mit változtatnátok?
Pedagógus és szülő vagyok, és azt látom, hogy az oktatás ezer sebből vérzik (én már ezért el is hagytam a közoktatási rendszert, más keretek között folytatom a pályámat).
Ami a fő gond, hogy az elmúlt évtizedekben folyamatosan növelték a tananyag mennyiségét, miközben a régi anyagot szent tehénként kezelik és szinte semmit nem vettek ki. A gyerekeket nem tanulni tanítják meg, hanem felesleges ismereteket töltenek a fejükbe. Nekem most alsós a gyerekem, és azt tapasztalom, hogy évről évre szinte ugyanazt az anyagot tanulják újra és újra több tárgyból is (és felsőben kezdődik mindez elölről). Nem törekednek arra, hogy a már meglévő tudásra alapozzanak, mélyítsék az ismereteket, hanem úgy kezelik, mintha nem is lenne - ez így teljesen felesleges.
Komoly gondnak tartom továbbá, hogy a közoktatásban gyakorlatilag nem létezik differenciálás: ugyanazt várják el a teljesen eltérő képességprofilú gyerekektől. Egy nehezen tanuló gyerek számára az anyag szinte teljesíthetetlen, egy jó képességű számára pedig dögunalmas, nem jelent számára kihívást. Így a gyerekek többsége csak megutálja a tanulást.
Az iszonyatos tananyagmennyiség miatt nagyon sok minden nem fér bele az órakeretbe, rengeteg a házi feladat, ami azért gond, mert amit a gyerek nem tanul meg órán, az a tudás nincs! (A kapkodva megcsinált, padtársról lemásolt házi feladatokról ne is beszéljünk.)
Összességében az oktatás nem épít a gyerekek érdeklődésére, meglévő tudására, kompetenciáira, kreativitására. Túlnyomó többségben van a gépies feladatvégzés. Nem támogatja az önálló ismeretszerzés, a logikus és kritikus gondolkodás elsajátítását.
Teljesen újra kellene gondolni az egész tananyag-struktúrát első osztálytól az érettségiig, sokkal nagyobb hangsúlyt fektetve a kompetenciafejlesztésre, a differenciálásra és sokkal nagyobb tanszabadságot kellene biztosítani a pedagógusoknak, hogy az adott tanulócsoport számára specifikálhassák a tananyagot. A házi feladat adását pedig a jelenlegi formában egyenesen megtiltanám.
Az elsonek teljesen igaza van,egy rovid sztorival egeszitenem ki az itt olvasottakat.
A fizikatanarom egyszer azt mondta,hogy szerinte a tantargyat ki kellene huzni a kotelezo gimnaziumi targyak kozul,es ugy kellene tenni,mintha soha nem letezett volna,mert felesleges. Igaza van. Kettannyelvu osztaly vagyunk,senkit nem erdekel a fizika. Aki megis ilyen teruleten szeretne tanulni kesobb,az viszont nyugodtan felveheti faktnak. Ez tipikusan az a tantargy,ami nem feltetlenul lenne szukseges,rengetegen nem ertik,sot,utaljak. Emellett nem hinnem,hogy sokkal tobb leszek,ha megtanulom az atlagsebesseg kiszamitasanak kepletet. Persze,ez nem kizarolag a fizikara vonatkozik,rengeteg tantargybol tanulunk felesleges dolgokat. Peldaul a Bibliabol egy apro reszletet sem dolgoztunk fel oran,csak azt kellett bemagolnunk,hogy mikor milyen zsinat volt,meg tudom is en. Pedig ez sem feltetlenul a tanarunk hibaja volt,egyszeruen ez a tanterv. Annyira feszitett a tempo,hogy amit csak lehet,kenytelenek kiadni hazinak.
Ja,arrol ne is beszeljunk,hogy iden nekunk csak ugy nem kuldtek matektanart,ugyhogy kettannyelvu osztalyban is magyarul tanuljuk. Nagyon jo,pontosan ezert jottem ide. Ja,nem.
Szerencsere megvannak a lehetosegeim arra,hogy gimi utan kulfoldon tanuljak,ugyhogy ezt meg is fogom tenni.
Én diák vagyok, most 11-es. Egyetértek az eddigi válaszolókkal maximálisan. Sajnos én s ezt tapasztalom, hogy rengeteg a tananyag, a lecke, és mindneki túlterhelt. Minden nap van testnevelés óránk, holott egy tornaterem van, és általában 2-3 osztálynak van órája egy órában. Ilyenkor vagy a lépcsőn futunk fel-le, ebből már baleset is volt, vagy a hangyányi folyosón nyújtunk, meg fekvőtámaszozunk, vagy lemegyünk a suli alatti dohos konditerembe és ott tornázunk, de már a tanárok sem tudnak mit kitalálni erre. Idén bejött tantárgyként az etika, ami konkrétan értelmetlen, folyamatosan tanuljuk a semmit. Oldalakat írunk a morális és etikai értékekről, de ebből semmi nem marad meg, mert azt sem tudom miről jegyzetelek.
Másik probléma: A tankönyvek. Komolyan nem tudom, hogy sírjak vagy nevessek. Négy olyan tantárgyunk van amiből nincs tankönyvünk, mert az iskola csak teszt-tankönyveket rendelhet. Ezek mindegyike egy A4-es méretű bitang vastag könyv, TELE képekkel, de maga a tanagnyag úgy van benne leírva, hogy elképesztően kevés, és töredéke annak amit kellene tanulni. Például az olasz tankönyvem olyna, hogy a három év alatt mindig szétesett. Ugye egy évre egy könyvet kapunk, és a tanár is, és mi is azt tapasztaljuk, hogy november van, de már mindenkinek celluxal meg gémkapoccsal van összeácsolva a tankönyv, mert annyira silány a minősége.
Magyar nyelvtan óránk heti egyszer van, pedig érettségi tantárgy, irodalom is csak kétszer, matek háromszor. De van ének, rajz, meg informatika óránk. Kérdem én, hogy minek? 17-18 évesek vagyunk, nem népdalokat akarok énekelni, meg rajzolni. Nem ezért akarok iskolába járni, és ott lenni +1 órát. Mert persze van értelme ezeknek a tantárgyaknak, illetve ha az ember ilyen irányba akar menni akkor az megint más kérdés, de általánosságban nézve nem ad hozzá sokat a továbbtanulásomhoz.
A fizika amit az előző válaszoló is írt még egy kritikus pont. hihetetlenül száraz és unalmas a tananyag. Kísérleti eszközökre nincxs pénze az iskoláknak, így én hiába tanulom meg, hogy mi az a katalizátor, vagy harmónikus rezgőmozgás, ha amúgy halvány lila gőzöm sincs róla. Számolást nem tanít a tanár mert senki nem érti, pedig alapjáraton arra épül a fizika, de csak elméletet tanulunk, amit be kell magolni, de igazából én sem tudom, hogy amit leírok vagy felmondok órán az pontosan mi is. Barátom mérnökne tanul, nagyjából ő az aki miatt legalább értem egy kicsit ezt a tantárgyat, és talán kapizsgálom, hogy mi az a mechanikai hullám például. :D
Hirtelen ennyi az ami eszembejutott, pedig lehetne még sorolni az biztos. Hab a tortán például, hogy én egy másik városba járok iskolába, így reggel5-kor kelek, átbuszozok, aztán mivel kötelező két fakkultációt is felvennünk, ezért 8-9 órám van általában (egyszer van 7 órám egy héten) ezután vagy elérem a buszt, vagy még várok egy fél/egy órát a buszmegállóba, és csak utána megyek haza. Akkor még nem ettem, nem pihentem, nem mentem el sportolni, vagy legalább séálni egyet, ki se kapcsolt az agyam, és délután 5-6-7 óra van, és még tanulnom kell.
Az első összefoglalta nagyon jól.
Egyre rosszabb a helyzet, s sajnos a pedagógusok is hibásak, fásultak, így többnyire büntetnek, pozitív megerősítés nincs. 4 gyerekes anya, egyben pedagógus, aki nem tanít, de a közoktatás rendszerében dolgozik.
Te azt komolyan elhiszed,hogy minden suliban kesekkel jarnak a diakok orara? Nehany extrem eset van,de nehogy azt ird mar,hogy szerinted ez altalanos jelenseg,mert mindjart leesek a szekrol.
Viszont borzaszto tanarok mindenhol vannak,legyen szo eros,vagy epp troger iskolarol.
Kapcsolódó kérdések:
Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!