Kezdőoldal » Közoktatás, tanfolyamok » Egyéb kérdések » Miért nem lehet olyan középisk...

Miért nem lehet olyan középiskolai történelemtankönyvet írni, amiben minden benne van?

Figyelt kérdés

Nemrég emelt érettségiztem, és a készülés közben vettem észre, milyen hiányos tankönyvet adtak. A műszakis tankönyvre gondolok, de nem a szép,színes ábrákkal telire, hanem arra, ahol majdnem minden fekete-fehér, és tele van forrásokkal. Olyan fontos fogalmak hiányoznak mint pl Harmadik út, Führer- elv. És nem arról van szó, hogy nem tudnám a történelmet megtanulni? nagyonis jól tudom tanulni, csak nehezebb úgy, ha egy csomó fontos információ, ami az emelt szintű érettségihez kell, nincs benne a tankönyvben. Vizuális típus vagyok, és az olvasott anyag marad meg legkönnyebben a fejemben. és a tanár sem említette sem a Führer-elvet, sem a harmadik utat, stb...

Tehát nem értem, miért kell borzolni a diák idegeit, hogy egy csomó infó nincs benne a könyvben, hanem az idejét kell vesztegetnie, hogy nagy nehezen utánanézzen, amivel sok időt veszít. Mennyivel könnyebb lenne egy olyan tankönyv, amiben MINDEN benne van. Bővel elférne benne. És ha már egyszer úgyis negyvenezret kell a könyvekre fizetni, akkor legalább megérje az árját.

Sokan mondják, hogy gondolkozzak, De a törisek nem jól matekból, ahogy én sem, így a történelemfeladatok, nem lennének szabad, hogy matematikai jellegűek legyenek. Ha gondolkodni kell, először a módját tanítsák meg, és azt, hogy mit kell gondolni. Ja, és a Szent Szövetségről is majdnem minden rendbe van, csak pont az hiányzik, hogy kik a tagországok.



2014. szept. 13. 13:49
1 2
 1/16 anonim ***** válasza:
59%

Ezzel a kérdéseddel gyakorlatilag azt írtad le, hogy te nem tudsz gondolkozni, csak a mások által összegyűjtött anyag bemagolására vagy képes.

Komolyan azt gondolod, hogy majd úgy elvégzel egy egyetemet, főiskolát, ha azon problémázol, hogy valaki más miért nem teszi a feneked alá a bemagolandó dolgokat? És a mateknak ugyan mi köze van a gondolkodáshoz? Szerinted milyen történelem tudás az, ahol nem vagy képes összefüggéseket észrevenni az események között? Ez nem matematika, hanem értelmes gondolatok. Ha ez nem megy, hát akkor el kellene gondolkoznod a tanulási módszereiden.

2014. szept. 13. 15:00
Hasznos számodra ez a válasz?
 2/16 anonim ***** válasza:
74%
Így van. Plusz: a középiskolai tankönyvek nem az emelt szintű érettségire készítenek fel, hanem a középszintűre, vagyis a normálra. Ha valaki emelt szintre készül, az egészítse ki. Az önálló anyaggyűjtési és rendszerezési képesség hozzátartozik az értelmiségi létre való felkészüléshez. Egyébként ha ennél több anyag lenne egy tankönyvben, azok tiltakoznának, akiknek nincsenek további terveik a tantárggyal. Te se örülnél, ha még több fogalom lenne a kémiakönyvben a vegyészjelöltek kedvéért.
2014. szept. 13. 22:33
Hasznos számodra ez a válasz?
 3/16 A kérdező kommentje:
...Tudok összefüggéseket találni, de a fogalmakas erőre való leírás miatt nem lehet csak úgy kitalálni. Nem kérek több választ, és nem értem, miért kellet ilyennek lenni!!
2014. szept. 14. 12:41
 4/16 anonim ***** válasza:
71%

Bocs, én próbáltam értelmezni ezt, de kicsi vagyok én ehhez:

"a fogalmakas erőre való leírás miatt nem lehet csak úgy kitalálni"


Egyébként meg nem megsértődni kell, hanem abbahagyni az gyerekes rinyálást.

2014. szept. 14. 14:35
Hasznos számodra ez a válasz?
 5/16 A kérdező kommentje:
Jaj, félregépeltem. És írtam, hogy ennyi válasz elég, többet nem kérek!!
2014. szept. 14. 14:57
 6/16 anonim ***** válasza:
100%

Igaz, nem kérsz több kérdést, én mégis tennék egy kiegészítő megjegyzést, melyet bizonyára hasznosnak találsz.

Jogos a felvetésed, de ugyanakkor vegyük tekintetbe, hogy valahol a határokat meg kell szabni. Például a tankönyvíróknak is ezen téren meg van kötve a kezük, mert bizonyos terjedelmi korlátokra kötelezik őket.


Másrészt általánosságban is megállapíthatjuk, soha nem volt és nem is lesz olyan könyv amely egy-egy tudományterület minden apró részletét kellő precizitással tárgyalná. Ezen gondolat könnyen beláthatóan helyes, hiszen az egyes tudományterületeken belül is nagyon sok és viszonylag terjedelmes, évek alatt felgyülemlett anyag, szakirodalom létezik már.


Egyszerűen azt mondhatjuk, ha mindent bele kívánunk írni egy könyvbe, akkor ez csak egy végtelen terjedelmű könyv lehetne.

A középiskolai tankönyvek is eme elvet követik. Bizonyos dolgokat szelektálunk, másokat fontosnak tartunk. Minden részletbe, nem mehetünk bele, mert egy-egy kis részlet is nagyon messze vezet. Sőt annyira messze, hogy nem is gondolnánk.

A középiskolában csak bizonyos alapdolgokat tanítanak, abból a célból, hogy egy általános rálátást kapjanak a diákok egy-egy témakörre, speciális esetre, viszont mindenképp látnunk kell, hogy az így működő oktatási forma szükségképpen teljesség igénye nélküli kell legyen.


Ezen tulmenően mind a tankönyveknek, mind a tanároknak alkalmazkodniuk kell a diákokhoz. Hogy értsd: A diákok többsége nem érdeklődik minden iránt, mert ilyen ember nincs.

Mindig lesznek olyanok, akiket jobban érdekel pl. a történelem, irodalom, másokat viszont a matematika, fizika.

A diákok érdeklődésének ilyen változatos megoszlása alapvetően vonja maga után azt a tényt, hogy egyidejüleg nem elégíthető ki minden tanulni vágyó igénye, sem tanári, sem tankönyvi oldalról.


Pl. akit kevésbé érdekel a történelem, tőlük nem követelheted meg, hogy messze menő, mély történelmi ismeretek, nehézkes források elemzését, stb. végezzék el.


Fordítva is igaz: Akit nem érdekel a matematika, attól nem kívánhatod, hogy tanulja meg az integrálszámítást, vagy pl. a diffegyenleteket.


Részben erre találták persze ki a különböző fakultációkat, szakköröket. Ezek célja sem lehet azonban minden érdeklődő igényének teljeskörű kielégítése.


Vagyis azonnal levonhatjuk azt a tapasztalatot, hogy aki egy-egy témakörben, részletben jobban szeretne elmerülni saját magának kell utánanéznie.

Ezért vannak az iskolai könyvtárak, melyek ingyenesek általában. Oda bármikor szabadon beülhetsz, tanulmányozhatsz számodra érdekesebb, vagy fontosabbnak tartott irodalmat.


Ezt sem kötelező egyedül tenned. Jó esetben készséges tanárok állnak rendelkezésedre, akik ajánlanak számodra megfelelő szakirodalmat. Ha valamit nem értesz, kérdezd a tanárod, ő majd mesél, vagy elmagyaráz dolgokat.


Ha többen vagytok az osztályban, akiket ugyanaz a téma érdekel, összeülhettek, megbeszélhetitek közösen...

Lehetne sorolni tovább, nem teszem, lehetőség sok van. Ezenkívül ma már az interneten is igen terjedelmes anyag érhető el, akár idegen nyelven is keresgélhetsz.


Ez mindig is így volt, így lesz, így van helyesen.

Ha egyetemre mész, ott sem lesz másképp. Mindent nem lehet megtanítani, idő sem volna rád.

Ha téged érdekel egy adott téma, akkor elmehetsz TDK-zni, vállalhatsz kutatómunkát, stb.


Ha elmész egy céghez dolgozni, ott határidők lesznek, a feladatokat neked, ill. csoportosan kell megoldanod.


Kész sablonokat soha nem fogsz kapni, nagyon sok mindent önállóan kell az életben véghezvinni.

Lehetőség rengeteg van, minden rajtad múlik.


Remélem hasznodra lesz ez a válasz, és egyfajta szemléletmódot is adott.

2015. márc. 18. 11:54
Hasznos számodra ez a válasz?
 7/16 A kérdező kommentje:

Ezzel teljes mértékben egyetértek. :)

De a Führer-elvet és a Harmadik utat azért be lehetett volna tenni abba a könyvbe. Mind a kettő pár sor lett volna. Annyi még belefért volna.

A történelemhez pedig elengedhetetlen a könyv. Bár kell gondolkodni, azt már csak meghatározott tények alapján lehet. Az egyetemen a könyvek teljesen jók, mégha nincs is bennük minden. Több könyv nemcsak fedi, hanem ki is egészíti egymást. A vizsgákra pedig hiánytalanul fel lehet készülni könyvekből. Ilyenen az Osiris kiadó könyvei is.

Szóval pár fogalom még igazán belekerülhetett volna Szárai Miklós Műszakis Törikönyvébe. És az általános iskolai törikönyvemmel minden rendben volt. Semmi sem hiányzott belőle, ami egy ötöshöz kell.


Igazából nem is azt várom el, hogy Minden benne legyen, mert az tényleg hosszú lenne. Csak ami az érettségire kel, az benne legyen. Hiánytalanul. Mert van más 5 tárgy, amire fel kell készülni. Nincs ideje a diáknak még utána is néznie. És inkább a tudást kellene kérdezni, nem pedig a matekos gondolkodást pl grafikonok. A történészek a tudásban jobbak. Egyébként sajnos az oktatási rendszer egyre hiányosabb könyveket akar kiadni, amely végzetes hiba.Ráadásul a követelmények ugyanakkorák.

2015. aug. 10. 15:45
 8/16 anonim ***** válasza:
100%

A válasz egész egyszerű: Valahol meg kell húzni a határt. Minden egyszerűen nem fér bele. Másrészt szükségtelen is, hiszen egy 30 fős osztályból lehet hogy van 4-5 diák, akit jobban érdekel az adott témakör, de a többséget már nem. A középiskolai tankönyveknek nem lehet céljuk, a tananyagon felűli, egyéb tudásszomj kielégítése. Egyrészt sokkal terjedelmesebb is lenne, másrészt jóval drágább. Már így is mondogatják hogy milyen borsos árúak a könyvek, minek is venne meg az ember csak 1-2 évig hasznavehető könyvet, utána meg szükségtelenné válik...


Aki jobban bele szeretne mélyedni az adott témakörbe, annak saját magának kell utánanézni. Ezért van a könyvtár és az internet, stb.


Ez más tantárgyakból is pontosan így van, nemcsak történelemből. Például a középiskolai matematika tankönyvek nevetségesen kevés ismeretanyagot tartalmaznak, nagyrészt pongyola megfogalmazásokkal.


Végül pedig úgy gondolom, középiskolában nem a tankönyv kell, meghatározó szerepet képviseljen az érettségi tekintetében. Egy jó tanár tankönyv nélkül is megfelelően átadja a tudást, így a tankönyv csak kiegészítés szerepét tölti be ideális esetben. (Persze a valóság nem mindig ideális...).

2015. aug. 20. 16:28
Hasznos számodra ez a válasz?
 9/16 A kérdező kommentje:

Pont ezért kellene olyan történelemkönyvet írni, amelyben minden benne van,ami az érettségire kell. Ugyanúgy 300 oldal lenne. Ha már 2000 Ft, érje is meg.

Ha elvégzem az egyetemet, olyan tankönyvet fogok kiadni, amelyben minden benne lesz, amely az érettségihez kell.

2015. aug. 25. 12:21
 10/16 anonim ***** válasza:
46%

teljesen igazad van :)

én most tanulom a szent szövetséget meg a 19. század eleji forradalmakat, de említést sem tesz például Mazziniről és karbonáriról, vagy az ifjú Itália mozgalomról (többek között) középszinten, ami pedig még egy simán érettségiző diáknak is kell...

2015. nov. 7. 22:27
Hasznos számodra ez a válasz?
1 2

Kapcsolódó kérdések:




Minden jog fenntartva © 2024, www.gyakorikerdesek.hu
GYIK | Szabályzat | Jogi nyilatkozat | Adatvédelem | Cookie beállítások | WebMinute Kft. | Facebook | Kapcsolat: info(kukac)gyakorikerdesek.hu

A weboldalon megjelenő anyagok nem minősülnek szerkesztői tartalomnak, előzetes ellenőrzésen nem esnek át, az üzemeltető véleményét nem tükrözik.
Ha kifogással szeretne élni valamely tartalommal kapcsolatban, kérjük jelezze e-mailes elérhetőségünkön!